HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Az én lengyelem

2008.11.26. 12:43 sasika61

 

Valószínűleg a levert lengyel szabadságharcok után (1795, 1831, 1863) terjedhetett el Magyarország egyes vidékein az a kifejezés, hogy valakinek „lengyele” van, s ekkor még a befogadott menekültekre vonatkozhatott. Mikszáth kissé más vonatkozásban is említi, (Pongrácz grófnak volt ugyan saját, valódi lengyele: Pruzsinszky Szaniszló – Beszterce ostroma), nála már előfordul „rokonainál élő elszegényedett magyar nemes” jelentésben pl. a Fili-ben. Mára a szó kikopott a köznyelvből, én is csak azért használom, mert szeretem.
Az én lengyelem egy hajléktalan.
 
Előrebocsátom, hogy nem akarom magam fényezni egyáltalán, viszonyunk nem problémamentes, éppen azért írok, mert kíváncsi vagyok, meddig lehet, kell elmenni egymás megsegítésében, az elesettekkel való törődésben.
J. bácsit 3-4 évvel ezelőtt ismertem meg. Becsöngetett, hogy adjak már neki pár forintot, mert haza akar utazni az anyjához egy szomszéd faluba. Már akkor is szánni valóan nyomorúságos kinézetű volt a kicsiny, összetöpörödött, ősz szakállas, ápolatlan külsejű, beesett, megvert, sebhelyes arcú ember, külső megjelenése azóta csak romlott. Természetesnek éreztem, hogy adok neki valamennyi pénzt. Aztán máskor is megjelent hébe-hóba, a levélszekrényről leolvasta, hogy hívnak, azóta rendre „Sanyi bátyám”- nak nevez, ő, aki legalább 20 évvel idősebb nálam, még akkor is, ha az ilyen sorsúaknál nagy a kockázat a kormegítélésben való tévedésre.
 
Egy alkalommal valamiért rossz hangulatban találhatott, vagy kizökkentett valamilyen munkámból a csöngetése, a lényeg az, hogy gúnyos-durva szavakkal elküldtem, megkérdeztem tőle, hogy látja-e a házon az OTP feliratot? Éreztem, hogy nem is érti a szándékomat s a kérdést, de azt mondta, hogy nem, nem látja, erre közöltem vele, hogy legközelebb akkor jöjjön, ha ott látja villogni. Szerintem csak annyit értett meg belőle, hogy akkor most nem kap pénzt, s így elment. Hanem amit ezért a lányaimtól kaptam, amiatt elszégyelltem magam. A kis pisisek alig voltak még 6-7 évesek, de már szememre hányták, hogy milyen durván beszéltem vele, s hogy miért nem adtam valamennyi pénzt neki, amikor van … stb. (Megjegyzem, egyébként meg félnek tőle, a nekik szokatlan kinézete miatt…) Akkor megfogadtam magamban, hogy többet ilyet nem teszek. Máig ehhez tartom magam.
 
J. bácsinak nincs lehetőségre a megsértődésre, ez csak azok kiváltsága, akiknek van valamennyi, a megélhetést valamilyen szinten biztosító jövedelmük, így tehát kis idő múlva ismét megjelent, mondott valamilyen ürügyet, én meg fizettem, mint a katonatiszt, vagy mint aki ezzel vásárolja meg a lelki békéjét. Lassan észrevettem, hogy követni kezdte az inflációt, egyre többet kért, ma már alkalmanként 2-300 forintnál tartunk. Ez sem sok, nem állítom, hogy a családi kassza emiatt omlana össze bármikor is.
 
A hajléktalanom azonban a hidegebb idő beálltával egyre ravaszabbá válik. Egyre többször fordul elő, hogy valamiképp kiszagolja, hogy nem vagyok otthon, akkor a feleségemtől kér pénzt, majd egy-két nap elteltével fordítva. A feleségem nemrég pedig arról panaszkodott, hogy éppen frissen sült ki valamilyen sütemény, amikor J. bácsi csöngetett, s pénz helyett azt akart neki adni, meg még némi ennivalót, amit  nem fogadott el, ragaszkodott a pénzhez.
J. bácsi csaknem mindig ittas, nem vagyok naiv, tudom, mire költi a pénze nagyobb részét.
 
Mi ilyenkor a teendő? Tudom, hogy reménytelen megváltoztatni, őt már nem lehet visszavezetni a „munkaerő-piacra”, s nem lehet valamilyen konszolidált életet elvárni tőle. Legfeljebb évei lehetnek hátra, jó esetben is. Mondjam azt neki, hogy dolgozzon? Ugyan már, nem nevettetem ki magam, lehetnek illúzióink az ember megváltoztathatóságáról, J. bácsiról azonban már nincsenek: szerencsétlen annyira mélyen van, hogy onnan nincs kiút. Ez a szomorú igazság. Különben sincs jogom –úgy érzem – tanácsokat osztogatni, vagy bármit is számon kérni tőle, míg ő szenved, én meg a meleg, tágas lakásban örülök a gyermekeimnek meg az életnek.
 
Az azonban érdekelne, mit lehet tenni ebben a helyzetben, hogy ha csak minimálisan is, de elviselhetőbbé tegyem számára ezzel a havi 1000-1500 forinttal az elviselhetetlent, de azért baleknak se érezzem magam? Hogyan található meg a kényes egyensúly a teljes és feltétlen irgalom és a cinikus részvétlenség között? Meddig terjed a felelősségem, s van-e egyáltalán?

10 komment

Címkék: hajléktalanok

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr95789462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.11.26. 15:46:23

Biztosan nagyon humánus vagy - én messze nem ennyire. Igaz, én elég sokszor láttam, amit a budapesti csövik egymás ellen (meg a nem csövik ellen) el szoktak követni. Nem hiszem, hogy nekem egyéni felelősségem volna - már csak azért se, mert abszolút elszánt önsorsrontók nagyon nagy százalékban fordulnak elő közöttük. Olyan is volt, aki a Nyugati aluljáróban úgy kéregetett, hogy "nem akarok hazudni, nekem italra kell" - ám nem jópofa volt, mint a szövege alapján lehetett volna, hanem agresszív és veszélyes (ilyenkor szerncse, hogy 184 centire nőttem).

A problémát az államnak és az egyházaknak kéne megoldani - tovább maguknak a hajléktalanoknak, akik közül meglepően sokan tökéletesen elégedettek ezzel az abszolút szabadsággal, és nem adják fel semmiért. Innentől kezdve a magam részéről nem tudom, miért kéne finanszíroznom a szeszadagjukat. Gyűjtsenek üveget, van elég, találnak is, és legalább a maguk vadmadár-módján csinálnak valami hasznosat...

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.11.26. 17:06:14

Lehet, hogy nagy százalékban önsorsrontók, de a szociális háló is olyan amilyen. Nem is beszélve azokról a szociális szolgáltatásokról, melyek a hajléktalanokkal foglalkoznak.
Egyébként jogunk van eldönteni, hogy adunk-e pénzt, vagy nem. Ha tudjuk is, hogy nem az igazat mondja érte. Hiszen nem minket ver át a második hazugság után, hanem saját magát. És szerintem ugyanígy jogod van nemet is mondanod.
Sajnos egyre szemtelenebben kérehetnek manapság, ezt mindenki tapasztalja.

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.27. 00:56:27

önsorsrontók ...

már bocsánat, de senki nem születik hajléktalannak (no jó, ma már lehet akad ilyen is)

némi saját pszichológiai-pszichiátriai ismeretim okán is a tanár úrral értek egyet abban, hogy egyszer belekerülve nem igazán lehet kikecmeregni belőle, főleg egy idő után, amikor az ember egész lénye, gondolkodásmódja, világlátása a túlélésre áll át - itt van erre bizonyítéknak a magyar össztársadalmi viselkedés: tanult tehetetlenség, depresszió, alkoholizmus stb

olyan csak Münchausen báró meséjében van, hogy saját hajánál fogva kirángatta magát

a tanár úr valószínűleg mint magánember annál a pár forintnál többet nem nagyon tehet - frusztráló, mint borderlineosokkal vagy más személyiségzavarosokkal foglalkozni; ahogy egyébként sok hajléktalan valóban az is

MG: Eger kisváros, nem Bp., gondolom (még) nem azzal a gyilkos tempóval éli napjait - neked meg lehet, hogy épp Bp. (meg a politika) ment kicsit az agyadra: nem kell terézanyának lenni, de valahogy egy kicsit több empátiát várna az ember egy orvostól, nem ítélkezést (jó, sok év rengeteg frusztrációját nem könnyű szublimálni)

az igaz azonban, hogy a hatékony megoldás valóban csak intézményi lehet

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.27. 01:00:27

pontosítás:

senki sem született hajléktalan

az említett személyiségzavarok, más pszichiátriai kórállapotok fennforgása persze fokozhatják a kockázatot

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.27. 01:14:22


ha már "tanárurazás", akkor MG-nek is kijárna a doktor úr (mégha esetleg nem is tart igényt rá), de a fenti észrevételek okán valahogy nem áll rá a szám

a hajléktalanság mind okaiban mint következményeiben sokkal komplexebb pszichopathológiájú jelenség, hogy ilyen megvető lemondással legyen félresöpörve

persze a mentősgyakorlatban csak az ittaság meg az erőszak látszik belőle de hogy ezzel ők "tökéletesen elégedettek" lennének?????????????????????????????

már bocsánat, de részben szakirányú képzettséggel ennél differenciáltabb képet illene alkotnod a dologról MG

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.11.27. 01:35:58

Engem senki se doktorurazzon, én se teszem ezt magammal.

Akkor pedig minek nevezzük azt a jelenséget, amikor a tényleg pocsékul kinéző, minden bizonnyal pocsékul is levő hajléktalan nem is hajlandó pl. kórházba menni, vagy melegedőbe, vagy akárhová, ahol gondoskodnának róla? Merthogy rengeteg ilyen van. Bevisszük, megszökik másnap. Vajon miért? Zavarja a meleg, meg hogy tiszta ágyban fekszik? Olyasféle ez, mint a párizsi clochard: ezt választja, ő tudja, miért.

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.27. 01:45:19


vajon mennyire tudja felfogni a saját érdekét egy ilyen ember?

főleg ha viselkedésmintái és tudatartalmai a hajléktalanság világára vannak koncentrálva sőt szűkülve?

ahogy sasika is írja, hogy meg se értette, hogy mi az az otp, azt főleg nem hogy ne is feltétlenül az otp-kel érteni alata, hanem úgy általában bankot, pénzforrást

szóval nem ott "érzi jól" magát, csak "ott van otthon"

szerintem e kettő között van különbség

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.11.27. 01:46:35

jav.:

hogy nem is feltétlenül az otp-t kell érteni alatta

Corry 2008.11.27. 08:13:47

Valószínűleg én is úgy jártam volna mint Te, Sasika. Én egy kis faluban lakom a Nagyfalu mellett, ezért eddig nekem sikerült személytelenül megoldani és ehhez ragaszkodni fogok a jövőben is.

Hasonló problémám azért nekem is van: a telefonkönyvbe doktor úrként kerültem be (mérnök vagyok egyébként), ez hiba volt. Azóta az alapítványok megtalálnak és összevissza hazudoznak a feleségemnek, hogy én ezt meg azt ígértem nekik, pedig reggel 6 -tól este 7-ig otthon sem vagyok, mert dolgozom plusz hazautazás. Azt a megoldást választottuk, hogy kiválasztottunk egy alapítványt, amit megnéztünk magunknak és a többit meg elhajtjuk.

Egyébként én úgy gondolom a hajléktalan témakörben neked is, meg nekem is négyszeres felelősségünk van: neveljük úgy gyermekeinket, hogy ne kerüljenek ilyen helyzetbe, illetve ha mégis, legyen tartásuk kimászni.
Én úgy gondolom, más felelősséged nincs, ennek ellenére nem baj ha adsz :-)

A többi hozzászóló kapcsán én a Molnárgörénnyel értenék egyet. Teljesen igaza van abban, amit leír, látszik egy olyan ember tapasztalata, aki nap mint nap különböző helyzetű emberekkel foglalkozik.

Novák Andris 2008.12.03. 01:03:10

Tetszik, hogy nem vagy naív és mégis segítesz.

Van néhány élményem hajléktalanokkal.
Egyszer elmentem egy keresztény közösséggel karácsonykor hajléktalant etetni.
Ez a kifejezés viccesen hangzik, de nem az. Az állatkerti állatok etetése juthat az eszünkbe, amivel távolról sem azt akarom mondani, hogy a hajléktalanok állatok lennének. Egyáltalán nem.
Viszont fal volt közöttünk, láthatatlan, áttörhetetlen üvegfal, amin keresztül még a kommunikáció is nehézkesnek tűnt. Ezen át figyeltem őket.
Mertem nekik a levest, a kezükbe adtam, és mégis olyan nagyon távol voltak tőlem.
Egyszerűen tudomásul kellett vennem, hogy az ott egy más világ. Természetfeletti élmény volt, amikor szóltak hozzám vagy reagáltak arra, amit én mondtam. A hideg ráz ettől a másik világtól, olyan, mint az óceán: részvétlen és könyörtelen.

Lehet, hogy van olyan hajléktalan, aki jól érzi magát abban a helyzetben, ahol van, de én még ilyet nem láttam. Akiket én láttam, az mind kutyául nézett ki és minden jel szerint úgy is érezte magát.

Elsőre az volt meglepő, amikor először találkoztam olyannal, aki teljesen nyilvánvalóan hamis és hazúg reménnyel hitegette magát arra vonatkozólag, hogy őneki tényleg már csak ezt az éjszakát kell kibírnia itt az aluljáróban, és holnap reggeltől már nem lesz hajléktalan, mert befogadják, vesz magának lakást, lesz albérlete, állása, stb.
Aztán az lepett meg, hogy ez milyen gyakori közöttük: az ott annyira szar, hogy sokan csak úgy tudják elviselni, ha ilyen hazugságokkal győzködik magukat. Más tudatot építenek maguknak, elszigetelik magukat a valóságtól.

Hajléktalannak lenni nem tartós állapot. Hamar elhasználódik az ember. Néhány év és kész.

Mindezen személyes benyomásaim és érzelmeim miatt azt mondom, hogy ne érezd baleknek magad akkor, ha segítesz! Segíts, amennyit bírsz! Nem azért, mert felelős vagy, hanem csak úgy, emberségből.
süti beállítások módosítása