HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Győzött a Volán, vesztett a józan ész

2009.05.26. 15:40 sasika61

 

Győzött a Volán. Persze nem a hajdani futballcsapat, hirtelenjében azt sem tudom, az megvan-e  még valahol a süllyesztőben, hanem a Volán-vállalatok győztek, méghozzá a kormánnyal szemben, de az igazi vereséget a józan ész szenvedte el.
 
A Magyar Rádió szerint naponta körülbelül százezer gyermek utazik Volán-buszokon iskolájába. Körülbelül két-három hete hallottam először azokat a fenyegetőzéseket-kétségbeesett kiáltásokat, hogy a Volán-vállalatok megszüntetik iskolabuszaikat, mert nem képesek megfelelni azoknak a KRESZ-módosításoknak, melyek kötelezővé tették a biztonsági övet és bizonyos magasság alatt a gyermekülést (erre egyébként két évnyi felkészülési idejük volt). Márpedig ezek híján nem iskolabusz a járat, hanem valami más, pl. „gyerekekkel guruló fémdoboz”.
 
Ma hallom, hogy a kormány meghátrált. Csepi Lajos államtitkár bejelentette, hogy a KRESZ feltételei csak az iskolabuszokra vonatkoznak: a járatokat, amelyek ugyanazt végzik, mint a gyakorlatilag nem létező iskolabuszok, de amelyeket nem így neveznek meg, azokat továbbra is lehet hagyományos módon közlekedtetni. Minden marad tehát a régiben, átírják a szerződésekben a kifejezéseket, törlik belőlük az iskolabusz szót, lesz tehát egy újabb olyan szavunk, mely létezik ugyan, mint pl. a „kísértet” vagy „jóléti állam”, de amelyet éppúgy nem tapasztalt még meg a valóságban senki, mint a példaként felhozottakat.
 
Ez az egész ügy annyira magyaros, annyira jellemző, hogy a folyamatot hungarikumként el lehetne fogadtatni a zunijóval, becserélni a lassan szintén nem létező Herz-szalámit erre.
Az egész folyamatban szinte mindenki hibázott. A Volán azért, mert nem volt képes két év alatt sem megfelelni az új előírásoknak, valószínűleg semmit nem tettek, mert sejtették, hogy zsarolási potenciáljuk jelentős, a kormány meg fog hátrálni. Mentségükre kizárólag az szolgál, hogy fejlesztési forrásuk sem igen volt több száz busz átalakítására. Itt kezdődik a kormány hibája: kötelezően előír valamit, de úgy, mintha a Holdon alkotnák a jogszabályokat: egyáltalán nem törődve azzal, hogy teljesíthetők-e azok vagy sem. Külön is felelősnek tartom az oktatási tárcát, mert miközben a kisiskolák a szabályozók állandó változása miatt tömegesen zárnak be, a minisztérium nem foglalkozott megfelelően pl. azzal, hogy az emiatt ingázásra kényszerülő gyerekek számára valódi „iskolabuszt” biztosítson.
 
Miután a helyzet változtathatatlansága minden érintett számára világossá vált, akkor jött az isteni szikra, a magyaros furfang, a híres leleményesség: nem csinálunk semmit, életben marad a KRESZ-módosítás, átkeresztelünk, semmittevésünket élénk papírmunkával leplezzük, s minden meg van oldva. Akár még azt is mondhatnám, mindez annyira ősi és egyben modern: modern benne a hazugság, ősi viszont az a mágikus szemlélet, hogy így óvjuk gyermekeinket a rontástól, a rossz szellemektől. Azok ugyanis az „iskolabuszokra” fognak utazni, mi viszont nem azon közlekedtetjük ugyebár gyermekeinket.
 

12 komment

Címkék: közélet volán kormány iskolabuszok

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr311144971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Corry 2009.05.26. 17:24:49

Sasika, ma reggel nekem is ez tűnt fel reggel, tipikus magyar megoldás
Sajnos a dolgoknak ilyenfajta "lerendezése" általános, legalábbis sok példát lehetne hozni az élet minden területéről.

Itt szemléleti és paradigmatikus váltás kell, de nagyon...

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.26. 17:59:55

@Corry:
nevetséges és egyszerre szomorú ez az egész ügy.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.05.26. 18:18:40

@sasika61: De azt tudod, hogy mi iskolabusz? Nem a százezer gyermeket szállító volán társaságok.
Hanem: iskolabusz: óvodás gyermek, közoktatási intézmény tanulója szállítására rendszeresített nem menetrend szerint közlekedő autóbusz (Gugli, elős találat.)
Hool van szerinted iskolabusz magyarországon? Az osztály kirándulásra szerzett busz az lenne?

Ha osztálykirándulásra menne a gyermekem, simán követelném a biztonsági övet.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.26. 18:43:43

@BálnaUhr:
biztosan van ilyen is néhány, de hogy a gyerekek többsége nem ilyennel utazik, az is biztos.

Nem tudom, van-e már gyereked, de jelenlegi állapot szerint az osztálykirándulásra menő buszokon nincs biztonsági öv. (Szerintem végig sem tudnák ülni a kirándulást becsatolva...)

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.05.26. 18:57:27

Fölösleges a felháborodás egyébként. Legfőképp a volán társoságok felől. És felőled is.

Teljesen mást jelent a különjárat, a volán szolgáltatás, és az iskolabusz fogalma.

(Nekem pedig alap a biztosnsági öv egész úton.)

Corry 2009.05.26. 19:23:00

@BálnaUhr: Alkalmazzuk a számelméleti tételekben gyakorta használt indirek bizonyítást. :-)))))

Tehát tegyük fel, hogy igazad van, az iskolabusz fogalma mást jelent satöbbi, tehát a Volánok nem is iskolabuszokat járatnak.

De akkor könyörgöm, mit is kerestek a Volánosok és miért rabolták a Csepi úrnak a választásokig hátralevő elég rövidke és ígyen nézve drága idejét????

charlie 2009.05.26. 21:41:39

Ez iskolabusz: http://twitpic.com/60a0t

Zalakarosi Kistérség Többcélú Társulásáé a busz.

rendesen, övekkel, kerekesszék kompatibilis, stb.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.05.27. 02:34:03

Én AUTÓBAN mindig bekötöm magam Meg a gyerekeket is, sőt, ha mocorognak, és félig kilógnak belőle, rájukszólok.

Továbbá láttam annyi karambolt, amennyit ti együttvéve sem. Mindenfélét. Buszt is (Siófokon is ott voltam, ahol a vonattal).

A véleményem pedig az, hogy a buszos biztonsági öv: hülyeség. Sok okból. Először: a gyerek, hacsak külön nem nézi kettesével-hármasával felnőtt őket, úgyse fogja rendesen bekötni magát. Továbbá a közforgalmú buszokon akkor mi legyen az állóhellyel? Szűnjön meg? De akkor mitől "közösségi", ha ott kell hagynia a megállóban az utasokat, ha nincs több ülőhelye?

Nyomósabb ok, hogy a buszbalesetek döntő többségében az öv azért szükségtelen, mert a buszok nem mennek extrém gyorsan (100 alatt szoktak), és sok tonnásak. Autó egy busznak nem ellenfél. Vagyis a busz félresöpri az ellenfelek döntő többségét, a busz utasai nem lassulnak veszélyes mértékben, semmi bajuk nem lesz, vagy csak nagyon kicsike.

Direkt utastér-ütközés autóval nincs, legalábbis hagyományos magaspadlós buszokon, ahol a kocsi, ha nekimegy, az utastér alá fúródhat csak be.

Ha pedig az ellenfél is erős, pl. kamion: akkor az ütközési ponton levők súlyosan-halálosan fognak sérülni, és ezt az öv nemigen védi ki (de a nehézkes fékezés miatt sokszor volna ideje elugrani az érintetteknek, ha nincsenek bekötve). A busz mérete miatt a máshol ülők szintén hosszabb úton fognak lelassulni, ami nem olyan veszélyes - a busz, hacsak nem pontosan frontálisan csattan, el fog pörögni-csúszni, és nem lassul túl erősen.

Ha pedig szakadékba szalad, akkor öv vagy nem öv, nem véd meg semmi, csak a szerencse.

A buszoknál tehát a baleseti mechanizmus olyan, hogy nem a nagyon hirtelen lassulás és az emiatt a szűk utastérhez csapódás okozza a legsúlyosabb sérüléseket (mint autóban), hanem leginkább a kellően erős ellenfél direkt találata. Vagyis az öv védő hatása összességében kisebb, menekülésgátló szerepe sokkal jelentősebb, mint a személyatuókban.

Tehát ha pl. a BKV-buszon lenne öv, akkor ott nem kötném be magam. Ha ritkán távolságival megyek, és van, akkor se szoktam.

mig8 (törölt) 2009.05.27. 07:36:38

Valóban, ma kishazánkban kevés iskolabusz üzemel. Pedig igény, az volna rá...

Amit a Volán csinál, az az, hogy "szegény ember vízzel főz" tipikus esete. A Volántól rendelik meg az önkorik a buszokat, de ez csak a legjobb a rossz megoldások közül. A Volánnak nem ez a feladata, így mások a szempontjai.

Szerintem a problémát úgy lehetne feloldani, ha törvényi és pénzügyi hátszelet kapnának az önkormányzati társulások, vagy az iskolák, hogy iskolabuszt üzemeltessenek.

jaegtoer 2009.05.27. 21:17:18

Az iskolabuszok nem olyan erős buszok, mint az amerikás filmekben látni? Hogy nagy vas elöl, hátul, és oldalt sem 2mm vastag aluménijum, meg csupa üveg dizájn izé, hanem olyan, amit jobb ekerűni, oszt ha mégis belecsattanik egy űrhajóvezető, akkó többet má nem csattanik? Sohatöbbé.

jaegtoer 2009.05.27. 21:19:27

@mig8:

"pénzügyi hátszelet kapnának"

Mai világban? Majd ha lesz rá offshore cég aki szállít.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.28. 13:36:56

Én is pont azon gondolkodtam, amit Molnárgörény írt. Egyrészt minek? Úgysem köti be senki.
Másrészt minek? "Az ellen nem véd." /Gátvéder/

Szóval adott egy teljesen felesleges törvény, amit ráadásul még végrehajtani sem lehet. Adott egy társaság, amelyik egyszerűen szarik a törvényre, majd amikor elkezd lebegni Demoklész kardja, egyszerűen azt mondja, hogy bocs, de nem.
És adott erre egy kormány, amelyik nem vallaná be világért sem, hogy dilettáns faszokból áll, és szépen visszavonná az egészet, hanem köti az ebet a karóhoz, csak kihúzza a karót, és rájön, hogy az nem is iskolabusz. És még meg is magyarázza "józan paraszti ésszel".

"-Támadó állás fater! Készítsd a vasstrangot!
-Nyugalom Fruska, hiszen nincs is olyan, hogy vasstrang.
-Persze, tudtam én, hogy nincs..." /A&O II: Kleopátra küldetés/
süti beállítások módosítása