babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Ez eltűnés a legeslegjobb demonstráció - Cseh Tamás emlékére

2009.08.08. 16:39 sasika61

 

Vannak emlékek, amelyek - múlhat akárhány év – tisztán maradnak meg bennünk, s ma is úgy tudjuk felidézni, mintha egy most látott filmet mesélnénk.
 
1977-ben, másodikos gimnazistaként rohantam a vidéki gimnázium két emelete között, amikor az iskolarádióból soha nem hallott dal szólalt meg, hangosan beterítve a kis gimnázium tereit: „És arra a képre emlékszel, drága, hol kalapban látjuk apát”. Mintha áramütés ért volna, azonnal megálltam, szájtátva hallgattam az énekest a rövid szünet alatt, a következő szünetben pedig siettem fel a stúdióba, ki volt ez, kérdeztem. A két diáktársam vállat vont, nem ismerjük, mondták, valami Cseh Tamás, a magyartanárom hozta a lemezt, ő játszatta le a dalt.
 
A magyartanárom a barátom volt, ha lehet ezt mondani. Őt is megkerestem, mutatta a lemezt, amit tanítás után meg is vettem, otthon pedig csak hallgattam, hallgattam: ma is kívülről tudom az egészet.
 
Ettől kezdve Cseh Tamás az életem része lett. Sokféle zenét szeretek, a Kontroll Csoporttól Kodályig, de senkit nem hallgattam olyan gyakran, mint őt. Merthogy nekem ő nem is zenész volt: valóságos kapaszkodó, támasz. Gimnazistaként még csak megéreztem valamit a dalok szelleméből, s emlékszem, mekkora fájdalom ért, amikor egy barátom akkor már egyetemista nővére kissé kioktatóan közölte, hogy ezek a dalok nem is az én nemzedékemhez szólnak. Később aztán, amikor már olvastam tőle nyilatkozatokat, róla szóló elemzéseket, megértettem, mire gondolt az illető, de igazat ekkor sem adtam neki. Ezek a dalok nem pusztán az énekes saját nemzedékét szólították meg: mindenkinek fogódzót jelent(h)ettek , pusztán azzal, hogy valaki kiáll, a maga utánozhatatlanul egyéni stílusában elénekel valamit magáról, megfogalmazza helyzetét: abban a korban ez önmagában azt mondta: szabad vagyok, és szabad lehetsz te is. Ezt persze gimnazistaként nem tudtam így megfogalmazni, de bizonyos, hogy így éreztem, s ma is ezt tartom a legtöbbre a tőle kapott élmények közül.
 
Köszönöm a sorsnak, hogy kortársa lehettem.
Nyugodjék békében.

2 komment

Címkék: cseh tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr971296762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.08.09. 16:21:48

voltak egész jó filmjei is, melyben mint szinész jókat alakított, de nem találom őket sehol, ha ekkora fan vagy, biztos ismered őket.
süti beállítások módosítása