babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Az állami és egyházi iskolák lehetőségei

2008.09.07. 17:53 sasika61

 

 Évek óta gondolkodom azon, mi az oka annak, hogy az állami iskolák bizonyos területeken fokozatosan lemaradnak más, alapítványi, egyházi intézményekhez képest. Ez a lemaradás egyelőre nem a tanítási színvonalban, a diákok elért teljesítményében figyelhető meg, de más vonatkozásban nagyon is szembetűnő.
 
 Én egy nagy múltú állami gimnáziumban tanítok, közvetlen szomszédságunkban van az örök rivális iskola, amelyet a rendszerváltás után visszakapott a katolikus egyház, náluk ebédelek, így minden nap belelátok valamelyest életükbe. A rendszerváltás előtt mindkét épület egyformán lepusztult volt, azóta a miénk csak romlott, az övék egyre csinosabb lett, a felújítások, beruházások folyamatosak, csak magára az épületre több pénzt költhettek, mint mi az utolsó 50 évben. Az oktatási kormányzat és az egyházak között évente kitör a vita az iskolák finanszírozásáról, komoly közgazdászok is nehezen igazodnának el, kinek  van igaza: a szomszédban látottak esetleg félrevezetőek lehetnek: nem tudom, nincs-e valamely más forrásuk, amely kívül van az említett vita tárgyát képező juttatásokon. A magam módján pedig még örülök is sikerüknek, hiszen jó látni, hogy a városban nemcsak a bankfiókok újulnak meg, hanem néha egyes oktatási intézmények is. Ha pusztán az épület alapján kellene dönteni egy gyereknek és szüleinek a továbbtanulásról, akkor sem kerülünk feltétlenül hátrányba: a 250 éves ódon falaknak is megvan a maguk hangulata, igaz, ezt olykor elrontja, hogy gerendákkal kell alátámasztani a tetőmennyezetet, hogy ránk ne omoljon.
 
 A lemaradásunk mégsem e téren a legfontosabb, hanem a nevelési lehetőségekben. Az egyház a maga szellemiségével, követelményeivel optimálisabb keretet tud biztosítani az oktatás-nevelés elválaszthatatlan folyamata számára, mint az ebben ezernyi eszközzel, rendelettel korlátozott állami iskola. Mi, a „modern”, liberális pedagógiának vagyunk az áldozatai, pedig ami modern, az nem biztos, hogy jó a gyerekek és tanáraik számára, de ami jó, az mindig „modern”. A gyermek- és szülőjogok tágítása csak látszólag szolgálja az ő érdekeiket. Valójában éppen megfosztja a diákokat annak lehetőségétől, hogy szabályokat tanuljanak, önfegyelmet, közösségi szellemet, az önérvényesítés korlátozását, holott ezek szerintem sokkal inkább „kulcskompetenciák”, mint amiket a különféle, évente változó tantervek előírnak. Biztos vagyok benne, hogy egyre növekedni fog azon szülők tábora, akik gyermekeik számára úgy választanak iskolát, hogy mérlegelik: melyik típusú intézménynek vannak nagyobb nevelési lehetőségei. Mert oktatni majdnem minden iskolában többé-kevésbé egyformán tudnak: az egyes intézmények közt inkább abban van különbség, hogy kik jelentkeznek oda. Márpedig egy határozott, szilárd, nem évente változó elveken nyugvó gimnázium sokkal inkább vonzó lehet a legjobbak számára is. S ez az, amitől félek.
 
 Tudom, hogy ha valaki olvassa majd ezt a posztot, meg fogja kérdezni magában, mit teszek annak érdekében, hogy ez ne így legyen, és ha ilyen jó véleményem van a szomszédról, miért nem ott tanítok? Az első kérdésre nem válaszolhatok az öndicséret vagy az álszerénység látszata nélkül: ebben illetékesebbek tanítványaim. A második azonban megválaszolható: nem megyek máshová, mert nem a távlatilag jobb helyre vágyom, hanem azt szeretném, hogy az én iskolám legyen a legjobb vagy ugyanolyan jó. Nem megyek továbbá azért, mert „valláskárosult” vagyok, amin azt értem, hogy az egyház kívánta értelemben nem érzem magam vallásosnak, s nem akarok képmutatóbb lenni a kelleténél nagyobb mértékben. De lehetőségeiket néha irigylem.

3 komment

Címkék: oktatás iskola

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr31652526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Madeleine 2008.09.07. 21:21:08

"nem megyek máshová, mert nem a távlatilag jobb helyre vágyom, hanem azt szeretném, hogy az én iskolám legyen a legjobb vagy ugyanolyan jó."
Csodálatos mondat, szívből remélem, hogy sikerül is, és nem megy ki alólad az iskola. (drasztikus létszámcsökkenés remélhetőleg nem fenyeget?)
Nem baj, ha nevelési téren amiben csak lehet utánozzátok a szomszédot, és akkor csak a világnézet szerint választanak iskolát a szülők. Sugározni kell, hogy rend van nálatok, és az egységes tantestület az elsők között tartja fontosnak a nevelést. Nálunk bejött. Évek óta folyamatosan nő a létszám. (de azért lekopogtam :-) )

xyz 2008.09.08. 22:27:15

"Az egyház a maga szellemiségével, követelményeivel optimálisabb keretet tud biztosítani az oktatás-nevelés elválaszthatatlan folyamata számára, mint az ebben ezernyi eszközzel, rendelettel korlátozott állami iskola. Mi, a „modern”, liberális pedagógiának vagyunk az áldozatai, pedig ami modern, az nem biztos, hogy jó a gyerekek és tanáraik számára, de ami jó, az mindig „modern”. A gyermek- és szülőjogok tágítása csak látszólag szolgálja az ő érdekeiket. Valójában éppen megfosztja a diákokat annak lehetőségétől, hogy szabályokat tanuljanak, önfegyelmet, közösségi szellemet, az önérvényesítés korlátozását, holott ezek szerintem sokkal inkább „kulcskompetenciák”, mint amiket a különféle, évente változó tantervek előírnak."


nagyon igazad van. az, amit az oktatás gyerekközpontúvá tételének hívnak, a "valósítsd meg önmagadat" szöveg, a tanuló jogaira épülő oktatási modell... ezek a nevelés legnagyobb akadályai.

az egyháznak mindig is jobban ment az oktatás. Talán azért, mert ők nem hisznek abban, hogy az, ami modern, ami 21. századi, az automatikusan jó is. Az Oktatási Minisztériumnak a közoktatás teljes megsemmisítéséhez már csak az egyházi iskolákat kell szétvernie.

wunderboyshitiron 2008.09.10. 20:43:43

Pedig a megoldás oly kézenfekvő, hogy tán pont ezért nem jut eszébe senkinek.
Ugyebár a tanuláshoz való jog az szent. ÁMDE! Néhány eszelős szélballibán, megélhetési veszékelőn és megkettyent alkotmánybírán kívül ugyan ki a bánat talál olyan passzust az alkotmányban, hogy mindenkinek joga van AZ ADOTT KONKRÉT ISKOLÁBAN realizálnia a tanuláshoz való jogot?

Nem akarom senki érzékenységét lábbal tiporni, de a k.féle "állami" és "nem állami" iskolák ELSŐSORBAN abban különböznek, hogy a második típusból a renitens kölköt fél másodperc alatt gyakhatják ki a hóra, ÉS EZT PONTOSAN TUDJA a büdös kölke. És azt is, hogy édesszüleje ŐT fogja a falhoz kenni, ha a drága pénzen vett férőhelyről kirúgatja magát.

IMHO a megoldás az lenne, hogy minden megyében, kerületben megszerveznek egy "szemétlerakót", 120 kilós strubaőrmester jellegű tanERŐKKEL, ahova járhat akárki, a tankötelezettség tartama alatt. A többi, normális iskolából viszont megfelelő indokok esetén lehessen eltanácsolni az oda nem valókat.
süti beállítások módosítása