Szolnoki Tibor oktatási szakértő végre áttörte a magyarérettségi körüli hallgatás (lapítás) falát, s noha megoldási javaslata ( a szövegértési rész újraíratása) már aligha kivitelezhető az idő szűkössége miatt, legalább a szélesebb közvélemény is szembesülhet a minisztérium és illetékes intézménye hibájával.
Az érettségi szövegértési részének javításakor munkaközösség-vezetőként azonnal jeleztem kifogásaimat az Oktatási Hivatal felé, ennek egy rövidebb részét blogomban is közreadtam: http://sasika61mondja.blog.hu/2008/05/07/konnyu_e_jelesre_erettsegizni .
Alaptételem az volt, hogy az elérhető 40 pontból 10-13 megszerezhetetlen, s ezt részletesen bizonyítottam is. A Hivatal válaszolt ugyan, de lényegében „virágnyelven elküldtek a francba”, amire újabb levelet fogalmaztam, más szempontból bizonyítva igazamat: erre már nem is válaszoltak. A levelezés megvan, pusztán azért nem mellékelem, mert szaktanári jelentésem másolataként, mint hivatalos iratot elküldtem az érettségi elnöknek, nem lenne fair, ha előbb értesülne róla bárki, de természetesen közre fogom adni idővel.
Városom magyartanárai – nem tőlem – értesültek a levelezésről, szinte minden középiskolából megkerestek, hogy ők is hasonlóan látják a feladatsor és a javítókulcs hibáit, s hogy mit kellene tenni. Csak azt tudtam mondani, hogy várjuk meg a végleges választ, de mint már írtam: ez nem érkezett meg. Ezek után azt tudtam mondani nekik, én miként fogok eljárni: ahol megítélésem szerint más jó válasz is elfogadható, mint amit a javítókulcs közöl, azt én elfogadom önhatalmúlag, és akkor sem vagyok hajlandó átjavítani, ha ezt az érettségi elnök szóvá teszi. Még így is csak 4-5 pont kompenzálható a „megszerezhetetlen” 10-13 ponthoz képest, vagyis a diákok mindenképp veszteséggel kerülnek ki az ügyből.
A jövő héten kezdődnek a középszintű szóbeli érettségik (emelt szinten már folynak), emiatt az újraíratás kivitelezhetetlen. Némi megoldást az jelentene, ha a minisztérium kiadna egy hivatalos állásfoglalást, melyben felhatalmazná a tanárokat a javítókulcstól eltérő, ámde jó megoldások elfogadására, de hangsúlyozom: a teljes pontvesztéstől ez sem menti meg a gyerekeket. (Mielőtt valaki félreértene: természetes, ha az érettségiken valaki, akinek hiányosságai vannak, pontot veszít. Itt nem ez az eset van: mindenki veszít pontot, nem is keveset, a legjobb képességűek is, a feladatsor hibái miatt: nem érettségiztető magyartanár kollégám 29 pontot ért el, miután kísérletként megírta a szövegértési részt!)
A minisztérium hibázott. Először azzal, hogy útjára engedett egy minősíthetetlenül rossz feladatsort, másodszor azzal, hogy lapított (szokás szerint), abban bízva, hogy a tanárok tömegesen nem mernek majd tiltakozni, s az ügyet sikerül eltussolni. Leginkább azonban azzal követte el a hibát, hogy az érettségiző gyerekek érdekeit semmibe vette. Ez megbocsáthatatlan bűn.