babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Szükség van-e a kétszintű érettségire?

2008.11.25. 16:09 sasika61

 

Aki valamilyen ügy iránt elkötelezettséget érez, azok közül szinte mindenkinek vannak olyan témái, amelyeket monomániásan ismételget, vagy amelyek hallatán „bekattan”, s mondja a magáét. Ez  nem kritika, nem baj, én is így működöm, mások is. Többek között Pálinkás József akadémiai elnök, volt miniszter is. Neki is szívügye az oktatás, nekem is. Az a téma, amit rendre elővesz, a természettudományos érettségi ügye. Most annak kapcsán, hogy megjelent a Zöld könyv 2008 - a magyar közoktatás megújításáért című kiadvány, amelyet ő mutatott be a sajtónak. A (tervezett) 6. érettségi tárgyról most nem szólok, ez ügyben már folyt itt a blogon egy érdekes vita (http://sasika61mondja.blog.hu/2008/10/07/kotelezove_lehet_e_tenni_a_termeszettudomanyos_erettsegit), amit nem akarok felmelegíteni. Nem értettem akkor sem vele egyet, de ettől persze lehet, hogy neki van igaza. Most azonban egy korábban tőle nem hallott új elemmel is bővült mondanivalója a kétszintű érettségről. „Véleménye szerint a kétszintű érettségi nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, s azon álláspontjának adott hangot, hogy az érettségi tárgyak számát nem csökkenteni, hanem növelni kellene, egy természettudományos tárgyat a matúra részévé kell tenni"
 
Minden tiszteletem ellenére megint azt kell mondanom: nem értek vele egyet. Mit jelent az, hogy nem váltotta be a reményeket? Hogy úgy rossz, ahogy van, vagy csak finomítani szükséges? Szavaiból úgy tűnik, hogy az előbbit, vagyis meg kell szüntetni, radikálisan át kell alakítani, én pedig úgy gondolom, hogy elég lenne finomítani. Nemcsak azért, mert a tanárok (és a diákok, szülők) éppen hogy megszokták, kiismerték már az új szisztémát, és semmi nem hiányzik nekik kevésbé, mit egy újabb reform (ezt egyébként ő is vallja: az oktatásban „nem nekibuzdulások, félévenkénti reformok kellenek, hanem világos fejlesztési koncepció). Sőt, nem ezért elsősorban, hanem mert a kétszintű érettségi nem rossz elképzelés, s a kivitelezés módja is alapvetően jó. Drágább, anyagigényesebb, de jobb, mint amit felváltott. Jó, hogy világosan ketté vannak választva a közép és emelt szintű követelmények, ez nagyobb szelektálást tesz lehetővé az alapórákon. Jó, hogy sokrétűbb, a képességeket jobban tükröző mérési rendszert alkalmazunk. Jó, hogy a követelmények legalábbis közelednek az egyes iskolák között. Jó, hogy nem kell külön érettségizni, majd egy hét múlva külön felvételizni is.
 
Ami a rendszerben rossz, az nem magából fakad, hanem abból, hogy a bevezetésekor nem tették kötelezővé az emelt szintet legalább egy, de inkább két tárgyból azok számára, akik a felsőoktatásban kívánnak továbbtanulni. Ebből ered, hogy a vizsgázók csekély százaléka választ emelt szinten legalább egy tárgyat, s így keletkezik az a látszat, hogy valójában nincs szükség a szintek kettéválasztására. Ez azonban messze nem így van, mint korábban írtam: helyes törekvés, hogy ne kelljen mindenkinek egyforma mélységben ismernie az összes tudományterületet.
 
Az emelt szintű érettségit egyre több intézmény megköveteli, tehát a rendszer korrekciója máris zajlik. A Elnök úrnak abban igaza van, hogy a fölöslegesen pazarló elemeket ki kell iktatni: 116 olyan vizsgatárgy van, amelyet ötvennél kevesebben választottak. Vannak más, finomítandó területek is, ezek azonban nem kérdőjelezik meg magának a rendszernek a létét.
 
S még valamit, a teljes igazság kedvéért. Aki azt hiszi, hogy a kétszintű érettségi szocliberális találmány, az téved. A rendszer kidolgozását már legkésőbb akkor megkezdték, amikor az Elnök úr államtitkár, majd miniszter volt. Nekem 2000-ből van olyan oklevelem, amelyik tanúsítja, hogy részt vettem egy tanfolyamon, amelyen a kétszintű érettségire feladatokat készítő tanárokat képezték ki. Vagyis a reformot a Fidesz vagy kezdeményezte, vagy ha korábbról indult, nem állította le, így feltehető, hogy azzal egyetértettek. Akkor most mi van?

 

26 komment

Címkék: oktatás pálinkás józsef kétszintű érettségi

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr13787980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

morph 2008.11.25. 17:40:45

már szerencsére nem nagyon vannak olyan emberek, akik 2005 előtt szereztek nyelvvizsgát és azt számíttatják be az érettségi helyett. szerintem az undorító volt, hogy az emelt szintű érettséginél sokkal! könnyebb középfokú angol nyelvvizsgát beszámították. Amúgy meg az emelt szintű érettségi szerintem helyes dolog, bár végülis "fölöslegesen" mentem tavaly matek emeltre, mert máshogy lett meg a pontom.

kobold 2008.11.25. 17:49:45

szerintem alapvetően rossz a kétszintű érettségi eléképzelése: kár összemosni a középiskolai tanulmányok lezárását a felsőoktatási tanulmányok megkezdéséhez szükséges vizsgával. Az önálló felvételi egyrészt lehetőséget teremt, hogy az egyetemek specifikálják, hogy milyen jellegű tudást várnak el (régi rendszerben pl külön volt jogász, bölcsés és közgazdász történelmi felvételi ha jól tudom), továbbá olyan skillek meglétének kiderítésére is tehet kísérletet, melyekkel csak az egyetemre vágyó fiataloknak kell rendelkezniük.

2008.11.25. 17:52:43

Teljes oktatási reform kellene, arra kellene tanítani aminek értelme is van, továbbtanuláskor azt kellene oktatni amire jelentkezett a gyerkőc, nem a szivatásra hanem a tartalomra kellene rámenni és nem annak kellene a fő célnak lenni, hogy bemagolja hanem, hogy megtanulja amit mondanak az iskolákban. Amíg ezek nem adottak addig ugyan mit várnak?

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.11.25. 17:53:54

Én se fogok emeltezni a duplázást várom úgy két nyelvvizsgával kb 410 pontom lesz

Tóth-Takó 2008.11.25. 17:55:00

Ha jól tudom, a jelenlegi rendszerben az emelt szintű érettségit -- mint felvételi elvárást -- az intézmény szabja meg, de nem szakra, hanem az egész intézmény tekintetében, mivel a törvény erre ad neki lehetőséget.

Ez azt jelenti, hogy ha van mondjuk egy ,,húzó'' szak (ami most épp jól megy, s emiatt erre sokan jelentkeznének), de van több olyan szak, amelynek a létszámát csak az alapszintű érettségivel lehet feltölteni, akkor nyilván az intézmény -- gazdasági okokból -- azt választja, hogy minden szakra elég az alapszintű érettségi.

Szerintem ezen a szabályozáson kellene változtatni.

tt

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.25. 17:59:07

Tóth-Takó,
így van, ahogyan írod, s nekem is az a véleményem, hogy ezen változtatni kell.

sanyi 2008.11.25. 17:59:20

Annak idején Műegyetem kartól függően matek és fizika, vagy matek és kémia felvételi. Orvosi karok biológia és kémia felvételi. Fizikus matek és fizika felvételi. Később csak néhány divat szakon volt felvételi. Majd jött ez a rendszer ahol az alapszintű érettségi színvonala alacsony, de az emeltszint nem kötelező, így a legtöbben a legkisebb ellenállás felé ment (természetesen). Ma már nem is mondhatnám, hogy a magyar felsőoktatás az aztán igen. De ha ilyen sokan juthatnak érettségihez akkor lecsúszik a követelmény szint (természetesen). Ha ilyen sokan diplomához szintúgy. Ma több a hely a felsőoktatásban, mint az évi gyerek "termés". Gond van babám!

Tóth-Takó 2008.11.25. 18:05:49

Kedves sanyi!

Jóval korábban a tankötelezettség 14 éves korig tartott (pl. 80-as évek eleje), ma ez a 18 éves kort jelenti. Talán ezért is van annyi kínjában ,,érettségizett'', mert ma kötelező őket benntartani a rendszerben.

Viszont a politikusoknak inkább megéri a 14 és -- mondjuk -- 25 közötti korosztályt iskolapadba ültetni (közép~ ill. felsőoktatás), mint munkanélküliként kezelni, mivel ennek eléggé rossz a sajtója, + nem hoz szavazatokat...

tt

Run.Stop.Restore 2008.11.25. 18:06:33

"a vizsgázók csekély százaléka választ emelt szinten legalább egy tárgyat.."

Ez meglepett, anno - 2006ban - a 32 fős osztályból 29-en emelteztek nálunk, volt több ember is akik 2-ből. Ahhoz hogy mindenki bekerüljön a legjobb egyetemekre úgy láttuk mindez szükséges.

Liberté_73 2008.11.25. 18:10:32

"Orvosi karok biológia és kémia felvételi."
Emlékeim szerint SOTE-re biológia-fizika volt a felvételi.

Ragnarök 2008.11.25. 18:46:18

Nagy-Britanniában 16 év a tankötelezettség. Ekkor leteszik az alapszintű érettségit. Aki ezután akar, tanulhat még két évig egyetem előtt, annak végén leteszi az emelt szintű vizsgát, ami a felvételije. A többiek szakmát tanulnak, dolgozni mennek. Azután, ha valakinek később jön meg az esze/lesz pénze, az esti iskolákban felkészülhet az emelt szintű vizsgára, leteheti, és kezdhet felsőoktatásba járni, ha akar. Annak idején, még a 90-es évek elején Magyarországon is hasonló elképzelések voltak az oktatás átalakításáról, akkor kezdték előkészíteni a kétszintű érettségit. De engedni kellett a nyomásnak, létrejöttek a 4+8, illetve 6+6 osztályos általános, ill. középiskolák, a 10+2-es gyakorlatilag nem kellett senkinek. Szóval, megint átvettünk valamit, ami máshol működött, aztán addig alakítgattuk, amíg elveszítette a funkcióját, de szerencsére jó drága lett.

omar 2008.11.25. 18:53:34

A kétszintű érettségi nem rossz dolog. Az, hogy a felsőoktatási intézmények nem követelik meg az emelt szintű érettségi vizsgát, az nem a kétszintű érettségit minősíti. Sajnos a valóságban még csak nem is a felsőoktatási intézményt, hiszen a jelenlegi rendszerben az a célja, hogy minél több embert felvegyen, ész nélkül. Nem a képzés minősége, csak a mennyisége számít a pénzosztásban.

Korábban léteztek érettségik, amiket az iskolák szerveztek meg, és voltak a közös és egységes vizsgák, amelyek országosan kerültek megszervezésre. Tehát eddig is megvolt a két szint, csak nem így hívták. Most, hogy egységes, és itt ez az igazi lényeg, így egy jobb középiskolából érkező diák nincs hátrányban egy gyengébből érkezővel, csak azért mert ott jobb jegyeket osztogatnak. Persze ez most sem igaz teljesen de sokat finomított az eddigi eredményeken.
Az más kérdés, hogy ezáltal maga a rendszer drágább, viszont több esélyt is ad a rendesen tanuló diákoknak.

misc · http://misc.blog.hu 2008.11.25. 18:56:06

az érettségi rendszer szerintem meglepően jóra sikerült, a kétszintű érettségi értelmes ötlet. Természetesen vannak problémák vele, de ezeket a számok tologatásával, kisebb finomhangolásokkal kellene megoldani, nem pedig azzal, hogy az egész rendszert megint kidobjuk és kitalálnak valami teljesen újat.

Lehet, hogy kevesen tesznek emelt szintű érettségit, de ezen nagyon könnyű segíteni. A legjobb megoldás nem az, hogy kötelezővé teszik, hanem egy olyan, ami meggyőzi az érettségizőket, hogy érdemes az emelt szintet választani. Ezt például úgy lehetne megtenni, hogy úgy csökkentik a felsőoktatásban az államilag támogatott helyek számát, hogy a színvonalasabb helyeken olyan ponthatárok alakuljanak ki, amik nem teljesíthetőek emelt szintű érettségi nélkül.

misc · http://misc.blog.hu 2008.11.25. 18:59:20

ja egyébként megjegyezném, hogy a minisztérium tavaly is erősen azt kommunikálta, hogy mindenképpen érdemes emelt szintű érettségit tenni, a gond csak annyi volt, hogy ez nem volt igaz. Az érettségizők jó esetben nem teljesen hülyék, és megértik annyira a rendszert, hogy el tudják dönteni, mi a legjobb nekik. Ha úgy állítják be a számokat, hogy az emelt szintű érettségi tényleg komoly előny legyen (megérje a plusz munkát), akkor többen fogják azt választani.

omar 2008.11.25. 18:59:43

"Ha jól tudom, a jelenlegi rendszerben az emelt szintű érettségit -- mint felvételi elvárást -- az intézmény szabja meg, de nem szakra, hanem az egész intézmény tekintetében, mivel a törvény erre ad neki lehetőséget."

Na ez nem igaz. Ez soha nem volt így és szerintem soha nem is mennének bele az intézmények. A probléma forrása inkább a felsőoktatási finanszírozás. Azon kellene már régen változtatni

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.25. 19:12:23

Scumm,
úgy látom, nagyrészt egyetértünk, a javaslatod is elfogadható.

Omar,
kissé tévedsz, az intézmények némelyike máris megköveteli - helyesen -, pl. az orvosin, hogy bizonyos tárgyakból emelt szintű vizsgát tegyenek a bekerülni szándékozók.

balázs 2008.11.25. 19:46:06

tanar vagyok. aki egyetemre akar menni annak kötelező legyen az emelt szintű érettségi. pont.

is 2008.11.25. 19:53:28

az egyetemek korrigálnak, és emelik a minimális bekerülési ponthatárt. én egyébként nem vagyok ellene annak, hogy csökkentsük az egyetemi keretlétszámokat, és akkor magától emelkedik a ponthatár, és akkor magától jön rá a diák, hogy mégis kellene az az emelt szint.

de ez van a osztban is, ezzel most egyetértek.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.25. 20:11:51

Szokatlan ez a nagy egyetértés, de azért valahol bíztató is.

Walkyrie 2008.11.25. 20:41:55

A kétszíntű érettségi alapvetően jó lenne. Idén érettségiztem májusban, és az alapkoncepcióval eleve egyetértettem habár a történelem és olasz emelt szintű érettségi nevetségesen könnyű volt. Tavaly közepeztem olaszból, idén emelteztem, és ha lehet mondani, idén az emelt még a tavaly májusi középnél is könnyebb volt. Bekerültem első helyre egy adott szakra, és hát...khm... Nem tudom jól döntöttem-e, de ez már egy másik történet...
Azzal is egyetértek, hogy tegyék kötelezővé az emelt szintű érettségit adott tárgyból az adott szakra való jelentkezésnek megfelelően. Mi több, annak vagyok a híve, hogy építsék le az egyetemi tömegoktatást, mert ez egy vicc, hogy minden kétszáz+X pontos jelentkezőt bezsuppolnak valahova, csak mert kell az utána járó állami támogatás. Ez jellemző mondjuk a Debreceni Egyetem természettudományos szakjaira. Gondolom senki nem bízná egy olyan fizikusra/mérnökre egy híd statikai szerkesztését, akinek hármas vagy neadjisten' kettes volt a fizika érettségije. Középszinten. Merthogy ilyen is van. És persze lehet mondani, hogy az ilyenek úgyis kihullanak, nade mi van ha nem? Ismerek olyan harmadéves matematikus szakon leledző egyént, aki 3-as matematika érettségit produkált. Középszinten. Szeretnénk ha a gyerekünket egy-urambocsá' 'ilyen' - tanítaná szorozni, osztani, integrálni?
Mert én kábé nem.
Valahogy a rendszerrel kapcsolatban amolyan a capite foetet piscis érzésem van.
Miért kell az egyetemeknek minden állami pénzért tanulót felmutatniuk? Miért nem máshoz kötik az állami pénzek kiérdemlését, teszemazt tudományos eredmények, innovatív produktumok felmutatása után? Valószínüleg én vagyok a hülye...

bucsin · http://bicig-bithe.blog.hu/ 2008.11.25. 21:15:00

a színvonalat kellene emelni és nem évente változtatni a rendszert

szerintem a legtöbb helyen a BA szintű egyetemi képzés, olyan színvonalú, mint egy gimnázium régebben, ami ezért eléggé cikimiki

konegefi 2008.11.25. 23:19:16

Ha ciki, ha nem, akkor mit adjál le olyan embereknek, akiknek 10 éve a negyedét vették csak fel? Így is buknak, mint Rottenbiller, ami nem jó, mert még a végén elmegy a kedve tőle és ugrik a fejpénz. (gyermekeim, a finanszírozásnál kell rendet tenni - mondom REND-et, s nem reformot ... aki reformálni mer, személyesen verem fejbe. Nem, ez nem ígéret, ez fenyegetés.)

Corry 2008.11.26. 07:48:57

Még odáig nem jutottam a fiaim által, hogy megismerkedjem a kétszintű érettségivel, a sajátom meg már nagyon régen volt úgy 4 évvel Sasika után :-)

Maga a Zöld könyv már úgy is tetszik, hogy még el sem olvastam, pedig szívesen bele pédéef-eznék.
Azt feltételezem ugyanis, hogy a Zöld könyvben végiggondolták, hogy mire is lenne szüksége kis országunknak, tehát top-down módon közelítették meg a kérdést, legalábbis remélem.

A mai oktatásnak szerintem az a baja, hogy (nem önhibájából) követnie kellett a társadalmi elvárásokat a racionalitással szemben. Ma a társadalmat úgy rendezték be a tisztelt politkusaink, hogy pl. egy normális takarítónőt azért nehéz kapni, mert összemérhető a bérezése azzal a segéllyel, amit kis ügyeskedéssel megkap.
Ez tükröződik le az oktatásban, nézzétek meg a mai szakképzés helyzetét, melósnak senki sem akar menni, a síkhülyék valahogy kihúzzák a tankötelezettség lejártáig, utána mennek segélyre.
Akinél már pislákol valami megy a gimibe.
(Erről már van tapasztalatom is, most felvételiztek gyermekeim).
Azért is van szükség az alapszintű érettségire, hogy ez utóbbi gyerekek is kapjanak valahogy matúrát.

A gimnázium egyébkén arra kéne szolgáljon kérem szépen, hogy utána felsőfokú intézménybe menjen tanulni az illető. A maradék pedig menjen technikusnak meg hasonlók, de szerencsésebb lenne, ha ezt már eleve egy szakiskolában tenné.
A felsőfokú intézménynek nem csak a nevében kéne felsőfokúnak lenni, ahogy ezt már előttem kifejtették.

Summa summárum, amin legelőször változtatni kéne az a társadalom állapota: ma nem érdemes tanulni és hajtani, mert hasonló módon él meg az is sok esetben, aki nem tanult annyit és nem hajt, de kap segélyt, vagy „valakinek a valakije” és szépen csendben elvan számtalan állami vállalataink, intézményein egyikében úgy, hogy a valódi munkáról csak hallomásból értesült. Ha meg hajt és dolgozik és esetleg sikeres, akkor úgy megadóztatják, hogy attól koldul, mert az előzőekben emlegetett „hasznos” embereknek is kell enni valamit.
Amikor ezt látja a gyerek akkor mi a késztetése a tanulásra?

Ha már a késztetés meglenne, akkor arra lehetne építeni egy új iskolarendszert, addig meg tologatjuk ide-oda a dolgokat de attól se jobb, se rosszabb nem lesz az egész.

VLaci 2008.11.26. 10:30:40

Csak az emelt szintű érettségivel lehet kezdeni valami komolyat. Az alapszintűt nyugodtan el lehetne törölni, és akkor megint egy érettségi lenne.

Hülyeség erőltetni, hogy mindenkinek legyen egy érettséginek nevezett egészségügyi papírja. Okosabb úgy sem lesz tőle.

Sokan a diplomától sem. Nagy szemfényvesztés ez az egész rendszer.

Suppiluliumas 2008.11.27. 14:31:28

Érdemes megnézni a Zöld könyvet is:
oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/ZKTartalom.pdf

Ez segít árnyalni a képet a Pálinkás által mondottakról. A 84-93. oldalak között van az érintett rész. Elég érdekes.
süti beállítások módosítása