HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Múltfestési kísérlet

2008.12.08. 16:30 sasika61

Az MTI közleménye
(1981. december 14.)
[részlet]

A Magyar Távirati Irodát illetékes helyen felhatalmazták az alábbiak közlésére:

A Magyar Népköztársaság vezető testületei, a magyar dolgozók nagy figyelemmel és megértéssel fogadták a Lengyel Népköztársaság Államtanácsának döntését, a Nemzeti Megmentés Katonai Tanácsának megalakulását és intézkedéseit, valamint Wojciech Jaruzelski kormányfő felhívását az ellenforradalmi törekvések meghiúsítására, a törvényes rend és nyugalom helyreállítására, a szocializmus vívmányainak védelmére. […]

A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága, a Magyar Népköztársaság kormánya, a magyar nép bízik abban, hogy a lengyel kommunisták, az igazi lengyel hazafiak, a szocialista kibontakozásért cselekedni kész erők összefogásukkal eltorlaszolják az ellenforradalom útját, és biztosítják a lengyel társadalom problémáinak szocialista megoldását.http://www.natarch.hu/archivnet/rovat/forras.phtml?forras_kod=277.

„Walesát ünnepeltük Gdanskban. Huszonöt éve, 1983-ban kapta meg a Béke Nobel-díjat a lengyel rendszerváltás legendás alakja, a milliósra növekedett Szolidaritás vezetője, a hajógyár egykori villanyszerelője. Annak idején felesége ment el Stockholmba a díjátadó ünnepségre, mivel ő – ma is úgy tűnik, nem alaptalanul – attól tartott, ha kimegy, nem engednék vissza. Jót beszélgettünk Walesával. Lassan két évtizedes tapasztalattal a hátunk mögött – mármint ami a független, demokratikus Lengyelországot és Magyarországot illeti – sokkal árnyaltabban látjuk a dolgokat. S miközben kétfelől érkeztünk a demokratikus Közép-Európába, más-más személyes múlttal lettünk politikusok, érdeklődve és tisztelettel tudtunk egymás felé fordulni” http://www.kapcsolat.hu/blog/71318.

A miniszterelnökkel egyidősök vagyunk, ugyanabban az évben születtem, mint ő, ugyanazt a történelmet éltük meg, természetesen másképpen. Nincs jogom számon kérni rajta, mit gondolt 19 évesen a Szolidaritás megalakulásáról, egy alig felnőttnek lehetnek kialakulatlan nézetei, amelyeket utólag megtagad, vagy árnyaltabban lát. A miniszterelnök 20 éves volt, amikor az első nem kommunista szakszervezet letörésére bevezették a szükségállapotot, ekkor már élénken foglalkoztathatta a politika, hiszen ugyanebben az évben a főiskolai KISZ-bizottság tagja lett, s politikai pályája ettől kezdve meredeken ívelt – a kommunista mozgalomban.

Nem kommunistázom. Ez éppoly értelmetlen ma már, mint az alaptalan fasisztázás. De a múltfestést is rühellem. Lehetetlen, hogy Gyurcsány Ferenc ne látta volna, akár 20 évesen is, milyen aljas módszerekkel igyekeztek a honi kommunista párt-és szakszervezeti vezetők lejáratni a Szolidaritást, hogyan hitették el milliókkal, hogy nálunk azért vannak problémák, mert a lengyelek nem dolgoznak, a szemetek, s az ország (nagy része) milyen örömmel szopta be a felkínált cumit. Lehetetlen, hogy ne érzékelte volna a szükségállapot brutalitásait, a tömegbe lövetéseket, a tömeges internálásokat (köztük Walesáét). Mindezeket tudta, de vagy hitt a sajátos interpretációkban, vagy hallgatott, és maradt a kommunista mozgalom keretein belül.

De még ezt sem vetem szemére. Én is gyáva voltam. A szükségállapot bevezetésekor két másik, szintén húszéves évfolyamtársammal megfogalmaztunk ugyan egy tiltakozó röplapot, de annyi bátorság egyikünkben sem volt, hogy ezt valahogyan sokszorosítsuk és szétszórjuk az egyetemen, ahogy eredetileg tervezetük. Bennem is hiányzott ehhez az elszántság, féltem.

De kezdettől fogva tudtam, hogy az igazság kinek az oldalán áll.

Ez sem nagy dolog persze. De következtetéseket le lehetett vonni belőle. Pl. azt, hogy soha, semmilyen körülmények között nem szabad még csak azt a látszatot sem kelteni, hogy bármiben is közösséget vállalok a „kommunistákkal”. Az azonosulás ugyanis akkor már nem volt kötelező. Elég volt csendben maradni. Párt és KISZ-karriert különösen nem vártak már el.

Nem vagyok én a magam teljesítményére büszke, annyit azonban elvárnék, hogy ne az ünnepelje Walesát, aki így vagy úgy, de határozottan mást képviselt mindaddig, míg lehetett. Vagy ha már állami vezetőként részt kellett vennie a gdanski eseményen, legalább ne tegyen úgy, mintha egyforma érdemeik lennének a rendszerváltásban. Mert ez hazugság, akárhogyan nézzük.

A napokban láttam azt a minden elemében szánalmas jelenetet, ami a miniszterelnök blogkönyvének bemutatóját kísérte. A tiltakozóknak odaszólt egy idős hölgy, Gyurcsány Ferenc nagy rajongója, hogy vegyék tudomásul, én kommunista vagyok a mai napig.

Hogyan lehet egyszerre közösséget vállalni Walesával és a magát büszkén kommunistának valló idős hölggyel, miniszterelnök úr?

 

10 komment

Címkék: közélet szolidaritás gyurcsány blog walesa

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr74811326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vatai Szabolcs 2008.12.08. 17:46:36

Ha a blogíró kezdettől fogva tudta, hogy hol az igazság, akkor erre legyen büszke, jegyezze bele a noteszába, hogy jól látta a helyzetet. (ahogyan ezt meg is tette, úgyhogy nem tudom, én mirefel javaslok ilyeneket.:)) Még ha nem is a kellő történelmi árnyaltsággal, de azt hiszem ez utóbbi nem várható el szinte senkitől sem. És ne próbáljon mások fejében vájkálni, ez amúgy is reménytelen. Még ha ezt a másik ember Gyurcsány Ferencnek hívják is. hogy mit gondolt akkor, miért tette azt, amit tett és hogyan látja ezt ma, milyen viszonyban állnak mai gondolatai az akkoriakkal -nem mondom, hogy ezek érdektelen kérdések lennének. GyF kifejtjeti mindezt könyvben, röpiratban, interjúban, személyes beszélgetésben, aztán vagy elhisszük neki, vagy nem. mást úgysem tudunk tenni. de azt hiába próbáljuk bebizonyítani azok alapján, amelyek alapján a blogíró akarja, hogy erkölcsileg ez nem vállalható. elvégre voltak, akik már akkor is keresztények voltak, amikor Pál még épp ellenük harcolt.

másrészt: nem kell Gyurcsánynak erkölcsi közösséget vállalnia minden egyes sötét szavazójával. hát ha valakinek zavaros és ferde a világképe és ezért szavaz rá, az úgymond az ő baja. a politikus meg minden egyes szavazatnak örül. ahogyan Orbán és a saját szavazói is gondban lennének, ha a Fidesz szavazótáborának minden tagjával közösséget kéne vállalniuk, mert ott is vannak meredek dolgok (a kádáristától a horthystán át a kádárista-horthystáig, a zavaros szélsőbalostól a zavaros szélsőjobbosig, mindenféle kusza gondolkodású ember, meg persze a nem kuszák de egymásnak mégis ellentmondók, pl a klerikálisok és az ateista pragmatikusok), mint ahogyan minden párt szavazói közt. a rajongókra ez méginkább igaz, valahogy a rajongásra hajlamosabb emberek a zavaros gondolkodásra is hajlamosabbnak mutatkoznak.

ha erkölcsileg akarjuk ütni Gyurcsányt, akkor ott van Őszöd, még mindig ez az egyetlen és legalkalmasabb (még ha unalmas is): azt mondja, hazudtak a cél érdekében, meg hogy ha nincs reform akkor én megyek, aztán meg nem lett reform és mégsem ment., szóval tett egy ígéretet, amit egyértelműen nem tartott meg. a hazugság erkölcsileg kikezdhető, a "cél szentesíti az eszközt" elv nemkülönben, ahogyan a meg nem tartott ígéret is. kár próbálkozni ilyen Szolidaritás-sztorikkal, mert itt mindig hiányzik az infó egy része ahhoz, hogy erkölcsi konklúziót lehessen levonni.

VLaci 2008.12.08. 19:02:55

Egészen más nézőpontból, de jórészt egyetértek az előttem szólóval.

Én elvileg jórészt komcsinak vallom magam, de ez Sasika blogjának olvasói között nyilván értelmezhetetlen, ha hozzáteszem, hogy Gyurcsány Ferenccel sok tekintetben homlokegyenest ellenkező nézeteket vallok, másrészt nézeteim tekintélyes része Orbán Viktor HIRDETETT nézeteivel - ha nem is azonos - de párhuzamos.

A "hirdetett" azért lett kiemelve, mert nem hiszem, hogy komolyan veszi őket, számomra nem hiteles, viszont úgy gondolja, népszerűséget lehet vele szerezni, és ebben igaza van.

A Szolidaritás VALÓS tevékenységéről sem nekem, sem a magyarok túlnyomó többségének nincs fogalma. Egy biztos. A dolgozók (munkavállalók) többsége minden volt szocialista országban rosszabbul él, mint rendszerváltás előtt.

A közbiztonság rosszabb. Akkoriban a CIGÁNYOK többsége is dolgozott. Aki nem, azt elvitték baracskára, de akkor is, ha nem volt cigány.

Na! Ez a lényeg!

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.12.08. 20:50:52

VLaci,
az utolsó előtti bekezdésekben van egy olyan probléma, ami engem is foglalkoztat. Ha lesz rá elég időm, és valahogyan el tudom kapni a témát, szeretnék írni róla. Annyira nem állunk messze egymástól, mint gondolnád.

Boka 2008.12.08. 21:46:51

"dolgozók (munkavállalók) többsége minden volt szocialista országban rosszabbul él, mint rendszerváltás előtt."


Nyugtassatok meg, hogy nem így van ! Aki az előző rendszerben fiatal munkavállaló volt és a mostaniban idősebb lett, közben nem örökölt semmit, az talán. Munkavállaló és munkavállaló közt is különbség van. A rendszerváltás után született nemzedék most kezd a munkaerő piacra kerülni. Van mitől félnünk , amire a válaszunk csak az alázat lehet. Még gyerek voltam 81-ben, de az akkori felnőttek úgy néztek Walesa-ra, mint gyújtogató a vizes szalmára. Szemükben Ő mindig egy koszoskörmű ipari munkás volt. Nálunk mindenki jól volt lakva, senkinek sem kellett a balhé. Bevallom, nem tudom hol tartanak a lengyelek, mert nem járok arrafelé, az " egyes elemzőknek " meg nem hiszek.

Kitartok azon véleményem mellett, hogy a magyar kommunisták ( is ) utálják Gyurcsányt, tehát a kungfu-nagyi vagy nem kommunista vagy maga Horn Gyula ! :DDDD

janos 2008.12.09. 07:09:53

Hát ugy lehet közösséget vállalni, mint ahogy tették,teszik ezt Kádárral és Nagy Imrével együtt és egyszerre!De a lengyel példa nem egyedi és nem kükönleges! Hiszen a történelemben mindig vannak és voltak történelmi párhuzamok, életutak-ahol mindig a hatalmon lévö eszme határozta meg, hogy mikor ki, vagy kik a bünösök és mikor kik az áldozatok.A lengyel példa azonban más. Én 86-ban kint töltöttem egy kis idöt KRAKKO-ban, és láttam éreztem az emberek elégedetlenségét a rendszerrel szemben.De nem egyezett az emberek véleménye L:Walesaéval,( a vidéki emberek nem szerették) aki köztudott a hajogyári és az ipari munkásokat képviselte.Ezért volt itt is kettösség(vidék-városok) és ezért lett aztán olyan a lengyel gazdaság helyzete, ezért robbant le akkor a zloty a mélybe.(igaz azóta erösödött a pénzük, és gazdaságuk is-ám probléma van böven!) De a legjobban attól féltek hogy bejönnek az oroszok-mint tették ezt nem egy országgal szemben-és ez a félelmük mindent mást felülmult. Lehet vitatkozni és véleményt mondani, de hogy kinek volt -van-lett igaza, azt majd 100-év mulva megtudják, a történészek kutatásai alapján. És hogyan lehet közösséget vállalni, ugy ahogy rendszerváltó politikusaink tették, teszik-amikor érdekük megkivánja akkor ugy forognak mint a szélkakas!Mert ha valaki aki a mult rendszerben Kisz-vezér, vagy párt-vezér volt, ma pedig az ellen agitál, amit imába foglalt annakidején , az hiteltelen és komolytalan is.Van példa a magyar politikában nem is kevés.Igaza van Boka-nak, az idös volt párttagok jobban utálják Gyurcsányt,és az szdsz-t is , mint bármely más pártot , vagy politikusnak mondott, egyént.De látom megjelentek az oldalon a "liber" hittéritök is, és már kezdik az erkölcs, mint magasabb kategória-cimü elöadást, az öszödi hazugsággal megspékelve és megmagyarázva!

Corry 2008.12.09. 07:40:39

Azért azt az elején szögezzük le, hogy a kommunizmus valami más, mint amit a XX. században elővezettek az elvtársak. Azt nem tudom mi, mert olyan, hogy kommunizmus sosenem volt még, csak ez a szocializmus nevezetű népi pocsolya, amiből még 20 évvel azután, hogy deklaráltan más utat keresünk, nem tudtunk még kilépni, sőt!

A langyos magyar "gulyáskommunizmust" ha színekkel kéne jellemezni, akkor az egyértelműen a rózsaszín lenne nem pedig a vörös, ez a rendszerváltás után be is bizonyosodott, amikor másfelől kezdett a szél fújni...

Leírnék két eretnekséget is: egyrészt aki ma a Munkáspárt tagja, majdhogynem tisztelni kell, hiszen nem karriervágyból rózsaszín, hanem meggyőződésből vörös.
A másik pedig az, hogy ha mindenáron fel szeretnénk nézni a cócalizmus alatti ellenéllókra, akkor erre jó példa a budapesti főpolgármester, felnézhetünk rá, de csak akkor ha az elmúlt 18 év alatti dolgait elfelejtjük.

VLaci 2008.12.09. 12:42:04

Corry írta:

"Azért azt az elején szögezzük le, hogy a kommunizmus valami más, mint amit a XX. században elővezettek az elvtársak. Azt nem tudom mi, mert olyan, hogy kommunizmus sosenem volt még"

Végre egy épeszű ember, aki nem keveri a szezont a fazonnal. ám a következő mondatát most csak szubjektíve (objektíve nagyon hosszú lenne) cáfolom. Én sokkal jobban éreztem magam abba a "langyos pocsolyába", és azt, hogy nagyon sokan így vannak vele, a Fidesz népszerűsége bizonyítja. Úgyanis azt a rendszert idéző jelszavai vannak. Az "emberek"-nek legyen jó; (egykori) szocialista zsargonban: a "dolgozó népnek" legyen jó; kommunista zsargonban: "a proletároknak" legyen jó.

Akkoriban volt egy rózsadombnyi harácsoló léhűtő, annyit még kibír ez az ország, de ennyit,amennyi most van, már nem. Ezért (is) tartunk ott, ahol.

Corry 2008.12.09. 13:26:29

Vlaci,

Tényleg sokaknak jobb volt a cócalizmus, mint ez most van. De a mostani rossz egy jó része onnan ered. Sokan a szépre emlékeznek, én meg arra is, hogy például annak idején a Vörös Október ruhagyár elkezdett Levi’s farmert gyártani. Ki is vitték a varrónőket Ámerikába, hogy megnézzék a farmervarrás mikéntjét. A hölgyek hazajöttek és elmondták, hogy fognak ők farmert varrani, de nem úgy, érts olyan tempóban, ahogy ott látták, mert ők nem négerek. Naja a munkához való hozzáállás az már akkor is megvolt.
Utána jött a rendszerváltásnak csúfolt valami és sok gyárat bezártak, indokoltan, vagy indokolatlanul az egy másik kérdés, de épült helyette más, pl. Szentgotthárdon az Opel. Nosza gondoltam a sok munkanélkülinek meglesz a helye és lesz munkája, milyen jó. Csak volt egy bökkenő: az Opel gyárban olyan tudást és készséget vártak el, hogy alig akadt munkaerő, akit fel tudtak volna venni. A többiek pedig maradtak munkanélküli segélyen, mert az már akkor sem volt sokkal kevesebb mint a rendes munkáért járó bér és mellette lehetett fusizni.

Egyszer terveztem, hogy írok a belnémet „rasszizmusról”, sztereotípiákról, Ott is volt cócalizmus, még különb mint nálunk, ők még jobban elfelejtettek dolgozni. Ott a megkülönböztetés geográfikus alapon megy kérem, a kedvencem egy hamburgi török taxisofőr volt, aki szidta az „ossikat” (értsd ex endéká) a közlekedésük miatt… A szereotípia maradt, ha valaki Flamandföld mellett lakik, akkor is lehet ossi, csak kellően lusta kell legyen hozzá.

De visszatérve kis hazánkba, a lusta, alkalmatlan és semmirekellő emberek két helyre menekültek: (rokkant)(elő)(stb.) nyugdíjba, illetve a közszférába. Nomeg gondoskodtak arról, hogy aki anno pártvonalon megszokta a jólétet, az új rendszerben se legyen gondja, legalábbis semmi elszámoltatásban, hogyisvoltez –ben ne legyen része. Ezért kap apám kevesebb nyugdíjat, Sasika kevesebb fizetést, és egyébként meg a munkavállalók ezért is fizethetnek több adót.

boka · http://csaszu 2008.12.09. 20:52:33

"felnézhetünk rá, de csak akkor ha az elmúlt 18 év alatti dolgait elfelejtjük."

Ez tipikus esete az " érdemei elismerése mellett " kinevezzük főpolgárme
sternek . Jobb lett volna, ha marad filozófus

Corry 2008.12.09. 21:34:52

Nem boka, amikor kezdte, akkor még fel is néztem rá, mert olvastam betiltott újságot, melyben példul az ő szerepét vázolták. Csak utána változott meg, nagyon nem előnyére.
süti beállítások módosítása