HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Jud Süss -1. rész

2008.09.02. 16:43 sasika61

 

  Az 1980-as évek elején, elsős egyetemista koromban egy délután barátomtól kölcsönkaptam Konrád György könyvét, Az autonómia kísértését. A Párizsi Magyar Füzetek sorozatában jelent meg, itthon tiltva volt, más Konrád-művekkel együtt. Másnapra vissza kellett adnom, így gyorsan végigolvastam, de annyira felszabadító hatásúnak éreztem, hogy gyerekes naivsággal eldöntöttem: még az éjjel lemásolom. Mivel azidőtájt másolóberendezés, sokszorosító lényegében elérhetetlen volt, kézzel kellett nekilátnom. Ahogy egyre jobban beleértem az éjszakába, rá kellett jönnöm: nem tudom befejezni reggelre: fáradt is voltam már, kénytelen voltam feladni a tervet, s másnap nehéz szívvel visszaadni az annyira megszeretett könyvet.
 
 Először azt hiszem, akkor tettem fel magamnak a kérdést: miként lehet az, hogy én, magyar állampolgár nem vásárolhatom meg egy magyar író művét, sőt, talán még az elolvasásáért is büntetés jár? Aztán persze ahogy megtanultam, megtapasztaltam, hogyan működött a Kádár-rendszerben a könyvkiadás, egyre kevésbé voltam felháborodva, mondhatni: tudomásul vettem a megváltoztathatatlannak hitt tényt.
 
 De egy másik esemény mégis hasonló indulatokat váltott ki belőlem. 1984-et írtunk, már „öreg”, csaknem végzős voltam. Albérletemben főzés közben hallgattam a rádiót, annak londoni tudósítója éppen Orwell regényét, az 1984-et pocskondiázta, kétségbe vonva esztétikai értékét is, szellemiségét pedig károsnak és elutasítandónak minősítette. Erre csaptam oda a fakanalat, hogy „a jó édesanyádat, hogy döntsem el, hogy milyen ez a könyv, ha itthon meg sem jelenhet?” Merthogy Orwell könyve szintén tiltott áru volt, nem árt emlékeztetni ilyenekre is azt a fájdalmasan sok honfitársunkat, akik ma is „visszanosztalgiázzák” a korszakot.
 
 Mindezt miért írom?
 
 Itt fekszik előttem egy lemezen a Jud Süss, a Harmadik Birodalom talán legfontosabb propagandafilmje. Nem akarok hazudni, csak a bíróságon mondanám, hogy „beesett a postaládámba”, de az is igaz, hogy semmit nem tettem a megszerzéséért, most mégis itt van, megvan. Tudomásom szerint a film vagy tiltva van, vagy erős korlátozások alatt áll, nyári vetítését nagy vihar kísérte a sajtóban. Nagyjából sejtem, mire számíthatok, ha megnézem, nem is a film érdekel. Másrészt semmiképp sem akarom egy kalap alá venni a 80-as évekbeli példáimat a filmmel, de valami hasonlóságot érzek a helyzetben. És az a kérdés izgat, hogy milyen elvi alapon lehet „betiltani” egy ilyen produkciót? A tiltás, korlátozás ugyanis feltételezi, hogy valaki látta, olvasta már a darabot, s úgy ítélte meg, hogy valamilyen szempontból a forgalmazása káros. A film most, Konrád, Orwell könyve pedig a 80-as években. De aki mindezt megítélte, az mennyivel különb, mint én vagy bárki más, akiknek nincs lehetőségünk sem ítéletet alkotni róla, hiszen nyíltan hozzá sem juthatunk? Vannak ezek szerint „egyenlőbbek” most is?
 
 A „mű” nyilván töményen antiszemita, sekélyes, sematikus, de könyörgöm: hagy mondhassam el mindezt azok után, hogy láttam! Nehezen viselem, ha éretlen kölyöknek néznek, úgyhogy alighanem megnézem a filmet. Ha valamilyen hatást tesz rám, beszámolok róla.

5 komment

Címkék: cenzúra szabadságjogok süss jud

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr88645112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

noob 2008.09.02. 17:38:50

1990-ben az ÁRKÁDIA kiadó kiadta Tandori Dezső fordításában.az 1959-es NDK-s kiadás alapján ( Aufbau-Verlag Berlin)."JS-A herceg és kincstárnoka" alcimmel.
Egyébként mind az eredeti W. Hauff novella, mind a Feuchtwanger mű közös eleme, hogy Oppenheimer születése alapján keresztény.

A 34-es angol filmváltozat anti-náci szatira, a 40-es németben pedig erús az antikapitalista vonal is.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.09.02. 18:22:31

Noob,
én nem ismerem a történetet, a filmnek is csak a visszhangját, de mint írtam, igazából maga a film nem önmagáért érdekel. Egy elvre vagyok kíváncsi: valakiknek meg lehet-e tiltani valamit, mondván, hogy ez számotokra káros? Ez engemet a felnőtt-gyerek viszonyra emlékeztet, s éppen ezért némi indokoltságot érzek is. Pl. mondjuk a drogok is tiltottak, szerintem jogosan, nem kell mindenkinek kipróbálnia, hogy tényleg olyan hatásúak-e, mint ahogy mások mondják. De vajon hasonló-e a betiltás szerkezete "szellemi" termék esetében is?

noob 2008.09.02. 20:04:58

A perverzen kifordított Göbbels-i filmváltozat propaganda hatása tagadhatatlan s mint ilyen veszélyes lehet, és biztos, hogy alkalmas a nyugalom megzavarására . A mai hazai környezetben ki tudja ki mit értene belőle... illúziónk ne legyen.
Én kötelezően megnézetném a középiskolákban, egy órán vetítve a KZ-ekról szóló USA dokumentumfilmmel együtt.

Ez a mindekori hatalom dilemmája: mennyire tartja felnőttnek a társadalmat. Ebben az a csalóka, hogy aki akarja az megszerezheti most is. Bár ha jól tudom, most is a copyright volt a sarokpont.

Csomorkány 2008.09.03. 08:56:30

Mindenesetre egy érdekesség: Magyarországon először 1943-ban tiltották be a filmet. A Kállay-kormány úgy találta, túlságosan fölizgatja a közvéleményt a zsidók ellen. Félév múlva indultak tőlünk is a vonatok.

Egyebekben le tudod nekem másolni? Írok egy ideiglenes emilcímet, akkor nem kell az anonimitásunkat a blog nyilvánosságán fölfedni.

Hangsúlyozom, hogy hányingerem van a náciktól, és alapos saját kommentárok nélkül senkivel nem nézném meg. De érdekel.

Elvi megoldást nem tudok a problémára. Amikor betiltották a tévén a Jézus Krisztus utolsó megkísértését, egyetértettem, de azóta már legalább három filmklubon végigbeszéltem a filmet emberekkel. Ha egyházi felsővezető lennék, megpróbálnám ezt nagyban is. Kibérelném az Uránia-mozit filmvetítésre és azzal szorosan egybekötöttt nyilvános vitára a filmről filmesztétákkal, teológusokkal, papokkal, a közönség is kérdezhet.

Viszont ez egy náci film. Aki gazemberségnek tartja, az aligha mondhatja el úgy az álláspontját nagy (náci) nyilvánosság előtt, hogy ne kelljen egy alapos veréstől tartania.

ui. Az Akarat diadala Leni Riefenstahltól nincs meg véletlenül?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2008.09.04. 02:01:18

"A perverzen kifordított Göbbels-i filmváltozat propaganda hatása tagadhatatlan s mint ilyen veszélyes lehet, és biztos, hogy alkalmas a nyugalom megzavarására ."
Nem mintha a reklámok, filmek nagy része nem globalista libsi propaganda lenne, ezt valahogy mégse gondolja senki sem károsnak. Pedig a mai marketingszakemberekhez képest Geobbels ipari tanuló. De ebben az esetben a tiltás teljesen fölösleges. Nem úgy adják le mint varánap esti német játékfilm, hanem mindenki tudja jól hogy náci propaganda film, és nem mellékesen le se adják. (Nem tudom miért gondolják egyes überagyak, hogy ez úgy működik, hogy megnéz az ember 2 propagandafilmet oszt' benácul tőle... )
Én minden esetre a könyvet biztos el fogom olvasni, Feuchtwangertől már olvastam mást is és azok jók voltak:)
Csomorkány: Nekem megvolt, de tönkrement a dvd, úgy látszik antifa volt xD
süti beállítások módosítása