babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Az egyszintűvé tett érettségi

2009.05.04. 09:44 sasika61

 

Ma a magyar nyelv és irodalom írásbelivel megkezdődtek a felvételi vizsgák közép és emelt szinten egyaránt. Nézzük meg ezt a két adatot: a feladatsorokat ma 94276 diák írta meg középszinten, az emeltet 1429 tanuló választotta. Ez utóbbi az összes mai érettségizőnek durván 1,5 %-a. Amellett, hogy magyartanárként elszomorít az adat, rögtön adódik a kérdés: érdemes volt ezért bevezetni a kétszintű érettségit? Érdemes volt hatalmas pénzt beleölni, tanárok ezreit kiképezni az emelt szintű vizsgáztatásra, átírni a követelményeket, új tankönyveket, felkészítő csomagokat piacra dobni, feladatsorok tucatjait készíttetni minden évben, ha csak ennyi gyerek választja az emelt szintet? Nyugodtan kijelenthetjük: az érettségi - legalábbis magyarból (a többi tárgynál sem sokkal jobb a helyzet) – valójában egyszintű, de kétszintű apparátus mozog mögötte. Lényegében fölöslegesen és meglehetősen drágán.
 
Mielőtt megkezdődnének a szokásos tanárgyalázó hozzászólások – most szólok, hogy ezeket kivágom -, jelzem, hogy az arány legkevésbé rajtunk, középiskolai tanárokon múlik. Nem mi hozzuk a törvényeket, rendeleteket, nem mi szabályozzuk, hogy hová hány ponttal lehet bekerülni, s mondhatom én bármely diákomnak, hogy tegyél emelt szintű érettségit, mert belső igény, tartás (ne röhögj!) stb. ezt kívánja, az akkor sem fog jelentkezni rá, ha egyébként még érdekli is a tárgy. Nem, mert az érettségizők általában kiváló stratégák. Jobban tisztában vannak a lehetőségekkel, mint a minisztérium: pontosan tudják, hogy a felvételi  jelenlegi rendszerében a legtöbb helyre nem szükséges az emelt szint, s ki az a bolond, aki kockáztatna egy nagyjából biztos középszintű jelest egy bizonytalan emelt szintű közepesért. Főleg, ha a további sorsáról van szó. Senki, így aztán a tanárnak nemigen marad más választása, mint szomorúan nyugtáznia tényt: igazad van, fiam, ne menj neki az emelt szintnek. Merthogy a tanár nem állhat a tárgya mellé, ha a mérleg másik serpenyőjében diákja jövője van.
 
Ki a hibás?
A felelősség az oktatási minisztereké és a felsőoktatási intézmények vezetőié.
Magyar Bálint volt az, aki eltörölte, hogy a továbbtanuláshoz kötelező legyen az emelt szint, valószínűleg a felsőoktatás nyomására. Ha ugyanis minden marad az eredeti tervek szerint, akkor pillanatok alatt lelepleződhetett volna, hogy a felsőoktatás intézményeinek jelentős részére semmi szükség, hogy az oda jelentkezők milyen alacsony tudással érkeznek. Nem elhanyagolható következmény, hogy a kötelező emelt szint lefelé, a középiskola felé is húzóerőt jelenthetett volna, mint ahogy ennek az ellenkezője történt meg.
 
Így aztán maradt a dagonya. A középszintű magyar nudli. Az utóbbi években egész jó eredménnyel le tudott érettségizni az is, aki krónikus betűiszonyban szenvedett, akinek szeme nem sokat romlott a könyvolvasástól. Meg kell írni egy szövegértési feladatsort 40 pontért (az irodalomhoz semmi köze), kiválaszt egy olyan feladatot, mint pl. a tavalyi volt: „A 20. század eleji művészek, gondolkodók egyfelől  üdvözölték    a gépek megjelenését a
mindennapokban,   másfelől  már   féltették    az emberiséget   a technika uralmától.Napjainkban az a kérdés, milyen arányban nyerünk vagy veszítünk azáltal, hogy egyre kevesebb tevékenységet végzünk személyesen, egyre több a készen kapott technikai és kulturális elem a hétköznapjainkban. Ön szerint nyerünk vagy veszítünk ezzel?”
Erről rizsázik kulturáltan pár oldalt 60 pontért, oszt jónapot. Még helyesírási szótárt is használhat.
 
Tiszta Hawaii.

 

298 komment · 1 trackback

Címkék: oktatás közélet érettségi

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr41101698

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A Hannibál Lektűr-attitűd 2009.05.04. 13:08:30

VeszélybenÉrettségi és Irodalom Érveljen az alábbi szöveg ellen vagy mellett:   „... a magyar irodalom veszélyben van, mert rohamosan csökken az olvasók száma a fiatal generációkban. Régóta tanítok egyetemen, ott is látom. A baj az, hogy a…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2009.05.04. 14:27:14

@Bambano: na vágjunk bele még egyszer, aztán meglátjuk, ki nem érti.

3, azaz három, azaz kettes számrendszerben 11 lehetőség van:
1. kötelező az emelt szint
2. az egyetemek maguk döntik el, lehetőség van, de nem kötelező
3. tilos az emelt szintet az egyetemnek megkövetelni

namost az, hogy sasika már kétszer leírta, hogy nem 1, az semmit nem mond arról, hogy 2 vagy 3 van érvényben. de kíváncsian várom a Bambano szerinti logikát, amelyben ez egyértelműen eldönthető.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 14:29:27

@erdomester2:
szinte mindenkit felvesznek valahová, ez a szomorú helyzet.

Lord_Cica (törölt) 2009.05.04. 14:29:33

@sasika61: azért sem teszik kötelezővé, mert sokkal több egyetem van, mint amennyire szükség lenne. Ha nehéz a felvételi, akkor kevés a diák -> be kell zárni egyetemeket
(ki is volt az, aki azt mondta hogy az egyetemek felét be kéne zárni magyarországon? Kupa vagy a Bokros?)

szelephézag 2009.05.04. 14:29:50

@Lord_Cica: Ez egy fontos tény. Mármint hogy az értékelés nem objektív. Azért nem, mert egy tanár ma már nem szakmailag kell kompetens legyen, hanem kozmetikázásilag.
Jön is a jajveszékelés, amikor az országos kompetencia mérések messze esnek az iskolán belüli értékelésektől...
Minden diák, akivel elhitetik, hogy kettes, négyes vagy ötös a tudása, de nem annyi, ÁT VAN VERVE.
Egy bármilyen kimeneti mérés (munkahely akár) ezt szépen bebizonyítja. És akkor lehet összeomlani, agresszívabbaknak meg anyázni.

Inkább gondolkodni kéne, amikor van még lehetőség a korrekcióra...

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 14:31:28

@smartdrive:
nem ez az első oktatási témájú posztom, tapasztaltam, hogy ilyenkor tömegesen jönnek a "tanárgyalázók", ezt akartam elkerülni a figyelmeztetéssel.

Lear 2009.05.04. 14:31:47

Egyetérek Lord_Cicával, sőt továbbmegyek.

Mi lenne, ha eltörölnénk az érettségit és a központi felvételit?

Ma már érettségivel gyakorlatilag semmihez nem lehet kezdeni, ahol meg követelmény, ott elegendő lenne az iskolai bizonyítvány. A több helyre való felvételi pedig valóban nem olyan vészes, pláne, ha negyedikben nem nyomatják agyba-főbe az érettségi tételeket.

Nem kell tandíj, elég korlátozni a támogatást az értelmesebb képzésterületekre, veszni hagyva az "andragógiai almenedzser"-típusú szakok tömkelegét.

Persze biztos, hogy ennek a rendszernek is lennének buktatói.

szelephézag 2009.05.04. 14:32:24

@gerbil: Írni és olvasni általános iskolában kellene megtanulni. Középiskolában már használni kellene ezt a tudást, és értelemmel megtölteni.
Persze ettől az ideától jó messzire elmentünk már. Egyik konzulensem a tanárképzőről adott egy feladatsort (szövegértés, olvasási gyakorlat). Nem ütötte meg egy érettségi színvonalát, a megoldások pláne...
Nem baj, fő, hogy képezzük őket a semmire, és marad állása is a képzőknek...

Bambano 2009.05.04. 14:36:33

@eax_: ha be tudod bizonyítani nekem, hogy valaki képes rendesen verilogban alu-t tervezni egyetemi diploma nélkül (tehát minőségi munkát végezni), akkor elfogadom a bölcsész titulust.

Továbbra is elfogadom, hogy a mostani diplomával szemben kifogásai vannak valakinek, és továbbra is azt gondolom, hogy rendes diplomára egyes pályákon szükség van és a programozó az ilyen.

Pötyy 2009.05.04. 14:36:34

Betyárnak nagy igazságot sikerült megvillantania, ami fölött nem kéne elsiklani.

Kétféle oktatásra van szükség, egy a "nép"-nek, egy pedig az "elit"-nek. A kettőt nem lehet egy szintre hozni, de nem is szabad. Kérdés, hogy hol húzzuk meg a határt? Az érettségi még népoktatás, vagy már elitképzés? Ha ezt eldöntjük lehet érvelni, addig nem érdemes. Mondhatnánk, hogy a kétszintű érettségi pont erre a kihívásra ad választ, de ez addig nem igaz, amíg a felsőoktatásban nincs ilyen szétválasztás (vagyis nem kizárólag az elit oktatása). Ráadásként szerintem nem is alkalmas rá, de ez már egy másik téma.

A jelenlegi rendszerrel - és ez nem csak az oktatásban van így - az a baj, hogy nem ismeri el a társadalom fent említett kettősségét. Nem az "elit" uralkodik, akinek meg vannak a képességei hozzá, hanem a "nép", akinek egyedül a számbeli fölénye az erénye. A bajt csak tetézi, hogy a "nép" tagjai ettől azt gondolják, hogy ők az "elit".

(Fanyalgók kedvéért, a "nép" és "elit" elméleti kategóriák, semmi közük a nép és elit köznapi szavakhoz, nem születéskor eldőlő jellemzők, hanem az élet során kiérdemelhető tulajdonságok.)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 14:37:24

@pancho_sanza:
a kérdéseidre nem illik igen választ adni, nem-et pedig nem mondhatok.

csutkababa 2009.05.04. 14:38:06

Lord Cica
Tévedsz.
Háromféle számítás van:
1.,Hozott pontok, 3.és 4.osztály végi tanulmány eredmény 5 tárgyból.
2.,Az 5 tárgy érettségi eredménye
3.,Felvételi tárgyak érettségi eredménye

És a pluszpontok.
Össz: 480.

csutkababa 2009.05.04. 14:39:08

Ja, és 20 éve is közös érettségi-írásbeli volt.

Zsuuli (törölt) 2009.05.04. 14:42:00

@Bambano:
"@eax_: ha be tudod bizonyítani nekem, hogy valaki képes rendesen verilogban alu-t tervezni egyetemi diploma nélkül (tehát minőségi munkát végezni), akkor elfogadom a bölcsész titulust."

...tehát szted minőségi munkát programozóként csakis egyetemi diplomával lehet végezni...?

A sok hozzászólásod után nagyon kiváncsivá tettél... Megkérdezhetem, hogy mi a végzettséged/szakmád? ...és hogy mi a foglalkozásod és hol? :)

Mindenkitől elnézést az OFF-ért...

Lord_Cica (törölt) 2009.05.04. 14:42:46

@csutkababa: igen, tehát meg van a lehetősége a sulinak, hogy az 1-est is beszámítsa. Ez a baj.

Mellesleg, ami még durva az a felvételi eljárás maga. Pont az iszonyú központosítás miatt annyira bonyolult, mint a disznó. Az már volt vagy hatszáz éve, amikor felvételiztem, de emlékszem, hogy napokat kellett bújni a felvételi tájékoztatók.

Burjánzik itten a bürökrácia.

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 14:43:23

@pancho_sanza: Kérdés: Miért is kötelező irodalomból (nem magyar nyelvből!) érettségizni? És zenéből vagy képzőművészetből miért nem? Azok is vannak olyan művészetek, nemdebár? Egyáltalán, mit is mérünk az irodalom érettségivel? Az éppen aktuális irodalomtudományi kánon ismeretét? Azt minek? Ha meg nem azt, akkor mit? Mert irodalom annyi van, ahány olvasó. Mi van, ha nekem másként tapsikolnak a jázminok (szellőzködő lágy melegben)? Megbuktam jázmintapsikolás értésből?
Félreértések elkerülése végett: Nem mondom, hogy ne kelljen, csak kérdezni merészelek.

Bambano 2009.05.04. 14:43:39

@is: "Magyar Bálint volt az, aki eltörölte, hogy a továbbtanuláshoz kötelező legyen az emelt szint" ez van a posztban. Ebből szerintem egyértelmű, hogy 2.

@Pötyy: a nép meg az elit képzés bevezetéséből botrány lenne. Jobb lenne mindenkit a képességei maximumán képezni. Elismerem, ez logisztikai problémákat okoz.

psychocowboi 2009.05.04. 14:45:15

@szelephézag: hat persze, en csak a realitasbol indultam ki. De mondjuk azt, hogy akkor egy szeles tabornak kellene csupan szovegertest tanulnia, mig egy masik tabor esetleg elemezni is tudna a szoveget - ha lenne csoportbontas.

Amugy meg egyetemen/foiskolan: gyakorlati kepzes, gyakorlati kepzes, gyakorlati kepzes. Pl egy tanar tanitson legalabb 100 orat, mielott diplomat kap. (na jo, 50-et, de ennel alabb nem megyek!:-))

Zsuuli (törölt) 2009.05.04. 14:45:44

@Bambano:
"Továbbra is elfogadom, hogy a mostani diplomával szemben kifogásai vannak valakinek, és továbbra is azt gondolom, hogy rendes diplomára egyes pályákon szükség van és a programozó az ilyen."

Szóval elfogadod, hogy szart sem ér, de azért kell?..

zeneigéniusz 2009.05.04. 14:48:46

@Bambano: Mi a pöcs köze van a diplomának az SQL-injectionhez??? Ugyan mond már meg!

1. Az SQL-injection is azért történhet meg, mert egy normálisan megírt webes form nem fogadná el az ilyen szabálytalan adatbevitelt (dehát az MS-nél is úgy látszik hogy Bill Gates-nál bűzlik a hal feje, hiszen neki sincs diplomája... dehát mindenre azért nehéz gondolni (buffer-overflow a másik példa amit felhoztál szintén ugyanez a gond: mi a francnak kellene erre gondolnia a programozónak - hiszen életszerűtlen elvben ez a hiba - és mégis le kell kezelni, mert valaki annó elbaszta.)
2. NEM a diploma a lényeg hanem a tapasztalat és a tanulási vágy - különösen igaz ez a programozó szakra. Személyes tapasztalat, hogy az egyetemi programozói diploma csak max alapnak jó... amilyen gyorsan változik ez a terület ez a diploma pár év alatt elévül és ha nem maradsz ÖNKÉPZÉS során toppon - akár kapálni is mehetsz.

Rob67 2009.05.04. 14:50:14

sasika61
Azon gondolkodtam, hogy végre egy fajsújos téma bboncolgatása az indexen.
Na végre.
Erre mit látok?
...tanárgyalázó hozzászólásokat kivágom... a felelősség az oktatási minisztereké és a felsőoktatási intézmények vezetőié...
Magyar Bálint ...
Ebben a pillanatban válik hiteltelenné egy blog szerzője: az esetlegesen egyet nem értőket kidobod.
A kérdés ebben a pillanatban az lesz, vajon magadnak írod-e a cikket, nem padig az a tartalom vajon valós-e?
Nem lehetne enélkül, mert ebben a pillanatban elmegy a kedvem az olvasástól, annyira magyarrá válik minden.
Itt kezdem szégyellni magam.
Na gondolomez akkor most kivágásra kerül...

Bambano 2009.05.04. 14:50:33

@Zsuuli: nem hiszem, hogy egy mostani diploma semmi pluszt nem ad. Másrészt attól, hogy a mostani diplomával bajok lehetnek, vannak régebbi diplomák is a piacon:)

No akkor hagy túlozzak egy nagyot:
De ha a programozás az szakmunka, akkor a baleseti sebészetre miért nem elég a hentes diploma?

Pötyy 2009.05.04. 14:51:32

@Bambano:
Ha mindenkit a képességei maximumán képzel, akkor szépen elválik a két réteg magától. Nem lehet mindenki agysebész, ezt nem olyan bonyolult belátni.

Én nem azt mondtam, hogy két KÜLÖN oktatás kell, hanem egy olyan, ami mindkettőt kiszolgálja. Akinek arra van igénye, az kilép miután megtanult olvasni, akinek arra, az kilép, miután elolvasta Rowlingot és Tolsztojt és megkérdőjelzi miért irodalmibb az utóbbi, mint az előbbi, akinek pedig arra, az kilép amikor csak mosolyog ezeken a kérdéseken.

Zsuuli (törölt) 2009.05.04. 14:54:51

@Bambano: ....túlozz nyugodtan...de teljesen felesleges és értelmetlen...de vonhatunk párhuzamot egy tá karalábé és egy golyóstoll közt is, ha gondolod...

Zsuuli (törölt) 2009.05.04. 14:55:47

"...egy TÁL karalábé..."

Bambano 2009.05.04. 14:57:35

@Pötyy: ha mindenkit képességei maximumán képzel, akkor (ha elfogadjuk a korábban beírt statisztikát), kb. 95 ezer képzési szintet kellene definiálni. Erre mondtam, hogy lehetnek logisztikai problémák:)

De hogy életszerűbb legyen a dolog: két szint szerintem kevés. Lehetne tanórán két csoport, egy szövegértési meg egy okosabb, és lehetne mellé szakkörként (akár pénzért is), az, amire azt gondoljuk, hogy elitképző. Emellett lehetnének kiemelt iskolák is, ez mindjárt 4-5-6 képzési szint, ez talán még megoldható. Viszont nem kettő, tehát aki nem elit, nem érzi megbántva magát.

A bsc meg az msc lehetne az, amire te gondolsz, illetve az a módszer, hogy több iskolát (szakmunkás képzőt, szakközepet, technikumot tartunk) és gimibe csak az megy, aki egyetemre menne. Ez lehetne talán az, amire te gondoltál, nem tudom.

KiNG 2009.05.04. 14:59:00

Hm. Nekem kellett az emelt, de ez olyan kötelező mérkőzés volt, mert ha én nem szerezek ott többletpontot, akkor megszerzi más, és hátrányba kerülök vele szemben. Tehát a többletpontokon a hangsúly.

Hogy megéri -e? Nem. Csak az emeltet kellene megtartani mint felsőoktatásba vezető érettségit, és akkor jobban lehetne szelektálni.

Tehát, a cél az lenne, hogy egyetemre csak emeltszintűvel lehessen bekerülni.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 14:59:50

@Rob67:
a "kivágás" nem az egyet nem értőkre vonatkozik, hanem a szimpla tanárgyalázókra, ez van a szövegben. S mint már korábban reagáltam egy másik hasonló hozzászólásra: jó okom van rá. Ahányszor csak írok az oktatás bármely területéről, megjelennek a névtelen gyalázkodók, ezekre semmi szükségem. Írd le, mivel nem értsz egyet, mi a kifogásod, ezt bármikor megteheted, ellentmondhatsz, akár engem is hülyézhetsz, ezt is megszoktam már. Kollégáimat általánosítva azonban nem engedem gyalázni. Ez van.

Pötyy 2009.05.04. 15:04:31

@Bambano:

Nem, nem érted. A szakmunkás is lehet "elit" és egy bölcsészdiplomás is lehet a "nép" (Bár utóbbi azért elég valószínűtlen.)

Itt alapképességekről és az oktatás során hozzáadott értékekről van szó. A probléma az, hogy ugyanazt a hozzáadott értéket szeretnénk mindenkire ráerőltetni, miközben ez egyrészt felesleges, másrészt a képességek miatt felesleges is. Mint az látható ez a felfogás határozottan káros.

eax_ 2009.05.04. 15:05:43

@Zsuuli:
Tippelni szabad? ELTE-PTM. :)
Indoklas:
- a PTM-en (meg a PTI-n) tanitanak ilyen mennyisegu useless elmeleti bullshitet
- a PTM-en (meg a PTI-n) tanitanak olyan keves hw-kozeli dolgot, hogy az ALU-tervezes ennyire misztikus dolognak tunjon
- az ELTE-n figyelheto meg ez a fajta arrogancia :)

zeneigéniusz 2009.05.04. 15:06:15

Szerintem viszont jobb lenne a szakemberképzés mindenek felett. Sokkal kevesebb egyetem kell és szakemberképzéssé kellene alakítani sok-sok gyakorlati órával az iskolákat.

Egyetemeken max tanulni tanítanak meg - de hogy azonnal el tudjon helyezkedni a való életben - az szinte lehetetlen.

Irodalom érettségi: szerintem rendben van hogy szövegértést lehet választani - hisz ez művészet és ízlésről nem illik vitatkozni. Az évszámokat (melyik költő mikor élt már inkább történelni kérdés). Az hogy ki mit olvas - erre a NAT alkalmas és teljesen jogos hogy mai szerzők is kerüljenek fel. Én pl. már az újabb médiumokat is belevenném (blogok, stb.)

Limonade Joe 2009.05.04. 15:11:25

Évekig voltam az egyik nagy pesti egyetemen egy természettudományos tárgy felvételi tárgyáért felelős tanár. Évről évre csökkent a színvonal és az átlagpontszám. De mióta már egy középszintű érettségi is elég, azóta katasztrófa, hogy mekkora seggek jutnak be. Pedig a ponthatár tavaly is 400 fölött volt egy kicsivel.
Kövezzen meg, aki akar, de elsőként az oktatási minisztereket küldeném el ólómbányába dolgozni, aztán visszaállítanám az egyetemek felvételi kompetenciáját, vagy minimum kötelezővé tennék két emeltszintű érettségit az egyetemre. Aztán megfelezném az akkreditált szakok számát. És megszüntetném az egyetemen a fejkvótát. Ne azért kelljen felvenni 100 embert, hogy meglegyen a normatíva. Vegyünk csak fel 70-et, azokat viszont hajtsuk meg. De biztosítsuk is a lehető legjobb körülményeket. Ne olyan műszerrel mérjenek, amit már Newton is csak múzeumban láthatott!

Daniel W. Mcload 2009.05.04. 15:19:31

@sasika61: Valóban az elitgimnáziumok felviszik az átlagot, de pontosan ők azok, akik leteszik az általad kritizált emeltszintű érettségit. Akkor most hogy is van ez?
Arányaiban nem csökkent a pedagóguslétszám, nézz KSH-t.

feherhollo (törölt) 2009.05.04. 15:20:07

'98-ban érettségiztem, akkor még se híre, se hamva nem volt a kétszintű rendszernek. Aki egyetemre akart menni, annak az érettségin kívűl külön felvételiznie kellett. A röhej az, hogy a régi érettségiket automatikusan középszintűnek minősítik. Pedig közelebb álltak a mostani emelt szinthez...(szerintem).
Mi van azokkal, akik még a két szintű érettségi bevezetése előtt vizsgáztak. Pl. a mpstani 30 évesekkel, akik korábban nem tanultak tovább egyetemen (mert egyéb szakmát választottak), most munka melett , mai viszonyok között mégis szeretnének.Csodálkoznak (magam is), hogy érettségizzek újra, ha nem tetszik, hogy a régi érettségit a mostani nevetséges szintű középszintűvel feleltetik meg. (Vannak szakok, ahol most is feltétel az emelt szint megléte bizonyos tárgyakból). Még ha felvételinek hívnák oké, rá készül az ember, de ne hogy már 30-ik szülinapjára az ember megint középiskolába kerüljön újból érettségizni...Kész téboly.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.05.04. 15:21:35

@Bambano: nálunk a közt. ösztöndíj nem pályázati kérdés volt, hanem tanulmányi eredményhez kötött. Azért írtam ezt oda, hogy értsed. Nem sikerült.

Hidd el, meg tudom ítélni, mi lett volna hasznos a képzésemben, és mi nem volt az. A rendszertan (és egy csomó más minden) pl. totálisan haszontalan hülyeség volt. Térkitöltő. És az unokaöcsém, aki progmatra jár, elmondja miket tanulnak - és annak is hülyeség egy jelentős része.

Az egyetemi képzésnek NEM kellene tudományos szinttel kísérleteznie. Mert nem az a célja. Nem évi x ezer feltatlálót kell kibocsájtania, hanem x ezer szakmáját értő embert. Ez utóbbit azért nem tudja teljesíteni, mert FELESLEGES, lexikális hülyeséggel tömik a fejüket. Aztán eljönnek hozzám felvételizni, és 100 jelentkezőből 3 tud egy olyan példaprogramot mutatni (MINDEGY milyen témában!!!) ami működik, és ő csinálta.

Ha lehetne választani, te kit választanál? Aki tud assembly-ben programozni, vagy aki hoz egy java-ban írt példaprogramot? Akkor minek is fél év assembly a progmatra - alapképzésben? Hányan fogják ezt a tudást hasznosítani 100 programozóból?

Te milyen szakembernek tartod azt, aki úgy jön ki az egyetemről, hogy a világ legnagyobb adatbáziskezelőjében nem tud egy scriptet megírni, vagy nem tud egy formot összerakni és életében nem hallott annak tervezőeszközéről?

Ne fárasszuk egymást - ezek a kérdések. Vagy ért ahoz, amit csinál(nia kellene) és akkor mérnök - vagy egy elkúrt képzésű szerencsétlen, aki ha szerencsés csillagzat alatt született, az életben fel tudja szedni a szükséges tudást, mielőtt pályaelhagyó lenne.

feherhollo (törölt) 2009.05.04. 15:25:16

Korábbi elütésekért elnézést.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.05.04. 15:28:55

@Bambano: Ha te bebizonyítod nekem, hogy az elmúlt 3 évben 5 programozó elhelyezkedett olyan munkakörben, ahol ezt a tudást kellett használnia, akkor igazad van.

A valóság az, hogy 50% elmentek valahová, ahol pl. az SAP alapjait kellett megismerniük, vagy java programokat írnak vállalati portálokhoz, és sűrűn lapozgatják az MQ kézikönyveket, mert ahoz (amihez kéne) nem értenek. A többi pályaelhagyó lett.

Rob67 2009.05.04. 15:34:32

@sasika61:
Mint az előző soraim talán egyértelművé tették, nem a gyalázkodás és a lehülyézés a tervem.
Egyszerű: az európai gondolkodásmód fellelése.
Ez pedig az ilyen alapoktól hiányzik nekem, ez elszomorít.
A közoktatásról nem is kívánok vitát bontani, nem illendő. Mert bár tény, a diploma megszerzésének rózsaszín álma a pedagógus szakmát is felhgította elég rendesen, de ami ott zajlik az nyilván nem a tanárok bűne.
Éhbéren dolgoztatni - ezáltal pedig a figyelmüket elvonni a tanításról - azokat akik a következő generációnak adják majd át a tudást, nem politikai tett, hanem bűncselekmény.
Én angliában élek. A tanárok itt kimagasló fizetésért dolgoznak, és ez szó szerinti tény. Én magam IT területen dolgozom a piaci szférában de egy általános iskolai tanár nálam 25-30%-al többet keresnek. A gyerekem egy mosolygós iskolában tanul egy mosolygó tanári kar segítségével, nem túlterhelten hanem örömmel.
Ennek hiánya nem a magyar tanárok hibája, ez anyagi kérdés, gondolom.
A tananyag meg átgondolt oktatáspolitikai kérdés
Ennek a kettőnek híján van az ország.

A baj az hogy

Pötyy 2009.05.04. 15:35:35

RAMBO:

ha szerinted egy adatbáziskezelőben helye van egy form összerakásának, akkor sajna Bambano nyert a vitában, mert ehhez kell az elméleti oktatás, hogy az emberek megtanulják, hogyan kapcsolódik egymáshoz egy adatbázis és egy GUI, és hogy melyik dolog megvalósításának hol a helye.

Az mondjuk tény, hogy az egyetem feladata nem szakemberek képzése kutatói jövőre való felkészítéssel, hanem kutatók képzése az ennek megfelelő színvonalon.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 15:38:13

@zeneigéniusz:
lehet, hogy nem értetted félre a helyzeted, de azért pontosítalak: szövegértést nem választani lehet, az kötelező. 40 pont jár érte, egy írott szövegre tesznek fel kérdéseket (itt egy példa: www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/erettsegi_2008/k_magyir_08maj_fl.pdf ), a feladat másik része szövegalkotás, itt három téma közül kötelezően választandó egy. A három között most is volt olyan, amihez nem szükséges irodalmi ismeret, enélkül is egy négyes szintjén meg lehetett oldani. Talán még a jeles szintjén is.

Drennick 2009.05.04. 15:41:16

Hát én most érettségizem, és ez a magyar tényleg fájdalmasan egyszerű volt, semmi köze az irodalomhoz. Bár nálunk a tanár marhára utálja az érvelést, mint opciót, ezért előre megmondta, hogy aki azt írja, annak csúnyán bele fog kötni :o

Egyébként aggályosnak tartom, hogy rengeteg iskolában elég könnyedén adják meg a pontokat, nálunk már előre tudom hogy legalább három helyre oda fogja írni a tanárom, hogy stílustörés/"szerkezetileg nem teljesen megfelelő mondat"(WTF), mert nagyon komolyan veszi az érettségit, meg úgy általában a hasonló jellegű dolgokat.

szajkogabor 2009.05.04. 15:41:19

@Pötyy: Olvasd el mégegyszer a mondatot, van ott egy vessző. :)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 15:42:21

@Daniel W. Mcload:
ez így általánosítva nem feltétlen igaz: a gimnáziumok nagyobb része nem tartozik az elithez, de az oda járóknak mégsem okoz általában gondot egy-egy fölmérés, másrészt emelt szintű vizsgát sem csak az elit iskolákba járók tesznek: inkább általában ők sem. Pluszpontokat könnyebben meg tudnak szerezni más forrásból.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 15:44:45

@Rob67:
nem is vagyunk annyira más véleményen. Miért szakadt félbe a hozzászólásod?

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 15:45:27

@sasika61: Amikor én érettségiztem - nagyon régen volt :) -, ez még másképp működött. Ott bizony "irodalomból" kellett virítani, ami szerintem (szerintem, aki nagy barátja és fogyasztója vagyok az irodalomnak) vérbő baromság volt.. Ha most így van, ahogy írod, akkor - kövezzenek meg érte - nekem tetszik ez az új rendszer. Egy problémám van vele: Miért csak a négyes szintig lehet eljutni irodalom nélkül? Talán jeles? Teljesen is lehessen jeles!

Pötyy 2009.05.04. 15:46:41

@szajkogabor:
Bocs, csak azt hittem az Accessra gondol :) Bár nem egyértelmű... Látod, én is megbuknék a szövegértés érettségin.

szelephézag 2009.05.04. 15:48:31

@Rob67: Ott a pont... és arról is mesélj még, hogy egy általános iskolai gyerek mit kap enni az iskolában, és miért.
És arról is, hogyan néz ki ott az egyénekre szabott fejlesztés...
És még sok másról, hogy mindenki tudja, innen pár száz kilométerre nyugatra sikerült megtartani valamit az EMBER fogalmából.

Pötyy 2009.05.04. 15:50:11

P.W.H:

Azért mert a tantárgy neve Magyar nyelv és irodalom. Azon lehetne problémázni, ha kémiából azt kérdeznék, Gárdonyi hogyan nevezte a salétromot az Egri csillagokban, és milyen reakcióval lehet belőle puskaport készíteni.

Az más kérdés, hogy tényleg kell-e irodalomból érettségizni? Én támogatnám, ha összevont kultúra tantárgy lenne, egyéb művészetek bevonásával. De amíg nem "Olvasás és írás"-ból érettségizik a gyerek, addig ismerje már a magyar irodalmat.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 15:50:47

@P.W.H.:
az írásbeliken sohasem csak irodalomból kellett virítani, korábban is, amióta csak érettségiztetek (25 éve), mindig volt nyelvi jegy, amelyben szerepelt a helyesíráson kívül megformáltság, stílus stb. Mivel a tárgy neve magyar nyelv és IRODALOM, így én nem tartom helyénvalónak, hogy felszínes vagy nullához közeli irodalmi ismeretséggel, olvasottsággal is jelesre lehessen írásbelizni.

karakter 2009.05.04. 15:55:36

nem kell sok okos ember...

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 16:02:30

@sasika61: Természetesen volt nyelvi jegy. Az irodalomtudásod nyelvi reprezentációját értékelte.
No és miért is magyar nyelv és irodalom. Mit is keres ott az irodalom? :)
Ha most érettségiznék én sem (ismétlem, nagy barátja vagyok ennek a művészeti ágnak!) választanám az emelt szintet. Inkább olvasással tölteném a felszabaduló időmet. Inkább Jókait (Tolsztojt, Móriczot stb; horribile dictu: Asimovot, Rejtőt, Rowlingot,Chandlert) olvasnék, nem az irodalomkönyvet.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.05.04. 16:06:48

@Pötyy: bocs, egyfelől nem ezt írtam, másfelől nem állítottam, hogy nem kell az elméleti oktatás.

Azt állítom (most is), hogy az oktatott anyag köszönő viszonyban nincs azzal, amire egy programozónak TÉNYLEG szüksége lesz.

Azt állítom, hogy az egyetemeken "hézagpótlóként" mindenféle marhaságot kell tanítani azért, hogy indokolható legyen az 5 éves képzés. (Saját egyetememről simán, kis gondolkozással össze tudok szedni 10 tárgyat, ami nélkül lazán elboldogul egy agrármérnök. Igaz, kb. egy év gyakorlat meg hiányzott a képzésből.)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 16:08:54

@P.W.H.:
emelt szinten sem a tankönyv ismeretén van a hangsúly (helyesen), de sokkal nagyobb olvasottság kell (szintén helyesen), nagyobb szaknyelvi fogalomkészlet, műfajismeret stb. Az adatok bemagolásának szinte semmi szerepe nincs (szintén helyesen).

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 16:11:39

@Pötyy: Jó, ha ismeri. Még jobb, ha azért ismeri, mert élvezetet szerez neki az olvasása. Sőt, lehet, hogy csak annak van értelme. Szerinted az irodalom érettségi egy lépés ebbe az irányba? Szerintem, az irodalomoktatás komolyan hozzájárul ahhoz, hogy olvasni csak egy szerencsés kisebbség szeret. És nem azért, mert nem követel eleget. Sőt! Ez a legjobb, amit tehet.:)
Egyébként Gárdonyi pontosan írja le a puskapor előállításának középkori módját. Egy rész kén, egy rész faszén, két rész salétrom. Bár Bornemisszának bizonyos újító ötletei voltak ezen a téren, ha jól emlékszem a kén-szén arányon változtatott kicsinység. :)

Pötyy 2009.05.04. 16:16:30

@P.W.H.:

Mint írtam, én egy összevont kultúra szerű tárgyat támogatnék. Hogy ne legyen kérdés az általam már említett Tolsztoj-Rowling szembeállítás. Persze semmiképp sem tenném kötelezővé. Max azoknak, akik tovább akarnak tanulni.

Hogy szükség van-e arra, hogy az embereket rászoktassuk az olvasásra, azt nem feltétlenül gondolom. Viszont tény, hogy a jeelnlegi irodalomoktatás nem ebbe az irányba muta, ez azonban inkább általános iskolai mint középiskolai probléma. Nem értem, hogy járhatja ki valaki a nyolc osztályt úgy, hogy egy szöveget - legyen ez akár oylan bonyolult, mint egy szerződés - nem tud értelmezni.

Pötyy 2009.05.04. 16:17:34

van-e helyett van, bocsi

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 16:20:02

@sasika61: Ezek szimpatikus vonások. Gondolom, azért az olvasottságnak egy meghatározott körből kell kikerülnie. Vagy olyan kérdés is van: Mesélj arról, mit szeretsz olvasni?
Ceterum censeo: Továbbra sem értem, mit keres egy művészet a kötelező érettségi tárgyak között ( van-e helye a felsőoktatásban annak, aki nem tudja elfütyülni a "nagygémol" főtémáját? - ugye milyen abszurd kérdés lenne! :) ), de megértem, ha ez a felvetés annyira idegen ebben a közegben, hogy érdemi eszmecsere ki sem alakulhat róla.

Pötyy 2009.05.04. 16:29:47

P.W.H:

hogy miért van szükség egy kultúrán alapuló tárgyra pl. egy műszaki felsőoktatásban? mert
-szélesíti a látókört
-hogy leérettségizel azzal bizonyítod, hogy memorizálni tudsz
-hogy képes vagy elsajátítani olyan dolgokat, amik NEM érdekelnek (az egyetemen is sok ilyen lesz)
-mert hozzátartozik ahhoz, hogy a diplomád ne csak egy papír legyen, hanem valami, ami rólad, mint személyről is elárul valamit (képes vagy problémákat felfedezni magadtól, megoldásokat kínálni rá... hm mintha ezek lennének a mérnöki munka jellemzői)

soroljam még?

(Az alkotás önmaga nem képezi részét egy ilyen tárgynak, nem kell tudni fütyülni, festeni, de még verset írni sem. A lényeg, hogy be tudd fogadni a művet. Esetleg megérteni :), de az is elég ha képes hatásokat kiváltani benned.)

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 16:46:56

@Pötyy: Hááát, nem győztél meg! :) A kultúra egy nagyon általános fogalom. Beletartoznak pl. a természet- és társadalomtudományok is. Sőt, az illemszabályok és a viselkedéskultúra is. Hogy pont egy művészet kapcsán - ami mégis a lélek fényűzése és nem elsajátítandó tananyag - kell mérni a széles látókört ... Nekem ez némileg kontraproduktívnak tűnik. Számonkérni valamit, ami lényegénél fogva számonkérhetetlen ... Amit megszerettetni kellene. És a számonkéréssel éppen elijesztünk tőle. Nekem ez nem logikus.:)

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 17:43:00

@P.W.H.:
szerintem akkor lenne igazad, s akkor lenne ugyanolyan helyzetű az irdodalom, mint pl. a zene, ha 3-4 óra alatt egy novella, óda stb. megírását követelnék meg. De nem ez a helyzet, így tehát van jogosultsága pusztán emiatt is az érettséginek.Meg más miatt is.

betyár (törölt) 2009.05.04. 18:00:22

Amikor valaki magyarból érettségizik, nem egy művészeti ágból érettségizik, akkor ugyanis az lenne a feladat, hogy alkosson szépirodalmi szöveget, magyarul írjon verset vagy novellát. Itt egy tudományág-csoportban szerzett ismeretekből, ill, a megszerzett ismeretek alkalmazásának képességéből vizsgázik. Ahhoz, hogy valaki mondjuk egy Csehov-novellát elemezzen, nincs szüksége hatalmas lexikai tudásra, csak alapvető irodalomtudományi fogalmak ismeretére, ill. elemzőkészségre, amit 4 évig tanul az iskolában. Tehát ezt a hülye dumát, hogy micsoda tudásanyag szükséges hozzá, ezt hagyjuk. szerintem az érveléshez, ha komolyan vesszük a műfajt, sokkal nagyobb tudásanyag szükséges, ugyanis annak vannak jól körülírható szabályai, módszerei, amit, ha valaki nem ismer, csak rizsa, maszatolás születik. Ezért óvják a tanárok a diákokat ennek a választásától.
A másik fontos dolog, hogy ne relativizáljunk! Van, ami magas irodalom és van, ami nem az. Ez nem önkényesség, hanem hosszú idő alatt kialakult közmegegyezésen alapszik. Asimov írhatott jó sci-fiket, tartalmuk sok szempontból lehet izgalmas, érdekesen értelmezhető, de nem magas irodalom. Az iskolának nem feladata, hogy ponyvát, lektűrt tanítson. Bár azt fontosnak tartom, hogy azt is tanítson, így érzékeltetve, hogy mi a különbség a kettő között. Ez nem zárja ki, hogy a kötelező olvasmányok listáját néha meg kelljen rostálni, újítani.
Én nem szólok bele az informatikai vitába, de ezért cserébe elvárom, hogy aki nem ért ehhez a kérdéshez, az ne ítélkezzen.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.05.04. 18:51:28

@betyár: "Van, ami magas irodalom és van, ami nem az."

Valamiért a Holt költők társasága ugrott be.

betyár (törölt) 2009.05.04. 19:28:50

Úgy van, ott éppen az általam hivatkozott Shakespeare Szentivánéji álmát mutatják be a diákok. Ott a tanítás metódusáról van szó, nem arról, hogy mit. Egyébként azért, mert valami mellett egy ámerikás film kiáll, az nem biztos, hogy igaz. Mondhatnám, elléggé leegyszerűsített a film problémabemutatása. Na például ezért kell sokat olvasni, hogy az ember ne fogadjon el mindent alapból, hanem időnként kérdéseket tegyen fel. Akár magáról a filmről is.

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.04. 19:38:21

@sasika61: Valószínűleg rosszul fogalmaztam. Nem kell verset írni az érettségin, tudom én is. Nem a számonkérés mikéntjével, vagy hogyanjával van bajom. Egyszerűen csak nem értem, hogy mit keres a kötelezően számon kérendő tananyagban az irodalom(tudomány). Mint tudomány nem egy akkora durranás, hogy ott legyen a helye. Igazából nem is tudomány. Gondolkodás erről-arról. Lényegéből fakadóan megfoghatatlan, ellenőrizhetetlen, hiszen egy művészetről szól. Azt gondoljuk, hogy Móricz első házasságának alakulása így-úgy hatással volt az erre meg arra a művére. (ez csak egy példa, gondolom, hogy ilyet nem kell tudni az érettségin) Vagy igen, vagy nem, vagy így, vagy úgy. Találgatás, eszmézés, játék. Akit érdekel játsszon el a gondolattal, de akit nem, azt hagyjuk vele békén. Ezért tehát nem indokolt a helye az érettségin. Indok lehetne még, hogy az irodalomtudomány oktatása és számonkérése közelebb viszi a gyerekeket az irodalomhoz. Ez viszont évszázadok óta köztudottan nem igaz. Sőt! Pont az ellenkezője igaz. Akkor meg?
Mert az irodalom valóban egy óriási darabja a kultúránknak, de attól pont elijesztjük a kölyköket (jórészüket). Az irodalomtudomány viszont egy nagyon incifinci része a kultúrának, ráadásul meglehetősen öncélú.
Nem lenne célszerűbb azt mondani: olvassá' fiam, mert az jó. Ha meg érdekel, hogyan csoportosítjuk ezeket a jó dolgokat (vö. bélyeggyűjtés), vedd fel fakultációnak és molyolgassál vele, hogy melyik regény, melyik elbeszélés, melyik novella, melyik kisregény stb., aztán ESETLEG még érettségizhetsz is belőle. Ha akarsz, fiam.
Ez persze, csak egy kósza ötlet és még az is lehet, hogy ordas baromság.
De a mostani (és múltbeli) gyakorlat biztosan nem egy főnyeremény. Elég végignézni, hogyan viszonyulunk az irodalomhoz (nem csak a fiatalok). Többségünkben enyhe undorral. Egy ilyen gyönyörű és szórakoztató valamihez! Mire jó akkor ez az egész?:)

szelephézag 2009.05.04. 20:22:56

@P.W.H.: Jóóóó messze jársz az igazságtól... És amíg ilyen magabiztosan hiszed, hogy igazad van, ahelyett, hogy a saját határaidon kívül eső gondolatokra is szánnál időt (mert vannak ám!), addig jóóó messze is maradsz tőle :)

szelephézag 2009.05.04. 20:26:09

@betyár: Pontosan erről van szó.
Azt kell megtanulni ezen keresztül, hogyan tegyünk föl ÉRTELMES KÉRDÉSEKET, amire válaszképpen megszületik majd az életünk.
Persze, aki máris komplett válaszokkal születik (@P.W.H.: kolléga például), azoknak nem egyszerű az életük a maguk teremtette szellemi rugdalózóban.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.04. 20:54:44

@P.W.H.:
nem kétlem a jószándékodat, de egyáltalán nem értek egyet veled, ami az irodalmat illeti. Hogy miért kell, miért jó, annak megválaszolása kimerítené e blog kereteit. Én nem tudnék nélküle élni, általa, vele tudok.

euAgWzgmmtq7K 2009.05.04. 21:35:18

@Bambano: neked elég nagy a pofád :D nézd meg a játékokat, a demókat, kurvára nem diplomás programtervezők írták őket, a hardvert maximálisan kihasználva, kis helyre bezsúfolva. és ne gyere nekem azzal, hogy sql injection, meg puffertúlcsordulás kivédése - aki lúzer programozó, az progmat elvégzése után is csinál ilyet, aki pl hackerból lett az, az meg talán kevésbé. meg kell kérdezzem, dolgoztál már a szakmában amúgy? ha két hét alatt kell összerakni egy komplett weblapot, frontenddel, backenddel, sql alapon akkor senki nem foglalkozik azzal elméleti faszságokkal, műxik azt jóvan, kifizetik, aztán egy év múlva meg már nem is használják, jön az új helyette. ha meg szart csinál az ember, amit két nap alatt feltör valami script kiddie, akkor nem kap több munkát. és igen, tudom, van ahol szükség van az elméletre, mint fentebb említették, bizonyos algoritmusok, DSP, stb., de én látatlanba megmondom hogy két kezemet a seggembe dugva jobb programozó vagyok mint te a nagy pofáddal. üdv

Bambano 2009.05.04. 23:36:38

@RAMBO: A közoktatásról szóló törvény szerint a köztársasági ösztöndíjat a közoktatási miniszter adományozza és arra adott feltételeknek megfelelő hallgató *PÁLYÁZHAT*. Miután ez törvény, nem nagyon hiszem, hogy ettől el lehet térni. Az más kérdés, hogy neked mit mondtak erről, mert az tény és nem vitatom, hogy az egyik legfontosabb feltétel a tanulmányi eredmény, de erre pályázni kell és valaki pályázott, vagy te (csak nem mondták rá, hogy pályáztál) vagy valaki a nevedben (ezt is simán el tudom képzelni, hogy az oktatási intézményben végeznek egy előszűrést, csinálnak egy sorrendet és a leosztott darabszámú ösztöndíjat egyszerűen kiosztják a lista alapján).

De mindegy a technikai megvalósítása, de jure pályáztál és pályázaton nyerted az ösztöndíjadata, mert ez a TÖRVÉNY. Én is pályáztam és én is pályázat útján nyertem a köztársasági ösztöndíjamat anno. Kérem ne vitatkozzunk olyanon, amit a gugli másodpercek alatt eldönt.

Kérdés: te azt a programozót vennéd fel, aki kiválóan tud oracle formsban formokat tervezni és pont, vagy azt, akivel rendesen megtanították a reláció algebrát és lehet, hogy abban a pillanatban, amikor eléd kerül felvételizni, fogalma sincs a te cégednél használt eszökzökről, de magára szedi 2-3 hét alatt az egészet, vagy tudja az oracle-t, de ha te véletlenül mssql-t használsz, akkor ott marad meglőve örökre?

@d.hardman: eltekintve attól, hogy az ilyen, mindenféle indoklástól és érveléstől mentes hsz-ek legfeljebb csak a te helyi menő csávó mivoltodat bizonygatják, láthatólag nem érted a mondanivalómat. Viszont amit írtál, kiemelten az, hogy arra számítasz munka közben, hogy úgysem használják hosszú távon a termékedet, csak fizessék ki, ez kifejezetten alkalmassá tesz arra, hogy rádsüssem: KONTÁR.

Tőlem annyit turkálsz a saját fekáliádban, amennyit akarsz, és mindegy, hova dugod a kezed, a programozói editorodba vagy máshova. Ez maradjon a te magánügyed.

euAgWzgmmtq7K 2009.05.04. 23:41:40

@Bambano: dolgoztál már a szakmában? ezt kérdeztem, nem látom a választ. amúgy meg nem is azt mondtam, amire kisarkítottad, csak 1 év múlva már új szerver lesz, új designt találnak ki, adatbázist át kell méretezni - át kell írni az egészet. ami amúgy tökéletesen működik, csak közben a körülmények megváltozása miatt ELAVUL.

diakvagyok · http://diakvagyok.blog.hu/ 2009.05.04. 23:46:09

Eddig csendben olvastam (pár hónap), de most nagyon felháborodtam. Én most érettségizem és meglep, hogy a hozzászólók nagy része mennyire nem ért sem az iskolához, sem ahhoz, ami egy érettségin valóban történik. Azért páran gondolkodhatnának azon, hogy amikor írnak valamit, az nem pont a tájékozatlanságukat árulják-e el.

A belinkelt kisfilmek nem semmik. Az interjúkészítő borzasztóan ügyetlen módon kérdezget!

A bejegyzéshez szólva: nem csak azért nem választunk emeltet, ami le van írva. Illő módon kellene jutalmazni. A mostani rendszer ugyanis bünteti azt, aki emelt szinten tesz érettségit! Tele van olyan dolgokkal, ami még előkészítőkön sincs átvéve, a tanárok is zavarban vannak, ha a felszínen megpróbálunk áthatolni. Én ezért nem mentem végül emeltre, pedig nagyon szerettem volna nem egy tárgyból! Még a történelemtől is visszaléptem...

eax_ 2009.05.04. 23:49:58

@Bambano:
Oszinten: szerinted ha az ember mar feketeoves szinten ismeri az oracle osszes bizbaszat, mekkora erofeszitesbe kerul megtanulnia az mssql-t? Gyakorlatilag elhanyagolhatoba (igazabol csak azt kell megtanulnia, hogy mi nincs mssqlben, ami oraban termeszetes :) ), mindenkepp kevesebbe mintha nekiall a relacioalgebrabol kitalalni az egeszet, es semmikepp lesz "orokre meglove" (hiszen egyfelet mar valahogy sikerult megtanulnia, ha mashogy nem, ugyanazzal a learning curve-el menni fog a masik is), viszont a forditott esetre mar boven lattam peldat (amikor az elmelet nagyon megy, csak az a "2-3 het alatt magara szedi" lepes nem akar bekovetkezni).

Bambano 2009.05.04. 23:59:45

@eax_: nem állítom, hogy a topic legjobb példája volt, csak ezt hozta fel Rambó, erre próbáltam válaszolni.

De szerintem hagyjuk az informatikát, mielőtt pár okostojás a saját ánusza helyett az enyébe akarja dugni a kezét...

@d.hardman: a te szakmádban nem, én gépelésre használom a kezem. De neked is azt tudom javasolni, hagyjuk az informatikát.

Nadsat (törölt) 2009.05.05. 00:10:20

@diakvagyok: Néhány éve érettségiztem, már a kétszintű rendszerben, szóval eléggé releváns tapasztalatokkal rendelkezem. Semmiből nem jártam előkészítőre, emelteztem matekból (műszaki infó miatt) és történelemből (részben gazd. infó miatt, részben mert érdekelt), csont nélkül felvettek az első helyre (BME), töri emelttől eszem ágában se lett volna visszalépni, gyakorlatilag nulla tanulással abszolváltam 85%-ra, ahogy az összes többi tárgyat is, közben minden különösebb felkészítés nélkül letettem egy felsőfokú nyelvvizsgát. És egyáltalán nem tartom magam zseninek, egy középszerű informatikus vagyok. Csak azért írom, mert ha egy érettségitől is így görcsölsz -ne sértődj meg, nem rosszindulatból mondom, csak a blogodból és a hozzászólásodból valahogy ez süt -, az egyetemen egyszerűen össze fogsz törni, amikor harmadszor is meghúznak vizsgán, mert nem sikerült tökéletesen bizonyítanod a Kuratowski-tételt, vagy a tanár visszadobja a nagyházidat, mert ő nem pont így képzelte el... Meg kell tanulnod, hogy lazábban fogd fel a dolgokat, de közben azért tanulj, mint az állat, gyakorolj és ne szégyelld mások segítségét kérni (ja, és barátkozz meg a napi max. 4-5 óra alvással :) Higgy nekem, tapasztalatból mondom, lazább attitűddel örülni fogsz annak is, ha benne leszel pl. abba a 20 emberbe, aki a 400-ból átmegy kettessel, vagy ha hajnali fél háromra végre elkészül az aktuális projekttel. De ha továbbra is ennyire komolyan veszed magad, annak nem lesz jó vége, tudok mutatni neked olyan kollegát, aki elsős egyetemistaként nyugtatókon élt...

eax_ 2009.05.05. 00:20:37

@d.hardman:
Amugy igen, az it-security az egyik legjobb pelda: folyamatosan, evtizedek ota megy a temaban a nagy elmeleti akademiai bullshitting, es igazabol eredmenyeket csak a kriptografia/kriptoanalizis teren talalunk. Minden mas teruleten a tenyleg hasznalhato eredmenyek elsopro tobbsege szorgos hackerektol szarmazik.

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.05.05. 01:23:47

Először egy off:

Felhívom a szíves érdeklődők figyelmét:
a
tisztaudvar.blog.hu/
legfrissebb bejegyzésére.

(folyt köv.)

Féldecis Rezsim · http://tisztaudvar.blog.hu 2009.05.05. 01:32:40

(na,itt vagyok,nem off)

Amitől ma fuldokolni tudtam volna a dühtől - az egy vers.
Olyan...vers-féle.
Tudjátok:
"az újságban irka-firka,
csak bámulod,mint egy birka...
...ez itt a Barmok Bolygója,Te marha!"
- nem ez,ez nem vers,hanem ez csak egy dalszöveg.
És nem is a Hitler-féle anya-köszöntő versike volt dühöm kiváltója.
Ráadásul nem is maga a vers - azt már ismerjük vagy húsz éve...
Így szól a költemény:

"Jönnek

Jönnek a dúlt-keblû mélymagyarok megint,
füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból,
csönd van. Senki se pisszen. Alantról
kevéske hûlt költõ csontujja int.
Ó, ha gyilkolni szabadna újra,
csámcsogva, hersegve szívnák a vért -
miért is? ki tudja. Trianonért? -
mered pár utcanév pici csontujja.
Ez olyan klima: itt folyton beborul,
ez rendben van, de szégyen, szégyen, szégyen,
hogy mindenki kussol, hogy mindenki fél,
és nekünk kell jönnünk, pár csenevésznek,
hogy bebizonyitsuk:
nemcsak a szemetek tudnak magyarul."

Spiró György a poéta.
Aki ma -ismét- érettségi tétel lett...Kurvaországban.
Gratulálok nekünk.
A Barmok Bolygóján,Kurvaországban ezt érdemeljük.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.05.05. 03:58:07

Hadd szóljak hozzá a központi felsőoktatási felvételi rendszerből. A lentiek a saját véleményemet tükrözik, nem feltétlenül a cégét, és nem is feltétlenül helyesek. ;-)

A félreértések elkerülése végett: a kétszintű érettségit nem Magyarországon találták ki. Évek (évtizedek?) óta működik Nagy-Britanniában, az más kérdés, hogy nekünk elsőre felemásan sikerült, de mi már csak ilyenek vagyunk. Tessék úgy venni, hogy ez egy EU-konformizációs lépés volt, hogy könnyebb legyen az átjárhatóság Magyarország és az EU többi tagállama között. Emellett egy kicsit könnyít a felvételizők terhein, hogy ne kelljen külön érettségizni is, és külön felvételizni is - igaz, régebben is voltak közös vizsgák. Azt hiszem, ezek voltak a legfőbb célok.

A felsőoktatás átszervezése az ún. bolognai rendszerré is ugyanezt a célt szolgálja. Sőt, azzal, hogy kettévágták a legtöbb képzést - félúton kiugorhatsz egy BSc/BA (kvázi főiskolai) diplomával, vagy folytathatod egy MSc/MA (kvázi egyetemi) diplomáig -, elősegítették, hogy ne legyen annyi fölöslegesen túlképzett ember, hanem legyenek úgymond "technikusok" is, akik a magasabb végzettségűek szakmai irányítása alatt végeznek kevesebb szakmai hozzáértést igénylő munkákat.

A felsőoktatási felvételivel kapcsolatosan elég sok szempontú és elég sok évre visszamenő statisztikát találtok a felvi.hu/statisztika/statisztikak.ofi?mfa_id=1 oldalon.

@is: "ez a Magyar Bálintos megjegyzés érdekel. azt jelenti, hogy megtiltotta az egyetemeknek, hogy megköveteljék az emelt szintet, vagy csak ő nem írta elő kötelezőnek, ráhagyva az egyetemekre, hogy kérjék, ha akarják?"

A felvételi követelményeket központosították - lásd Felsőoktatási Felvételi Tájékoztató 1. számú táblázat -, de nyilván nem a minisztérium nyilatkozta ki kőbe vésve, hanem előtte egyeztettek az érintett felsőoktatási intézményekkel.

"3, azaz három, azaz kettes számrendszerben 11 lehetőség van:
1. kötelező az emelt szint
2. az egyetemek maguk döntik el, lehetőség van, de nem kötelező
3. tilos az emelt szintet az egyetemnek megkövetelni"

Pillanatnyilag minden központilag szabályozott - lásd FFT 1. számú táblázat -, az intézmények ettől nem térhetnek el. (De ők voltak azok, akik a létrehozásában részt vettek.)

@Zoli (SSDB): "Az egész lényegét és értelmét abban látom, h a diákoknak nem kell lemenni ha 4 különbözö egysetemre jelentkeznek 4 helyre felvételizni és ez nagyon hasznos."

Soha nem is kellett.

A főbb természettudományos és humán tárgyakból központosított felvételik voltak. Az előbbiekből az érettségivel egybevont ún. "közös" felvételik, az utóbbiakból pedig központilag meghatározott követelményű ún. "egységes" felvételik. A közös vizsgákat a megyeszékhelyeken íratták meg, általában kibérelt középiskolákban vagy felsőoktatási intézmények előadóiban (közös matek BME-n megvan?), az egységes vizsgákat pedig a jelentkezési sorrend szerinti első intézménynél, ahol szükség volt rá a felvételin. Mindet csak egyszer kellett megírni, a többi jelentkezésre automatikusan átörökítette a rendszer a vizsgaeredményt.

Ha az intézmény saját maga rendezett felvételi vizsgát, és nem fogadta el a más intézményben letett hasonló vizsgát, az már a ő dolga volt, nem a rendszer hibája. De mára ez is megszűnt, maximum alkalmassági vizsgát lehet rendezni, de azt sem minden képzésen.

@garaigabor: "Én 2005-ben érettségiztem, mikor bevezették a kétszintű érettségit (akkor ugye még 144 pontos rendszerben)."

Pontosításképpen: a 120/144 pontos rendszer nem az érettségin, hanem a felvételin volt. ;-)

@Wita.hu Joe: "Kötelezővé kellene tenni az emelt szintet."

Marhaság. Túlképzett embereket akarsz "egyszerű" képzések felvételijére, pedig nem lesznek belőlük orvosok vagy építészmérnökök. Egyébként meg minden szakon vannak "szórótantárgyak", úgyhogy ha az intézmény akarja, az első félév után kiszórja az ocsút a búza közül...

"Meg kell mondani képzésenként az iskoláknak, hogy aki ide jelentkezik annak ebből és ebből emelt szintűt kell tennie."

Meg is van mondva képzésenként az iskoláknak (felsőoktatási intézményeknek), milyen tárgyból milyen szintű érettségi a felvételi követelmény. Lásd FFT 1. számú táblázat. Csak kevés közte a kötelező emelt szint. Ez egy (feltehetőleg kompromisszumos) döntés eredménye.

@buGhunter: "Tudom kozhely, de egyre jobban sorvad el a muszaki / mernok kepzes, mert az termeszettudomanyi targyaktol meg elrettentik a diakokat."

Ez ennyire nem egyértelmű, lásd felvi.hu/statisztika/statisztikak.ofi?mfa_id=1&stat=7 . (Válassz képzési területet.) A természettudományi képzési terület viszont nagyon; az előre meghatározott keretszámokat is nehezen töltik be, ezért vannak szánalmasan alacsony felvételi ponthatárok.

@Zsuuli: "@Bambano: "kontár" ? "számitástudomány" ? :D:D:D
..bizonyára értesz hozzá. :)"

Jártál programozó képzésre? Nem? Hát akkor mit szólsz bele? Nesze egy képzésleírás: felvi.hu/fir/szakleirasok.ofi?mfa_id=1&b_id=84 , de ez a matematikai háttérismeretek listáját _rohadtul_ nem tartalmazza.

@szajkogabor: "Egyetemen nem tanultam, itt arról van most szó, nem? amúgy még ezek nélkül is lehet vki profi."

Lehet, csak szűklátókörű marad, mert nem látott eleget a számítástudomány [sic!] mindenfelé kinyúló csápjaiból.

"Ha állandóan bizonyítanom kellene a programom helyességét, akkor elég masszív veszteséggel tudnék csak dolgozni"

Ha viszont egy újfajta algoritmust találnál ki, legalább fejben be kellene magadnak bizonyítanod, hogy 1) lefut véges idő alatt, 2) a feladatot oldja, 3) lényegesen jobb (gyorsabb, kevesebb erősforrást igénylő) változata nincsen.

"én azt mondtam, h az egyetemi képzés és a munka színvonala között nincsen összefüggés. szóval, ha valaki alapvetően tehetséges és igényes, annak nincs szüksége egyetemi oktatásra."

Mindkettővel teljesen egyetértek, de - bár ezt az egyetem alatt nem értettem meg - a sokrétű tanulmányok szélesítik az ember látókörét. (Lásd feljebb.) Igaz, én 10-15 éve jártam egyetemre, és akkor a mai minőségi problémák csak éppen elkezdődőben voltak...

@pancho_sanza: "Szerintem régebben sem olyan sokan írtak felvételit."

Nagyságrendileg a felvételizők egytizede írt egységes magyar felvételit. (Most csak 2000-2002-re néztem meg.)

@Lord_Cica: "Szerintem már ott van elcseszve a dolog, hogy:
-beszámítanak hozott pontokat a felvételibe (hogyan lehetne ez objektív?)
-központi felvételi van
-össze van kötve a felvételi az érettségivel"

Hozott pontokat (azaz a középiskolai jegyeket) az ősidők óta beszámítanak, és a felvételibe számítják be, nem az érettségibe, szóval ezt ne a kétszintű érettségi rendszer hibájának vedd. Olvass vissza: más meg azon siránkozik, minek van érettségi, miért nem lehet a félévi és év végi jegyekkel felvételizni.

Központi felvételi nincs. Volt, most már nincs. A felvételi sincs összekötve az érettségivel, mert nincs felvételi, csak érettségi. ;-)

"Pl ilyen lehetne:
-minden felsőoktatási intézménynek saját felvételije van. Ha valaki 5 helyre jelentkezik, akkor 5 helyre megy el vizsgázni. Ez egyáltalán nem nagy megterhelés, sőt inkább segítség, mert nincs olyan helyzetben a diák, hogy egy vizsgán múlik az élete."

Pont hogy plusz megterhelés. Pénzben is, mert össze-vissza utazgatnia kell. Amíg voltak közös vizsgák, akkor az állandó lakcím szerinti megyeközpontba hívták be a jelentkezőt. Most, ahol még vannak alkalmassági vizsgák, ott is az állandó lakcímhez legközelebbi intézménybe hívják be.

"Mellesleg jobb országokban így működik."

Konkrétan?

"A diákok most is ugyanannyi helyre mennek vizsgázni, mint egyébként mennének. Ugyanis most tantárgyanként vannak a vizsgák felbontva és nem egyetemenként."

Tessék? Ha nem a középiskoládban írod meg az érettségit, akkor az OKÉV által valamilyen központi helyen szervezettre mész el, és ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza utazgatnál. Egyetemenként eddig sem voltak felbontva a vizsgák, lásd feljebb a közös és központi vizsgákat.

"igen, tehát meg van a lehetősége a sulinak, hogy az 1-est is beszámítsa."

Ha a felvételire gondoltál, akkor nem. Az 1-es olyan, mintha nem is volna ott jegy. Ha meg nincs jegy, akkor a hozott pont érvénytelen, és a szerzett pont kétszeresével játszhat tovább.

"Mellesleg, ami még durva az a felvételi eljárás maga. Pont az iszonyú központosítás miatt annyira bonyolult, mint a disznó."

Bonyolultnak bonyolult, de nem a központosítás miatt. Attól pont, hogy átláthatóbb lett. Ilyet nem is láthattál volna akár csak 5 évvel ezelőtt: felvi.hu/pontszamito/pontszamit.ofi?mfa_id=1

"Burjánzik itten a bürökrácia."

Ebben kurvára nincsen igazad. (Nem veszem sértésnek, mert nyilvánvalóan nem látsz bele a rendszerbe.)

@eax_: "@Bambano:
"ha nem tanultál programhelyesség bizonyítást, valamennyi matematikai logikát, rezolúciót, ilyesmit, akkor kontár vagy."

Ha pedig nem tudsz leirni verilogban egy ALU-t, akkor egyenesen bolcsesz."

Ha szűklátókörű vagy (lásd feljebb), akkor nehezedre fog esni megtanulni egy új programozási nyelvet, pláne ha az a "szokásosaktól" (imperatív nyelvek) különbözik, lásd pl. mesterséges intelligencia deklaratív nyelvei.

@csutkababa: "Háromféle számítás van:
1.,Hozott pontok, 3.és 4.osztály végi tanulmány eredmény 5 tárgyból.
2.,Az 5 tárgy érettségi eredménye
3.,Felvételi tárgyak érettségi eredménye"

De ezek nem egymással alternatívak, hanem ezek összegéből áll a felvételi pontszám. Nincsen háromféle számítás, csak egyféle. (Illetve alapképzésen kétféle van: a hozott és szerzett pont összege vagy a szerzett pont kétszerese.)

@feherhollo: "ne hogy már 30-ik szülinapjára az ember megint középiskolába kerüljön újból érettségizni..."

A régen érettségizetteknek nem kell visszamenniük a régi középiskolájukba - meg sem ismernék őket -, hanem az OKÉV-központokba mennek érettségizni. ;-)

@d.hardman: "1 év múlva már új szerver lesz, új designt találnak ki, adatbázist át kell méretezni - át kell írni az egészet. ami amúgy tökéletesen működik, csak közben a körülmények megváltozása miatt ELAVUL."

És mert nem tudtad előre megTERVEZni elég modulárisra, bővíthetőre a programot, ezért dobhatod ki a francba, és írhatsz egy újat. Igen, ez a kontárkodás, amely rengeteg plusz pénzbe, időbe és egyéb erőforrásba kerül.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.05.05. 04:00:22

Hadd szóljak hozzá a központi felsőoktatási felvételi rendszerből. A lentiek a saját véleményemet tükrözik, nem feltétlenül a cégét, és nem is feltétlenül helyesek. ;-)

A félreértések elkerülése végett: a kétszintű érettségit nem Magyarországon találták ki. Évek (évtizedek?) óta működik Nagy-Britanniában, az más kérdés, hogy nekünk elsőre felemásan sikerült, de mi már csak ilyenek vagyunk. Tessék úgy venni, hogy ez egy EU-konformizációs lépés volt, hogy könnyebb legyen az átjárhatóság Magyarország és az EU többi tagállama között. Emellett egy kicsit könnyít a felvételizők terhein, hogy ne kelljen külön érettségizni is, és külön felvételizni is - igaz, régebben is voltak közös vizsgák. Azt hiszem, ezek voltak a legfőbb célok.

A felsőoktatás átszervezése az ún. bolognai rendszerré is ugyanezt a célt szolgálja. Sőt, azzal, hogy kettévágták a legtöbb képzést - félúton kiugorhatsz egy BSc/BA (kvázi főiskolai) diplomával, vagy folytathatod egy MSc/MA (kvázi egyetemi) diplomáig -, elősegítették, hogy ne legyen annyi fölöslegesen túlképzett ember, hanem legyenek úgymond "technikusok" is, akik a magasabb végzettségűek szakmai irányítása alatt végeznek kevesebb szakmai hozzáértést igénylő munkákat.

A felsőoktatási felvételivel kapcsolatosan elég sok szempontú és elég sok évre visszamenő statisztikát találtok a felvi.hu/statisztika/statisztikak.ofi?mfa_id=1 oldalon.

@is: "ez a Magyar Bálintos megjegyzés érdekel. azt jelenti, hogy megtiltotta az egyetemeknek, hogy megköveteljék az emelt szintet, vagy csak ő nem írta elő kötelezőnek, ráhagyva az egyetemekre, hogy kérjék, ha akarják?"

A felvételi követelményeket központosították - lásd Felsőoktatási Felvételi Tájékoztató 1. számú táblázat -, de nyilván nem a minisztérium nyilatkozta ki kőbe vésve, hanem előtte egyeztettek az érintett felsőoktatási intézményekkel.

"3, azaz három, azaz kettes számrendszerben 11 lehetőség van:
1. kötelező az emelt szint
2. az egyetemek maguk döntik el, lehetőség van, de nem kötelező
3. tilos az emelt szintet az egyetemnek megkövetelni"

Pillanatnyilag minden központilag szabályozott - lásd FFT 1. számú táblázat -, az intézmények ettől nem térhetnek el. (De ők voltak azok, akik a létrehozásában részt vettek.)

@Zoli (SSDB): "Az egész lényegét és értelmét abban látom, h a diákoknak nem kell lemenni ha 4 különbözö egysetemre jelentkeznek 4 helyre felvételizni és ez nagyon hasznos."

Soha nem is kellett.

A főbb természettudományos és humán tárgyakból központosított felvételik voltak. Az előbbiekből az érettségivel egybevont ún. "közös" felvételik, az utóbbiakból pedig központilag meghatározott követelményű ún. "egységes" felvételik. A közös vizsgákat a megyeszékhelyeken íratták meg, általában kibérelt középiskolákban vagy felsőoktatási intézmények előadóiban (közös matek BME-n megvan?), az egységes vizsgákat pedig a jelentkezési sorrend szerinti első intézménynél, ahol szükség volt rá a felvételin. Mindet csak egyszer kellett megírni, a többi jelentkezésre automatikusan átörökítette a rendszer a vizsgaeredményt.

Ha az intézmény saját maga rendezett felvételi vizsgát, és nem fogadta el a más intézményben letett hasonló vizsgát, az már a ő dolga volt, nem a rendszer hibája. De mára ez is megszűnt, maximum alkalmassági vizsgát lehet rendezni, de azt sem minden képzésen.

@garaigabor: "Én 2005-ben érettségiztem, mikor bevezették a kétszintű érettségit (akkor ugye még 144 pontos rendszerben)."

Pontosításképpen: a 120/144 pontos rendszer nem az érettségin, hanem a felvételin volt. ;-)

@Wita.hu Joe: "Kötelezővé kellene tenni az emelt szintet."

Marhaság. Túlképzett embereket akarsz "egyszerű" képzések felvételijére, pedig nem lesznek belőlük orvosok vagy építészmérnökök. Egyébként meg minden szakon vannak "szórótantárgyak", úgyhogy ha az intézmény akarja, az első félév után kiszórja az ocsút a búza közül...

"Meg kell mondani képzésenként az iskoláknak, hogy aki ide jelentkezik annak ebből és ebből emelt szintűt kell tennie."

Meg is van mondva képzésenként az iskoláknak (felsőoktatási intézményeknek), milyen tárgyból milyen szintű érettségi a felvételi követelmény. Lásd FFT 1. számú táblázat. Csak kevés közte a kötelező emelt szint. Ez egy (feltehetőleg kompromisszumos) döntés eredménye.

@buGhunter: "Tudom kozhely, de egyre jobban sorvad el a muszaki / mernok kepzes, mert az termeszettudomanyi targyaktol meg elrettentik a diakokat."

Ez ennyire nem egyértelmű, lásd felvi.hu/statisztika/statisztikak.ofi?mfa_id=1&stat=7 . (Válassz képzési területet.) A természettudományi képzési terület viszont nagyon; az előre meghatározott keretszámokat is nehezen töltik be, ezért vannak szánalmasan alacsony felvételi ponthatárok.

@Zsuuli: "@Bambano: "kontár" ? "számitástudomány" ? :D:D:D
..bizonyára értesz hozzá. :)"

Jártál programozó képzésre? Nem? Hát akkor mit szólsz bele? Nesze egy képzésleírás: felvi.hu/fir/szakleirasok.ofi?mfa_id=1&b_id=84 , de ez a matematikai háttérismeretek listáját _rohadtul_ nem tartalmazza.

@szajkogabor: "Egyetemen nem tanultam, itt arról van most szó, nem? amúgy még ezek nélkül is lehet vki profi."

Lehet, csak szűklátókörű marad, mert nem látott eleget a számítástudomány [sic!] mindenfelé kinyúló csápjaiból.

"Ha állandóan bizonyítanom kellene a programom helyességét, akkor elég masszív veszteséggel tudnék csak dolgozni"

Ha viszont egy újfajta algoritmust találnál ki, legalább fejben be kellene magadnak bizonyítanod, hogy 1) lefut véges idő alatt, 2) a feladatot oldja, 3) lényegesen jobb (gyorsabb, kevesebb erősforrást igénylő) változata nincsen.

"én azt mondtam, h az egyetemi képzés és a munka színvonala között nincsen összefüggés. szóval, ha valaki alapvetően tehetséges és igényes, annak nincs szüksége egyetemi oktatásra."

Mindkettővel teljesen egyetértek, de - bár ezt az egyetem alatt nem értettem meg - a sokrétű tanulmányok szélesítik az ember látókörét. (Lásd feljebb.) Igaz, én 10-15 éve jártam egyetemre, és akkor a mai minőségi problémák csak éppen elkezdődőben voltak...

@pancho_sanza: "Szerintem régebben sem olyan sokan írtak felvételit."

Nagyságrendileg a felvételizők egytizede írt egységes magyar felvételit. (Most csak 2000-2002-re néztem meg.)

@Lord_Cica: "Szerintem már ott van elcseszve a dolog, hogy:
-beszámítanak hozott pontokat a felvételibe (hogyan lehetne ez objektív?)
-központi felvételi van
-össze van kötve a felvételi az érettségivel"

Hozott pontokat (azaz a középiskolai jegyeket) az ősidők óta beszámítanak, és a felvételibe számítják be, nem az érettségibe, szóval ezt ne a kétszintű érettségi rendszer hibájának vedd. Olvass vissza: más meg azon siránkozik, minek van érettségi, miért nem lehet a félévi és év végi jegyekkel felvételizni.

Központi felvételi nincs. Volt, most már nincs. A felvételi sincs összekötve az érettségivel, mert nincs felvételi, csak érettségi. ;-)

"Pl ilyen lehetne:
-minden felsőoktatási intézménynek saját felvételije van. Ha valaki 5 helyre jelentkezik, akkor 5 helyre megy el vizsgázni. Ez egyáltalán nem nagy megterhelés, sőt inkább segítség, mert nincs olyan helyzetben a diák, hogy egy vizsgán múlik az élete."

Pont hogy plusz megterhelés. Pénzben is, mert össze-vissza utazgatnia kell. Amíg voltak közös vizsgák, akkor az állandó lakcím szerinti megyeközpontba hívták be a jelentkezőt. Most, ahol még vannak alkalmassági vizsgák, ott is az állandó lakcímhez legközelebbi intézménybe hívják be.

"Mellesleg jobb országokban így működik."

Konkrétan?

"A diákok most is ugyanannyi helyre mennek vizsgázni, mint egyébként mennének. Ugyanis most tantárgyanként vannak a vizsgák felbontva és nem egyetemenként."

Tessék? Ha nem a középiskoládban írod meg az érettségit, akkor az OKÉV által valamilyen központi helyen szervezettre mész el, és ez nem azt jelenti, hogy össze-vissza utazgatnál. Egyetemenként eddig sem voltak felbontva a vizsgák, lásd feljebb a közös és központi vizsgákat.

"igen, tehát meg van a lehetősége a sulinak, hogy az 1-est is beszámítsa."

Ha a felvételire gondoltál, akkor nem. Az 1-es olyan, mintha nem is volna ott jegy. Ha meg nincs jegy, akkor a hozott pont érvénytelen, és a szerzett pont kétszeresével játszhat tovább.

"Mellesleg, ami még durva az a felvételi eljárás maga. Pont az iszonyú központosítás miatt annyira bonyolult, mint a disznó."

Bonyolultnak bonyolult, de nem a központosítás miatt. Attól pont, hogy átláthatóbb lett. Ilyet nem is láthattál volna akár csak 5 évvel ezelőtt: felvi.hu/pontszamito/pontszamit.ofi?mfa_id=1

"Burjánzik itten a bürökrácia."

Ebben kurvára nincsen igazad. (Nem veszem sértésnek, mert nyilvánvalóan nem látsz bele a rendszerbe.)

@eax_: "@Bambano:
"ha nem tanultál programhelyesség bizonyítást, valamennyi matematikai logikát, rezolúciót, ilyesmit, akkor kontár vagy."

Ha pedig nem tudsz leirni verilogban egy ALU-t, akkor egyenesen bolcsesz."

Ha szűklátókörű vagy (lásd feljebb), akkor nehezedre fog esni megtanulni egy új programozási nyelvet, pláne ha az a "szokásosaktól" (imperatív nyelvek) különbözik, lásd pl. mesterséges intelligencia deklaratív nyelvei.

@csutkababa: "Háromféle számítás van:
1.,Hozott pontok, 3.és 4.osztály végi tanulmány eredmény 5 tárgyból.
2.,Az 5 tárgy érettségi eredménye
3.,Felvételi tárgyak érettségi eredménye"

De ezek nem egymással alternatívak, hanem ezek összegéből áll a felvételi pontszám. Nincsen háromféle számítás, csak egyféle. (Illetve alapképzésen kétféle van: a hozott és szerzett pont összege vagy a szerzett pont kétszerese.)

@feherhollo: "ne hogy már 30-ik szülinapjára az ember megint középiskolába kerüljön újból érettségizni..."

A régen érettségizetteknek nem kell visszamenniük a régi középiskolájukba - meg sem ismernék őket -, hanem az OKÉV-központokba mennek érettségizni. ;-)

@d.hardman: "1 év múlva már új szerver lesz, új designt találnak ki, adatbázist át kell méretezni - át kell írni az egészet. ami amúgy tökéletesen működik, csak közben a körülmények megváltozása miatt ELAVUL."

És mert nem tudtad előre megTERVEZni elég modulárisra, bővíthetőre a programot, ezért dobhatod ki a francba, és írhatsz egy újat. Igen, ez a kontárkodás, amely rengeteg plusz pénzbe, időbe és egyéb erőforrásba kerül.

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.05. 09:53:29

@szelephézag:
"És amíg ilyen magabiztosan hiszed, hogy igazad van, ahelyett, hogy a saját határaidon kívül eső gondolatokra is szánnál idő"
Parancsolsz, kérlek?
Oda vagyon írva: "Ez persze, csak egy kósza ötlet és még az is lehet, hogy ordas baromság."
Mi kell még? Előre ismerjem el, hogy amit írni fogsz az az igazság?

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.05. 09:57:22

@sasika61: Én sem vagyok biztos benne, hogy egyetértek önmagammal. :) Csak azt gondolom, hogy valahol, valami nem jó ezen a területen. Pontosan azért töprengek el ezen, mert én is szeretem az irodalmat. Érte haragsom, nem ellene. :)

betyár (törölt) 2009.05.05. 12:30:12

@Joe Forster/STA:

Hát persze, hogy eu-harmonizáció! Mi a túró más lehetne:))) mint tudjuk ilyen kétszintű érettségi működik Ausztriában, Németországban, Franciaországban is....hö-hö-hö, ne etessük egymást! Sok diákot akartak beengedni a felsőoktatásba, részben mert úgy gondolták, hogy Mo-on nagy az alulképzettség, részben, hogy a pályakezdők munkanélküliségi adatait kozmetikázhassák, ezt pedig nehéz lett volna megtenni, ha helyi felvételik vannak. Ez egészítette ki a fejpénzt, ami arra ösztönözte az egyetemeket, hogy minél több diákot engedjenek be. A bolognai rendszer egy baromság. Nem véletlen, hogy a nagy érdekérvényesítési képességgel rendelkező orvosi, jogi és művészeti képzésben nem vezették be. Miért nem voltak jók a hagyományos főiskolák, egyetemek? Azok tulajdonképpen ezt az elvet követték, de egy jól kiforrott módon. Főiskolán tanították a praxist, egyetemen az elméletet. Most nem sírna senki szája, mint itt is történik, hogy jaj, hát micsoda dolog az, hogy az egyetemen tanulni kell, meg terhelik az embert. Az egyetemre járók nagy részének tényleg teljesíthetetlen az egyetem szellemileg és lelkileg egyaránt.
Na meg arra is jó ez a bolognai rendszer, ha már itt van, hogy az állam kivonuljon az állami finanszírozásból. Merugye, ha vkit fölvesznek, azt csak 3 évig finanszírozza az állam, a mesterképzésre ezeknek csak egy töredékét veszik át állami finanszírozásba. Magyarul, csak az első fél diploma van ingyen. Ami persze lehet, csak akkor ne beszéljünk állami finanszírozású felsőoktatásról. Ugyanakkor az egyetemisták szülei nem írhatják le az adóalapból a tandíjat, szemben más képzésekkel. stb., stb....

Ne tessen amellett agitálni, hogy ez egy jó rendszer, ha egyszer sz@r.

Pusztul a közoktatás, pusztul a felsőoktatás, de Magyar Bálint marad. Hát elég elkeserítő.

Pötyy 2009.05.05. 13:01:27

Lehet, hogy a rendszer szar (sőt biztos), de Sta nem amellett agitál, hogy nem az, hanem amellett, hogy ez egy jól megvalósított rendszer (igaz védhetetlen célokkal). Ahogy te írod "Sok diákot akartak beengedni a felsőoktatásba, részben mert úgy gondolták, hogy Mo-on nagy az alulképzettség, részben, hogy a pályakezdők munkanélküliségi adatait kozmetikázhassák" - meg vannak még más mozgatórugók is - ki volt tűzve egy cél, és ehhez szinte tökéletes a rendszer.

Mellesleg egyáltalán nem egyértelmű, hogy az oktatáspolitikának milyen irányvonalat kell követnie. A jelenlegi sem feltétlenül zsákutca, csak szerintem az éppen adott helyzetben nem megfelelő. Tekintve, hogy szerencsétlen történelmi örökségünknek köszönhetően, nem egy állapotfenntartás + lassú növekedés kombinációban képzelhető el a felemelkedés, hanem egy radikális kussolsz és hagyod, hogy a hozzáértők gatyába rázzák a rendszert attitűddel. Ennek kialakulását erősen gátolja, hogy mindenki diplomás és ért mindenhez. (Példa rá, amikor programozók arról érvelnek, hogy mennyire tudomány egy irodalomelmélet. Próbálnának egy előadást értve végighallgatni, bizonyára vért hugyoznának.)

betyár (törölt) 2009.05.05. 15:10:02

@Joe Forster/STA:
"Dehogynem, bevezették, asszem, tavaly tűntek el teljesen a hagyományos egyetemi-főiskolai képzések. Csak éppen az általad említetteknél nem vágták szét BSc/BA és MSc/MA képzésre ezeket, hanem maradtak egyben, ún. "osztatlan" képzésben. Hallottál már orvos-, jogász- vagy zenésztechnikusról? ;-)"

Mért, tanártechnikusról már hallottál? aki csak épp a tanítást magát nem tanulja meg a BA alatt?

Azt egyébként tupírozhatod,hogy de bevezették, mert abból a szempontból, amit írtam, olyan, mintha nem vezették volna be. Vagy maga tud arról, hogy ha felvesznek egy diákot, állami finanszírozásra, akkor annak 3. év után ott is újból felvételiznie kell? Mert én arról írtam, hogy azért azt nem reklámozzák, hogy ez a több szakirányon csak 3 évet jelent.

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.05.05. 15:23:36

@betyár: "Mért, tanártechnikusról már hallottál? aki csak épp a tanítást magát nem tanulja meg a BA alatt?"

BA tanárképzés nincsen. Nézz el ide: felvi.hu/fir/szakleirasok.ofi?mfa_id=1 , válaszd ki a pedagógusképzés képzési területet mind alapképzésen, mind mesterképzésen, és lásd, milyen képzések tartoznak bele.

Aki tanár akar lenni, BA képzésen megtanulja azt a tudományt, amelyet tanárként tanítani akar, majd továbblép mesterképzésre és megtanulja, hogyan kell tanítani. A BA diploma tanárjellegű tudást nem tartalmaz.

"Vagy maga tud arról, hogy ha felvesznek egy diákot, állami finanszírozásra, akkor annak 3. év után ott is újból felvételiznie kell? Mert én arról írtam, hogy azért azt nem reklámozzák, hogy ez a több szakirányon csak 3 évet jelent."

Ezt nem értem, kérlek, fogalmazd újra.

P.W.H. · http://p-w-h.blog.hu/ 2009.05.05. 15:29:19

@Joe Forster/STA: "Aki tanár akar lenni, BA képzésen megtanulja azt a tudományt, amelyet tanárként tanítani akar, majd továbblép mesterképzésre és megtanulja, hogyan kell tanítani. A BA diploma tanárjellegű tudást nem tartalmaz."

És az aki (tanárjelölt) nem tud továbblépni a mesterképzésre (nem veszik fel), abból vajon mi lesz? Kap piacképes tudást és papírt?

betyár (törölt) 2009.05.05. 15:46:23

@Joe Forster/STA:
Bocs, de az előbb el kellet mennem.

Szóval, nem akarok még egyszer neki futni egy meddőnek ígérkező vitának. Az a helyzet, hogy ezt a bürokratikus érvelési módot túl jól ismerem, és nem túlzottan kedvelem, mert bárhonnan bárhova képesek eljutni a lojális hivatalnokok úgy, hogy közben - hiszen vérbeli lojálisak - magukat is meggyőzik.

A rendszer szar, túlbürokratizált, túlközpontosított, kizár minden egyedit, a típustól eltérőt (éljenek a liberális oktatáspolitikusok), ennél fogva számos esetben embertelen, amennyiben nem tud eltérni egy adott esetben a sémától akkor sem, ha erre szükség lenne. Rengeteg benne a hibalehetőség. Eszméletlen pénzeket folyat szét mindenféle háttérintézményeknek, amelyek személyi összetétele meglehetősen nagy átfedést mutat a minisztériumi alkalmazottakkal. És mindezt azért, hogy az SZDSZ háttérértelmisége egy kis léhez jusson. Önmaguknak gyártanak problémákat, ezek megoldására pályázatokat írnak ki, amit ...közeli intézetek/cégek nyernek el, azok valamit maszatolnak, amit aztán rossz esetben megpróbálnak meg is valósítani, és ez így megy, újra termeli önmagát, hiszen a holdudvarnak kell a betevő.
Hát ezzel az egész tetves reformosdival nagyjából ez a probléma. Nem lettem volna ilyen sarkos, ha nem értetlenkedsz, ha nem lényegtelen dolgokba kötsz bele és a lényegre reflektálsz.

betyár (törölt) 2009.05.05. 15:49:58

@Joe Forster/STA:

Ja, és máskor kapcsold be az iróniaméteredet. A tanártechnikus épp arról szólt, hogy BA-én nem tanítják meg a tanítást. Az meg röhej, hogy 3 év alatt megtanítják a tudományt! Ugye viccelsz? És egyáltalán, nem fordítva kellene ennek lennie? BA-én a mesterséget és MA-n a tudományt?

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.05.05. 17:34:20

@P.W.H.:
@betyár: Elnézést, a konkrét eljárással kapcsolatos kérdéseitekre válaszolni nem tudok, mert a központi felsőoktatási felvételi adatbázissal foglalkozom mint programozó (nem vagyok hivatalnok), a fenti információk egy részét csak perifériálisan szedtem föl.

Ha valaki úgy érezte volna, hogy védeni akarom a kétszintű érettségit, attól is elnézést kérek. Az én pozíciómból is látszanak a hibái, ezért inkább arra próbáltam koncentrálni, hogy a felvételivel kapcsolatos tévinformációkat helyesbítsem.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2009.05.05. 18:59:24

Ne csak irodalomról és ámítástechnikáról beszéljünk, hanem a matematikáról is. Elképesztően alacsonyszintű feladatok voltak a mai matematika érettségin. Megdöbbentő, hogy mélyre süllyesztette a közoktatást az SZDSZ.

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2009.05.05. 19:15:17

Felesleges, csak a haverok zsebeit megtömő intézkedés volt a kétszintű érettségi, s ennek ikertestvére a bolognai rendszernek hívott elmebaj. Az egykor elismerten jó magyar közoktatást tönkretették az arról döntő, de hozzá nem értő politikusok. Az oktatás minden szintje gyakorlatilag csak selejtet termel. A romlás tüneteit nagyon jól mutatja, hogy a műszaki felsőfokú képzést folytató intézményekben kénytelenek voltak jogi, vagy ruhatár - jegyszedő szakokat is indítani mert az oktatás finanszírozása maga is egy rémálom. A fejkvóta miatt mindenkit felvesznek, mindegy, hogy milyen hülye a jámbor, csak a pénz járjon utána. Az ilyen pénzhozó diákkal is kitolnak a végén, mert pár félévi bukdácsolás után komoly helyről kiszórják, s máris haszontalanul elvesztett egy - két évet az életéből, meg egy csomó pénzt elszórt a szülei zsebéből.
Az oktatók, tanárok nevetségesen alacsony fizetéséről, s ennek a következményeiről még nem is szóltam.

Azt hiszem, az oktatás a társadalom betegségeinek hű tükörképe, olyan, mint az a bizonyos állatorvosi ló.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.05. 19:17:00

@Dörmögő_Dömötör:
kollégáim véleményére tudok csak hagyatkozni, ezek alapján azt mondhatom, hogy összességében nem volt ez olyan alacsony szintű feladatsor. Hármas, négyesig viszonylag könnyen el lehet majd jutni, eddig a szintig valóban voltak primitíven egyszerű feladatok is. Mint felügyelő tanár én is meg tudtam volna oldani jó néhányat közülük:). A jelest azonban nem lesz könnyű elérni, ezek alapján inkább azt mondanám: a feladatsor kellően differenciálni fogja az érettségizőket.

harcikunkor 2009.05.06. 20:09:15

érettségiző vagyok, most regisztráltam, kifejezetten a téma kedvéért... nem csak bölcsészek, jogászok meg rendőrtisztisek írnak emelt magyart, hanem egészségügyi főiskolára készülők is. Két barátnőm is van, az egyik gyógytornász, a másik pedig szülésznő lesz, akik csak azért választották a magyar emeltet, mert szeretik a tantárgyat és jók is belőle... amúgy meg mindkét szakra egy erős hármassal is be lehet jutni, szóval nem is kell emeltet sem rakni...Egy szó mint száz, van, aki "kedvtelésből" írta meg, mert neki fontos a tárgy. Amúgy meg a középszint egyszerű minden tárgyból, csak egy minimális logikát és térlátást igényel. Az emelt szinteknél a szóbeli a nagyon húzós (biológiából nincs is tétel, ergo bármit kihúzhat a vizsgázó).

OFF: valaki emlegette még az első kommentek közt a PISA-felméréseket. Nálunk úgy volt, hogy csak szúrópróbaszerűen-kellett beadni,mondjuk 30 főből 5-nek, szóval szerintem ezek a kompetenciamérők nem túl reprezentatívak.
Bocsánat, ha ezt már valaki elmondta előttem, de nem volt időm végigolvasni a kommenteket.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.06. 20:29:51

@harcikunkor:
nem mondta el senki még. Érdekes, amit a PISA-ról írtál, én 25 éves tanári páyám alatt sosem találkoztam még ilyen feladatsorral.

harcikunkor 2009.05.07. 06:52:44

@sasika61:
mivel nyelvi előkészítős voltam túlzás nélkül állíthatom, hogy hetente kellett felméréseket kitöltögetnünk... amúgy meg valahogy mindig úgy alakult, hogy nagy többségében a balfékebbeknek kellett beadni. Érdekes...
Egyébként valamiért az átlag embernek a szövegértés a legnehezebb, de lehet, hogy csak azért, mert keveset olvas. A töri írásbelin döbbentem le igazán. A tesztes része nem sok háttértudást igényel, ha értő olvasással böngésszük a feladatokat és ez valamilyen szinten siralmas, bár nekem jó esetben nem fog kelleni... A töritanárom szerint még egy ló is le tud érettségizni!
süti beállítások módosítása