HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Központi felvételi és ami mögötte van

2009.01.25. 14:57 sasika61

 

Az elmúlt héten lezajlottak a középiskolai írásbeli felvételi vizsgák. Az folyamatnak új eleme, hogy a hagyományos 4 évfolyamos gimnáziumokban szóbeli felvételi vizsgát csak akkor lehet szervezni, ha az intézmény megíratja a központilag kiadott egységes feladatlapokat matematikából és magyarból, egyébként csak az általános iskolai tanulmányi eredmény alapján lehet a tanukókat rangsorolni. A 8 és 6 évfolyamos gimnáziumoknak még ez a lehetőségük sincs meg: ott a szóbeli még akkor is tilos, ha egyébként az iskola bejelentkezik a központi felvételire.
 
Noha nem értek egyet a változtatással, mert ebben az iskolák pedagógiai szabadságának korlátozását látom, el kell ismernem, hogy szólnak mellette érvek: egységes a megmérettetés, melynek eredményét minden intézménynek el kell fogadnia, „a szülőkre is kisebb terhek hárulnak majd, hiszen mellőzhetőek azok a tanfolyamok, amelyek kereti között egy adott középfokú iskola saját írásbeli felvételijére készítették fel az oda jelentkező tanulókat.”                                            http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=2085&articleID=231967&ctag=articlelist&iid=1.
 
Ugyanakkor legalább ilyen erősek az ellen szóló érvek is. Pl. a rendelet szerint a szóbeli vizsga eredménye a felvételi eljárás egészében megszerezhető összesített eredmény, összpontszám huszonöt százalékánál nem lehet több. Ez azt jelenti, hogy adott esetben egy tagozatos osztályba (biológia, nyelv stb.) a gimnáziumok legfeljebb 25%-ban számolhatják be az adott területen elért eredményt, így előfordulhat, hogy kiesnek kiváló biológiai ismeretekkel rendelkezők, akik viszont gyengébbek magyarból stb. Ugyancsak nem szerencsés, hogy egyáltalán ahhoz, hogy az intézménybe jelentkező gyereket láthassuk, meg kell íratni a központi felvételiket. (Az idén 50 ezer főt úgy fognak felvenni a középiskolák kizárólag általános iskolai eredmények alapján, hogy az illetőt csak szeptemberben fogják látni; s az sem mellékes, hogy ugyanaz a ”hozott” pontszám egészen eltérő tudásszintet jelenthet.) Összességében a tehetséggondozás, a tehetségek kiválasztása lesz nehezebb a változtatás által, s ez mindenképpen ellene szól.
 
Tegnap estig javítottam a magyar feladatlapokat (itt, itt, itt), egyfajta nyitott kíváncsisággal, hogy milyenek. El kellett ismernem, hogy ezek a feladatok nem rosszak: kellően differenciálnak, sokszínűek, érdekesek, ugyanakkor tehetséges és jól felkészült tanulók számára megoldhatók. Már-már hajlottam volna rá, hogy beírjak egy dicséretet a minisztérium bizonyítványába (a feladatlap készítőinek továbbra is jár ez), mígnem haza nem jöttem a hosszú javításból, s átlapoztam a tegnapi Magyar Nemzetet.
A 2. oldalon található cikkükben beszámolnak a felvételikről, s itt idéznek egy szocialista politikust, Katanics Sándort, aki a következőkkel indokolja a „reformot”: „ …az intézményen belüli írásbeli, illetve a szóbeli vizsgák … lehetőséget adnak indokolatlan szelekcióra és szegregációra.”
 
Valójában ez a mondat, illetve a mögötte lévő tartalom, ami mindenképp visszautasítandó, s ami jól mutatja a változtatás tényleges indokait: a minisztérium bizalmatlan tanáraival szemben, s eleve azt feltételezi, hogy mi mindannyian másra sem várunk, minthogy bárcsak szelektálhatnánk és szegregálhatnánk már indololatlanul egy keveset (de még inkább sokat); mintha mindannyian megbízhatatlanok és felkészületlenek lennénk, ezért ki kell venni a kezünkből a döntés jogát. Mit mondhat erre egy tanár, aki igyekszik tárgyilagosan értékelni, aki soha nem szegregált, és soha nem tenne különbséget sem tanítványai, sem más ember közt kizárólag azok bőrszíne alapján? Csak legyintek. Ez jobban fáj, mint az, hogy estig ingyen javítottam. Merthogy a nagy reformlendületben a minisztérium figyelme a díjazásra már nem terjedt ki.

 

12 komment

Címkék: oktatás közélet szegregáció középiskolai felvételik

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr25901318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edömér 2009.01.25. 17:34:02

Azért azt el kell ismerni, hogy általánosan bevett szokás Magyarországon a protekció (szelektálás). Az új felvételi rend pedig kevésbé támogatja, hogy az igazgató szomszédjának a kisunokája a 120. helyről is bejusson egy jó hírű iskolába. És hát a szegregáció sem ismeretlen nálunk. Csak zárójelben jegyzem meg: bizonyos esetekben ez még helyeselhető is.

Úgyhogy akinek nem inge...

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.25. 18:38:04

@Edömér:
Ez igaz. Ellenvetném ugyanakkor, hogy a jobb iskolák nem érdekeltek abban, hogy kellően nem motivált gyereket vegyenek fel. Az az egy-két eset, ami eddig is lehetett, most is meglesz.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.01.25. 22:01:16

Jó öreg bolsi mentalitás.
Csak nem képzeled Sasika, hogy majd a tanárok belekontárkodnak az 4éves tervbe?
Hogyisne osztályidegeneknek adni ilyen fontos döntést, hol élünk? Megbízhatatlan látens fasiszták vagytok mind, ha Pártunk és Vezérünk nem ügyelne, folyton csak szegregálnátok és szelektálnátok!

[s]a[/s]

blogszemle (törölt) · http://magyar-blogszemle.blog.hu/ 2009.01.25. 22:14:47

A felsőoktatástól elvettétek a felvételit.
Mit ugattok akkor?

Legszebb öröm a káröröm.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.25. 22:30:26

@blogszemle:
Ki? Mi? Mit vettünk el? Mi hoztuk a rendeleteket, törvényeket? Miről beszélsz/ugatsz?

teemur · http://teemur.blog.hu 2009.01.26. 13:10:41

Laikusan átnézve (nem vagyok pedagógus) csak a 4.-es feladatlap utolsó feladatával kapcsolatban vagyok szkeptikus:

"Készíts 7-8 mondatból álló elbeszélő fogalmazást!
„Építsd be” a szövegbe a bekeretezett szavakat és a szókapcsolatot!
/egészség, túrabakancs, virágos mező, hátizsák, hegyoldal/
A szavakat toldalékolhatod!
Adj címet is a fogalmazásodnak!"

Mit csinál szegény (felmérő teszt szempontjából) hátrányos helyzetű nagyvárosi gyerek, aki még sosem volt hegyi túrán, aki netán még életében nem látott bakancsot, mert nem telik rá?

(((Egyébként meg a 7-8 mondat nem kevés egy kicsit, még egy 4.-esnek is?)))

blogszemle (törölt) · http://magyar-blogszemle.blog.hu/ 2009.01.26. 14:37:13

@sasika61: az általános és középiskolai tanárok gyakorlatilag mszp-szdsz hívek. Lásd pedagógusszaxervezet a la szőllősiné.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.01.26. 18:17:56

@blogszemle: És mond, honnan szerzel te ilyen infókat?
Pedagógus szakszervezetből pedig több is van. A PDSz-esek körében pl nem igazán népszerű sem az mszp sem az szdsz.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.01.26. 20:11:04

@teemurnak:
előtte meg kell oldani a feladatlapot, 45 perc van mindenre, szerintem éppen elég.

Corry 2009.01.26. 21:49:34

Szerintem a minisztérium faszságot csinál. Nem hiszem, hogy a felvételikor lesz szegregálva a cigánygyerek. Szerintem a nagyja el se jut a felvételiig, és amelyik eljut, azt a gyereket tényleg nem szabad szegregálni és úgy gondolom, hogy jóérzésű ember (pedagógus) nem is nagyon teszi, mert egy ilyen emberke már a felvételivel is letett valamit az asztalra.

A cigánygyerekek nagy részénél a felvételiig való eljutás se nagyon megy, inkább ezen törjék a fejüket, de kevésbé bántó módon.

misc · http://misc.blog.hu 2009.01.27. 09:54:15

húgom most felvételizett, ezért végignéztem a feladatsorokat, illetve megcsináltam a matekot.. egész jók szerintem, jól eltalálták a nehézséget. nagyon tetszett az a matekfeladat, amiben rejtve megjelenik egy egyszerű számtani sorozat, aminek néhány tagját ki kell számolni. A sorozatokról természetesen ált. iskolában még nem tanulnak, de a feladat úgy volt megszövegezve, hogy így is megoldható legyen. ez a feladat sztem jól felméri, hogy mennyire könnyen ért meg új matematikai koncepciókat a gyerek.


az utolsó bekezdésről:
vérlázító, felháborító, undorító, hogy meg lehet azt csinálni, hogy a közoktatás első számú céljának kinevezik a "felzárkóztatást", a hangzatos "esélyegyenlőség megteremtését", a "deszegregációt"... nagyon nemes eszmék ezek, de könyörgöm: mit nyújt az oktatás azon gyerekek számára, akik motiváltak, intelligensek, és rendezett körülmények között élnek? azt, hogy ugyanolyan esélyeik lesznek, mint agresszív, motiválatlan, kezelhetetlen fiatalkorú bűnözőknek?

nem értem, miért számít szitokszónak az elitképzés.. nem lenne természetes, hogy a jobb képességű gyerekek olyan iskolákban tanulhatnak, ahol magasabbak az elvárások, gyorsabb a tempó és nehezebb a tananyag? milyen pervez elképzelés akarja a leggyengébb képességű tanulók szintjének megfelelőre legyalulni az egész közoktatást?

a középiskolai felvételi rendszer ugyanis ezt célozza. Elég érdekes azért, hogy egy felvételi rendszer (ami ugye teljes mértékben a megfelelő tanulók kiválasztásáról, a szelekcióról szól) fő céljaként a korai szelekció elkerülését nevezik meg..

nagyon tisztelem azon iskolák vezetőségét, akik a hivatalos elképzeléseknek ellenállva szembeszállnak az esélyegyenlőségi keresztes hadjárattal, és valahogy megkerülve a szabályozást mégis igyekeznek az iskolájuk számára legmegfelelőbb gyerekeket felvenni..
süti beállítások módosítása