HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Mit ér az OKTV?

2009.01.22. 15:53 sasika61

 

Egy középiskolás diák számára talán a legnagyobb szakmai siker, ha bejut az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) döntőjébe, netán ott is valamilyen tekintélyt parancsoló helyezést ér el. Az új, kétszintű érettségi rendszer is díjazza ezt a teljesítményt. „Az 1-10. helyezésért 80 pont, 11-20. helyezésért 50 pont, 21-30. helyezésért 25 pont adható legfeljebb egy tárgyért, amennyiben az érettségi pontot adó tárgy az adott szakon”: http://www.felvi.hu/bin/content/dload/fft2008/1sztabla.pdf. Ez a kissé nehézkes megfogalmazás azt jelenti, hogy akkor jár a többletpont, ha a diák olyan területen kíván továbbtanulni, ahol a kötelezően előírt érettségi tárgyak közt szerepel az is, amelyből a sikert elérte. A felsőoktatási intézmények általában meg is adják ezeket a többletpontokat, a művészeti képzés kivételével (építő-, ipar-, képző-, színház-, film-video-, zeneművészet).
 
Ennek majdnem mindenhol megvan a logikája: egy kivételével (rajz és vizuális kultúra) nincsen olyan tantárgy a középiskolában, amely szorosabban kapcsolódna az adott szakterülethez, továbbá méltányolható, hogy a művészeti területeken másra kíváncsiak, mint amit az OKTV-versenyek mérnek.
 
Ez a kivétel azonban mégis fáj. Különösen azoknak a tanulóknak, akik sikert érnek el. A rajz és vizuális kultúra tárgyból ugyanis van OKTV, ennek eredményét azonban nem veszik figyelembe a képzőművészeti felsőoktatásban. Holott – mint minden ilyen szintű versenyen – a diákoknak sokoldalú, összetett feladatokat kell megoldaniuk, amelyben egyaránt mérik tárgyi tudásukat és rajzkészségüket. Aki itt az első tízbe bekerül, nagy valószínűséggel tud annyit minden tekintetben, mint az intézmények által a gyakorlati vizsgán kiválasztottak.
 
De még egyszer leszögezem, hajlanék elfogadni, hogy fenntartsák maguknak a kiválasztás jogát. Akkor viszont fölmerül a kérdés: nem kellene-e valahogyan kárpótolni a rajz és vizuális kultúra OKTV-n sikeres tanulókat, hiszen nyilvánvalóan hátrányban vannak a többi OKTV-s diákokhoz képest? Például úgy, hogy nekik a sikeres szereplést elfogadják középszintű érettséginek (korábbi években volt erre példa), hogy legalább ne kelljen az arra való felkészüléssel időt vesztegetniük. (A középszint ebből a tárgyból is alacsonyabb szintet jelent az OKTV-hez képest, tehát aki az utóbbin eredményes, az az előbbit is teljesíteni tudja, de akkor is időt veszt a felkészüléssel.)
Hogyan motiválja így egy rajztanár a diákjait?
 
Amikor ilyen szerencsétlen megoldásról hallok, mindig Hajnóczy Pétertől az Ösztönző elem című novellája jut eszembe. A történet egy könyvkötészetben játszódik a szocializmus világában: egyik nap az vezet a kiváló teljesítményhez, hogy egy vékony, egyszálbél fiú óriási adagot „termel” a WC-csészébe, aminek csodájára járnak, ami meg s moccant, ha le akarták húzni, s amit végül piszkavassal kellett szétverni – de ez az „élmény” annyira feldobja szürke hétköznapjaikat, hogy aznap a műszak kiválóan dolgozott a kötészeten.

51 komment

Címkék: oktatás kultúra és rajz többletpontok vizuális oktv

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr9895769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mnmnbkhj 2009.01.22. 16:38:17

Én kibékülök a két középfokú adta 50 ponttal. Bár kicsit kevés...
De ez érdekes. Mondjuk elsőre a művészeti fősulikon mindenkit kiszórnak, hogy megmutassák ki a jani, aztán lassan beszivároghat a nép.

movhu 2009.01.22. 16:52:58

Ettől az évtől kezdve a halmozottan hátrányos helyzetűek kapásból kapnak 50 pontot csak úgy :(
( mover.blog.hu/2009/01/20/pozitiv_diszkriminacio_felvetelinel )
Halmozottan hátrányos helyzet pl. az, ha a szülőknek nincs csak legfeljebb 8 általános.
Nem akarom elvinni a témát, a lényeg, hogy a plusz pontok rendszere tele van igazságtalanságokkal, és amúgy maga a káosz.

bontókalapács...... http:/ /sportblog.blog.hu 2009.01.22. 16:54:42

@movhu: Teljesen igazat adok Neked. "Éljen az oktatási rendszerünk".. ami nincs.

szeberenyi 2009.01.22. 17:11:35

Hát nem is tudom, igazándiból mindig utáltam az ilyen beteg középiskolai versenyeket, meg a sok strébert, aki erre verte a nyálát. És ha már valaki megemlítette a nyelvi oktv-t: hát az a legröhejesebb, egyszer volt szerencsém eljutni valami budapesti döntőig, rajtam kívül mindenki olyan volt, aki éveket élt kint külföldön az adott nyelvterületen, nagyon korrekt volt a verseny, mondhatom.

Egyébként meg: ha annyira penge vagy rajz és mitttudomén milyen művészetből, hogy OKTV-t nyersz, akkor nehogymár gondot okozzon a középszintű érettségire való felkészülés. Az értelmesebbek azt egyébként is IQ-ból nyomják, tipikus stréber nyafogás ez az egész, amit előadtál. Puszi,
Sz.

DnP 2009.01.22. 17:25:39

Nekem volt anno egy osztv 3. helyem, az alapjan vettek fel siman a muszakira... Tartalekban volt egy oktv elso 10ben is, ami szinten automatikus felvetelt jelentett meg 10en par eve :)

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 17:51:57


Gondolom a művészeti felsőoktatási képzés ismeri a rajz és vizuális kultúra OKTV-ék színvonalát, követelményeit és az alapján határozták meg, hogy nekik ez kevés, nem számít. Ők akarnak inkább választani. Miért ne? Elfogadható érv.

A mi időnkben még ilyen OKTV nem volt. Mármint rajz és vizuális kultúra. Talán az első matek OKTV dobogós helyezés sem adott egyenes bejutási lehetőséget a matematika szakokra. Viszont a matek OKTV győztesek brillíroztak világszinten is a Nemzetközi Diákolimpiákon, ahogy fizikából is és... Talán egy kis időt adnak, hogy kiforrja magát ez a tárgy is. Amúgy miért nem vonják be a képző-és iparművészeti egyetemet is a rajz-és vizuális kultúra OKTV-ék feladatainak meghatározásába? Akkor valszeg elfogadnák. Vagy be vannak vonva és mégsem? Az viszont nem logikus.

Amúgy meg egyetértek szeberenyi kommentjével, miszerint: "ha annyira penge vagy rajz és mitttudomén milyen művészetből, hogy OKTV-t nyersz, akkor nehogymár gondot okozzon a középszintű érettségire való felkészülés."

TLR4 2009.01.22. 17:52:16

Ez elég gáz,ami most van. Aki bejut az OKTV döntőbe az alapból megérdemelné, hogy felvételi mentességet élvezzen az adott tárgyból, vagy kapjon annyi plusz pontot, hogy csak formaság legyen az egész. Sokkal nehezebb mint az érettségi és sokkal többet kell tudni és készülni rá (legalábbis vagy 4 éve így volt, mikor én voltam biológia OKTV döntőben és nem hiszem, hogy lejjebb vitték volna a színvonalat). És milyen jó volt utána, hogy tudtam biztos a helyem az egyetemen :)
Az ilyen hátrányos helyzetre meg nem adnék plusz pontot, az embereket a tudásuk szerint vegyék fel az egyetemre-erre való az érettségi-felvételi (egyébként is el van tömegesedve ma a felsőoktatás), ne pedig, hogy az illető szülei hány általánost végeztek el.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 17:59:20


Azzal egyetértek, hogy kompenzálásul legalább egy középfokú érettségire válthassák a rajz és vizuális kultúra OKTV rangos helyezettjei az eredményeiket.

Ha pedig nem marad más ösztönző, akkor ne az OKTV-ékre való felkészülésre pazarolják az idejüket a diákok, ha annak nincs jelentős hozadéka, hanem a művészeti felsőoktatási felvételire közvetlenül. Akkor nem veszítenek semmit sem.

KiNG 2009.01.22. 18:07:27

No, ide hozzászólnék, mert engem is érintett a dolog.
Bár végig kitűnő voltam történelemből - elitgimnáziumban - ám nem éreztem késztetést, hogy nagyon versenyezgessek, de amikor elérkezett a felvételi, próba szerencse alapon megpróbáltam az OKTV-t, kellettek a pontok. El is jutottam sokáig, de a helyezésekről éppen lemaradtam, amik akkor még kiváltották volna az érettségit; gyakorlatilag egy szép szereplés bejuttatta a versenyzőt az egyetemre. A baj az volt, hogy ezeket a versenyeket megnyerők főleg történésznek vagy jogásznak mentek, ők valószínűleg nem a felvételi pontokért csinálták (illetve lehet, de nem olyan stresszel, mint a leendő közgazdászok), hiszen ezekre a szakokra alacsony ponthatárok mellett lehetett bejutni. Ellenben a Corvinusra, PSZF-re bekerülni relatíve magas pontokkal lehetett, de éppen az ide szándékozók nem kaptak pontot (vették el a leendő jogászok, történészek a pontot tőlünk). Merthogy a töri OKTV csak a bölcsész és jogi szemléletből volt megalkotva. És ez qrvára rosszul esett. Mert bizony a történelem része a gazdaság is, Bretton Woods-cal, világválsággal, ipari forradalommal stb együtt, bár a kérdéssor összeállítói szerint nemigen... És persze, ezeket hasznosabbnak is érzem, mint azt, hogy középkori királyok történetíróinak életét tanulmányozzam.

A posztban szereplő rajz OKTV-t nem érzem úgy, hogy simán el kellene fogadni belépőnek a felsőoktatásba, és hogy bármi pluszpontot érjenek, hiszen a felsőoktatási szakok művészetek terén nagyon elkülönülnek, nem lehet egy festőtől, designertől, szgépes animátortól, szobrásztól, művészettörténésztől ugyanabból a tárgyból (rajz és viz. kult. OKTV-ből) tudást kérni. Csak egy valamihez értsen, de nagyon, azt a gyakorlati felvételi vizsgán kérik is. De a felvetés jogos, érettséginek el kellene fogadni.

echnaton 2009.01.22. 18:15:37

A művészeti egyetemek szégyene, h sem az OKTV-t sem pedig az emeltszintű rajz érettségit nem veszik figyelembe(mindegyik magas nívóju!).
Emögött a saját(fizetős) felvételi és előkészítő tanfolyamaik állnak. Ez is olyan rendszerváltás utáni magyar módi, merthogy normálisabb országokban ez is működik!

Spaeter 2009.01.22. 18:23:21

@movhu: Pontosítalak. Hátrányos helyzetű az a hallgató, aki után középiskolás évei alatt a jegyző gyermekvédelmi kedvezményt vagy támogatást ítélt meg, vagy védelembe vettek.
Halmozottan hátrányos helyzetű, aki beleesik a fenti kategória valamelyikébe és a törvényes képviseletet ellátó szülője legfeljebb alapfokú végzettséggel rendelkezik, vagy állami gondozott volt.
Önmagában a szülői nyilatkozat nem jogosít többletpontra.
A pluszpontokról annyit, hogyha megszakadsz, sem kaphatsz többet 80 pontnál, hiába vagy rá jogosult.
A művészeti suliban mindenképp kell alkalmassági vizsgát tenni, és még egy érdekesség: előszeretettel pakolják a sulik ugyanarra az időpontra a felvételi vizsgát, hogy a jelentkező döntse el, melyik sulit preferálja. Persze egymás vizsgáit nem fogadják el.

Avatar 2009.01.22. 18:24:43

Bocs, de szerintem a tanulmányi verseny elsődleges célja maga a tanulmányi verseny kéne legyen, nem pedig az egyetemre bejutás kiskapu.

Aki egy tárgyból az országos döntőbe bejut, az elméletileg az ország egyik legjobb középiskolás diákja az adott szakterületen, nem hiszem pont ezeknek lenne szükségük a plusz pontokra, mert nyilván a felvételin is a legjobb 10% között lesz...

@szeberenyi:
nyelvi oktv "rajtam kívül mindenki olyan volt, aki éveket élt kint külföldön az adott nyelvterületen, nagyon korrekt volt a verseny, mondhatom."
És odakinn megtanultak az adott nyelven... tanulni ugyanis nem csak az iskolában lehet. Sőt, ahhoz hogy OKTVre menj az is messze kevés ha betűre tudod a tankönyvet. Mi lett volna korrekt szerinted? Ha kizárják azokat akik éltek külföldön? Mennyi kintlét legyen a limit? 1 év, 1 hónap, 1 nap? Azokat is zárják ki, akik már jártak külföldön? Meg azokat is akiknek van idegen nyelvű csatorna otthon a TVn?

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 18:26:49

@movhu és @edka:

"Ettől az évtől kezdve a halmozottan hátrányos helyzetűek kapásból kapnak 50 pontot csak úgy :(... Halmozottan hátrányos helyzet pl. az, ha a szülőknek nincs csak legfeljebb 8 általános."

Ti ezt igazságtalannak tartjátok.

Szerintetek melyik gyereknek van nagyobb esélye bejutni a felsőoktatásba, ha ugyanolyan képességekkel rendelkeznek?

Az, amelyik olyan diplomás értelmiségi családba született, akik nap mint nap újságot olvasnak, sorakoznak a könyvek a polcaikon, minden este mesét olvastak neki, a szülők színházba, operába, hangversenyekre járnak, utazgatnak, felfedezik más kultúrák, szokások rejtelmeit, és megosztják azt gyerekükkel stb.

Vagy az a gyerek, aki két 8 általánost végzett, kemény fizikai vagy monoton munkát végző vagy épp munkanélküli szülők gyermekeként szegénységben nő fel, nincs pénzük könyvekre, és a szülők nem is igénylik, ahogy a kulturális művelődésre sem. Azonban a kötelező iskoláztatásnak köszönhetően a gyermek jól tanul mindezek ellenére, azonban nem rendelkezik olyan szótárakkal, térképekkel, enciklopédiákkal stb, sem közvetlen kultúrális élményekkel, benyomásokkal, tapasztalatokkal, mint az előző gyermek. Pedig elolvasná, de nincs neki. A könyvtárból sem vehetők ki. Mindennapi használatra nem adott, vagy a szülei gyújtósnak használnák stb.

edka! Bejutottál volna a biológia OKTV döntőbe, ha az alábbi családi körülmények közé pottyant le a gólya, és nem odébb? Tehetsz róla, hogy hová születsz, kik a szüleid, milyen iskolázottak, milyen példát mutatnak, mit tudnak adni neked útravalónak? Egy gyerek tehet róla?

A második gyermek, ha az első családba születik valszeg simán bejut az egyetemre, így viszont neki oda a felvétel jóval nehezebb. Sokkal többet kell érte letennie az asztalra. Míg ha az első gyermek a második, szegény családba születik nagy valószínűséggel már nem ágálna a plusz 50 pont miatt helyzeténél fogva.

Nem mindegy milyen körülmények közül érkezel.

Ha ti ezt igazságtalannak tartjátok, akkor azt mondjátok, hogy csak az értelmiségi és gazdag családok gyermekei legyenek diplomások, a szegények, aluliskolázott szülők gyermekei pedig örököljék csak tovább nyomorukat, abból ne törhessenek ki. Ne segítsünk nekik! Pedig esetleg belőlük lehet egy József Attila.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.22. 18:30:27

@szeberenyi:
a középszintre való felkészülés nyilván nem gond, de mégis időt igényel valamelyest.
A rajz OKTV egyébként semmivel nem színvonaltalanabb, mint a matek, a rajztanításban is vannak kiváló tanárok, én nem tennék különbséget köztük e tekintetben.

szeberenyi 2009.01.22. 18:32:46

Srácok, szerintem meg hozzá kéne szokni ahhoz, hogy az életben verseny van, állandóan, nem úgy mennek a dolgok, hogy az ember egyszer nyer és akkor onnantól kezdve hátra lehet dőlni. Több hozzászóló is volt, aki azon nyavajgott itt, hogy így meg úgy törte magát az OKTV-n, oszt mégse kapott ingyenjegyet álmai egyetemére. Szerintem egyáltalán nem is járna ilyen: azért mert Németország döntős volt tavaly az Európa-bajnokságon, attól még ugyanúgy indulnia kell a következő kiírás selejtezőin. Ha felvesznek egy melóhelyre, akkor az sem azt jelenti, hogy mostantól csak kapod automatikusan a pénzt és soha nem fognak kirúgni...

Az ilyen diákversenyekkel meg az is probléma ugyebár, hogy bizonyos iskolák bizonyos tanárai vezetik a megfelelő OKTV-bizottságokat, ezeknek a tanároknak a diákjai is gyakran az átlagosnál jobban szerepelnek. Én közgázos egyetemi OTDK-versenyen voltam egyszer, házigazda a sehol se jegyzet soproni egyetem (vagy főiskola?) volt, mit gondoltok, melyik egyetem diákjai hozták el a díjak több mint harmadát? Hát bizony nem a Corvinusosok... És ez minden egyes OTDK-nál így van: erős a korreláció a rendező egyetem kiléte és az adott egyetem eredményessége között.

TLR4 2009.01.22. 18:42:35

@Chalabre: Nem azt mondom, hogy ne segítsünk nekik, de ne így (ingyen tankönyv, személyre szabottabb középfokú oktatás, ösztöndíjak, tehetséggondozó programok stb. Vannak ilyenek, amelyek kizárólag ezt a csoportot célozzák). Ezzel kell felzárkóztatni.
Amúgy ismerek olyanokat, akik szegény családból származnak, és mégis sokra vitték plusz pont nélkül...

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.22. 18:44:17

@Avatar:
"Bocs, de szerintem a tanulmányi verseny elsődleges célja maga a tanulmányi verseny kéne legyen, nem pedig az egyetemre bejutás kiskapu."

Ez nem kiskapu, te sem dolgozol pusztán a munka szépségéért, én sem.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 18:45:37

@sasika61:

"A rajz OKTV egyébként semmivel nem színvonaltalanabb, mint a matek, a rajztanításban is vannak kiváló tanárok, én nem tennék különbséget köztük e tekintetben."

A matematika egy egzakt tudomány, míg a művészetek nem azok. "A szűkebben vett művészet határai nem tisztázottak... Széleskörű nézeteltérés található abban, hogy mi alkot művészetet és végeredményben nincs egyedi meghatározás, amit mindenki elfogadna. A legáltalánosabb nézet szerint a művészet alkotó és egyedi észlelést igényel művész és közönsége részéről."

Egy matek eredményt nem lehet vitatni, ha jó, mindegy milyen úton, módon, szépen, vagy csúnyán vezette le. Viszont egy rajzot lehet vitatni, hogy megfelel-e vagy sem. Ez óriási különbség a helyezetteket tekintve.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 18:52:29

@edka:

"Amúgy ismerek olyanokat, akik szegény családból származnak, és mégis sokra vitték plusz pont nélkül..." Le a kalappal előttük! Ők ezzel bizonyították, hogy többet tudnak, mint azok, akik kiegyensúlyozottabb körülmények közül jöttek és ugyanannyi ponttal jutottak be. Messze túlszárnyalták őket, hiába ugyanannyi pontjuk van. Mégsem így veszik figyelembe.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 18:58:27

@sasika61:

Gondolom nem vitatod, hogy abban sokkal biztosabbak lehetünk, hogy a matek OKTV dobogósai valóban a legjobb matekosok lehetnek, hisz a feladatoknak csak egy eredménye lehetett adott időn belül elérve, míg a rajz OKTV nyertesei esetén mindig ott a kérdőjel, hiszen az elbíráló bizottság szubjektív megítélésétől függ, mit mennyire pontoznak. Egy rajzverseny esetén sokkal nehezebben csíphető tetten az objektivitás, ha egyáltalán elcsíphető.

tttthhh (törölt) 2009.01.22. 19:06:14

erosnegyes · erosnegyes.blog.hu 2009.01.22. 16:38:17

Nem mindenkit szórnak ki elsőre. Én a képzőre járok és több osztálytársammal együtt engem is elősre felvettek. Bár hozzá kell tenni, hogy nem a klasszikus művészeti szakok egyikén vagyunk. Itt kicsit haladóbb a hozzáállás.

TLR4 2009.01.22. 19:08:34

@Chalabre: persze, ez kiváló teljesítmény, nagyon értékelendő, és nagyon el is ismerem, de nem így kell felzárkóztatni egy hátrányos helyzetű diákot, hogy ajándékba adunk 50 pontot. Erre sokkal jobb módszerek léteznek, és ráadásul hasznosabbak is lehetnek számukra.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 19:14:45

@edka:

Egyetértek. De sajnos azok a módszerek még nem működnek megfelelően.

tttthhh (törölt) 2009.01.22. 19:16:29

Chalabre, József Attila is bejutott az egyetemre.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.22. 19:20:17

@Chalabre:
a különbség fennáll, a rajz OKTV-n sem rajz van azonban, hanem komoly művészettörténeti tudást is igényel, ez ugyanolyan objektív, mérhető, mint a matek. Ráadásul nem egy ember bírálja el a rajzokat sem, ezzel együtt persze igaz, amit írsz.

De legyen bármilyen szubjektív az ítélet pl. egy matekhoz képest, a jó helyezés minimum egy középfikú rajzérettségit kiválthatna.

világutazó 2009.01.22. 19:20:19

Én 4 éve szakmai tantárgyból OKTV-n benne voltam az első ötbe. Maximális ponttal felvételiztem. Az egyetemen azóta csak felejtettem, gyakorlatilag a diplomámhoz kevesebb tudással jutok hozzá, mint az érettségihez. Ez szerintem a magyar felsőoktatás szégyene..

2009.01.22. 19:20:32

@liderc8: Ki is rakták őket. :D
Amíg az egyik ember a másik jóindulatára van bízva, addig nem lehet majd olyanról beszélni hogy a papír bármit is ér.
Érdekesen a nálunk sikeresebb országokban nem foglalkoznak vele, hogy van-e papírod. Leültetnek egy probléma elé, ha meg tudod oldani akkor fel vagy véve, ha nem, nem.

Nálunk meg ha van papírod, akkor fel vagy véve, mégha azt a papírt vásároltad, akkor is.

És különben a rajz mint művészet az tipikusan az, hogy akinek van tehetsége, az akkor is sikeres, rajzoló, grafikus... lesz, ha soha nem végez el semmilyen iskolát és tewljesen analfabéta.

Alekosz fan 2009.01.22. 19:21:12

@Chalabre:
olyan kis buta liberális vagy, már bocsi.

1. nagyszüleim 6 elemit végeztek és lám, apám mégis bejutott a bme-re, amit csont nélkül végzett el, mindenféle UV nélkül. Ja, és nem plusz, hanem épp hogy mínusz pontokat kapott, mert nagyfaterék nem léptek be a TSZ-be.

2. Szerintem nem az egyetemre való bejutásnál kéne észbe kapni, hogy hoppá, vannak hátrányos helyzetű diákok, hanem már általános iskolánál kezdve kéne elsimítani a különbségeket. Állandóan megy a sirám, hogy jaj mennyire süllyed a színvonal az egyetemeken/főiskolákon. Szerintem ez csak tovább csökkenti a színvonalat.

Aki nem elég okos, azt ne vegyük már fel azért, mert jajszegénykém szülei is buták voltak.

tttthhh (törölt) 2009.01.22. 19:24:24

Kepler: Aki nem elég okos, azt ne vegyük már fel azért, mert jajszegénykém szülei is buták voltak.
:-DDD

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 19:32:46

@sasika61:

Tök mindegy, hogy van-e hozzá művészettörténet, ha egyszer ott a rajz, amiről szól, és ami nem egyértelműen objektíven bírálható.

Azt már jeleztem, hogy szerintem is megérdemelnek a rajz OKTV előkelő helyezettjei minimum egy rajzérettségit érte. Legalább időben kompenzálják őket, mentesüljenek a rajz érettségi alól, különben valóban nincs különösebben miért benevezni az OKTV-re.

Thyme 2009.01.22. 19:36:47

@Avatar: A nyelvi OKTV-ből igenis kizárják azokat, akik az adott nyelvterületen éltek. A kritérium az, hogy ha valaki 8 éves korát követően egy teljes tanévet vagy többet végzett el az adott nyelvterületen, akkor nem indulhat. Eről aláírt nyilatkozatot kell beadni a verseny előtt. Ha valaki hamis adatokat szolgákltat, az már nem oktatásügyi kérdés... (és ha szülei, vagy, ne adj' isten, tanárai erre biztatják, az sem. De reméljük, az ilyen eset ritka, mint a fehér holló). Ha mondjuk oroszból indultál, és ott ukrán-orosz szülővel rendelkező versenyzők is felbukkantak, az tényleg nyomasztó lehetett, az ő indulásukat azonban semmi sem tiltja,, csak a jóízlés, de ez megint nem oktatásügyi kérdés.

Thera 2009.01.22. 19:42:43

"nyira penge vagy rajz és mitttudomén milyen művészetből, hogy OKTV-t nyersz, akkor nehogymár gondot okozzon a középszintű érettségire való felkészülés"

Azért én örültem hogy nem kellett fizikából és matekból érettségiznem.
2 érettségi tárgy (MAgyar, töri) csak könyebb mint 5.
Pont mert úgyis elég érett az adott tárgyból, minek megszivatni még egy számonkéréssel(mi van ha aznap beteg etc...)

Thera 2009.01.22. 19:49:04

"Gondolom nem vitatod, hogy abban sokkal biztosabbak lehetünk, hogy a matek OKTV dobogósai valóban a legjobb matekosok lehetnek, hisz a feladatoknak csak egy eredménye lehetett adott időn belül elérve"

Ez ugye csak vicc. Remélem nem gondolod hogy a legtöbb OKTV tartalmának van köze a gimis anyaghoz. (Pl gimiben kémiában 3 ast adott a tanár félévkor pedig országoson bent voltam legjobb 25 ben.):
Nem számolni kell tudni hanem bizonyítani. És van hogy a javítók beszívnak McDonalds tételre hivatkozásokat. (gyk olyan bizonyításokat ahol az eleje jó a vége jó közben meg hangzatosan félrebeszélmiközben tudja hogy nem tudta megoldani)
Fizikából is pl míg Eötvös ön egy nem koncepcuálisan lényeges elszámolás simán belefér a hibátlan megoldásba, OKTV-n a döntő egy ki tud gyorsabban beprogramozni egy előszőr látott mérőprogramot úgy hogy nem számol el semmit re redukálódott.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.01.22. 19:49:20

Anno az OSZTV 11-20. helyért 4 pontot adtak a 120+ pontos rendszerben.

Most 400+ pontnál jár 50.

Micsoda infláció..

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 19:49:35

@Kepler:

Pontatlan vagy.

1. Idéznéd hol állítottam, hogy a hátrányos helyzetűek nem jutnak be a felsőoktatásba? Dehogynem. Ahogy reagáltam egy felvetésre, miszerint: "Amúgy ismerek olyanokat, akik szegény családból származnak, és mégis sokra vitték plusz pont nélkül..." "Le a kalappal előttük! Ők ezzel bizonyították, hogy többet tudnak, mint azok, akik kiegyensúlyozottabb körülmények közül jöttek és ugyanannyi ponttal jutottak be. Messze túlszárnyalták őket, hiába ugyanannyi pontjuk van. Mégsem így veszik figyelembe."

2. Valszeg ezt sem olvastad el: "Nem azt mondom, hogy ne segítsünk nekik, de ne így (ingyen tankönyv, személyre szabottabb középfokú oktatás, ösztöndíjak, tehetséggondozó programok stb. Vannak ilyenek, amelyek kizárólag ezt a csoportot célozzák). Ezzel kell felzárkóztatni." "Egyetértek. De sajnos azok a módszerek még nem működnek megfelelően." Addig ez is jobb a semminél vagy a minimálisnál.

"Aki nem elég okos, azt ne vegyük már fel azért, mert jajszegénykém szülei is buták voltak."

Ha valaki 8 általános végzettségű, még nem biztos, hogy buta, és még kevésbé biztos, hogy a gyermeke is buta lenne.
Létezik józan paraszti ész, és ezzel emelkednek ki a semmiből a szegény legények, amellyel számtalan diplomás nem rendelkezik. Például rendszerben gondolkodás. Erről szól a diplomamunka a felsőfokú képzés végén. Sokan még azt sem tudják tisztességesen megírni vagy megvédeni, mert esetleg nem képesek rendszerben gondolkodni. Míg egy iskolázatlan szegény székely paraszt erre képes a saját életterében. Minden viszonylagos.

Chalabre (törölt) 2009.01.22. 19:52:29

@Kepler:

Ha valaki aluliskolázott attól még nem egyenesen buta. Lehet, hogy a körülményei nem engedték, hogy tovább képezze magát. Dolgozni kellett mennie. A család ezt követelte tőle stb. Nem szabad egydimenziósan gondolkodni.

Alekosz fan 2009.01.22. 20:03:46

@Chalabre:

1. nem vagyok pontatlan, ezzel a példával pusztán azt akartam bemutatni, hogy lám, a jelenlegi rendszer nélkül is be lehet jutni nehéz körülmények közül egyetemre. apám szerint a kulcsszó a szorgalom. ennyi, más nem kell.

2. szerintem ez a rendszer nem jobb a semminél, mert épp hogy kontraproduktív, mert tovább hígítja a felsőoktatási hallgatók minőségét.

ez a rendszer számomra azt üzeni, hogy annak ellenére, hogy nem rendelkezem elegendő ismeretekkel, be tudok jutni az egyetemre pusztán a szüleim miatt.

ezzel az erővel írhatnának könnyebb felvételit is, nem?

hol mondjuk azt, hogy oké, mostantól tényleg csak és kizárólag a tudás számítson és ne az, hogy ki honnan jött? az egyetem első vizsgájától? miért ott? miért nem előbb? miért nem később?

loutrec 2009.01.22. 20:13:33

Kedves mindenki!

Mivel én tavaly rajz-és vizuális kultúrából első 10 helyezettben szerepeltem meglepődve láttam, hogy valakit esetleg foglalkoztathat ez a téma, persze a bosszúskodó helyezetteket kivéve.
Kis pontosítás talán: a rajz oktv helyezettek is kaptak/kapnak érettségit. Természetesen mivel én első 10 között voltam, ezért 100%os emelt szintű rajz érettségit kaptam. Az már persze más kérdés, hogy se a rajz érettségit nem kérik annyi helyen se az oktvmmel nem tudok mit kezdeni:) maximum jól mutat az életrajzomban, és a minisztérium most villog a munkáinkkal több kiállitáson. Remélem egyszer vissza is kapom:)
Én, mint művészeti szakközépiskolás tanuló volt szerencsém belekóstolni a művészeti egyetemek által nyújtott felvételi eljárásokba. Tény, hogy ezek az egyetemek teljesen máshogy számolják a pontokat, lehetsz te jó tanuló, őket nem ez érdekli, ami perzse érthető is, hiszen nem közgazdászokat képeznek, hanem alkotókat, művészeket. Egy átlagos művészeti egyetem, mint pl.: a MOME vagy az MKE 3 fordulóból bonyolítja le a felvételijét, nos ha nem is rögtön az első forduló de az azt követők tuti, hogy ütközni fognak, ergo, döntened kell, hogy melyiket is választod. Persze az ember külsősként gondolhatja azt, hogy igen, legyen a jelentkező határozott, de ennek szereplőjeként korántsem olyan mókás a dolog. Gondoljatok csak bele, megjelölöd álmaid 2 egyetemét ami, ha leszámoljuk mégis csak 3 ezer forint és lényegében (az első fordulótól függően) az a 3 ezer tuti, hogy ugrott és akkor azt meg se említem, hogy felvételiért még külön szednek be pénzeket egyes művészeti egyetemek.
Volt szerencsém egy ilyen évet végigjátszani elhihetitek. Az OKTV munkámmal több mint fél évet dolgoztam, meg is lett mondjuk az eredménye:) Sikerült színvonalas munkát összeállítanom. Az egyik ilyen neves egyetem legutolsó fordulójába el is jutottam ( 18 évesen, ami nagy szó, hiszen művészeti egyetemeken nem kedvelik a fiatal jelentkezőket, ezért is lehetséges az, hogy akit elsőre vesznek fel ott vagy simli van a dologban vagy akkora tehetség:) nem más ez mint nyilt titok, mindeki tudja és mindeki próbálkozik ennek ellenére). Vittem fotókat és képeket az OKTV pályázatomról, nos elég neves művészek vettek körül és néztek rám, amikor közoltem, hogy OKTV helyezett vagyok....azt hitték, hogy ez vmi környezetvédelmi verseny.. csodás érzés volt. Szóval nem igen érdekli őket semmi sem csak az adott gyakorlati teljesítmény és a munkáid, nah meg a korod is azért:) tapasztalatból beszélek elhihetitek. Elég kellemtlen, ha az embert elutasítják azért, hogy idősödjön még kicsit. Van nem egy nem kettő olyan ember aki képes 5-6 évig csak felvételizni, és nem attól függ, hogy mennyire tehetséges, az is baj ha túl jól rajzol vagy túl jó a szakmai munkája, mert akkor mit tanísanak már neki... oktv-re visszatérve. Világ életben jó tanuló voltam, érettségim is jó lett, de azért az a 80 pont nem jött volna rosszul, nem is beszélve arról, ha az ember azért halasztja el a nyelvvizsga letételét, mert OKTV döntőre készül és pályamunkát készít ( ez ugye 35 pont bukta).
Felemrülhet a kérdés, minek rajz oktv ha nem számítják sehol? nos ez jó kérdés, erről pár illetékest kéne megkérdezni. Ha már az országos rajzverseny első 3 helyezése se érdekli ezeket a művészeti egyetemeket akkor azért elgondolkozik az ember... szóval amikor arról megy a vita, hogy mennyire sanyarú a sorsa a felvételizőknek, kérlek mindenkit , hogy gondoljon szegény művészekre akik azért mindenhol szívnak ebben az oktatásban, nem is beszélve a különböző felvételi pontszámításról ( ismét hangsúlyozom semmi tanulmányi pontot nem számolnak). visszatérve ömagamra, csupán azért, hogy indulhassak ezen az OKTV-n 2 osztályozó vizsgát is le kelett tennem. Ez is a magyar oktatás sajátos világa. Más oktvkről annyit tudok, hogy nem igen érdemes próbálkozni velük, mert pár pesti suli úgyis trükközik:) Persze tisztelet a kivételnek ezt én is csak hallottam.
Remélem segíteni tudtam pár dologban azért

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.22. 20:25:06

@loutrec:
"Kis pontosítás talán: a rajz oktv helyezettek is kaptak/kapnak érettségit"
Kis pontosítás:régen kaptak, jelenleg nem, még középszintűt sem.

Egyébként gratulálok az eredményedhez!

gyepes 2009.01.22. 20:30:27

@loutrec:
Idéntől már semmelyik tárgyból sem ad érettségit az OKTV. Még jó, hogy ezt nem tavaly találták ki, mert jól néztem volna ki, ha a 8 OKTV döntömmel se megyek semmire.

misc · http://misc.blog.hu 2009.01.22. 21:43:41

bakker senkinek se volt jobb dolga a gimnáziumban, mint OKTV-re járni :P?

a felvételi ponthatárok úgyis elég alacsonyak, OKTV nélkül is be lehet kerülni akárhova..

loutrec 2009.01.22. 22:30:19

köszi a pontosítást és a gratulációt is:)
azt h hol és mi elég alacsony az sztem nézőpont kérdése. az pedig h az ember be mer vállalni egy országos megmérettetést is az meg csak többet ér h ennyi meg annyi %os lett az érettségim vagy annyi vagy ennyi lett ráírva a dogámra, mert minden érettségi között és osztályzat között is óriási a különbség...sztem sokkal jobb lenne ha minden egyetem külön felvételiztetne, és akkro nem lenne ez a túlhajhászott pluszpontvadászat.
aaz örök dilemma adott: mire jó vajon a rajz oktv ?:) vki segíthetne

KiNG 2009.01.23. 00:01:17

@SCUMM: ma már tényleg elég...
És, ha megnézzük, ma a 400+80-as rendszerben simán bejutnék azokra a helyekre, ahová anno nem sikerült...
Igazságosabb rendszer ez...

Thera 2009.01.23. 00:10:05

"bakker senkinek se volt jobb dolga a gimnáziumban, mint OKTV-re járni :P?"

NEm OKTV re jártam hanem rengeteg létező matek és több fizika (esetleg kémia) versenyre vegyesen. Alig volt olyan város a kárpát medencében ahova így nem lehetett eljutni. 3 napos út egy döntő, mondjuk 1 fél nap a verseny. Ismerős konkurensek az ország minden tájáról.

Meg persze nyerni jó. MEg igazából szerettem gondolkodni időre tétre.

Corry 2009.01.23. 07:46:39

Sasikának igaza van, ha egy mondatban össze kéne foglalni akkor azt mondanám: a teljesítményt meg kell becsülni. Ezt már régóta nem tesszük, meg is van az eredménye.

Az OKTV színvonaláról nem tudok érdemlegeset mondani, de azért gyanítom, hogy egy olyan verseny, ahol bármely érintett középiskolás elindulhat és mégis csak lesz első helyezett, ez valamit mond. És ha már úgy adódott, hogy valaki egy ilyen versenyt megnyer, vagy helyezett, ezt a teljesítményt értékelni kellene. Ez nem kiskapu kérem, hanem a teljesítmény értékelése. A kiskapu az olyan voltcócalista találmány, én úgy gondolom nem a teljesítmény értékelése céljából van, mert ha a kiskapu az lenne, akkor mi már sajnálnánk a svájciakat az életszínvonalukért.

Pontokat adni a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeknek a mai viszonyokat ismerve méltányolandó, ámbár megint tipikus cócalista megoldás, engem emlékeztet a régi "értelmiségi származású" és "munkás származású" felvételi rendszerre, ami még a 80-as években is dívott.

Ma már nem kéne ezt nyomni, ezt a kérdést nem adminisztratív úton kellene megoldani több okból sem: a jobb egyetemeken/főiskolákon az elején tizedelik a népet, és ott már nincs ez a pozitív diszkrimináció. A kevésbé jó főiskolákon/egyetemeken előre lehet jutni, de ott a munkába állás keserves.

Ne csüggedjünk el volna megoldás: meg kéne emelni a tanárok fizetését de rendesen és kötelezni őket szakkörök tartására, vagy valami hasonló, tehát az érdeklődő de rossz körülmények közül származó ambíciózus gyerek is tudja összeszedni a tudást valahonnan, és hát erre az iskola lenne a legalkalmasabb.
A tanárok fizetését meg két helyről lehetne kigazdálkodni: megszüntetni az önkormányzatok több, mint a felét, továbbá odafigyelni arra, hogy a halmozottan rászoruló apuka nagy ívben kerülje el a kocsmákat, mert ellenkező esetben a család nem kap pénzt, hanem a gyereket tartja el az állam, természetbeni juttatásokkal.

misikeh[jogsértő módon félelmet keltve fotózott] ( · http://video.google.com/videoplay?docid=-8266131592631747056&hl=en 2009.01.24. 14:39:32

Mennyit ér? Hmm... ennyit:
A hátrányos helyzetűek 25, míg a halmozottan hátrányos helyzetűek 50 többletpontot igényelhetnek minden jelentkezési helyükön.
Köszönjük szépen.

chirle 2010.10.17. 14:04:22

hoho... engem ez idegesít... mármint ez az egész amiket olvastam.

I. halmozottan hátrányos helyzet... ( nem tartozom ebbe a kategóriába ) ... és igen nem feltétlenül korrekt a pontadás... de, az ember gyereke nem azért kapja a plusz pontot és nem azért veszik fel, mert a szülei is buták voltak. Hanem feltételezik, h nehezebb körülmények között kell adott eredményt teljesítenie szemben egy jó módú családban élőnek. Igen ám, viszont akkor nem ezt kellene nézni, hanem anyagi háttért...

II. rajz és vizuális kultura... Vincent van Gogh sem nyert OKTV-t mégis elég nagy lett a neve... Tudom ez nem erről szól, de rajz, festészet, stb... életet építesz rá? Meg lehet belőle élni? Olyan nagy ismerettség kell hozzá, hogy olyan körbe kerülj ahol találsz munkát ismeretsséget, hogy ihaj... egy matek, biosz, kémia, vagy mondok btk- szakot ( töri ) -vel induló gyerkőcnek nem az ismerettség a lényeg a jövőben hanem a tudás, és a bizonyíték szerzés, hogy TUD... egy OKTV- papírt pedig nem csak egyetem főiskola számít be, hanem ha megy az ember munkát keresni és azt mondja h hát volt egyszer ilyen is h megnyertem akkor a válasz "mesés, pirospont".... hiába vered a nyálad az OKTV miatt, a rajz és vizuális kultura nem tanulás hanem tehetség kérdése...

III. Magyarországon mit vársz?

Maradok tisztelettel Chirel!

gabcica 2010.11.28. 16:29:14

Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt, hogy hogyan fogalmazzák emg, hogy mit várnak el tőled és pl. tavaly tudod mi a parafrázis szó ejelntése de nem ezt írják le neked akkor ad valami vélemyént a rajz oktv-ről. az pedig h milyen méretekben és mit kell csinálnod lekorlátozódik 50x50 cm-re és ebben az évben sapka és világító torony készítésére. A rajz érettségit pedig nem nagy kunszt megcsinálni és emeltezni sem lehet sajnos belőle, azt se számítják sehova tehát azt is elllehetne törölni. Az oktv pedig csak egy sima verseny ennyi erővel akármilyen országos versenyen indulsz és benne vagy az első 10ben azért is kaphatnál plusz pontot. A rajz oktv-vel nem mellesleg az a baj, hogyha te valamit csinálsz és az szerinted ötletes oda való a tanárodnak is tetszik és mások is mondják hogy milyen jó lett majd vissza kapsz egy kis papírt azzal a szöveggel, h formailag értelmezésileg rossz. amúgy művész szakmából lehet h egy kicsit jobban meglehet élni mintha emész btk szakra életművésznek vagy lesz belőled a 30450. közgazdász vagy média és komunikáció szakon végzett munkanélküli. ezekre a helyekre elég sok embert vesznek fel pedig nincs rá igény míg művészeti egyetemekre évenként 10 ember jut be szakonként vagy kevesebb. és ott tényleg nem érdekli őket h milyen versenyeket pályázatokat nyertél meg ezek nem másoknak való bizonyítgatás h te jó vagy hanem számodra való elismerés.....
süti beállítások módosítása