babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Önfeljelentés

2008.08.30. 16:25 sasika61

 

 Miközben most, tanévkezdet tájékán sorra jelentik be minisztereink, hogy milyen óriási, soha nem látott összegeket fektetnek be az oktatás megújításába (amelyek nagyobb része persze uniós pénz); miközben gőzerővel folyik annak a sulykolása, hogy az oktatásban minden rendben, sőt még inkább rendben lesz,  s ez a legnyugodtabb tanévkezdés évek óta, aközben nap, mint nap olyan híreket hall az ember e területről, amitől egyszerre szégyenkezik, indulatba jön, s alig tudja visszatartani fel-feltörő anyázási ingerét.
 
 Nemrég volt a lányaim évnyitója. Már a fiaim is ebbe az általános iskolába jártak, nyilván meg vagyok velük elégedve, különben nem adtam volna oda a lányokat. Az igazgató megtartotta beszédét, amelynek vége gyászos hangulatúra sikeredett. Elmondta, hogy a nyáron amellett, hogy a pedagógusok szakemberekkel együtt felújították az iskolaudvart, füvesítettek, futószőnyeget raktak le (mindezt a sokak által irigyelt szünetben és természetesen ingyen), nos, emellett idejük egy részét az ellenük tett feljelentésekkel kellett tölteniük. Itt abbahagyta, nem tudtuk, miről is van szó.
 
 Szokás, hogy az évnyitó után felmegyünk a tanterembe, s persze mindenkinek az volt az első kérdése: miről beszélt az igazgató? A tanítónő láthatóan vonakodott, nagy nehezen annyit sikerült belőle kihúzni, hogy az egyik szülő följelentette kollégáját, mert anélkül szedett be osztálypénzt, hogy erről nyugtát adott volna. Természetesen füzetébe jelölte, hogy kitől és mennyit szedett be, csak éppen nyugtát nem adott. Külön pikantériája a dolognak, hogy a szülő ezt nem is kérte, de tanév végén mégis sietett feljelenteni a tanítónőt. Hogy mely hatóságnál: az önkormányzatnál vagy az Apeh-nél, azt nem mondta. Mindenesetre vizsgálat indult, melynek eredményeként ezentúl a tanárok nem szedhetnek osztálypénzt, ezt a szülőknek kell elintézniük egymás között.
 
 Az eset több szempontból is tanulságos. Egy szerencsére még nem általános, de terjedőben lévő szülői magatartásra mutat rá: a szülő feljelent, jó magyar hagyományokat folytatva. Feljelent, ha a tanár fegyelmezni próbál; feljelent, ha a gyerek öltözködését, kinézetét szóvá teszi stb. Talán nem túlzás az elszaporodott feljelentések mögött a minisztériumnak azt a bátorító magatartását keresni, amely túlhangsúlyozza a szülők és a gyerekek jogát – a pedagógusok rovására.
 
 Az is jellemző, hogy a szülő meg sem próbálja a dolgot helyben elintézni, hanem egyből a hatósághoz fordul, még csak nem is az igazgatóhoz. Tanulságos azért is az eset, mert alig hiszem, hogy a konkrét esetben tényleg a nyugta hiányzott a szülőnek: alighanem más problémája volt, de ez volt az az elem, ami miatt feljelenthetett.
 
 És akkor elérkeztünk az osztálypénzhez. Emlékeim szerint a közoktatási törvényben van olyan kitétel, amely szabályozza, korlátozza az osztálypénz szedését, az oktatás „ingyenességére” hivatkozva. Ezért nem lehet pl. hivatalos osztálykirándulást szervezni, csak ha annak költségét az iskola fedezi (egészen elrugaszkodott a valóságtól az a jogalkotó, aki ismer ilyen önkormányzati iskolát). Kirándulások persze vannak – sőt, ezek szervezését a tanulókon kívül az iskolavezetők, szülők, önkormányzati illetékesek el is várják, de ezek nem „hivatalosak”, nem szerepelnek az iskolák pedagógiai programjában, vagy pl. a tanár nem kap értük hivatalosan semmilyen térítést (enélkül is szívesen vállaljuk persze sokan).
 
 Mivel a konkrét esetben a hatóság „elmeszelte” az iskolát és a tanárt is, joggal feltételezem, hogy van itt valamiféle nem egyértelmű szabály.. A minisztérium persze semmilyen forrást nem biztosít az év közbeni osztálykiadásokra, vagyis csaknem minden tanár a törvényesség határán mozog, amikor valamilyen osztálycélra pénzt szed. Ráadásul ezek szerint erről nyugtát is kellene adni.
 
 24 éves osztályfőnökségem alatt egyszer sem adtam nyugtát. Alapjában véve udvarias ember vagyok, ha lehet, megkímélem a szülőket a fölösleges procedúráktól: ezennel feljelentem magamat. Meglátjuk, meddig dicsérem nyugta nélkül a napot.

149 komment

Címkék: oktatás osztálypénz

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr84641169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.08.30. 17:14:30

"szülő feljelent, jó magyar hagyományokat folytatva".
Pont ezt akartam írni. Egy osztályfőnönkél csak nem merül fel a sikkasztás gyanúja, vagy bármi, ha pénzt szed be az osztállyal kapcsolatos kiadásokra (osztálykirándulás, ünnepégek stb).
Azonban érdemes elgondolkozni a beszedett pénzek miatt. Ha szolgáltatásnak minősül, akkor mindenképpen kell számla. Meg ugye ha abból vesz valamit (pl. buszrendelés a kiránduláshoz) arról meg kell számla. Itt valami nagyon nagy joghézag lehet, mert valamilyen szinten igaza van a szülőnek, hogy nyomon követhető legyen a pénzügyi tranzakciók sorozata, amit általában nem kockás papíron szoktak dokumentálni, hanem hivatalosan. Az lehet hogy a közoktatási törvény ilyen hiányosan írja körül az osztálypénzzel kapcsolatos dolgokat, de más jogszabálynak nem kell megfelelni?
Nem védem a szülőt, de valahol igaza van.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 17:25:00

Bálna,
természetesen a tanár számlákkal igazolja, hogy mire mennyit költött, így a szülő nyomon követheti a pénzmozgást, de extrém elvárásnak tartom, hogy minden havi osztálypénz után nyugtát kelljen adni. Egyébként pedig a konkrét esetben ezt az igényét tudomásom szerint nem jelezte.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.08.30. 17:31:45

Ez tiszta sor, én is úgy gondolom és tudom, hogy el tudnak minden esetben számolni az anyagiakkal a tanárok. Ezért is mondom, ha ezért feljelentés és bünti jár, akkor valami nagyon nincsen rendben.
Majd utána érdeklődöm, és elmonodm amit megtudtam ezzel kapcs :)

Pelso 2008.08.30. 17:44:34

Az osztálypénz kezelése pénztári kezelésnek minősül, a befizetett összegekről bevételi bizonylatot kell adni, igy teljesen tiszta a dolog.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 18:30:54

Pelso,
és hogyan lehet ezt a gyakorlatban végrehajtani?

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 19:54:12

Kedves Tanár Úr! Gyakorlatban a készpénzbevételi pénztárbizonylat adásával lenne tiszta a dolog, ami semmiképp sem működne.

Bálna: sajnos a gyakorlatban sok mindenért bünti jár, és amíg az APEH az alapján szabhat ki bírságot egy 3 gyerekes családra, hogy a KSH felmérései alapján ők elvileg nem tudnának megélni a jövedelmükből, és így biztos susmus van a jövedelmükkel kapcsolatban, addig sajnos a tanárok is jogosan tartanak a pénzbeszedéstől, akkor is, ha később el tudnak vele számolni. Ennek pedig a vége az osztálykirándulások megszűnése lesz, ami (az alkoholizáláson kívül is) sok dologra tanít(hat) meg.
Itt a bibi az, hogy rendelet szerint az iskolának saját büdzséből kellene állnia ezeket a kirándulásokat, amit viszont nem tud. Ha a tanár erre pénzt szed az jogtalan. Ezért szedi bizonylat nélkül.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 20:06:13

Kedves fazekass,
ezek szerint jól érzem, hogy van itt egy nagyfokú bizonytalanság, ellentmondás a igazgatói, tanulói, szülői elvárások és ezek törvényes teljesíthetősége között.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.08.30. 20:10:28

Pelso 2008.08.30. 17:44:34

Oszt mégis hogy?

A tanár magánember, hogy adjon nyugtát?
Ha van egy 30 fős osztály, adjon ki 300 nyigtát egy tanévben?
Ha 2 osztálya van, 600-at?

Nem tanítani kellene inkább?

Elvégeztem egy általánost és egy gimnáziumot, a 2 húgom szintén. Vagyis az 36 tanév. Elvégeztük gond nélkül nyugta nélkül ....

Soha, senkiben sem merült fel, hogy nyugtát adjon vagy kérjen ...

Ilyen szőrszálhasogatást ...

Azért megnézném a feljelentőt, hogyha elromlik a kazánja, kimegy a szerelő, és azt mondja neki, hogy számlával 70 000 forint, számla nélkül 45 000 forint, vajon akkor is kér-e számlát ???

Bud 2008.08.30. 20:22:19

Mennek itt a nagy átverések. Az ilyen szülőt jól meg kéne baszni, úgy hogy repedjen a pinája a ganénak, hogy rohadna meg a büdös kölkivel eggyütt. Biztos zsidó.

Doka · http://www.osztalyportal.hu 2008.08.30. 20:26:28

Szerintem az ilyen problémák néven nevezésére, a megoldás kitalálására vannak a szakszervezetek, és a szakmai egyesületek. Az őstermelők tudnak valamit ...

csaszu · http://csaszu 2008.08.30. 20:26:36

Biztos keresztény ( azok öntudatosabbak ), mint aki együtt helyet eggyütt-et ír !

kisöreg · http://egipeloton.blog.hu 2008.08.30. 20:30:00

Érdekes történet. Eddig én az úgy képzeltem, hogy az osztálypénz úgy működik, mint az étteremben a fizetés: én ülök legközelebb a pincérhez, mindenki nekem adja oda a pénzét, hogy egyben fizessen a társaság, és ne mindenki egyesével. Talán be kéne vezetni, hogy minden kisiskolás (a szülője) maga foglalja le a buszt, a szállást, majd saját maga fizesse is ki. Szép lenne.

Tiduj 2008.08.30. 20:34:25

Üdv.
"A tanár magánember, hogy adjon nyugtát?"

Miért kéne adnia? Ő csak kezelője, őrzője a közösbe beadott pénznek. Esze ágában sincs abból önállóan költeni. Amikor meg költ, akkor előtte pl. a szülök közösen döntenek a szülői értekezleten. Esetleg a gyerkőcök az osztályfőnöki órán.
Ráadásul - feltételezésem szerint -, zsebre sem teszi, haza sem viszi a több hónapon keresztül gyarapodó összeget. Sejtésem szerint bent marad az iskolában valamilyen dobozkában, zárt fiókban, szekrényben.

Hopp, most jut eszembe! A munkahelyemen én vagyok a zsúrfelelős! A több évtizedes szokásjog alapján havonta beszedek minden kollégától egységesen pár száz forintot. Időnként ugyanis összeülünk névnapozni, süteményezni - természetesen munkaidő után.
No, nehogymár ilyesmiről is nyugtát kéne adni!

Összességében az a véleményem, hogy örüljünk annak, hogy nem vagyunk beszabályozott automaták, hanem EMBEREK. Még. Egy jó páran.

drp 2008.08.30. 20:36:25

Ezért tart itt az ország többek között mert csaljuk az adót egymás között, tehát ez a kazános példa elég gáz. Amúgy meg ha jogszabályellenesen jársz el és megbasznak akkor miért arról panaszkodsz hogy feljelentettek, miért nem azzal foglalkozol, hogy saját magad jársz el felróhatóan.

csaszu · http://csaszu 2008.08.30. 20:39:32

DRP ! Csak a más adócsalása törvénytelen !

gabest1 2008.08.30. 20:40:20

Nyugta nélkül milliárdokat lehetne tisztára mosni az osztálypénzzel, hová vezetne ez?

68nyara 2008.08.30. 20:41:26

A nyugtaadási kötelezettség ugyan általános szabály, de nem kellene ehhez szolgáltatást végeznie, vagy valami ellenértékeként adnia a szülőnek. Itt valaki már megjegyezte, hogy ez nem teljesen tiszta így. Arról van szó, hogy a számlák kifizetésére összegyűjtik a pénzt. Tehát, a tanár (szülő, stb.) sem szolgáltatást nem végez a pénzért, sem nem értékesít semmit. Akkor viszont minek a nyugta?

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 20:41:42

Bud, drp,
"báncsa" fülem ez a stílus, vagy moderáljátok magatokat, vagy én teszem meg legközelebb.

paráznabillegető 2008.08.30. 20:42:04

kollektívában totózom és lottózom és nem adok és nem kapok nyugtát!!! :D :D :D
igaz, a lottózóban adnak...
hm.

68nyara 2008.08.30. 20:42:53

drp: mennyiben volt szabálytalan a pénzt beszedő tanár eljárása? (Jogszabály, paragrafus, ami erre vonatkozik?)

csaszu · http://csaszu 2008.08.30. 20:45:35

ILLEGÁLIS BETÉTGYŰJTÉS !!!

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 20:46:30

Kedves Tanár Úr!
Az ide vágó nyilatkozat az Oktatási Jogok Biztosának oldaláról:
"Az iskola nem kötelezheti a szülőket osztálypénz fizetésére, de a szülők maguk dönthetnek úgy, hogy bizonyos összeget havonta összegyűjtenek. A pénz ezzel nem kerül az intézmény tulajdonába, hanem az továbbra is a szülők - a felajánlás következtében ekkor már közös - tulajdonában marad. A pénz általuk meghatározott célra fordításával, vagy általános kezelésével megbízhatják az osztályfőnököt, és erre a jogviszonyra is a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény rendelkezései vonatkoznak...." "A pedagógus önkéntes és ingyenes vállalása alapján közte és a szülők között így létrejön - az intézménytől teljesen független - polgári jogi jogviszony. E jogviszony létrejöttét sem a szülők, sem a pedagógus számára nem tiltják a jogszabályok."
Na mármost ez a jogviszony semmiképp sem jelenti azt, hogy nyugtát kellene adni, mivel ez nem az iskola és a szülők között köttetik, hanem a tanár és a szülők között. A tanár pedig, mint magánszemély nem számlaképes. Az iskoli tömböt pedig szintén nem használhatja ilyen célra. Elszámolni viszont köteles, ha a konkrét példánál elmarasztaló döntés született, ott elvileg inkább a kiadásokról szóló bizonylatok bemutatásával lehetett a probléma.

atti 2008.08.30. 20:46:58

Kinek a nevében adná a nyugtát? Az osztályközösség nem jogi személy, hanem polgári jogi társaság (mint pl. egy baráti társaság). Emiatt nincs nyugtaadási kötelezettsélg, de a pénzzel köteles időnként/kérésre elszámolni.

Dimebag Darrell (törölt) 2008.08.30. 20:47:27

Mi megoldottuk a dolgot. Nem is a tanar szedi hanem egy szülő ... :D

bogárka 2008.08.30. 20:47:37

És úgy amúgy: ki lesz a nyugta kibocsátója? Kinek a pecsétje, adószáma fog rajta szerepelni?
Az iskoláé? Vagy Pék József biológiatanár vállalkozóé?
Hónap végén a nyugtákkal nyomás a könyvelőhöz?

csaszu · http://csaszu 2008.08.30. 20:50:00

Mondtam én, hogy kellene tandíjat fizetni, akkor kapnánk számlát az iskolától, a Halász Judit koncert pedig fakultatív.

Felnégyelni !

drp 2008.08.30. 20:51:39

azt mondtam hogy HA jogszabályellenesen jársz el. Nem mondtam hogy jogszabályellenesen járt el.
keresgéljetek jogszabályhelyeket ha akartok, nekem ehhez nincs kedvem, elég 5 nap belőle a héten.
bocsánat a megbasznakért...

Dr. Szöszi 2008.08.30. 20:57:51

Szerintem pontatlan lehet a feljelentés eredeti megfogalmazása, biztos vagyok abban, hogy a "T." szülő nem a nyugtaadási kötelezettség, hanem az átvételi elismervény adásának elmulasztása miatt jelentette fel a tanárt. Erre pedig simán alkalmas lehet egy füzet vagy egy indigós blokkfüzet is az ilyen típusú szülők megnyugtatására. Egyébként felháborító.

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 20:59:20

Kedves Tanár Úr!
A fent említett 1959 évi IV. törvény amúgy egy általános törvény, ami a magánszemélyek közötti szerződéskötést szabályozza. Legkomolyabb esetben is ebben a vonatkozásban is a bevett gyakorlat a készpénzátvételi elismervény írása, ami bizalom hiányában szokott történni. Ez a mi időnkben sértés lett volna a Tanár Úrral szemben.

Tiduj 2008.08.30. 21:00:17

Szerintem természetes, hogy a "kiskasszából" fizető személy a kifizetett összegekről elteszi a számlákat, bizonylatokat. Esetleg füzetet vezet.

Nekem ilyesmiben több évtizedes gyakorlatom van, (hivatalos, félhivatalos, magán), még soha nem volt belőle semmilyen probléma.

Azt meg egyszerűen nem látom át, hogy mi lenne ilyesmiben törvénytelen? Mit kellene ezen ellenőrizni, adóztatni, felügyelni?

Ha pedig nincs meg / felbomlott egy adott közösség és egy adott személy között a bizalom, akkor egyszerűen más személyt kell megbízni.

bvelvet 2008.08.30. 21:00:22

Erről csak annyit, hogy nálunk gimnáziumban annak idején nem az osztályfőnok, hanem két osztálytársnőm szedte az osztálypénzt. Egy külön füzetben vezették, hogy ki mennyit fizetett be havonta, azonban sokszor előfordult, hogy nem írták be azonnal ki mennyit adott éppen. (Rohanás egyik teremből a másikba, bontott fakultatív órák, stb.)
Ilyen esetben pedig jó lett volna valamilyen elismervény arról, hogy befizettem az összeget.
Egyébként utolsó év végén bankett után visszakaptuk a pénz amit nem használtunk fel, és én ekkor estem pofára, mert nem annyit kaptam vissza, mint amennyit befizettem, köszönhetően annak, hogy hanyag módon vezették a könyvelést. Mások kapták a befizettett pénzem hányadát, olyanok is akik hónapokkal le voltak maradva.
Így utolag, meg a cikket végiggondolva, szerintem teljesen jogos valamilyen számla vagy elsimervény kérése, adása...

Netuddki. 2008.08.30. 21:01:02

Kicsit pongyolán volt ez az eset előadva. Fazekass szerintem leírta a lényeget.
Azért érdekelne végül is miért büntették meg az iskolát? SZVSZ azért biztos nem, hogy a tanár nem adott nyugtát.

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 21:02:51

Dr. Szöszi:
beismerem, ismereteim nem teljesen alaposak, de ha jól tudom az elismervény adása a polgári jogviszonyban nem kötelesség, hanem adható, és kérhető. Bár én nem vagyok jogász csak érintőlegesen tanultam jogot.

kukacospista 2008.08.30. 21:04:49

Az eszem megáll!

Szerintem itt a kedves szülönek vmi. mentális problémája akadhatott...
Külömben is,az én tehenem után dögöljön meg az övé is...
Ez a nagyon eccerű kedves szülő hogy néz a többiek szemébe?Büszkén,mert én elintéztem,oszt most már se kirándulás,se semmi!Lehet inkább ő szedné a pénzt,csak nem biztos hogy stimmelne a végén...

cicero 2008.08.30. 21:06:23

Bud, tiszta kár hogy így sikerült megfogalmazni, mert a szülőt én is kicsit megtrancsíroznám, és sajnálom, hogy az ebbéli véleményed világossá tétele után csúnyán eltértél a tárgytól.
Na sebaj.

Offtopik leszek, de azért kevésbé mind Bud:

Ami eszembe jutott, hogy itt Angliában a tanárok helyzete egészen siralmas... néhány évtizeddel ezelőtt még ment a testi fenyítés az oskolákban (na az se volt frankó), mostanra meg a feje tetejére állt a világ, és lassan ott tartunk hogy a gyerek veri meg a tanárt, aki egy ujjal sem érhet a gyerekhez, mert azonnal az állásába kerül.

Egy időben tanítottam gimiben, és nagyon jó élmény volt, és ezen kívül támogatom az alternatív oktatást meg a hallgatói jogokat is, de abban a pillanatban hogy a diák odajön hozzám és a jogaira hivatkozva röhög a pofámba, hát nemtom...

Az öcsém a Közgazdasági Politechnikumba járt: a tanároknak még az óráról sem volt joga kiküldeni a hülyegyereket. Ott szopatta őket, ahol akarta.

Szerintem a tanár feladata a korlátok és a struktúra megadása, a tananyagon kívül persze. A tananyag az nem csak a könyvben van, hanem a tanár személye maga is a tananyag. Adjunk jogokat a diákoknak, a szülőknek, és főleg tisztázzuk a jogaikat, de pont ugyanennyire adjuk ezeket meg a tanároknak is. És aki krónikusan nem tartja tiszteletben, azt adjuk át az igazságszolgáltatásnak.

Elnézést a kissé offtopik kifakadásért... asszem az összefüggés a tanárok formális úton való aláaknázása mentén keresendő. Ne csinájjuk má.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 21:08:31

Fazekass,
kösz a linket, illetve a megjegyzést.
1) te engem ismersz, vagy tanítványom voltál?
2) ha csak elszámolási hiányosságok álltak volna fönn, ez egyedi esetnek lenne minősíthető, viszont itt általánosan megtiltották a tanároknak , hogy op-t szedjenek, vagyis valami más dolog is lehet a háttérben.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 21:11:12

Cicero,
"itt Angliában...ott tartunk hogy a gyerek veri meg a tanárt, aki egy ujjal sem érhet a gyerekhez"
ITT, MAGYARORSZÁGON IS!

Dr. Szöszi 2008.08.30. 21:12:22

Fazekass,

abszolút egyetértek, kizárt, hogy a tanárt bármiben is elmarasztalják, csak azért írtam, hogy számla, nyugta szigorú számadású nyomtatvány, ilíet valóban nem lehet legálisan csak úgy beszerezni, ellenben a társadalom ilyen jellegű hülyéi miatt érdemes felkészülni a hasonló helyzetekre.

Dr 2008.08.30. 21:14:25

Ahol meg az én gyerekem járt, ott azért szedtek osztálypénzt, mert ballagáskor a tanároknak általuk előre meghatározott ajándékot volt szükséges venni. Az osztályfőnök egy 250 ezres bankkártyát kért és az igazgatónőnek is hasonló nagyságú igénye volt. A takarítónőket sem lehetett kihagyni. Én finoman felvettettem, hogy ez nem lenne szükséges kötelezővé tenni, de ők meg konkrétan utaltak, hogy ez a jegyekben meg fog látszani. A gimnázium négy évében beszedett közel 2 millió forint így vándorolt a tanárok zsebébe, a gyerekek ebből egyszer sem voltak kirándulni, meg semmit nem kaptak. Amennyiben kaptam volna nyugtát én biztos feljelentettem volna őket, de így nem tudom bizonyítani. A többi szülő, főleg akinek még odajár másik gyereke az fél. Szóval van ennek több oldala is. Hozzáteszem, hogy a tanárok között volt kettő, aki kikérte magának a többiek által kikövetelt dolgot és csak virágot fogadott el. Az egész iskolában ennyi volt a tisztesség.

Tiduj 2008.08.30. 21:15:19

Jujj, most jut eszembe!
Mi családon, rokonságon belül is szoktunk egymásnak kisebb-nagyobb pénzösszegeket adni. Eszünkbe sem jutott lepapírozni ezen ügyleteinket. Akkor mi most törvényt sértettünk, bűnözők vagyunk?!

Dr. Szöszi 2008.08.30. 21:17:09

Cicero,

közel hat évig informatikát tanítottam egy gimiben. Volt egy igenhülye diákom (kb. 4-5 évvel ezelőtt), állandóan kekeckedett, kezelhetetlen volt, egyszer fogtam és kidobtam óráról. Pár napra rá megjelent felsővezető apuka, ügyvéd, meg a gyerek. Előre vigyorogtak, hogy engem akkor most megmogyoróznak. Az igazgatói irodában 10 percet sem voltuk, ui. a tényállás előadása után három mondatban elmeséltem, hogy elektromos berendezésekkel dolgozunk, a tanuló magatartásával veszélyeztette saját és társai testi épségét, ezért életvédelmi okokból távolítottam el a szaktanteremből.

A triumvirátus köpni-nyelni nem tudott és eloldalogtak, az igazgató meg tiszteletbeli jogásszá fogadott :)

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 21:17:44

Kedves Tanár Úr!

1. Igen, én egyik szerető tanítványa voltam.
2. Az általános tiltás gyakorlatilag abból eredhet, hogy tart az igazgató/nő, hogy gyakorivá válik az eset (mármint a bemószerolás). Inkább védelem lehet a tanárok érdekében.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 21:23:37

Dr,
ne haragudj, de ha igaz is, amit írsz, az teljesen extrém eset.
Tiduj,
nemrég olvastam, hogy bizonyos határ fölött (talán 150 ezer?) hozzátartozónak vagy barátnak, barátnőnek sem lehet ajándékozni pénzt, mert az illetőnek adóznia kell utána. talán kivétel, ha bankközi átutalásról van szó.
Fazekass,
nem kívánom, hogy felfedd magad, a nickből van azonban sejtésem, üdv, ha az vagy, akire gondolok!
Meg egyébként is.

csutkababa 2008.08.30. 21:24:36

Szintén iskolai dolog:
Az ebédbefizetés csekken megy. Havonta odaadják a gyereknek, én befizetem.
Nem is lenne ez probléma, de az iskola a befizetési csekk igazolószelvényét kéri az adminisztrációhoz.
Ha azt a kis fecnit a gyerek kiejti a tolltartójából, füzetéből, bármilyéből, megy a kiabálás, hogy nem fizetted be, nincs ebéd. És nekem nincs a kezemben semmi. A másolatot nem fogadják el.
Ilyenkor mit lehet tenni?

Dr. Szöszi 2008.08.30. 21:26:23

sasika,

persze, hogy extrém eset, arra azonban jó volt, hogy legalább szóbeszéd legyen belőle.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 21:29:43

Dr. Szöszi, az előbb nem rád gondoltam, hanem Dr kommentjére (21:14:25)

kompetens · http://kompetens 2008.08.30. 21:31:31

Én osztályfőnökként, tanárként csak úgy vettem, veszek át pénzt gyerektől, szülőtől, ha előtte már "átvételi elismervényt" írtak az összegről a tanuló üzenőjébe (nem az ellenőrzőbe). Így már a szociális és állampolgári kompetenciájukat is fejlesztettem, teljesen természetes volt számukra, csak a többi tanár sértődött meg. Az átvételit nem én írtam, ezért a szövegértő és -alkotó kompetenciájuk is fejlődött. (A szülőké is...)

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 21:35:00

Kedves Tanár Úr!

Az biztosan segít, hogy 1993-2001-ig volt az osztályfőnököm. És egyébként, üdv!

Dr. Szöszi 2008.08.30. 21:40:13

sasika: bocs.

Dr: annyira furdal a kíváncsiság, melyik gimi volt ez?

sihaya 2008.08.30. 21:41:37

Az osztálypénz szép és jó, ha kirándulásra, illetve a gyerekre költik. Attól a rendszertől viszont, hogy a végzősöknek sokszor erőn felül kell ajándékot vásárolni egyes tanároknak/igazgatónak, hányok. Általában pont azok a tanárok követelik ki, akit a diákok utáltak. "Dehát ez a szokás"... brrr.
Ez is egy véglet, lehet ilyesmitől pöccent be az adott szülő... ettől még nem ez a módja az ilyesmi intézésének.

Pelso 2008.08.30. 21:44:10

Nem nyugta, hanem bevételi bizonylat. 1db kiállitása kb fél perc.Akinek nem fontos, hogy ezzel tiszta helyzetet teremtsen, az ne irja meg. Ez elsődlegesen a tanár érdekét szolgálja, az esetleges alaptalan szülői gyanusitgatással szemben.

scv 2008.08.30. 21:45:42

Mi itt a gond? Tanár nem szedhet be pénzt, intézze ezt egy szülő, így a tanárt is megkímélik az ilyen félreértésektől és nincs plusz munka sem.

Dr 2008.08.30. 21:48:41

Nem írom le konkrétan, mert szerintem ennek jogi vonzata inkább engem érintene, csak körülírom. Helyileg Gyula városában az a középiskola, amiből elvileg az egész országban csak egy van.
Szerintem sem általános ez, még egy általános suliban (ez megszűnt közben) ment ez, szintén ezen a településen. Máshol még mindenhol megütköztek ezen. Ebben a középiskolában ez évek óta gyakorlat.

kompetens · http://kompetens 2008.08.30. 21:50:08

Nem mindig van ott a "pénztáros" szülő, amikor a pénzt beküldik mások... De tudok olyan esetet is, amikor a pénztáros szülő sikkasztotta el az osztálykasszát!

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 21:52:00

Scaevola:

Az a bibi, hogy ha a szülő szedi is be a pénzt, a tanár viszi el azt a kirándulásra. Így is-úgy is kötekedhet a "T." szülő. Régen rossz, ha az ofőknek a papírozással kell az idejüket tölteni a tanítás helyett/mellett.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 22:02:08

Sihaya,
amit leírsz, általános gyakorlat. Nekem sem tetszik, sőt, nekem a legkínosabb, mert nekem kell a szülőnek megmondanom, hogy "mi a szokás". saját iskolámban tettem javaslatot eltörlésére: egyedül maradtam.Holott őszitesége a legtöbb esetben kétséges, másik oldalról pedig kap az ember egy köcsögöt, oszt még örülnie is kell...

Tiduj 2008.08.30. 22:09:42

sihaya

Ki szavazta meg?!
Én az ilyesmit leszavaztattam az óvodában is, az általánosban is, meg a középsuliban. Mindkét gyermekemnél, külön-külön iskolákban.

Saját hivatásomban sem fogadok el soha senkitől semmit. Miért is tenném: megkapom rendesen a fizetésem....

Hunyó 2008.08.30. 22:12:01

Furcsa ez a jogalkotás. Maga a törvénythozó képviselő fenntartja magának a kiváltságot, hogy bizonylat, elszámolás, és járulékterhek nélküli jövedelmeket vágjon zsebre, ugyanakkor a köznépnek minden piszlicsáré pénzmozgást szigorúan szabályozva szabad csak végrehajtani. A nagyvezér minap beterjesztett ötletei sem ezeket óhajtják rendezni, hanem további szigorításokat a vállalkozásokban. Bizonyos rétegek továbbra is kivételezettek, eltartottak lesznek, a dolgozó többség rovására folytatják here életmódjukat.

Girhes macska 2008.08.30. 22:12:06

Nálunk a gimiben a fiam szedte az osztálypénzt, segítettem neki a "könyvelésben" (mivel napi 8 órában könyvelek, ez belefért). Mi azt csináltuk - az ofóvel megbeszélve -, hogy az ellenőrző utolsó oldalára mindig beírta (a fiam), mikor vette át a pénzt. Két-három havonta küldtünk a szülőknek értesítést a hátralékról. A cérna akkor szakadt el, mikor az egyik kedves osztálytárs anyukája közölte, hogy ő bizony átadta a lányának a pénzt, aki biztos odaadta a fiamnak, aki biztos elköltötte magára. Na akkor közöltem a szülőin, hogy ez volt az utolsó alkalom, itt és most megtiltom a fiamnak a pénz kezelését. Onnantól nem szedte senki az osztálypénzt. Néha a kölkök is megérik a pénzüket!!

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 22:12:50

Hát rájött Tanár Úr! :) Egyébként régebb óta követem figyelemmel írásait.

prolee 2008.08.30. 22:20:05

Nyugtát termékértékesítésről vagy szolgáltatás nyújtásáról kell kiállítani. Osztálypénz szedéséről nem.
Bevételi pénztárbizonylat a pénztári befizetéseket kíséri. Osztálypénz szedése esetén viszont nincs a szó közgazdasági értelmében vett "pénztár", ahogyan nincs kötelezően előírt pénzkezelési szabályzat sem.
Ha én beszedem a pénzt a szomszédoktól a közös körfolyosó zárcseréjének lebonyolításához, nem állítok ki bevételi bizonylatot és nem készítek pénzkezelési szabályzatot.
Nálunk egyébként az egyik szülő kezeli az osztálypénzt. Az nem feltétlenül tanári, illetve iskolai feladat.
A feljelentő szülő egy tájékozatlan, buta, rosszindulatú ember volt.

Lépes Elek 2008.08.30. 22:24:39

Javaslom, hogy a tanári pályára már 8 általánossal is lehessen jelentkezni. Lassacskán úgysem fog más.

xyz 2008.08.30. 22:27:59

nálunk volt egy osztálybankszámla, ami az egyik szülő nevén volt.. és mindenki átutalással fizetett. szerintem messze ez a legegyszerűbb megoldás.

Lépes Elek 2008.08.30. 22:33:34

Nyugtát azok is tudnak adni, tanítani pedig már nem kell.

eternity · http://eternity.blogter.hu 2008.08.30. 22:42:45

Naná, h feljelent. Kicsit elszemtelenedtek manapság a tanárok. Nekik minden JÁR, miközben amit adnak... igénytelenség, pökhendoség, erőszakosság, türelmetlenség, sőt, hiszteriod tünetek.
EGYETLEN kezemen meg tudom számolni, hány valódi PEDAGÓGUSSAL találkoztam eddigi életem folyamán, beleszámolva a magam 20, és a lányom 7, tanulással töltött évét is.
Nem besértődni! MINŐSÉGET ÉS EMBERSÉGET PRODUKÁLNI.

eternity · http://eternity.blogter.hu 2008.08.30. 22:47:05

Egyébként én a szülői munkaközösség pénzbeszedőjétől is kérek nyugtát.
Ahogyan év végi elszámolást is.
Nagyjából lepetézek azon, h egy átlag 25 fős osztályban beszednek összesen 70-80 ezer Forintot, és ebből kb 30% megy az osztály költségeire, a többi, tehát 50-60 ezer a tanárok nyolcvanhatodik virágvázájára. Mert meg kell köszönni. Aham. Mit is?
Étteremben is csak akor adok borravalót, ha elégedett vagyok a szolgáltatással...

Kismackó 2008.08.30. 22:47:42

Gimiben én is szedtem kirándulásra szánt osztálypénzt, még a bankba is betettem év közben. Csináltam is magamnak 100 ft hiányt (24 éve kicsit többet ért). Tényleg macera volt a nyilvántartás, de ennél a 100 ft-nál több félreértés nem volt.
Közös pénzajándékról meg az a véleményem, hogy ésszerű keretek között értelmesebb dolog, mint egy fél virágboltot és egy másik fél fazekaskiállítást ajándékozni szegény tanerőnek.
Enyim gyerek még ovis, a családban meg van óvónő: tudom, hogy nem keresik halálra magukat, a 30 csokor virágot meg nem teheti a család elé ebéd helyett.
Inkább csak azt kellene figyelemebe venni, hogy mindenki lehetőségei szerint adjon, és ne vessék el a sulykot.

Luos 2008.08.30. 22:48:13

eternity, nem lehet valami boldog életed :)

aleksziev 2008.08.30. 22:48:51

Ha nyugtát ad, akkor adózni is kell utána. ha meg adózik, akkor az éves osztálypénz nem 16000 lenne hanem 23000 fejenként. Ez kellett a szülőnek??:O

Lépes Elek 2008.08.30. 22:49:33

A minőségnek ára van. Ne csodálkozzon senki, ha pl. a fizikusok tőzsdeelemzőnek mennek. Sok jó tanár van a magánszférában (kontrolling, politika, ügyvezető, elemző, aktuárius, oktatás stb., stb. területeken). Tudnak minőséget felmutatni.

prolee 2008.08.30. 22:52:41

eternity!
A tanár nem értékesít terméket és nem nyújt szolgáltatást az osztálypénzért. Sőt! Ő tkp. vásárolja meg ezeket, tehát ő kap - utóbb, amikor már vásárol a beszedett osztálypénzből - nyugtát, vagy kérésére számlát. (A számlát sem a saját nevére kell kérnie, hanem az osztály vnevére, hiszen nem a tanár a a vevő.) Kizárólag a kapott nyugta/számla bemutatását, azaz elszámolást kérhetsz a tanártól.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 22:55:23

eternity,
lényegénél fogtad meg a problémát: a sok elszemtelenedett tanár, aki nem ad elismervényt nyilván így próbálja tisztára mosni a kábítószer-maffia pénzét. Már jó, ha maga nem árul. Én is csak beetetek...

rattacha · http://rattachaiku.blog.hu 2008.08.30. 22:59:43

eternity

Te egy beteg ember vagy...

prolee 2008.08.30. 23:00:51

És miért kell kötelezően osztálykirándulásra menni? És miért kell kötelezően ajándékot venni a tanárnak? (Nekem sem vesznek az ügyfelek....) És egyáltalán miért kell osztálypénzt szedni?
Inkább ez az én bajom. Nem az a baj, hogy nem ad nyugtát az osztálypénz szedője, hanem éppen azért okoz problémát ennek a pénznek a kezelése, mert már a begyűjtés jogcíme is necces.

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.30. 23:10:02

Prolee:

Épp ez az, hogy feltételeztük az eszmecsere elején, hogy az osztálykirándulás jobbik esetben a gyerekek közösségi szellemének, szociális fejlődésének javára válik. És pont az a probléma, hogy a gyerekeket megfosztják az ilyen szülők ezektől az élményektől.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 23:24:02

Bocs,
lefekszem. Jó éjt mindenkinek.

Pók 2008.08.30. 23:24:50

Ezt most nem értem. Dr kommentje még extrém eset volt, de Sihayáé már általános gyakorlat? Mi a különbség? Az összeg?

Hát nem tudom. Meg tudnám rugdosni azt a tanárt, aki veszi a bátorságot, hogy közölje, hogy bármiféle ajándékra igényt tart. Ha az én gyerekem kerül ilyen helyzetbe: inkább érettségizzen egy évvel később, másik iskolában, de a tanárok kapni fognak egy jó kis médianyilvánosságot, meg persze rendőri feljelentést, mindezt különféle bizonyítékokkal körítve.

kacsa 2008.08.30. 23:25:44

Nálunk is számlára ment az osztálypénz, aztán osztályfőnöki órán 1-2 havonta leellenőriztük, hogy minden rendben van-e (pl. kié az az 1000 Ft, ahol nem írták bele a diák nevét a közlemény rovatba). Aztán ebből ment a teremdíszítés, az osztálykirándulás, szalagavató, ajándékok (nálunk is voltak hülye ajándékok, de azt többnyire T. osztálytársaim szerezték be). Szalagavatóra egyfajta előtakarékosság is volt, mert a szülők megszavazták, hogy inkább fizetnek 11-ben is többet és akkor kevésbé lesz megterhelő anyagilag a 12.

smidgen 2008.08.30. 23:28:21

prolee, prolee inkább tanultál volna és te is keresnél néhány százezret havonta és akkor nem siránkoznál, és a nicked sem proli lenne

prolee 2008.08.30. 23:42:02

smidgen!
Értem ne fájjon a fejed, tanultam és megkeresem az 5-6 százezret havonta.:D
Látom te is tanár vagy! :D
Érdemi gondolat a témához???????????????????????

dömdödöm 2008.08.30. 23:44:42

A mi városunkban is folyamatban van- az igazgatónk szerint - egy eljárás egy tanár ellen hasonló ügyben. Nem ismerem a szakzsargont - nem véletlenül nem lettem könyvelő, bérszámfejtő, APEH-dolgozó, stb. :) - szóval, valamiféle jogosulatlan pénzkezelés miatt. Eredmény: a szülők sem vállalják, az SZM a vállát vonogatja,nem akarnak bajba kerülni, diákot nem akarunk ilyen helyzetbe hozni. Megoldás nincs. Lehet, hogy az osztálykirándulás a játszótéren lesz, a szalagavató-ballagás költségeit meg helyben fizetik ki a kedves meghívottak. Ez csak a tanár életét könnyíti meg !

Szerintem egyébként ez a fajta mentalitás a szülő részéről a bizalmatlanság, a rosszindulat és a rosszul értelmezett jogok eredménye.

Azt hiszem, felháborodottan kérné számon az osztálykirándulás elmaradását az a szülő is, aki finoman feltételezte, hogy a tanár a gyereke költségén kirándul (tévedés nem essék, Budapestre, és nem a Bahamákra!) Ugyanakkor gondolom, elvárná az osztályfőnöktől, hogy a szalagavató, ballagás, bankett és minden egyéb költségeit önként, dalolva és flottul kezelje. (lehetőleg saját zsebből! D)

Dr. hozzászólásához: felháborító és eléggé hihetetlennek tűnő dolog! Őszintén, nem is hallottam még ilyent! Szülőként sem tapaszteltam hasonlót. A virággal meg könyvvel/vázával nincs semmi probléma, még ha nem is lehet megenni.

Kedves eternity, nem lehet, hogy te tettél bejelentést az APEH-nél, hogy szerinted a tanárok helytelenkednek az osztálypénzzel? Egyébként is monnyanak le! dömdödöm

prolee 2008.08.30. 23:49:12

Az osztálykirándulás, mint közösségépítő program rendben van. De osztálykirándulás, mint rongyrázás nincs rendben. Jellemzően oda megy az osztály kirándulni, ahova a tanárok már régen szerettek volna eljutni. Olyan a program, ami nem a gyereket érdekli, hanem a tanárt. A szalagavató körüli eszement rongyrázásról már nem is beszélek, az a szülők hülyesége.
Szerencsére van ellenpélda is. A mi iskolánkban van egy olyan testnevelőtanár, aki olcsón (fele, harmada áron) szervez osztálykirándulást a Balaton környékére, ami nem feltétlenül kultúrprogram, de imádják a kölykök, jó közösséget szervez és a szegényebb családok is kibírják.

zsani 2008.08.30. 23:54:37

Nem értem mit kell ezen rágózni, feljelentették, no és? Az embereknek - nekem is - nagyon sok problémájuk van, mi sajnos nem tudunk kiállni, hogy "pedig a lelkemet kiteszem".

Meg kell oldani. Ennyi.

barrry 2008.08.31. 00:12:28

az ilyen esetekből látszik (és a hozzászólásokból) hogy kik azok akik teljesen le akarják járatni és el akarják lehetettleníteni a magyar oktatási rendszert.
buta gondolkodásra képtelen reklám és termék zabáló zombik nevelése a cél.
mindezt úgy, hogy mindenféle látszatjogokat adnak a kezükbe amiknek örülnek mint majom a farkának, de nem veszik észre, hogy ezzel ássák maguk sírját.

barrry 2008.08.31. 00:18:21

eternityhez még csak annyit hogy borravalót is csak akkor adsz, ha elégedett voltál a "szolgáltatással".
Abból amit itt kiadtál magadból el tudom képzelni milyen kiszolgálás az ami szerinted megér egy borravalót.
a borravaló összege meg kábé:
Pincér:-5770 ft a számla
Eternity:-5800-ból kérek.
és aztán iszonyt büszke hogy adott a csálingernek.
bocs az off ért.

pdjames 2008.08.31. 01:03:30

Amikor osztályfőnök voltam, nekem is kellett szednem pénzt és annak a nagy része, mostanság 6000 ft/tanév az iskolai sportköri díj és a fénymásolási hozzájárulás volt. Egyrészt égett a pofám, h fénymásolópapírra kérek pénzt, másrészt ha lett volna valami botrány ebből, talán megtiltották volna, h ilyenekkel foglalkozzam és az szedte volna be a pénzt, akinek kellene, a gazdaságisnak(aki viszont tudna adni számlát is). Nagyon sok szar melót áthárítanak az osztályfőnökökre, én lennék a legboldogabb, ha nem kellene pénzeket szedni, nem azért jártam egyetemre, hogy sportköri díjat szedjek, nem nevezném kreatív értelmiségi munkának.
Ami meg az ajándékokat illeti, nagyon ügyeltem arra, ne legyen több, mint max. 1 szál virág, dedikált osztályfénykép, mézeskalács stb, de azt kulturáltan adják át az utolsó órán és köszönjék meg az egész éves munkát, kijött kb 300 forintból.
Az utolsó évi rendezvényeket meg teljesen átadtam a gyerekeknek, 17-18 évesen már meg kell tudniuk szervezniük dolgokat, ők szereztek tánctanárt, ők dobták össze a pénzt terembérletre, maguknak bérelték a kosztümöket, a bankettet is ők intézték, sztem ők is jól érezték magukat attól, hogy ilyeneket el tudtak intézni, sőt az utolsó osztálykirándulást is megszervezték. Valahol nagyon furcsának tartom azt, hogy nekem kelljen évekre előre beszedni pénzeket szalagavatóra, ballagásra, ha a szülő szeretne előre takarékoskodni, vegyen egy malacperselyt és havonta dobjon bele egy ezrest. Tényleg nem a tanárnak kellene foglalkozni a pénzügyekkel, talán az is lehetne megoldás, h a szülő az iskolai alapítványnak fizet be 1 összeget és abból konkrét projektekre (pl kirándulás) lehetne igényelni a szükséges pénzt, persze igazságosan, a 3b-s szülő pénzéből ne az 5a menjen kirándulni.

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2008.08.31. 01:07:00

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.30. 21:11:12
"Cicero,
"itt Angliában...ott tartunk hogy a gyerek veri meg a tanárt, aki egy ujjal sem érhet a gyerekhez"
ITT, MAGYARORSZÁGON IS! "

Nem, itt meg nem tartunk. Itt tenyleg nem erhet hozza. Pl. nem mehet a gyerek ugy iskolaba, hogy nincs bekenve napkremmel, mert tavasszal, osszel leeg. De a tanar nem kenheti be! Felhivja anyukat, aki nem tud a gyerekert menni, mert n kilometerre dolgozik. Elkuldi az au-pairt, aki szinten nem kenheti be a gyereket, de kreativ, ezert megdumalja az egyik gyereket, hogy kenje be a masikat. En meg be vagyok fosva, hogy mi lesz, ha a hataron meglatjak a gepemen levo fenykepeket, amint a gyerekek a kerti medenceben pancsolnak.

Érdekes 2008.08.31. 01:15:45

Az alapítványnak kell felénk is fizetni, név, osztály megjelöléssel. Igy bontják utánna osztályra.
Amúgy az alapkérdés érdekes, tovább boncolnám: iskolai/óvodai étkeztetés: gyerek csekket kap, szülő befizet, majd az igazolószelvényt visszaadja az intézménynek. Na itt sincs bizonylata a szülőnek...

Csomorkany 2008.08.31. 07:27:11

Bár a nyugtaadás nyilván baromság, azért a pontos elszámolás elvárható egy tanártól, és nem triviális feladat. Nyolcfős biciklikirándulásunk pénztárosaként állítom :-) Igaz, ott felnőttek voltunk, mindenki adott ki pénzt, azután bejelentette nekem, egy osztályban ez azért egyszerűbb.

Mondjuk akkor sem APEH-hez fordulnék, ha nem stimmelne a dolog, de azért szülői értekezleten balhézni sem kellemes.

Átvételi elismervény: szerintem normális volna, már csak a gyerek ellenőrzése végett is. Értem, hogy az én magzatom, tűzbe teszem érte a kezem, meg minden, de azért mégiscsak az a tuti, ha ott a tanár aláírása, hogy átvette tőle a pénzt.

Természetesen nem a tanárnak kellene megírni. De ugyan vállalkozzék már arra, hogy egy elé tett kinyomtatott szöveget ekkora és ekkora összeg átvételéről aláírjon.

amos 2008.08.31. 07:30:48

Azokkal értek egyet,akik felháborodnak az eseten.Biztosan meg lehet találni a megoldást,ha mindkét fél akarja!
Bud! (inkább budi) ilyen bunkó ,műveletlen,alaptalanul rasszista megynílvánulások után minden úgy történjen veled,mint,mint amit "javasolni" méltóztattál te bunkó állat!

Agyalap 2008.08.31. 08:00:34

Én azt mondom, ami jár az jár! Adjon a tanár nyugtát az osztálypénzől.
Más kérdés, hogy ez neki havonta legalább egy órájába kerül. Nem beszélve az osztálykirándulás, múzeumlátogatás és egyéb programok szervezésének idejéről... Na ezt akkor fizesse ki állam bácsi, valamint az extra felkészülés - dolgozatjavítás - több napos osztálykirándulás ügyeleti idő stb pénzeket, amelyeket ugye nem szokás. Csak nyolc általános kellene a tanároknak? Más hülye lassan tényleg nem marad a pályán.
De akkor a következő nemzedék is megragad ezen a színvonalon - nem is merem tovább gondolni...

Tiduj 2008.08.31. 08:25:54

pdjames
Csatlakozom a hozzászóláshoz. Szerintem is az iskolai alapítványba kellene befizetni a pénzeket. Természetesen mindig feltüntetve a pontos célt: XY-nevére, Z.oszt.tan, Q vagy W kifizetésére.

Időnként ki kellene nyomtatni egy oldalt az állapotról, pl. szülői értekezlet előtt, kifüggeszteni, hadd olvasgassa, aki akarja.

brekkencs 2008.08.31. 08:32:12

Egy a baj ,hogy a döntéshozókban minden szinten a JÓZAN PARASZTI ÉSZ LEGHALVÁNYABB SZIKRÁJA IS HIÁNYZIK!! Ezért tart ott az ország ahol tart!!

brekkencs 2008.08.31. 08:36:58

Folytatom! , és ha normális ésszel mennének a dolgok akkor fel se merülne ilyen baromság ,amiről itt már jó ideje irkálunk , főleg hülyeségeket!

prolee 2008.08.31. 08:41:08

pdjames! Ott van a pont!!!!
Ezért gondolom úgy, hogy éppen azért okoz problémát az osztálypénz kezelése (nyugta/nem nyugta), mert már a begyűjtés jogcíme is necces, az egész rendszer egy baromság.
A tanár pedig tanítson, képezze magát, vagy ha nincs mit csinálnia, akkor pihenjen, regenerálódjon.
A szülői értekezlet pedig az oktatásról, az azzal kapcsolatos problémák megoldásáról szóljon, ne a kirándulásról, meg a pénzbeszedésről.
A kirándulást szervezze meg a gazdaságis az iskolatitkárral karöltve.
Ebben az országban az a legfőbb baj, hogy senki nem tudja, mi az ő feladata.

Dr Kangörény 2008.08.31. 08:42:31

Nekem nagyon tetszik, hogy milyen sokan hangsúlyozzátok, hogy "ingyen". Erről szokjatok le, jobban jártok!
Amúgy egy fő idióta szülő miatt, ráadásul úgy, hogy az egész sztorit nem is ismerjük, ekkora hisztit csapni? És mi van akkor, ha véletlenül a füzetben vezetett nyilvántartásba nem került bele a gyerek által befizetett osztálypénz? Én sem nyelném le szó nélkül! És honnan vetted, hogy nem próbálta meg helyben elintézni a dolgot? Lehet, hog csak végső megoldásként fordult hatósáokhoz!

prolee 2008.08.31. 08:54:53

Csomorkany!
Amint látod, itt annyi esze sincs a népnek, hogy felfogja, nincs alapja a tanárral szemben a nyugta követelésének. Halványlila segédminiszteri szellentésük sincs arról, hogy MIRE VALÓ A NYUGTA ÉS A SZÁMLA.
A nyugta és a számla a vállalkozás bevételének regisztrálására és a a bevétel adóhatóság általi utólagos ellenőrizhetőségére szolgál, mert a bevétel képezi az adóalapot. Az osztálypénz nem a tanár, mint adóalany bevétele, abból nála nem keletkezik jövedelem, így adóznia sem kell utána, ezért nyugtát sem kell adnia, nem is adhat!!!!
Ez tkp. egy letétbe helyezett pénz, ami majd később jut el ahhoz a vállalkozáshoz, amelyik nyugtát adhat az általa nyújtott szolgáltatásról, értékesített termékről.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.31. 08:55:02

Kangörény,
onnan veszem, hogy az igazgató hangsúlyozta, hogy nem fordult hozzájuk!

prolee 2008.08.31. 09:08:41

sasika!
Azt írod: "Mivel a konkrét esetben a hatóság „elmeszelte” az iskolát és a tanárt is, joggal feltételezem, hogy van itt valamiféle nem egyértelmű szabály."

Szabad megtudnom, mi volt a konkrét elmeszelés? Melyik hatóság járt el? Mert azzal valami nagyon nem kerek.

tothmari 2008.08.31. 09:26:57

Tanár vagyok, sok éve of.
Ahhoz a hozzászóláshoz muszáj reagálnom, amely azt állította, hogy 250000 Ft-os bankkártyát "kértek" ajándékba, és hogy több millió!!! forint ment a tanárok zsebébe.
Én ezt az állítást kitalációnak és provokációnak minősítem. Sztem ez nyilvánvaló. A jelenség lehet, hogy létezik, de tízezres nagyságrenden felül aligha.
Sasika egy kicsit elsiklottál felette, pedig az összegek nyilvánvalóan nem stimmelnek.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.31. 09:35:52

tohmari,
válaszoltam az illetőnek:21:23:37-kor

scsaba1 2008.08.31. 10:19:13

Hát (tudom, háttal sosem...), alig tudtam végigolvasni a pipáktól. Most ittam egy kávét... A kávé és ez a post helyre tette a vérnyomásom.

Egyre inkább hányingerem van ennek az országnak a kedves lakóitól. Szánalmas emberek vannak. Ha averziói támadnak a nyugta nélküli pénzszedéssel, akkor miért nem évközben keresi meg az osztályfőnökött vagy az igazgatót...

"Kérem, ez egy nagyon komoly, géppel írt névtelen feljelentés volt..." /Tanú/

Katalin 2008.08.31. 10:38:10

Szomorú! De az a legszomorúbb, hogy nem veszik észre sokan, hogy mindennel a gyereknek ártunk! Neki ártunk azzal, ha nem tanulja meg tisztelni a felnőtteket, ha nem kell teljesítenie, ha vitatkozunk a feje fölött a neveléséről, ha nem visszük el kirándulni (mert ez lesz a vége, ugyanis a tanárok nem fogják vállalni a hercehurcát), és neki ártunk, ha kis felnőttnek tekintjük. Mert ezzel elvesszük a biztonságérzetét, a kapaszkodóit (amit a korlátok jelentenek), a gyermekségét. Vérlázító, ahogy a mi társadalmunk kezeli a gyerekeket! A nagy büdös liberalizmus meg oda vezet, hogy neurotikus felnőttek lesznek belőlük.

prolee 2008.08.31. 10:58:12

Igazad van Katalin. De ebben a kialakult helyzetben szülők és tanárok egyaránt hibásak, kár egymásra mutogatniuk.
Az iskola és a szülő, tanár és tanár, szülő és szülő közötti kommunikációval komoly problémák vannak.
Ha a szülő nem tud közös nevezőre jutni a tanerővel, hogy pl. eszközhiányért ne adjon tantárgyi egyest, mert az baromság, akkor nyugtaadás hiányáért fogja feljelenteni, mert az is egy baromság. Problémamegoldás helyett jól keresztbetesznek egymásnak.
A mindenkit mindenkivel szembeállító politika ide vezet.
A gyerekek pedig már most neurotikusak, sokan a megoldást a drogliberalizációban látják.
Hadd lazuljon a gyerek.
Itt már lassan nem lehet élni.

Árpi 2008.08.31. 11:05:01

"Az is jellemző, hogy a szülő meg sem próbálja a dolgot helyben elintézni, hanem egyből a hatósághoz fordul, még csak nem is az igazgatóhoz."
Én meg írhatnám, hogy az is jellemző, hogy a tanár nem érhető el (munkaidőben, azaz tanítási időben, amikor épp nincs órája), mert velem meg ez fordult elő párszor.
De persze nem ez a lényeg. Hanem az, hogy ez a "a tanár nem szedhet pénzt" tényleg baromság. Ugyanis a tanár eleve nem adhat nyugtát, hiszen azt a szolgáltatást, aminek az árát beszedi, nem ő nyújtja. (Nem ő adja el a munkafüzetet, nem az övé a busz, amivel kirándulni mennek, stb.) Vagyis ő legfeljebb egy átvételi elismervényt adhatna, hogy X összeget Z célra X. Y-tól átvettem. Majd esetleg annak, aki kéri, ott kérhet nyugtát, ahol ő elkölti a beszedett pénzt.
Így aztán nagyon kíváncsi lennék, mire hivatkozva marasztalták el a pedagógust. (Vagy el sem marasztalták, csak megelőző önvédelem, hogy "Akkor nem szedünk pénzt?" Mondjuk azt is megértem, de akkor ne mondja senki, hogy ez az előírás,hanem mondja, hogy "Kedves szülők, én Önöktől nem szedek be pénzt, mert azt senki nem fizeti meg, hogy utána feljelentgetnek. Szedhetném, de nem vagyok hajlandó.")
Amúgy meg nálunk eleve úgy van, hogy a szülői munkaközösség gyűjti a pénzt és számol el vele. Értelmes emberek között még azt is meg lehet oldani, hogy amikor pl. a technika felszereléshez kellett doboz, amiben az iskolában tarthatja a gyerek az ott szükséges cuccát, akkor az anyuka elment, és megvette a 30 darabot együtt (talán még árengedményt is kapott, hogy ilyen nagyban vásárolt). És mindenki örült, és megköszöntük neki. Igaz, ő pedig eleve erkölcsi kötelességének tartja, hogy minden szülői értekezletre úgy érkezik, hogy hozza az elszámolást, amiben forintra benne van, mi jött be, mire mennyi ment el, és mennyi van még.
Ugyanakkor az iskola kórusának útjaira az igazgató úgy szedett be pénzt tíz éven át, hogy soha nem tudtuk, ki fizette a 10-20 fős, iskolán kívüli kíséret, és az igazgatóné útját... Tehát azért itt sem fenékig tejfel... De kis közösségben, rendes emberek között azért megoldható.

Árpi 2008.08.31. 11:10:39

Kedves Katalin!
Azt írod, hogy "A nagy büdös liberalizmus meg oda vezet, hogy neurotikus felnőttek lesznek belőlük. "
Ennek semmi köze a liberalizmushoz! Ennek a felnőtt társadalom széthullásához van köze, annak az oka pedig nem az, hogy szabad gondolkodni, hanem az, hogy ennek ellenére nem teszik. Persze tudom, egyszerűbb lenne, ha lenne egy bölcs király (vagy egy párt első titkára),aki mindenkinek megmondaná, mit kell tennie, de abban a rendszerben is pont úgy akadtak neurotikusok, csak épp nem tudhattunk róla. (De a régi felvilágosult abszolutizmushoz talán elég, ha Széchenyit említem. Jó, tudom, azt a kort már nem úgy hívtuk, de attól az még ilyen szempontból nagyon hasonló volt.) Csak a liberalizmusban a buták érzik hülyének magukat, a diktatúrákban meg az okosok bolondulnak meg. Szerinted melyik a jobb?

kispupák zsömle 2008.08.31. 11:14:47

Akkor mi van, ha egy gyerek tanév közben iskolát vált? A régi iskolában nem adják vissza a pénzt, mert már befizették a kirándulásra, az új iskolában meg nem mehet kirándulni, mert nem fizetett?
Vagy mi van, ha nem vált iskolát, de éppen beteg, amikor a kirándulás van?

Miért kell egyáltalán "általános" osztálypénzt fizetni? A mi időnkben ilyen nem volt, csak egy konkrét célra szedtett pénzt az ofő, például a kirándulásra. És e mellett még takarékbélyeget is árult.

prolee 2008.08.31. 11:22:29

Tartok tőle Árpi, hogy arra nem kapunk majd választ, hogy mire hivatkozva és milyen hatóság marasztalta el az iskolát és a pedagógust.
Közös akarattal egyébként tényleg mindent meg lehet(ne) oldani.
Momentán azonban általános jelenség ebben az országban, hogy éppen a közös akarat hiányzik. Onnan pedig már eleve veszett fejsze nyele...
A felnőtt társadalom manapság tapasztalható széthullásában egyébként múlhatatlan érdemeket szerzett a liberalizmus magyarországi "formája" is, ezért nem mindenben értek egyet veled.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.31. 11:28:01

Kispupák,
általános osztálypénz tudtommal nincs, csak konkrét célokra, mint pl. ahogy említetted:kirándulás stb.
Ha valaki beteg lesz, az én gyakorlatom az, hogy annak visszafizetek minden olyan pénzt, amit tudok (előfordulhat, hogy nem tudom már lemondani a szállást, étkezést).

Árpi, szerintem igenis van köze a rosszul értelmezett liberalizmushoz mindannak, ami az oktatásban van.

Prolee,
annyit tudok, amennyit a tanítónőből ki lehetett húzni, láthatóan nem szívesen beszélt az ügyről, csak annyit, amennyit elmondtam.

prolee 2008.08.31. 11:28:25

kispupák zsömle!
Azért kell osztálypénzt szedni, mert az oktatáshoz kapcsolódó célokon túlmenően még anyagilag megerőltető kapitális baromságokra is gyűjteni kell.
Ez a fogyasztói társadalom.
Láttál mostanában szalagavatót? Estélyiben/frakkban mulató tizenéveseket EU gazdaságilag sereghajtó országában? Előtakarékosság szalagavatóra.
Röhej. Vagy inkább szomorú... Mert a többi barom miatt nekem is részt kell vennem ebben. Ebből a pénzből sportolhatna, nyelvet tanulhatna, művelődhetne a gyerekem...

Árpi 2008.08.31. 11:28:52

Kedves sasika61!
"onnan veszem, hogy az igazgató hangsúlyozta, hogy nem fordult hozzájuk! "
Na, a mi igazgatónk is mondott már olyat, hogy mindent meg tudtunk beszélni, miközben egy pár nappal korábban ő maga tiltotta meg a helyettesének, hogy egy problémás esetben leüljünk megbeszélni a dolgot (amikor a helyettessel már az időpontot is egyeztettük).
Mindezzel együtt szerintem kizárt, hogy egy komoly, a dolgához értő hatóság elmeszelje a tanerőt a nyugta hiánya miatt. Az igazgató és a tanító meg illene, hogy tudja (határozottan tudja, és ne ijedjen meg, amikor más az ellenkezőjét állítja), hogy nincs nyugtaadási kötelezettsége.
Ettől még persze én se intéznék semmit annak, aki minden jogalap nélkül feljelentget.

Árpi 2008.08.31. 11:31:46

Kedves sasika61!
"rosszul értelmezett liberalizmushoz"
Ez a kulcsszó! Ez olyan, mintha a szocializmusban a demokráciát szidtad volna. Csak mert ott "szocialista demokrácia" volt.
Ugye ismered a régi viccet, hogy mi a különbség a demokrácia és a szocialista demokrácia között? Na, ugyanez a különbség a liberalizmus, és az itt említett között is. (Ha valaki nem ismerné, az a különbség, mint a b*ás és a kib*ás között.)
Szóval kérlek, ne azt szidd, ami nincs! :o)

prolee 2008.08.31. 11:32:31

Rendben sasika. Kitűnt a post szövegéből, ezért nem reméltem, hogy többet tudsz mondani az ügyről.

Szerintem inkább csak megrángatták őket egy APEH-os eljárásban, de marasztalás nem történt.
A megrángatás is elég egyébként.

prolee 2008.08.31. 11:34:19

"... ne azt szidd, ami nincs! :o) "
Én is értettem belőle. :D

Árpi 2008.08.31. 11:35:11

Kedves prolee!
Vajon egyáltalán elmarasztalták, vagy csak oktalanul (és itt az oktalanságot a hivatalra úgy értsd, mint az "oktalan állat" kifejezésben szokás) meghurcolták?

prolee 2008.08.31. 11:36:10

Tkp. már válaszoltam is... :D

Gonda 2008.08.31. 11:39:59

Úrjézus!!!!
Tanár vagyok, holnap lesz a z évnyitó.
Hihetetlen dolgokat olvastam,egyszerűen képtelenségnek tartom,h amit prolee, eternity, vagy DR, leír az tömeges lenne. Persze, előfordul,mint ahogy minden szakmában vannak erkölcstelen kóklerek. De pl. a "vázát"sokszor a szülők erőltetik h adjanak valamit, az oszt.kir. a legnagyobb szívások egyike egy tanárnak (aki másképp gondolja vigyen el egy 10.-es szakképzős osztályt egy 3 naposra, oda ahová a legjobban szeretné) és Dr-t meg nem értem: miért nem vittel egy a gyerekeit máshova?Miért nem tett feljelentést??

Gonda 2008.08.31. 11:46:36

Eddigi pályafutásom alatt (18 év) 1 azaz egy esetben fordult elő hogy tanár nagyon erkölcstelen módon (beállított bukásra,aztán megszerbezte a magánórákat) állt diákhoz.Egyébként az ilyen híre terjed mint a futótűz, a szülő megteheti hogy lép, feljelent,vagy elviheti a gyerekét. Egyébként a "kolléga" hosszú gyüjtögetés után 2 éve végre nyugdíjba vonult, még szóbeli feddést sem kapott....
És 1 esetben hallottam, hogy a kolléga esetleg visszaél az osztálypénzzel. Főleg más tanároktól....
Az, hogy gyerek, vagy a felkért szülő hanyagul kezeli az op-t, elveszti, (ellopja!!) vagy hogy a gyerek nagy hangon ordítja h befizette, aztán meg mégse, hát az évről évre előfordul.
Én éppen ezért MINDENT ami az oktatáson kívül van, )kirándulás, szalagavató tánc, érettségi öltöny rendelés, stb) MEGTÍLTANÉK törvényben az iskoláknak. Ne ilyesmikkel szerezzenek a gyilkossá váló versenyben diákot, hanem tanítsanak, jól.
Ákos

Gonda 2008.08.31. 11:48:43

Elnézést: megtiltanék, és megszervezte
További szép napot mindenkinek.

prolee 2008.08.31. 11:50:25

Én 30 éve érettségiztem. Tudjátok mit vettek az ofőnek? Egy kanapé nagyságú (méregdrága) plüsskutyát. Azt hittem, elájulok.
Mostani évzáróra gyerekem ofőjének belvárosi luxusüzletben vett az egyik rongyrázós anyuka extravagáns fürdőolajat (egy olyan nőnek, aki szemmel láthatóan babaszappan/amodent-fogkrém színvonalon tisztálkodik, mert más irányban igényes).
A nagynéném gimnáziumi tanár volt, láttam az ajándékait. Leginkább az asztalon körbeguruló pálinkakínáló mozdonyka maradt meg bennem, ti. a nagynéni absztinens.

Árpi 2008.08.31. 11:53:27

Amúgy, hogy a tanárok se szentek:
"Valószínűleg nem fog 22 tanár elmenni a bankettjükre, főleg ennyi szelíd célozgatás után.
Az én virágomon nyugodtan spórolhatnak,valószínűleg nem leszek ott 21-én a záráskor.
Egyébként lehet az ecseri piacon is érettségi bizonyítványt venni, lehet, hogy úgy olcsóbb.Annak az árában biztosan nincsenek benne se spórák se könnyes sorok az iskoláért, se énekversenyek se megverselt citrát kör."
Írta ezt egy gimnáziumi tanár annak, aki felvetette, hogy a 33 gyerekből álló két osztály közösen vegyen csokrot a 22, őket tanító tanárnak. Miután abban a tanévben már vagy 80 ezer Ft ment el gyerekenként az iskolai rongyrázásra, és ebből fejenként legalább 10-15 ezer a tanárok dolgaira. Ezt, akárhogy is nézem, zsarolásnak is lehet tekinteni, különösen, hogy az illető tanár érettségiztetett is ezek után. Szóval van itt jó is, rossz is, mindkét oldalon.

Árpi 2008.08.31. 11:55:26

(Vagyis hogy ne 44,hanem 22 db csokor legyen.)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.08.31. 11:56:59

Gonda kolléga,
egyetértek veld.

prolee 2008.08.31. 13:04:28

Csak virágot szeretnének.
A "csak" virág csokronként 1-2 ezer forint (három nap múlva kuka), mert a virágboltosnak is van naptára is, meg esze is a fejéshez. (Miért drágább a virág kiemelt névnapokon is pedagógusnapon? A nagy forgalom miatt olcsóbbnak kellene lennie.)

A tanár-szülő elkeseredett harcnak csak akkor lesz vége, ha mindkét fél meghallgatja a másikat, mérlegeli a másik álláspontját és megpróbálnak közeledni egymáshoz.

Persze a politikai/gazdasági környezet jelenleg nem kedvez e folyamat megindulásának. A sikertelen politika csak úgy képes fékentartani az ellene irányuló indulatokat, ha minden eszközzel arra törekszik, hogy megossza és egymással szembefordítsa a társadalom erőit.

Árpi 2008.08.31. 13:17:43

Azt hiszem, harcnak inkább azok fogják fel a szülő-iskola kapcsolatot, akiknek annak idején gyerekként is harc volt az iskola, nem pedig a vágyott tudás megszerzésére alkalmas hely.
Szerintem aki a gyerekét nem "ügyesnek", hanem "okosnak" szeretné tudni, az inkább partnernek,és nem ellenfélnek tekinti az iskolát és a pedagógust. Persze ehhez a másik fél részéről is hasonló hozzáállás kellene, és ez sincs meg mindig. Sajnos sok a belefáradt, vagy eleve alkalmatlan pedagógus is.

tothmari 2008.08.31. 13:46:37

gonda
Még egyszer kérdezem. Te mint tanár, miért veszed készpénznek azt, amit Dr írt? Milliókat fizettek a tanárok ajándékaira?! Negyedmilliót kért a tanár és ugyanennyit az igazgató? Bankkártyát? Döbbenetes egy hazugság. Ne reagáljunk már erre úgy, mintha igaz lehetne. Tudom, hogy köztünk is vannak korruptak, de ezt azért az összes tanár nevében kikérem magamnak. Legközelebb beír valaki, hogy magánrepülőgépet kért a tanár ajándékul, és mi azt válaszoljuk rá, hogy miért nem jelentette fel?! Így terjednek rólunk a koholt urbanlegendek. Legközelebb már egy másik helyen mesélik, hogy képzeld azt olvastam egy blogban...Nincs elég bajunk?

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.31. 14:30:37

tothmari:

szerintem túlreagálod a történetet:
hihetetlen, hogy ilyen előfordul, de elenyésző számban megeshet. Aki ebből általánosít, azt nem kellene ennyire komolyan venned, mint ahogy fordítottan sem lehet általánosítani, és ha te azt mondanád, hogy minden gyerek megveri a tanárát, akkor téged sem vennének komolyan. De el kell azt is ismerni, hogy kirívó esetben mindkettő oldalon fordulhatnak elő ilyen dolgok.

fazekass · http://fazekass.blog.hu 2008.08.31. 14:40:21

Prolee,

alapvetően nem tudom, hol van, hol lehet elkeseredett tanár-szülő harc?
Tudom, hogy az országban mindenféle ellentétek vannak, mindenféle rétegek között, na de pont tanár-szülő vonatkozásban? Tanár Úr, tényleg igaz amit Prolee állít? Ráadásul elkeseredett a harc??Mert ha igen, akkor már tényleg súlyos helyzetben van a társadalom!

tothmari 2008.08.31. 14:59:49

fazekass
Ja. Csakhát milliókkal hazudni? Tényleg előfordul ilyen?
Hát én ilyen nagyságrendet 20 éves pályámon nem láttam, hallottam. És bizton állítom, hogy ez így hazugság. Nem volt, nincs és nem is lesz. Nagyságrendek könyörgöm.
Nem is ez a lényeg.
Hanem az, hogy tanár úgy kommentel erre, mintha ezt elképzelhetőnek tartaná. Innentől...
Na de mostantól már tényleg túlreagálnám.

Csomorkany 2008.08.31. 17:52:01

A barátság alapja a pontos elszámolás (állítólag Széchenyitől). Miért nem lehet előre nyomtatott átvételi elismervényeket aláírni az átvett pénzről?

Készítse el valamelyik gyerek, azzal is tanulja a Word-öt kezelni. Egy idő után egész jópofa számtech probléma: ha nagyon ki akarja csicsázni, akkor gépileg megoldhatja a magyar nyelvű számírást "1000 azaz ezer" Ft-ről, mögé tehet egy névadatbázist, miegymás. De persze lehet egész egyszerű Word doksi is, ha még kezdő.

Tanár aláírja, utólag a gyerekek fölvágják, és kiosztják egymás között. Nü? Tanultak is valamit a nagybötűs életről, részt is vettek a saját programjuk szervezésében, meg a tanár is megvédte a saját fenekét a hülyébb szülőktől.

Jó, alsó tagozaton nem megy, de meg lehet kérni a fölsősöket, hogy ugyan segítsenek már. Egy osztálykirándulás pénzügyileg felelős lebonyolítása az pont olyan probléma, amivel az életre lehet nevelni a gyerkőcöket.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2008.08.31. 22:12:24

Ejnye "sasika61"!

A nemzet napszámosai már az osztálypénzt sem tudják rendesen beszedni és elszámolni? Bízzátok a diákokra, megoldják!

Szalagavatóra estélyi - frakk - rongyrázás, a kölykök meg sötétek, mint a fekete éjszaka. Miért?

Ajándék a tanároknak? Inkább fizetést kellene adni, mert minden más csak lekenyerezés még utólag is.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2008.08.31. 22:20:47

eternity 2008.08.30. 22:42:45

Szerinted a tanárnak minden jár, s ő nem ad semmit? Nálad nincs ki mind a négy kerék, az biztos. Biztosan van sok alkalmatlan pedagógus a pályán, mert régóta nincs ennek a hivatásnak presztizse, többek között azért, mert a pedagógus igazolványon és a sovány közalkalmazotti bértáblán kívül más nem jár a pedagógusnak. Jogai már lényegében nincsenek, ahogy eszközei sem, kötelezettsége meg bőven akad.

Árpi 2008.09.01. 00:21:54

Dörmögő_Dömötör!
Csak azt mondd meg, hogy ha se joguk, se eszközük, akkor hogy lehet, hogy mégis vannak tanárok, akiknek van tekintélyük még a legvadabbak között is? Mert szerencsére vannak. Csak a többiek inkább sírnak, minthogy példát vennének róluk.

prolee 2008.09.01. 00:51:59

Dörmögő_Dömötör, mindenben igazad van.
Csomorkany! Nem csak az elszámolással van baj, hanem a pénzfelhasználás is problémás. Én év elején az első szülői értekezleten beadom a 10 ezer forint, osztálypénzt és ezzel el is felejtem a dolgot. Évek alatt rájöttem, hogy jobb, ha nem is tudom, mire használták fel, így nem kapok agyvérzést. Mivel én jól keresek, nem illik szörnyülködnöm a pazarló, hülye pénzköltésen. (Általában úgy gondolják az emberek, hogy aki jól keres, az megteheti, hogy szórja a pénzt.)
Nagyon rühellem Kókát, de abban azért igaza van, hogy a magyar emberek nem értenek a pénzhez és nem tudnak gazdálkodni.
Ezek az erőltetett hülye kirándulások... Az ofő hisztizve, sírógörcsök közepette szervezte a legutóbbi kirándulást, a gyerekek már hánytak tőle. Meg a cirkusz a karácsonyi és évvégi tanár-ajándékozás körül.
Ennél csak a karácsonyi osztály-ajándékozás szánalmasabb, amikor a gyerekek kalapból húzzák ki az osztálytársak nevét és meghatározott értékű (pl. 200 forint) ajándékot kell venniük egymásnak.
Ilyenkor cserélgetik a cédulákat (akit utál, annak nem akar ajándékot venni), de inkább az a jellemző, hogy a szülő megy el venni valami "sz@rt", hogy le legyen tudva. Tavaly a lányom egy megolvadt szalagrágógumit kapott, az pontosan 200 forint volt a százforintos boltban.
Undorító az egész.

prolee 2008.09.01. 00:56:13

A karácsony családi ünnep (a keresztény családoknál!!!), miért kell ezt bevinni az iskolába????

Csomorkány 2008.09.01. 13:48:40

prolee:
Kb. ugyanarról beszélünk veled is, meg Dörmögő Dömötörrel is.

Ha van elszámolás, akkor számon lehet kérni, hogy mire ment az osztálypénz. Ha nincs, akkor nem. Meg lehet kérdezni, hogy normális dolog volt-e erre és erre és erre ennyit és ennyit költeni, vagy senem.

Ami a dolog technikáját ileti, ha normálisan gondolkodunk, akkor az egyik legjobb pedagógiai porbléma: nem túl nagy összeg, könnyen megfogalmazhatóak általános szabályok és kiadhatók akár Interneten is segédletek, amikkel nagyobb gyerekekre rábízható az egész, természetesen Sztálin elvtárs elvének szem előtt tartásával, miszerint jó dolog a bizalom, de még jobb az ellenőrzés.

Amit az üggyel foglalkozó gyerek (osztályfelelős, stb.) megtanul, az olyan korrekt pénzkezelési rutin, aminek abszolút hasznát veszi az életben.

Sasikának annyiban adok igazat, hogy ha ez nincs is meg, akkor sem átütően jó ötlet az APEH-et belekeverni az ügybe. De ha van egy iskolai probléma, akkor miért nem a pedagógiai lehetőségeket keressük, miért azt, hogy kire kell megsértődni?

Csomorkány 2008.09.01. 13:58:44

pontosítás:
Hogy világos legyen, ha tanár lennék, nem a pénzt adnám a gyereknek, hanem az átvételi elismervények sablonját, magukat az aláírt átvételi elismervényeket, és a kiadásokról a számlákat/blokkokat/nyugtákat/vonatjegyeket, stb. (magánszemélyek közötti pénzmozgásokról lévén szó, nem kell minden kiadásról sem számla, de valamilyen papír nem árt).

Ha vállalkozó lennék, nem a pénztárat adnám át a könyvelőnek, hanem a róla szóló dokumentációt.

A gyerekeknek szerintem végtelelnül hasznos, ha egyfajta pedagógiai játékként könyvelőt csinálok belőlük, és ellenőrzöm a munkájukat.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2008.09.01. 23:19:56

Árpi: Egyszerű a magyarázat. :) Vannak még igazi pedagógusok, akiknek a jelleme, az egyénisége és a tudása együttesen biztosítja mindazt, amit a kölykök tisztelni tudnak. Ez a titok nyitja. Pedagógusnak lenni nem foglalkozás, hanem hivatás, s erre nem mindenki alkalmas.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2008.09.01. 23:33:43

prolee: Örülök, hogy mindenben egyetértesz a korábbi bejegyzésemben írtakkal.
Az ünnepekkel kapcsolatosan hasonlóan vélekedem, mint te. Mindnek megkopott a fénye, a meghittsége, s lassan képmutatás, álorca öltés az egész. Egy ünnep nem attól ünnep, hogy annak nyilvánítjuk, hanem azoktól az igazi közösségformáló érzésektől, amivel az alkalom különféle szertartásai járnak, hiszen az ember társas lény, egyedül senki és semmi. Az orcáskodásnak egyaránt oka a családi és társadalmi kapcsolatok fellazulása, de az életszínvonal emelkedése is. Manapság hétköznap is jut narancs, banán, csoki, s a sonkával sem kell vární Húsvétig. A rongyrázás? Akinek jól megy, az flancol, a többi meg kínjában követi, nehogy az ő gyermekét megszólják, vagy kisírjon a többi közül. Nézd meg a mobiltelefonokat! A legpuccosabb modellek a kölyköknél, az általuk levetett darabok a szülőknél, nagyszülőknél. Nem véletlenül célozza a reklámok többsége az ifjúságot.

Nem akarok offtopik lenni, nem folytatom. Sasika61 írhatna egy postot az ünnepekről és az ajándékozási szokásokról. :)

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2008.09.01. 23:46:52

Csomorkány: Egy apparátus haldoklásának a jele a bürokrácia elburjánzása. Nincs egyszerűbb dolog, mint az osztálypénztár elszámolása, csak becsületesen kell mindenkinek működni. Sajnos, a szó tisztessége mára megkopott, ezért aztán itt is mindenki nyugtát, csekket, elismervényt, ellenőrzést, inkvizíciót javasol, a bosszús szülő meg feljelent. Nevetnem kell. Egyáltalán, minek osztálypénzt szedni? Adjon minden szülő a gyermekének egy borítékot, vagy dobozt, stb. Amikor fizetni kell, a kölyök tegye a közös költségre szánt soros összeget a borítékba, őrizze otthon, s amikor ténylegesen fel kell a pénzt használni, vigyen belőle magával annyit, amennyi szükséges. Egy rendezvény, kirándulás, ajándékozás költségei előre kalkulálhatók némi tartalékkal. Egyebekben tartom amit írtam, a kölykökre kell bízni, megoldják.

Csomorkany 2008.09.02. 07:29:25

Dömötör:
nyilván különbözik a szemléletünk, de én a blokkok/számlák/elismervények összegyűjtését akkor is természetesnek tartom, amikor 10 éve ismert jó haverjaimmal biciklizünk. Nem azért, mert attól tartunk, hogy meglopjuk egymást, hanem mert a számokat marha könnyű elfelejteni, és akkor már az együttlét öröme helyett olyan hülyeségekről kell dumálni, hogy mennyi is volt az a hat liter tej, amit megvettél? Szóval ezt még nem érzem túlburjánzásnak.

A másik, hogy mióta van számítógép, a kettős könyvelés titkos tudományának be kellene épülnie az általános iskolás alapműveltségbe. No nem annak, hogy hogyan kell fölépíteni egy 100 fős, több telephelyes vállalkozás számlatükrét, különös tekintettel az adójogszabályokra, de olyan alapelveknek, hogy "aki ad, az követel, aki kap, az tartozik".

Vagy, főkönyvi számláim: "pénztárca, követelések, tartozások, kaja, utiköltség, belépők, egyéb". Ezek után szeretném tudni, hogy mennyi pénz ment el kajára összesen, és milyen részletezésben.

Árpi 2008.09.02. 14:41:33

Dörmögő_Dömötör 2008.09.01. 23:19:56
Aki meg nem ilyen, miért marad a pályán? Miért rontja el a gyerekeket? (És a tapasztalatom az, hogy leghangosabban azok panaszkodnak, akik nem ilyen rátermettek.)

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.09.20. 17:49:07

Üdv! :)

Jó sok idő eltelt, mióta azt mondtam, hogy megkérdezem mi a pálya.
Nos, az önkormányzathoz ilyen bejelentés, feljelentés nem érkezett. És ez 100 % :)
Pedig, mint fenntartó, tudnia kellene róla.
süti beállítások módosítása