Klebelsberg Kunó 1922-1931 között volt vallás – és közoktatásügyi miniszter, ez mindössze egy évvel több, mint ami a jelenleg is regnáló koalíciónak jutott, sőt, ha hozzátesszük, hogy előtte is kormányon töltöttek már négy évet, akkor az évek számát tekintve meg is előzik őt.
Klebelsbergnek tehát kilenc év elég volt ahhoz, hogy máig úgy tekintsenek rá, mint a XX. századi közoktatásügy kiemelkedő alakjára, ha tehát lett volna egy hozzá hasonló kaliberű személyisége a koalíciónak, akkor most nem sóhajtoznánk, hogy na végre: mennek.
Az oktatásügyet sok változás érintette ez alatt a nyolc (tizenkét) év alatt. Talán egyetérthetünk abban, hogy ezek közt két olyan reform volt, amely jelentőségénél fogva kiemelkedett: a felsőoktatásban Bologna-rendszerre való átállás, a közoktatásban pedig a kétszintű érettségi.
Bármely változtatásnak akkor van értelme, ha beavatkozásunkkal nem követünk el nagyobb kárt, mint amit megelőzni szeretnénk: ehhez a már-már közhelyes, de azért nagyon is szem előtt tartandó igazsághoz kell mérnünk a reformokat.
Hallgassuk meg az illetékeseket. Nemrég az ELTE Fizikus Professzori Tanácsa jelentetett meg egy kétségbeesett s ehhez képest kevés visszhangot kapott állásfoglalást, hogy nem lesz, aki a gyermekeinket a természettudományos tárgyakra tanítsa (két év múlva országosan legfeljebb 24 fő végez a természettudományos mesterszakokon, ezzel szemben 6-700 tanár megy nyugdíjba!), s ennek fő okát a Bologna-rendszerben látják. Ugyan az egészet nem akarják eltörölni, de az érintett területeken mindenképp. Helyes volt-e akkor az átállás? Nem.
Pár napja pedig Szabó Gábor, a Magyar Rektori Konferencia elnöke nyilatkozott, hogy el kellene törölni a kétszintű érettségit, s visszaállítani az egyszintűt, a régit. Volt értelme akkor a változtatásnak?
Ha pedig egészében tesszük mérlegre ezt a nyolc/tizenkét évet, s megkérdezzük: ma színvonalasabb-e az oktatás bármely területe, mint nyolc, tizenkét vagy húsz éve volt, akkor ki az, aki igennel merne felelni?
Pedig reformból kijutott bőven. Talán éppen ez volt a baj.