HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Ne szarj be, jönnek az angolok!

2009.02.25. 06:44 sasika61

 

Ne szarj be, jönnek az angolok! – mondta az őt kigúnyolóknak anyám testvére, Feri bátyám az ötvenes évek elején, amikor kissé ittasan biciklijével elesett a falu főterén. Feri bátyámat már másnap „elvitték”, hónapokig nem tudott róla semmit a család, majd amilyen váratlanul eltűnt, egy délután olyan váratlanul megérkezett, fizikailag és lelkileg is megtörten, összetörten.
 
Ma van a kommunizmus áldozatainak emléknapja.
A megemlékezések, ünnepi műsorok sosem érinthetnek úgy meg bennünket, mint mikor egy élő, valaha hús-vér ember történetét halljuk, s még ekkor is érdekesebb számomra egy átlagember sorsa, mint Kovács Béláé vagy Mindszentyé, mert az egyikhez közöm van, a másik pedig akkor is ismeretlen, ha egyébként történeti szerepét tudom. Engem Feri bátyám érdekel. Meg anyám konok, izzó kommunista-ellenességének az oka: a rendszerváltás évében halt meg, s a szót sosem tudta jelző nélkül kimondani, csak így: „piszkos kommunisták”.
 
Anyám családja mélyen vallásos volt, ő és testvérei 1945 körül lettek nagykorúak, s borzadállyal élték meg, hogyan gyalázzák meg mindazt, ami és aki számukra szent volt, érinthetetlen. Feri bátyám volt az egyetlen fiú közülük, néhányszor találkoztam vele mindössze, akkor is gyerek voltam még, történetét csak anyám elbeszéléséből ismerem.
Sosem volt az a személy, akit példaként lehet odaállítani a gyerekek elé, mindig hajlott a könnyelműségre, néha szeretett a pohár fenekére nézni, de jószándéka, kedvessége szerethető emberré tette.
 
Hogy mire gondolhatott, amikor fölbukott a kerékpárral, s kiejtette száján ezt a nevezetes mondatot, azt ma már nemigen lehet rekonstruálni: a világpolitikával aligha volt tisztában, de valószínűleg élt benne valamiféle illúzió, hogy „nem az a lényeg, hogy ittas vagyok és elestem, hanem hogy nemsokára vége van itt a kommunista tobzódásnak, mert jönnek az angolok”. Ezt fejezhette ki a maga keresetlen szavaival, s naivságát mutatja (no meg persze az elfogyasztott alkohol mennyiségét), hogy nem gondolt a mindenütt jelenlévő „magánszorgalmú kutyákra”, akik nem késlekedtek feljelenteni őt. Falubelijei, magyarok.
Az viszont már a rendszer lényegére utal, hogy mindez ügy lehetett, nem is akármilyen. „Elvitte az ÁVÓ”- mondta anyám. A szenvedéseit csak nagy vonalakban mesélte el: verték, árammal kínozták, s olyasmiket csináltak vele, hogy anyámnak is csak így mondta: „jobb, ha nem is tudod, Icukám”.
 
Ennyiért. Egy mondatért.
Az anyámban a kommunistákkal szemben kezdettől fogva meglévő ellenszenv talán emiatt vált kérlelhetetlen utálattá. Feri bátyám ugyanis ettől kezdve sosem lett a „régi”. Testileg is megroppant, kerülte az embereket, a családot, elköltözött a faluból messze, mint mondtam: talán négyszer-ötször láttam életemben.
 
Emlékszem arra a fagyos téli éjszakára, amikor a szomszéd utcában élő nagyapám - anyám és Feri bátyám apja - valamikor a hetvenes évek elején bezörgetett hozzánk, s közölte, most kapta az értesítést: Ferit Ózdon agyonverték a cigányok.
Valójában azonban a cigányok csak befejezték azt, amit az ÁVÓ kezdett el: az életét már azelőtt tönkretették, mielőtt fizikailag meghalt volna.
Hát ilyen egy magyar sors a 20. századból.
Én most, ezen a napon, Feri bátyámra emlékezem.

10 komment

Címkék: a kommunizmus áldozatainak emléknapja

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr94964458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.02.25. 11:04:51

Kemény évek és kemény élet volt akkoriban. Embereket vittek el egy rosszul fogalmazott mondatért, egy haragos által fenntartott álitásért, és embereket kinoztak meg és öltek meg az ostoba és kegyetlen rendszerben.Én 55-ben születtem és csak hirböl hallottam ezeket a dolgokat. A börömön a 60-as évek elején éreztem-de akkor már csillapodott a rendszer dühe. Az én apámnak sajnos el kellett mennie 56-ban az országból, mert sulyos börtön várt volna rá. (leverték a vörös csillagot az irodaház tetejéröl, de nem bántottak senkit!) Amire emlékszem, az hogy havonta kellett jelentkeznie édesanyámnak-velem együtt-a rendörségen, az IKA által küldött csomagokat mindig felbontották és kiszedték a javát,a leveleket felbontották és én voltam az a gyerek a faluba, akinek nincs apja--, mindenki csak suttogva beszélt rólunk, és suttogva sajnáltak bennünket.Apám nem csinálta meg a szerencséjét Amerikába, majd Canadába. Mikor 74-ben hazajöhetett, már sulyos beteg volt, és rá 1 hónapra meghalt!Nem haragszok senkire, nem itélek el senkit, de ma 54 éves fejjel, ha valaki megkérdezné, hogy tudom e hogy mi az hogy apa-elszégyelném magam--mert nem tudom!Engem anyukám nevelt fel--aki már meghalt 84-ben--ám arra vigyáztam hogy a gyerekeim tudják hogy van édesapjuk! Hála a sorsnak és feleségemnek--ma büszkén kijelenthetem--mindkét fiam tudja , hogy mi az hogy apa! Ma, amikor emlékezünk, mondjuk el gyerekeinknek és unokáinknak, hogy akik szenvedtek és meghaltak--értünk ,értük és a jövönkért tették!

Corry 2009.02.25. 16:43:49

Én szerencsésebb voltam ezek szerint, mint Te János, én "csak" az anyai nagyapámmal nem találkozhattam akit meghurcoltak a kommunisták. Ő egy ipari létesítményt (nem katonai) épített fel úgy, hogy a háború előtt kezdte, majd ő lett az egész igazgatója. Jöttek a komcsik és leváltották, beraktak egy jó munkás kádert a székébe. Nagyapámat megtartották főmérnöknek, mert a párthűség még nem elég egy ipari üzem működéséhez, oda szakértelem is kell. Meg is mondták neki: "Ha nem lenne maga egy ilyen jó szakember Corrynagyapja elvtárs, magát már rég kivégeztük volna". Édesanyámban még mindig benne van egy nagy félelem a BM, fekete autó stb. iránt. Én sajnos nem találkozhattam nagyapámmal, mert 1959 -ben meghalt és én a Jánosnál pont 10 évvel vagyok fiatalabb.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.02.25. 19:20:00

@Corry:
ezek szerint én meg éppen köztetek vagyok, legalábbis korban.

mig8 (törölt) 2009.02.25. 20:29:06

Ugyan fiatalabb vagyok mindannyiótoknál - 78-ban születtem -, de át tudom érezni a sorsotok. Bár nekünk "csak" a földet vették el, anyám családjának a földjét.

Viszont a kép számomra nem fehér vagy fekete. Apám vesebeteg, gyakorlatilag születésétől fogva. 56-ban volt 3 éves és épp kiújult a baja: csak cukros vizet ihatott - ha lett volna pénze rá a családjának. A bejött oroszoktól kaptak cukrot, így maradt életben és él még ma is.

Fura dolgokat produkál az élet, nem?

Corry 2009.02.25. 20:56:36

@mig8: Ha úgy gondolkodunk, hogy orosz=szovjet=kommunista, akkor azért tévedésbe is kerülhetünk. Az oroszok ugyan szerintem még ma is büszkék a kommunizmus időszakára, saját szememmel láttam tovaris Lényin szobrát, ahogy Canon reklámot nézeget éjjel-nappal... Ez most volt decemberben.
De mindemellett ők is megszívták a kommanizmust, és nyilván köztük is vannak jó emberek ezek szerint.

Chalabre (törölt) 2009.02.25. 23:56:58


Mindenkinek van sztorija? Nekem is...

Nagymamámat soha nem ismerhettem. Fiatal, tizenéves lány volt, amikor a szovjet hadsereg végigmasírozott kis hazánkon állítólagos "felszabadító" jelleggel. Azt mondják raboltak, fosztogattak, és nőket erőszakoltak meg, köztük az akkor még hamvas nagyanyámat is. Az akkori káoszban így született meg anyám, akiben valszeg nagyanyám mindig a megaláztatását, számára soha fel nem dolgozható, egy életre szóló traumáját látta (nem ment soha férjhez, és nem szült több gyereket, nem engedett egyetlen férfit sem többé a közelébe), így intézetbe adta a lányát. Ott megkérdezték tőle, miért mond le róla. Közölte a tényeket. Majd mivel az akkori politikai helyzet miatt nem írhatták, hogy a szovjetek sara e bűn, így a németekére írták, akiknek hadserege állítólag sokkal fegyelmezettebb volt. Sasika Te vagy a töritanár. Szerinted is?

Szóval így a német vezetéknevet adták neki, és nagyanyám keresztnevét, hisz akkoriban nem volt divat az anya vezetéknevét adni, és a talált gyerekeknek is mindig találó nevet adtak. Ha bokorban találták, akkor Bokros Lajoska lett a bébi neve :-)...

Később, amikor anyám már nagyobb lett megpróbálta ugyan visszaszerezni, nevelni, de addigra meg már anyám nem akarta őt, mindig megszökött tőle. Soha nem tudta megbocsátani neki, hogy lemondott róla. Még akkor sem, amikor jóval később kiderült, hogy csontvelőátültetésre van szüksége, és az egyetlen ismert felmenője, aki alkalmas donornak, az az anyja, akit meg is vizsgáltak, de hiába. Anyám teljes vállszélességgel elutasította. Soha semmit nem fogadott el tőle.

Mindezek dacára, vagy inkább épp a nehéz gyerekkora miatt példás anya lett. Nem akarta, hogy anya nélkül legyünk, ahogy János551 sem, hogy a gyerekei apa nélkül. Élt-halt értünk, a gyerekeiért.

S még mi jut eszembe a komcsikról? Apám danolászása. Ahogy a Kossuth rádió akkori szignálját meghallva állandóan azt énekelte, hogy "Meddig lesznek még az oroszok a nyakunkon?"

Chalabre (törölt) 2009.02.26. 00:04:43


Egyébként egyetértek Corry-val:

"Ha úgy gondolkodunk, hogy orosz=szovjet=kommunista, akkor azért tévedésbe is kerülhetünk." Nem csak kerülhetünk (feltételes módban), hanem kerülünk is. Az általánosítás mindig nagy hiba. Ők is megszenvedték a szocializmust. Én még úgy tanultam, hogy a kommunizmus soha sehol nem valósult még meg, csak a szocializmusig jutottak. Sőt kivitelezhetetlen a gyakorlatban. Csak elméleti síkon működik.

Amúgy meg az anyai nagyapámat is meg tudom érteni, aki évek óta csak a háború poklát élte meg, mindennap vásárra vitte a bőrét, az élete forgott kockán, elszakítva hazájától, szeretteitől, csak parancsokat teljesített, híján a szeretetnek, akár egy nő ölelésének, hisz ideje nem igazán volt a katonáknak udvarolni,meghódítani egy nőt, mert folyamatosan haladtak. Ahogy meg tudomérteni a nagyanyámat is, valamint anyámat is, ahogy apámat is, hogy itt maradt, és a testvérét is, hogy elhagyta az országot, kiment Angliába.

Asidotus 2009.02.26. 12:05:53

Nem szerencsés minden oroszt lekommunistázni, de azért ne felejtsük el, az előző rendszer nem csak szimplán kommunizmus volt, hanem orosz megszállás. Igen, a megszálló oroszok a kommunizmus nevében uralkodtak itt, de mégis, elsősorban orosz megszállók voltak.
Ezzel most nem a kommunizmust akarom mentegetni, mert sok országban orosz megszállás nélkül is követtek el borzalmakat (Kína, pl.).
Ezt teszi egy totalitárius rendszer, ami nem ismer ellentmondást. Most biztos sokan tudnának mesélni a náci rendszer borzalmairól is.
Legfőbb kötelességünk, hogy megakadályozzuk a totális rendszerek visszatértét, és az ilyen nap, amikor mindenki elmeséli a borzalmakat, amik történtek, segít a fiatalabbaknak, hogy megértésék, miért nem akarjuk azt.
(Jómagam nem tudok a kommunizmus rémségeiről beszámolni, a mi családunkat elkerülte.)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.02.26. 15:54:57

Megrendítő olvasni ezeket a vallomásokat. Azt kell hinnem, bizonyos szinten még mi is áldozatok vagyunk.

mig8 (törölt) 2009.02.26. 17:28:08

@Corry:

Nem ismerem az eseményeket részletesen, de azt biztosan tudom, hogy az orosz katonák adtak cukrot. Így én nekik hálával tartozom, mert nélkülük nem születtem volna meg.

Én nem teszek egyenlőségjelet a kommunisták, a szovjetek és az oroszok közé. A mi hazai kommunistáink csak korcs másolataik voltak a szovjeteknek. Azokat ott, a SZU-ban lehetett tisztelni, mert volt tartásuk (most nem Sztálinra gondolok).

Hanem arra, amit egy ismerősöm mesélt, aki ott tanult több évig. Amit elmondott, annak alapján én kedvelem az orosz embert, mint olyat. És tisztelem a szovjeteket, mert alapvetően tisztességesek voltak és hittek abban, amit képviseltek (nem úgy, mint a magyar követőeik).

A hibát ott követték el, hogy az érdekszférájukba tartozó országokban csak az volt nekik a fontos, hogy olyan emberek legyenek hatalmon, akoik tkp szolgák, mert gondolkodás nélkül megteszik, amit a szovjetek akarnak. (Az amcsik pontosan ezt a hibát követték el Dél-Amerika esetében.) Hú, ez hosszú lett...
süti beállítások módosítása