HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Botrány a magyarérettségi körül

2008.06.10. 08:18 sasika61

 

Szolnoki Tibor oktatási szakértő végre áttörte a magyarérettségi körüli hallgatás (lapítás) falát, s noha megoldási javaslata ( a szövegértési rész újraíratása) már aligha kivitelezhető az idő szűkössége miatt, legalább a szélesebb közvélemény is szembesülhet a minisztérium és illetékes intézménye hibájával.

Az érettségi szövegértési részének javításakor munkaközösség-vezetőként azonnal jeleztem kifogásaimat az Oktatási Hivatal felé, ennek egy rövidebb részét blogomban is közreadtam: http://sasika61mondja.blog.hu/2008/05/07/konnyu_e_jelesre_erettsegizni .

Alaptételem az volt, hogy az elérhető 40 pontból 10-13 megszerezhetetlen, s ezt részletesen bizonyítottam is. A Hivatal válaszolt ugyan, de lényegében „virágnyelven elküldtek a francba”, amire újabb levelet fogalmaztam, más szempontból bizonyítva igazamat: erre már nem is válaszoltak. A levelezés megvan, pusztán azért nem mellékelem, mert szaktanári jelentésem másolataként, mint hivatalos iratot elküldtem az érettségi elnöknek, nem lenne fair, ha előbb értesülne róla bárki, de természetesen közre fogom adni idővel.

Városom magyartanárai – nem tőlem – értesültek a levelezésről, szinte minden középiskolából megkerestek, hogy ők is hasonlóan látják a feladatsor és a javítókulcs hibáit, s hogy mit kellene tenni. Csak azt tudtam mondani, hogy várjuk meg a végleges választ, de mint már írtam: ez nem érkezett meg. Ezek után azt tudtam mondani nekik, én miként fogok eljárni: ahol megítélésem szerint más jó válasz is elfogadható, mint amit a javítókulcs közöl, azt én elfogadom önhatalmúlag, és akkor sem vagyok hajlandó átjavítani, ha ezt az érettségi elnök szóvá teszi. Még így is csak 4-5 pont kompenzálható a „megszerezhetetlen” 10-13 ponthoz képest, vagyis a diákok mindenképp veszteséggel kerülnek ki az ügyből.

A jövő héten kezdődnek a középszintű szóbeli érettségik (emelt szinten már folynak), emiatt az újraíratás kivitelezhetetlen. Némi megoldást az jelentene, ha a minisztérium kiadna egy hivatalos állásfoglalást, melyben felhatalmazná a tanárokat a javítókulcstól eltérő, ámde jó megoldások elfogadására, de hangsúlyozom: a teljes pontvesztéstől ez sem menti meg a gyerekeket. (Mielőtt valaki félreértene: természetes, ha az érettségiken valaki, akinek hiányosságai vannak, pontot veszít. Itt nem ez az eset van: mindenki veszít pontot, nem is keveset, a legjobb képességűek is, a feladatsor hibái miatt: nem érettségiztető magyartanár kollégám 29 pontot ért el, miután kísérletként megírta a szövegértési részt!)

A minisztérium hibázott. Először azzal, hogy útjára engedett egy minősíthetetlenül rossz feladatsort, másodszor azzal, hogy lapított (szokás szerint), abban bízva, hogy a tanárok tömegesen nem mernek majd tiltakozni, s az ügyet sikerül eltussolni. Leginkább azonban azzal követte el a hibát, hogy az érettségiző gyerekek érdekeit semmibe vette. Ez megbocsáthatatlan bűn.

2 komment

Címkék: hivatal oktatási okm magyarérettségi

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr18512441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szolnoki Tibor 2008.06.10. 09:51:43

Kedves Kollegina!
Köszönöm a hozzászólását, s legalább ennyire a próbálkozását és a fáradozását.
Szívesen váltanék Öbnnel bővebb levelet ebben az ügyben: dbj5@freemail.hu
Tisztelettel: Szolnoki Tibor

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.06.11. 02:20:08

Visszaköszön a dolog. Én 1983-ban értem meg, és akkor volt először 120 pontos felvételi. Biológiából közös érettségi/felvételi írásbeli volt, ahol is egy magas pontértékű táblázatkitöltős feladatot úgy elcsesztek, hogy kevés lett az infó, csak véletlenül (vagy csalással, ha valaki megszerezte a megoldást) lehetett eltalálni a megoldást.

Az ezzel az írásbelivel megszerezhető 15 ponthoz képest a dolgozatok átlaga valami 4-5 pont lett. Nekem 10 pontom volt, mert mindent jól csináltam, csak ezt nem. Fel is vettek simán, a fizikából meg a szóbelin 3x15-öt hoztam össze. Volt egy nehézfejű osztálytársam, aki világéletében szar volt biológiából, de a befolyásos papa megszerezte a példákat neki. 15 pontot írt. A szóbelin meg visszakérdezték csendesen az írásbeli kérdéseket tőle, és mert csak makogott, kivágták, úgyhogy nem is vették fel abban az évben, csak később.

A mi biológiatanárunk karakán ELTE-oktató volt (vissza is ment később az egyetemre, ott tanított tovább). Fogta a tesztet és kivágta a szemétbe, és úgy osztályozott le mindenkit, ahogy ő gondolta. Én a 10 pontos dolgozattal ötöst kaptam, ez az ürge, akinek kicsenték a megoldásokat, a 15 pontossal hármast. Hogy, hogy nem, nem mert ugatni miatta...
süti beállítások módosítása