babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Sajátos kompetenciamérés

2009.05.28. 17:01 sasika61

 

Tegnap lezajlott az országos kompetenciamérés. Két gyermekem révén is érdekelt voltam, az egyik a 4. a másik a 10. évfolyam számára készített feladatlapokat írta. A nagyobbik úgy értékelte, hogy nehéz volt, leginkább azért, mert négy óra alatt olyan sok feladatot kellett volna megcsinálniuk, hogy jó néhányuknak eleve lement a kedve, érzékelve, hogy ezt nem lehet befejezni. Tanárként és szülőként is igazat adok neki, nézzük meg a füzetet itt, s gondolkodjunk el, hogy elvárható-e egy 16 éves gyerektől, hogy mindezt folyamatos, négy órai koncentrációval megoldja?
 
Nem így a kicsi, a negyedikes. Ő bezzeg vidáman jött haza, s amikor megkérdeztem tőle: na, milyen volt a kompetenciamérés (a szót már ismeri, mert hetek óta hallja az iskolában, de a jelentését nem), azt felelte, hogy nagyon könnyű, mert ugyanazt írták meg, amit előtte gyakoroltak.
 
Hogy lehet ez? –kérdeztem magamban. Aztán utánanéztem. Fél füllel hallottam talán előtte való nap reggelén a rádióban, hogy valaki nyilatkozott, hogy igen, ugyanazt fogják írni a negyedikesek, mint tavaly, s ami az interneten is fellelhető. A nyilatkozatot megtaláltam, az illetékes azt mondta: „Idén is ugyanazt a tesztet írják meg, mint tavaly. Ha egy iskola mégis azt csinálja, hogy mondjuk kvázi betaníttatja az egyébként húszféle különböző tesztre a válaszokat, azzal semmilyen eredményt nem ér el, hiszen csak magát csapja be. Tehát akkor nyilván nem fogja tudni a gyerekek képességének fejlettségét kimutatni. (…) nem lehet mind a húsz tesztre minden választ megtanulni.”
 
Igaz, egy negyedikes gyerek nem képes még megjegyezni a húsz teszt összes válaszát. De azért egészen sokra képes: ha végiggyakorolják vele a teszteket, egész sok dologra fog emlékezni. Talán azokra a szavakra is, amelyeket a feladatlapokban találtam: annak készítői elvárnák, hogy egy tízéves legalább olyan szinten ismerje ezeket, hogy ki tudja zárni a felsorolt jelentések köréből: depresszió, kamat, liberális, deviza, expozé, szabadalom. Ezek mind megtalálhatók a tesztekben, igaz, nem egyszerre, nem egyben.
 
Az illetékesnek formálisan abban is igaza van, hogy az iskola magát csapja be, ha ezeket gyakoroltatja. Erős azonban a gyanúm, hogy csaknem minden iskola így tesz. Ha egyszer fent vannak az interneten a feladatsorok, ki az a tanár, aki nem néz bele, s nem mutat meg egyet-kettőt … húszat a tanítványainak? Főleg ha az iskolavezetés esetleg ez alapján alkot véleményt a tanárról? (Harmadikos lányom kérdezte a negyedikestől, hogy ezt a felmérést beszámítják az év végi jegybe? Nem - mondta Anna -, de a tanár néni értékelésébe igen… Hogy miket tud ez a gyerek…)
 
Ez a negyedikes kompetenciamérés szerintem így semmit nem mond. Csupán arra lenne jó, hogy jövő tavasszal – mire az eredmények nyilvánosságra kerülnek – Hiller miniszter úr elmondhassa, hogy beérett a kormány oktatási reformja, hisz a negyedikesek, akik elsőtől kezdve hallották naponta a kompetencia szót, milyen szép eredményt értek el, s hogy fejlődünk, de akkorát…
 
De még erre sem lesz alkalmas. Jövő tavaszra ugyanis a minisztert már nem így fogják hívni. Nem baj. Majd elmondja ugyanezt ellenzékből.

42 komment

Címkék: oktatás iskola kompetenciamérés

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr711149318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.05.28. 17:42:36

Mire jó ez a mérés? Mi a lényege? Évente van, vagy hogy?

Egyébként elég szomorú, hogy már nem akarják tanítani a nebulókat, hanem droidokat akarnak gyártani. Persze nem a tanárok, hanem a döntés hozók.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 17:51:09

@BálnaUhr:
évente van negyediktől a páros évfolyamokon, rá egy évre vannak eredmények. Most képzeld el, mennyire van ösztönözve egy nyolcadikos május végén akármilyen teljesítményre: mire megjöb ez eredménye, ő már nem is lesz abban az iskolában. Nem számít sehová, de az intézmények megítélésében igen, bizonyos fokig.
Nem kis pénz mindez: a tizedikes füzet pl. 70 oldal, s kb. 100 ezer darab kell belőle

bryan 2009.05.28. 17:52:46

Érdemes a Drót (Wire) 3. évadát megnézni, ami pont ilyesmivel foglalkozik. Nagyon tanulságos.

mig8 (törölt) 2009.05.28. 17:55:57

Én az egyik álláshoz való többlépcsős állásinterjú egyik stációjában csináltam kompetenciafelmérést. Egész érdekes volt, nekem tetszett. Sokféle feladat volt és mindegyikben volt vmi kihívás, de egyik sem arról szólt, hogy jól vagy rosszul oldod-e meg őket.

A végén volt egy elbeszélgetés annak a cégnek az egyik munkatársával, aki a feladatok egyik részét vezette. Megkérdezte, hogy hogy tetszett, mi volt a kihívás, stb. Majd elmondta, hogy a történet nem arról szól, hogy ki tud sokat, vagy ki a jobb, hanem arról, hogy ki milyen képességekkel rendelkezik.

Ennek ellenére a módszer nem tökéletes. Én átmentem, gyakorlatilag csont nélkül, a cég felvett. És ezzel együtt az egyéves szerződésemet nem hosszabbították meg, nézhettem más munka után. Szóval a lényeg, hogy ez egy jó "iránytű", de azért nem árt fejbentartani, hogy ez sem tudja megmutatni azt igazán, hogy merre van "észak".

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 17:56:06

@zomgzerg:
bele, hisz a minisztérium elsődleges felelőssége mindez.

sourcerror 2009.05.28. 17:56:12

Most mondjam azt, hogy érettségibotrány, csak kicsiben?

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 17:58:33

@mig8:
a tizedikes feldatsor alapjában véve nekem is tetszik, kissé soknak találom ugyan, de biztos van az országban olyan gyerek is, akinek ez sem sok, így őket is lehet mérni. Tétjét nem érzem a dolognak, mármint a gyerekek részéről.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 17:59:37

@sourcerror:
annyi különbséggel, hogy itt nem "lopás" forog fenn: a negyedikes feldatsorok hivatalosan is ismerhetők voltak.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.05.28. 18:02:50

@sasika61: Értem, köszi. Nem lenne rossz, ha figyelembe vennék, és így alakítanák a közoktatást.

bozsi.´ ´ ´ 2009.05.28. 18:03:27

hát nem tudom, szerintem a 10.-s könnyű volt (legalábbis nekem), és mindenki betudta fejezni időben az osztályban.

ElDuderino 2009.05.28. 18:06:33

A tanulói kérdőív is megért volna pár sort azért....

Astronomy Domine 2009.05.28. 18:06:39

Arra lennék kíváncsi, hogy te csinálnál-e valami efféle méréssorozatot? Kiknek? Hogyan?

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 18:11:35

@Astronomy Domine:
maga az ötlet nem rossz, hibának tartom, hogy nincs tétje a gyerekek számára. Van, akinek a "hassunk oda" elég, van, akinek viszont ennél hatékonyabb osztönző kellene.

Astronomy Domine 2009.05.28. 18:17:49

Szerintem is így elég komolytalan.

fiokosszekreny 2009.05.28. 18:22:29

Nekem is tetszenek a kérdések, sokkal hasznosabb, ha ilyeneken is kell gondolkodniuk a középiskolában, nálunk a logikára nem nagyon mentek rá, az volt a lényeg, hogy megtanuljuk a képleteket és jól helyettesítsünk be, nem az, hogy gondolkodjunk. De abban igazad van, hogy nagyon hosszú, szerintem fele ennyi feladat is elég lenne. Külön a matek része hosszabb, mint az érettségi, és még talán nehezebb is.

mittu_domain · http://mittu-domain.blog.hu 2009.05.28. 19:06:06

Hát ez bizony nagyon igaz. Az én lányom is tegnap írta a negyedikes kompetenciát. Természetesen megmondta a tanár, hogy hol találom meg a neten a "gyakorló" feladatlapokat. A felsorolt kifejezésekre szerintem nem egy tízéves gyerek, hanem egy érettségiző gimnazista sem tudná egyértelműen megmondani a pontos magyar megfelelőt. A kompetenciaméréssel egyébként agyonterrorizálják a gyerekeket, és azok a szülők, akik nem tudják, hogy ez nem a gyereküket, hanem a tanárokat minősítik, azok nem mondják meg a gyereknek, hogy nem kell ezt annyira komolyan venni.
A negyedikesben egyébként a magyar a nehezebb, mert a matek az másodikos anyag. Százas számkör alapfeladatokkal.
Hiller haver meg húzzon el a francba, mert a suadeszae barátaival minden szinten tönkreteszik a magyar oktatási rendszert.
Pont tegnap írtam erről a blogomon Szegény gyerekeink ........... címmel.

2009.05.28. 19:24:04

Hát én nem értem ezt a cikket: most akkor mind a 20 füzetet begyakoroltatták a negyedikessel?
Vagy a tanár volt annyira korlátolt, hogy kiválasztott egyet a húszból, és azt gyakoroltatta be, csak azért, hogy a semmibe nem beleszámító vizsgálaton minél jobb eredményt érjen el (mer' az olyan volna, mintha a testmagasság-mérésen pipskedésre sarkallná a gyereket, csak azért, hogy nagyobb legyen az átlaguk, mint a szomszéd iskolának). De meg hát ezeknek a feladatoknak jórészt épp az a célja, hogy fölmérje, hogy el tudja-e olvasni a kérdést, s megérti-e a feladatot, nem pedig a feladatok a bonyolultak; tehát ha megérti a feladatot, akkor már a feladatot jórészt teljesítette.

Lehet a kormányzatot fikázni egy csomó mindenért (rászolgáltak), de ez a kompetencia alapú oktatás történetesen szerintem eléggé rendben van. S amennyire tudom, ezzel szakmailag többé-kevésbé mindenki egyet ért. Már legalábbis azok, akik valóban pedagógusok, valóban szakemberek és nem politikusok, akiknek ki van adva, hogy minden területen porba kell alázni (legalább verbálisan) mindent, ami a jelenlegi kormányzathoz kötődik.

Elborzaszt, hogy pusztán politikai okból fognak kitalálni mindent, hogy ellehetetlenítsék a 6+6-os javaslatot, csak azért, mert szdsz-esek voltak a kezdeményezők. Merthogy a jelenlegi rendszert nehezen tudnám jónak mondani, s nem igazán szeretném, ha a gyerekeimnek ebben kellene végigjárniuk az iskoláikat. Bár az enyémek szerencsére elég tehetségesek, nekik nem okozna komoly gondot akármilyen rossz rendszerben is végig tanulni az iskoláikat, de ez egy isteni adomány, s nem mindenkinek adatik; s igazából a kevésbé tehetségeseknél már komolyabb ez a gond. Meghát nekem nem az a célom, hogy a gyerekeim kínlódjanak, s valahogy elvégezzék az iskoláikat, hanem az, hogy a képességeik maximumát hozzák ki magukból; s ha egy jobb módszerrel többet is el lehetne érni...

Merthogy mi van ma (már amennyire ismerem):
1-4 osztály: tudomásom szerint majd' mindenütt valamilyen kompetencia alapú módszerrel alapoznak (jók is az eredmények nemzetközi összehasonlításban); de azért marad némi hiány az alapképességekben.
Majd jön a 4-8: 'hagyományos', bifláztatós, adat-alapú módszerrel végigrohannak az anyagokon (itt tudomásom szerint határozottan érezhető a megbicsaklás az eredményekben).
S végül: a 9-12-ben újból nekiugranak majd' mindennek, amit már egyszer megtanultak, megint rohamtempóban (én '88-ban érettségiztem, de már akkor sem igazán értünk a törikönyv végére).

Ehhez képest a 6+6 ban volna lehetőség az alapos alapozásra, s a második 6-ban normális tempóban végig lehetne venni a tanulnivalókat, de csak 1×.
S így talán lehetne időt találni a mozgásra, meg az egyéb készségfejlesztésre. Meg föl lehetne oldani azt az ellentmondást, hogy minden szaktanár azon sír, hogy nincs elég ideje végigvenni az anyagot, s a gyerek mégis leterhelt (hogy mindenre 2× annyi idő kellene, úgy hogy a gyerek terhelését felére csökkentjük).

A jelenlegi rendszer megtartása mellett nem igazán tudok érdemi érveket fölsorolni. Mert az nem érv, hogy mi is így tanultunk, s mégis mekkora ászok lettünk. Nem érv, mert azóta a világ rengeteget változott. Elég csak a számítógépekre és az internetre gondolni. Nagyságrendekkel több információ ér bennünket, s ezt a nagyságrendekkel több információt célszerű lenne nagyságrendekkel jobb módszerekkel rendszerbe foglalni.

De értem én a jobbosok ellenkezését: nekik sokkal több a vesztenivalójuk egy olyan társadalommal szemben, akik meg is értik, amit olvasnak, nem csak a címszavak alapján büfiznek (lásd pl.: a nemzetvesztő évi max. 20×300 Ft esetét; vagy azt, hogy nem azért nem fog tudni semmilyen kormányzat 13.-14.-15.-16. havi nyugdíjat adni, mert nem akar, meg nem azért mert nem járna, hanem azért, mert nem fog jutni).

sertésmájkrém 2009.05.28. 19:32:10

Aha, a kompetenciamérés alapján van ranglista is, aki nem csalt az jól beszopatta magát, pl az iskolaösszevonások alkalmával.
Így dőlt el, hogy a nem csaló, stabilan gazdálkodó 1400 fős gyermeklétszámmal rendelkező szakközép lesz az alárendeltje a minden tekintetben (csak a szétcsalt kompetenciatesztben nem) tőle elmaradó másik 3 iskolának. Azok szépen meg is kezdték a szétcincálását. Azóta is átkozom az idióta naivitásomat, hogy nem engedtük csalni a gyerekeket.

jakab a buga 2009.05.28. 19:37:16

kíváncsi vagyok ebből vajon ki gazdagodik meg, mert minden botrány után kiderül, hogy mutyi az egész: paalcili.blog.hu/

kat.gab 2009.05.28. 19:43:29

"Ha egyszer fent vannak az interneten a feladatsorok, ki az a tanár, aki nem néz bele, s nem mutat meg egyet-kettőt … húszat a tanítványainak?"
Az, aki becsületes, komolyan veszi a hivatását (talán emlékszik még a szó jelentésére), és aki nem abból indul ki, hogy mindegy, miről van szó, a lényeg: ez is a baloldal bűne!

ElDuderino 2009.05.28. 19:52:29

"De értem én a jobbosok ellenkezését: nekik sokkal több a vesztenivalójuk egy olyan társadalommal szemben, akik meg is értik, amit olvasnak, nem csak a címszavak alapján büfiznek"

Na, ez mindent visz. Eddig azt hittem, hogy ez pont fordítva van. Kösz, hogy felvilágosítottál... Most már mindent másképp látok.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.28. 19:53:23

"gondolkodjunk el, hogy elvárható-e egy 16 éves gyerektől, hogy mindezt folyamatos, négy órai koncentrációval megoldja?"

18-19 évesen egy hónapig kell megfeszítetten koncentrálnia a vizsgaidőszakban. Egy egyetemi óra 1.5-2.5 óra. Elvileg egy ember képes erre. Úgyhogy én elvárom egy 16estől, hogy egyszer egy évben megcsinálja ezt. Főleg, hogy a kérdések nem túl megerőltetőek.

éjjelnap.pál 2009.05.28. 20:03:12

@TaTa86.:

Négy óra sok. Egy egyetemi óra valóban lehet 2 óra, de abban benne van a 2-szer 15 perc szünet is, mert úgy hatékony. Ilyenek az emberek: ha valami érdekli őket, tudják négy órán át folyamatosan csinálni, ha nem, akkor elkalandoznak vagy elfásulnak. A tanulási technikákat javasló könyvek általában 45-60 percenként szüneteket javasolnak.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 20:11:45

@kat.gab:
ha ez alapján ítélik meg a munkáját, esetleg az iskola egészét, nem várhatod el, hogy úgy tegyen, mintha sosem látott volna ilyen feladatokat.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 20:13:46

@éjjelnap.pál:
vannak itt is 10 perces szünetek, de az egész mégis olyan, mintha 4 dolgozatot írna egymás után.
( A legtöbb házirend már két nagydolgozatot is tilt egy napon...)

seusokincs 2009.05.28. 20:32:15

Én úgy tudom, nem minden feladatot kell megoldani. Egyébként aki azon agyal, hogy mi lesz a sok feladatlappal, elmondom: remek gyakorló feladatsorok lesznek belőle.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.05.28. 20:38:07

@seusokincs:
mire gondolsz? A negyedikeseknél természtesen nem kell mind ahúsz feldatsort megoldani, a tizedikeseknél viszont sz egész füzetet, mind a hetven oldalt. Gyakorló sorok akkor lehetnének a füzetekből, ah azokat visszakapnánk. De nem.

bencebocvagyok 2009.05.28. 20:39:50

Én megírtam a tizedikeset, annyira nem volt nehéz, be lehetett fejezni a feladatokat, ha kellően bemelegedett az ember. (1 feladatot hagytam ki az első negyedben időhiány miatt.) Egyébként engem az egészben az zavart, hogy a felmérés előtt magyar és matematika órán is gyakoroltunk a régebbi tesztekkel, holott ennek a mérésnek nem az lenne a lényege, hogy melyik iskola tudja jobban begyakoroltatni a kompetencia-méréses feladatokat a diákjaival. Az, hogy a negyedikesek ugyanazt a tesztet írták, mint tavaly, az egyszerűen nevetséges, de legalább lesz a gyerekeknek egy kis sikerélményük.

9mmPara 2009.05.28. 21:05:12

Nna, nálunk az osztálytanító csak a szülőknek szólt pár héttel előbb, hogy kompetenciázás lesz, de a gyerekeknek nem. És azt is mondta, hogy esze ágában sincs készülni rá, nem fogja fölöslegesen stresszelni a porontyokat és T. szülők is lesznek szívesen békén hagyni őket ezzel.

9mmPara 2009.05.28. 21:08:55

Egyébként azt sejtem, hogy a feladatsorok tudatosan úgy vannak összeállítva, hogy lehetőleg senki ne tudjon "hibátlanul" végigérni rajtuk. Éppúgy, mint a jobb IQ-teszteken. Ezzel csak egyetérteni tudok.

sourcerror 2009.05.28. 21:41:58

@/ms: "Elborzaszt, hogy pusztán politikai okból fognak kitalálni mindent, hogy ellehetetlenítsék a 6+6-os javaslatot, csak azért, mert szdsz-esek voltak a kezdeményezők. Merthogy a jelenlegi rendszert nehezen tudnám jónak mondani, s nem igazán szeretném, ha a gyerekeimnek ebben kellene végigjárniuk az iskoláikat."

Én csak arról tudok, hogy az SZDSZ meg akarta szüntetni a 8 osztályos gimnáziumokat.

www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=271249

sourcerror 2009.05.28. 21:43:05

Szóval jó volna valami forrás.

IZs 2009.05.28. 21:49:33

/ms: nem politikai okai vannak annak, hogy a 6+6 képzést oly sokan elvetik. A kompetencia alapú oktatás szerintem is jó dolog, de ha 4 év kevés ahhoz hogy valaki megtanuljon írni, olvasni és számolni, akkor Ő és csak Ő tanulja még 2 éven át, de az a gyerek aki esetleg már úgy megy iskolába hogy tud olvasni és számolni, az mehessen 8 osztályos gimmnáziumba, ott nem fog mindent kétszer tanulni, csak egyszer. És akkor egy kevés politika: azt, hogy mit tanítanak 5-8 és 9-12 évfolyamokban, hogy kétszer ugyanazt, nem az iskolák találják ki, az óraszámok, a tankönyvek, az érettségi követelmények mind mind kötelezően előírtak, lehet Magyar Bálint aláírásával került kihirdetésre, és most pont ő reformálná meg.
Egyben van igaza: a jobb-okosabb-ambiciózusabb gyerekek, ha megtehetik,ott hagyják az általánost, de ha akkor a kisebb osztálylétszámok maradhatnának és nem vonnának össze osztályokat, a gyengébbek is jobb eredményket érhetnének el. Ez persze plusz pénz, és ez az amit nem akarnak MB és HI, inkább kevesebb pénzt adnának az iskoláknak, pl. egy terem fűtése-világítása és a tanár bére nem függ attől 15-vagy 30 diák jár az osztályba, a teljes fejkvóta csak adott létszámra jár, a kis létszámot elvonással büntetik . Az egyébként külön misét is megérne, hogy az oktatásra fordított költségvetési tételeknek kb. a fele jut el fekjkvóta formájában az iskolákba, rengeteg hivatal, háttérintézmény, kutatóhely elviszi az oktatásra szánt összegek szép részét. Talán a fentiek miatt a PSZ és a PDSZ se támogatja MB javaslatait.

nemuccaszoc 2009.05.28. 21:59:06

A kérdések személyes voltát illetőleg ma már volt egy poszt címlapon, ez még tán' jobb is, szakmaibb.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.28. 23:52:26

@éjjelnap.pál: Amit mondasz elméletben igaz.
Mellesleg ez a teszt nem 4 órás. 4 órát szánnak rá. (A feladatok nagy része kb 20 mp alatt megoldható.)
Szvsz azt is hasznos mérni mekkora a 16 évesek állóképessége. (Sőt ez szerintem még fontosabb is, mint az alapműveltség, vagy az intelligencia.)

Úgyhogy a teszt nagyon is jó. Csak nem azt méri mennyire jó tanuló a gyerek az iskolában.

kulalak 2009.05.29. 00:51:06

En mar nem hiszek a konnyeknek, ez is politika. Ugyanazt megiratni azt jelenti, hogy jobb lesz mint a tavalyi igy javulast lehet folmutatni! Csakis szazalekban!
A kompetencia-meres jo dolog gyakorlo-fuzetekkel, kerdesbankkal akar evente ketevente megujulva.
Igy csak lepusztult politikai jatek tetteteses kepmutatassal.

ashnur · http://blog.elni.hu/ 2009.05.29. 06:13:28

szerintem nem az a baj a feladatsorral, hogy sok hanem az, hogy TESZT. A teszteket marha könnyű megoldani akkor is ha magához a tananyaghoz kevés köze van az embernek. Csak gondoljunk bele, ha mindenhol 4 válasz van és mindenhol az A-t jelöli be akkor elvileg 25%ban mindenféle tudás nélkül eltalálja a helyes választ. Persze van rakás nem teszt is, de egy 16 éves fiatalember az ilyeneket játsszva kell megoldja. Alapvetően mennyiségileg tehát hiába sok, egyébként túl könnyű megoldani. Az igazi felmérés az lenne ha lenne 3 óra, 5 feladat egyre nehezebbek, és nem csak az számítana ha eltalálja a helyes válatszt hanem az is, hogy hogyan oldja meg. Az ilyen tesztelésnek lenne értelme...

Blue Zero 2009.05.29. 09:27:08

@TaTa86.: A 12 évesek is 4 órát ültek szerdán.
Nekem egyébként az a fura, hogy egész évben, minden hétfőn 7. órában bent ült az egész 6. osztály, és erre a kompetenciamérésre "gyakoroltak" a gyerekek, miközben egyébként heti akárhány (az összes többi) tanórában biflázás-alapú oktatás folyt. Nem lett volna ésszerűbb rögtön "kompetenciásosan" tanulni? Tudom, ez költői kérdés...

Corry 2009.05.29. 10:06:16

@sasika61: Az én nagyobbik fiam is megírta.
Tényleg az a baj, hogy nincs tétje a dolognak, továbbá idegesítette a gyereket a sok egyszerű feladat, ezért nem is vette nagyon komolyan.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.05.29. 22:37:11

@ashnur: Ebben egyet értek. Tényleg marha unalmas 4 órán keresztül könnyű feladatokat megoldani, főleg, ha az egészet le lehet rendezni a jó öreg ABBA, ACDC kombóval, aztán irány a kocsma. XD
Sokkal izgalmasabb lenne kevés, de egyre nehezedő feladatokat megoldani. Meg az sem ártana, ha valami következménye (legalább egy buksisimongatás) lenne.

@Blue Zero: Hát nem tom. Én középsuliban sosem magoltam... Persze nem is volt az átlagom 5ös közelében.
"Nem lett volna ésszerűbb rögtön "kompetenciásosan" tanulni? "
Talán ha egyszer a tanárokat is megkérdezik az aktuális 4éves terv rájukoktrojálása előtt...

9mmPara 2009.06.01. 20:32:06

@TaTa86.: "Talán ha egyszer a tanárokat is megkérdezik az aktuális 4éves terv rájukoktrojálása előtt..."
Ez ügyben ne legyenek illúzióid! A jelen magyar tanártársadalom túlnyomó hányadának nagyonis megfelel, hogy évtizedig nem kell hozzányúlnia az óravázlataihoz. Ha nem lennének agyonb...kurálva a milliónyi adminisztrációs feladattal, boldogan elvolnának.

mig8 (törölt) 2009.06.02. 10:52:12

Srácok, én ezt meg fogom oldani. Nekem tetszik, márcsak a kihívás miatt is.
süti beállítások módosítása