Nemrég jelent meg az OKM tájékoztató tanévnyitó kiadványa, melyben a minisztérium összefoglalja a nemsokára induló új tanév fontosabb változásait: http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/tanevkezdes_0809_080819.pdf.
Ennek néhány részletével foglalkozott már az országos sajtó, ilyen pl. az egyelőre az 5. majd 2009-től a 6. évfolyamra is kiterjesztett ún. nem szakrendszerű oktatás kötelezővé tétele a heti tanulói óraszám 25-50 %-áig, ami ellen már a PDSZ is tiltakozott, leginkább annak kötelező jellegét sérelmezve. Holott a kiadvány egészének a szelleme az, ami felháborító, ehhez képest egy-egy részlet legfeljebb vitatható.
Mi is ez a szellemiség, ami átjárja a tájékozató mind a 38 oldalát? Az egyoldalúság; az a leszűkített szemléletmód, mely a közoktatásnak egyetlen lényeges célját ismeri: a hátrányos helyzetűek felzárkóztatását, az ilyen tanulók esélyegyenlőségének biztosítását. Ennyit, semmi mást. A kiadványnak bármely részletét megnézzük, inkább előbb, mint utóbb rábukkanunk erre a szemléletmódra, legyen szó akár a pedagógusoknak járó kiegészítendő támogatásról, vagy az iskolaépületek felújításáról.
Miért baj ez, s baj-e egyáltalán? Hiszen lehetne azt mondani, hogy egy magát baloldalinak nevező párttól, egy baloldali minisztériumtól szinte természetes, hogy az esélyek kiegyenlítésére törekszik. Az azonban már nem természetes, amiként mindezt teszi, mert miközben dicséretes módon segíteni igyekszik a hátrányos helyzetűeket, nem mellékesen csökkenti a nem ilyenek esélyeit. Vagyis esélyt kizárólag a hátrányos helyzetűeknek ad, a „normál” tanulótól pedig elvesz. Holott az igazán jó politika az lenne, ha bármely társadalmi szegmensből érkező tanuló számára esélyt teremtenének arra, hogy a képességeit maximálisan kibontakoztassa. Ennek a törekvésnek azonban nyoma sincs: tehetséggondozás, lehetőségteremtés a kiemelkedő képességűek számára csakis a hátrányosak helyzettel összefüggésben található itt meg, de nincs egyetlen olyan kitétel sem, amely egy átlagos jövedelmű, családi hátterű tehetséges gyerek számára nyújtana lehetőséget. És nemhogy nincs, de bizonyos módosítások kifejezetten ez ellen hatnak.
Nézzünk ezek közül párat. A fent említett nem szakrendszerű oktatás azt jelenti, hogy az 5. évfolyamon az összes óraszám 25-50%-áig nem magyar-, történelem-, matematikaóra van, hanem felzárkóztatás, ismétlés, gyakorlás – tanító nénik, bácsik szereplésével, a felső tagozatos tanárok kifejezetten el vannak tiltva az ebben való részvételtől, s 120 órás továbbképzésre vannak kötelezve, ha nem akarják átengedni a terepet az alsós tanároknak. Ez jó lehet azok számára, akik némileg le vannak maradva, viszont a követelményeket teljesítőket erőteljesen visszafogja, vagyis az ő esélyeiket az előrejutásban csökkenti!
A felvételi körzetek átszabását rendeli el egy másik pont, ami lényegében azt igyekszik megakadályozni, hogy ne jöhessenek létre olyan iskolák, amelyek kifejezetten csak a tehetséggondozással foglalkoznak. Ki nem mondva ugyanez a pont arról is szól, hogy részben cigánygyerekekkel kell feltölteni egy–egy település „elitiskoláit” is, vagyis a deszegregációt erőlteti, ami önmagában védhető is, a mértéken azonban sok múlik, majdnem minden.
Ugyancsak egyes tanulók esélye ellen hat, hogy az oktatási folyamatban a kompetencialapú oktatást teszik kizárólagossá (ez a legdivatosabb szó manapság az OM-ben és a háttérintézményeikben, olyan bűverőt tulajdonítanak neki, mint a tibeti buddhisták az „om” szótagnak). A készségek és ismerettartalmak egyensúlyának megbontása kifejezetten azok számára káros, akik minden előírt készséggel rendelkezve a tantárgyakban leképeződő világot is meg szeretnék alaposabban ismerni.
Hosszasan lehetne még sorolni azokat a részleteket, amelyek a minisztérium egyoldalú szemléletét bizonyítják, nem teszem: akit érdekel, a fenti linken találhat ilyet magától is. A minisztérium vezetői nem jöttek még rá, hogy egyetlen kiemelkedő tehetség többet jelent az emberiség (a nemzet) számára, mint 100 elhibázottan működő iskola. Sőt, ha rosszindulatú akarnék lenni, azt is állíthatnám, éppen ezt a kiemelkedő tehetséget kívánják a minisztériumi törekvések levadászni, eltüntetni.