babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Bekamerázott iskolák

2008.09.30. 16:27 sasika61

 

 A ránk szabott sors elviselésének egyik gyakori eszköze, hogy az ember a maga helyét értelmezve összehasonlít. Azzal vigasztalja magát, hogy „nekem ugyan nem olyan jó, de mi ez ahhoz képest, amit X-nek kell átélnie.” (A viszonyítás „felfelé” is működik ugyan, „bezzeg Y milyen jól él”, ez azonban korántsem olyan vigasztaló, sokkal inkább frusztrációt kelt.)
 
 Ez a jelenség működik akkor is, ha országunk állapotát tesszük mérlegre, de akkor is, ha a magunk helyét értelmezzük.
Tanárként gyakran hallom kollégáimtól, ha valami probléma akad a gyereknevelésben, vagy ha tudomásul kell venni valamilyen nem tetsző jelenséget: mi még csak nem szóljunk semmit, mert nekünk jó dolgunk van ahhoz képest, ami a ….-t jellemzi (ekkor mindenki ugyanazt az intézményt nevezi meg, amit én most nem teszek, mert nem a konkrét iskola a lényeges). És valóban, nekünk, akik egy jó közmegítélésnek örvendő gimnáziumban élünk, lényegesen jobb és könnyebb dolgunk van, mint az összehasonlításkor említett iskolában tanítóknak: elő nem fordulhatna (remélem, nem is fog), hogy gyerekeink egymás „leverésének” módjaival töltenék a szüneteket, ami ott – mondjuk úgy – nem ritka esemény.
 
 Burokban élünk.
A nem érintett közvélemény sem rendelkezik ismeretekkel arról, milyen viszonyok vannak egyes középszintű intézményekben. Tegnap többször is hallottam annak a dombóvári iskolának rokonszenves igazgatóját nyilatkozni, ahol szeptember óta terrorizálták néhányan társaikat. Elkeseredve mondja: 15 (!) biztonsági kamera van felszerelve a folyosókon, de nem tudnak minden zugot bekamerázni, így fordulhattak elő a rablások.
Úristen, hol vagyunk? Én még nem láttam ilyen szerkezetet csak ott, ahol reális esély van a rablásra, bűncselekményre: ezek szerint az iskola már ilyen hely? Tömeges gyilkosságok még nem történtek ugyan, de halálos kimenetelű verekedés igen: az oktatás ilyen veszélyes üzem lett? Hogyan maradhat meg a közoktatásban olyan gyerek, aki a hírek szerint volt már büntetve, mert hasba szúrt egy nőt? (Most csak rabolt, a kést mellőzte, köszönet érte.)
 
 Mivel van összefüggésben az oktatásnak, iskolarendszernek ez az irtózatos leromlása, lezüllése? Saját iskoláimra emlékszem, a 70-es, 80-as évekből: nemhogy tizenöt kamera figyelte volna, mi történik: azt sem tudtuk, mi is az; de azt igen (és el is fogadtuk), hogy ha F. Karcsi bácsi, az igazgató végigmegy a folyosón, nem tanácsos találkoznia vele annak sem, aki példamutató magaviseletű, mert egy „koki” nélkül ő sem ússza meg. Most meg 15 kamera is kevés. Mire a folyamatos változtatás, ha közben egyre csak zuhanunk?

4 komment

Címkék: oktatás

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr14689249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

looser 2008.09.30. 16:52:44

Rövid leszek és véres.

Ezt választottuk.Kékszemú naivságunkban erre tettük le a voksunkat.

Kezdődött már a 90-es évek elején, amikor életerős fialtalemberek jobb híján biztonsági őrnek álltak a bankokba es az ABC-kbe. Azután hamar következtek a polgárörségek. Az őrséggel védett lakóparkok. Aztán saját választott politikusaink kordonokkal és megfélemlített rendőrőkkel védik magukat tőlünk. A iskolában tanártverő diákkal szemben a tanárt hoztuk ki hibásnak.

"Retteg a szegénytől a gazdag. s a gazdagtól fél a szegény "

Lebontottunk minden korlátot, minden követelményt, helyette intezmenyesítettük a káoszt. Mai hír: "az ököllel agyonverés nem számit brutálisnak".

Előbb eladtuk mindenünket egy tál lencséért, most meg törlesztjük a tál árát.Itt ülünk a csődtömeg tetején és még mindig reménykedünk benne, hogy MI,- SPECIELL-, TÚLÉLJÜK. A MI gyerekünkkel nem fog megtörténni.

Mi kell még?

Ne csodálkozzunk, ha gyermekeink megbotozzák sirjainkat.

n-n-n (törölt) 2008.09.30. 19:14:12

Így döntött a nép. A neoliberalizmust választotta, mely lebontja az avitt és tekintélyelvű rendszereket s hagyja kibontakozni az elnyomott entitások kreativitását. Ez a kreativitás egyes vizuálisan eltérő karakterisztikát mutató egyedek esetében megélhetési kéregetésben valósul meg, melyről a többségi rasszista és kirekesztő társadalom tehet. [kell emotikont tennem?]

F. Karcsi bácsid ma rég börtönben ülne, mint jogsértő aggresszív gyerekverő (ha csak nem pedofil, mert az a kisebbik kormánypártnál jó pont, már kivéve, ha az illető nem keresztény vallású, mert akkor viszont meg már súlyosbító tényező).

... a hazugság igazság. Az igazság hazugság ...

misc · http://misc.blog.hu 2008.09.30. 20:58:05

Igen, így van. Tévedtünk. Tévedett az ország és a nyugati világ úgy általában.

A tekintély szitokszó lett, és a tekintélyre alapuló, hosszú hagyományokkal rendelkező oktatási rendszert ennek szellemében kezdték megreformálni. Megdöbbentő, hogy szinte teljes egyetértésben axiómaként fogadtuk el, hogy a tanulók önmegvalósításának lehetővé tétele, a kreativitás és személyiségük kibontakoztatásának lehetősége jobbá teszi majd az oktatást. Mindenki elfogadta, hogy "képességközpontú", gyakorlatorientált tudás átadására van szükség, és a tekintély mellett az elmélet is tiltott szóvá vált.

Végülis valamennyire érthető ez az egész. A rendszerváltás és a tekintélyre alapuló államrend elbontása után nem meglepő, hogy a liberalizmustól megszédülve a régi, porosz oktatási modellt közmegegyezéssel elavultnak, tarthatatlannak nyilvánították, pozitívumait nem ismerték el. Az angolszász modellt pedig minden kritika nélkül vakon dicsőítették. Talán érdemes megemlíteni, hogy Anglia ma az az ország, ahol az oktatás teljes csődje tapasztalható.

A szabadelvűségnek sok vívmánya van, és ezek nagyon hiányoznának a mai államokból. A liberalizmus szellemisége egy felnőttek alkotta közösségben jól működik. De a liberalizmus nem lehet meghatározó egy iskolában a tanár-diák kapcsolatban. Az egész oktatás arra épül, hogy a tanár tud valamit, amit a diák nem, így nem lehetnek egyenlő felek. Az oktatás csak diktatórikus lehet. Ilyenek a gyerekek.

Chalabre 2008.10.01. 16:34:03

Ha mindenki visszagondol a gyerekkorára, utólag hány tanárát minősíti jó tanárnak, olyannak, akit a gyerekének is tiszta szívvel ajánlana, szeretné, ha ilyen tanár tanítaná? Én sajnos egy kezemen megszámolom.
süti beállítások módosítása