babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Buddhista közgazdaságtan

2008.01.06. 17:24 sasika61

Ma délelőtt egy nagyon izgalmas beszélgetés volt a Kossuthon (legújabb nevén MR1-en).

Zsolnai László, a Corvinus Egyetem tanára a buddhista közgazdaságtant ismertette. Már maga a szószerkezet önmagában is figyelemre méltó, az általa elmondottak pedig nagyon meggyőzőek voltak.

Csak néhány elemet emelek ki. Nemzetközi kutatások vizsgálták a GDP és a boldogság érzetének összefüggését, s arra az eredményre jutottak, hogy kb. egy főre eső 15000 dollár GDP szükséges, hogy a mai világban az emberi boldogságérzet kiteljesedhessen, az ettől magasabb adat nem növeli az emberek „boldogságszintjét” ( a mai magyar adat 13 000 dollár körül van).A megállapítása azért volt meggyőző, mert nem azt hirdette, hogy hagyjunk fel mindennemű gazdasági tevékenységgel, s egy tál rizs megszerzése legyen mindennapjaink legfőbb célja, hanem egyrészt elismerte, hogy a pénz egy bizonyos szinte igenis boldogít, vagyis szükséges feltétel, de azt is kijelentette, hogy ez a szint limitált.

Kitért ugyanakkor még ennek a 15000 dolláros szint globális következményére is. Kijelentette, hogy a mi ennél is alacsonyabb GDP-értékünk is kétszerese a Föld ránk eső erőforrásainak, ahogy ő fogalmazta: a magyar ökológiai lábnyom is kétszeres.

Ennek kapcsán kitért az autóhasználatra, mely szerinte nagymértékben hozzájárul a lábnyom növekedéséhez, használatának korlátozása pedig fölöttébb célszerű lenne. Nekünk van autónk, de nekem nincs jogosítványom, feleségem vezet, nem is érdekel a dolog, évente 5-10 alkalommal ülök autóba, kerékpárral vagy gyalog közlekedem, hosszabb utakra pedig tömegközlekedéssel. Elképesztő viszont, hogy már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel, vagy a benzinárak alacsonyak ( ezt én sem gondolom komolyan), vagy a tömegközlekedés aránytalanul drága.

Az egészben persze az a legtanulságosabb, hogy nagyjából mindenki tudja, hogy erőforrásaink mennyire végesek, hogy radikális változásra lenne szükség, de tömegméretekben, százmilliós nagyságrendben senki nem hajlandó a személyes érintettségét tudomásul venni, s ennek megfelelően cselekedni. Úgy látszik, kell valamilyen világméretű katasztrófa (energiahiány stb.), míg végül az emberiség tudatára ébred felelősségének.

Jó lenne ezt már nem megélni.

1 komment

Címkék: buddhizmus közlekedés gazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr88287145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zerge gorilla 2010.11.07. 13:57:41

"már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..."

Ezzel muszáj vitatkoznom. A benzin önmagában talán olcsóbb, mint a tömegközlekedés, de az autózás költségeihez a legtöbben elfelejtik hozzáadni a jármű megvásárlásának költségét (alsó hangon másfél-millió forint, vagy havi több tízezres törlesztés éveken át), valamint a fenntartás egyéb költségeit (parkolás, biztosítás, szerviz, stb).

Ha csupán azt nézzük, hogy egy alsó kategóriás kocsi másfél-milliós áráért egy átlagkeresettel rendelkező egyén másfél-két évet dolgozik (ha ezalatt az idő alatt minden fillérét a kocsira fordítja), máris láthatóvá válik a dolog abszurditása. Valószínűleg számos esetben a tömegközlekedés, alkalmankénti taxizással és autóbérléssel kombinálva racionálisabb megoldás lenne, mégis a legtöbben ragaszkodnak egy saját tulajdonú autóhoz.
süti beállítások módosítása