HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!
babtabla.hu

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Sorsológépeket az iskolákba!

2009.02.05. 13:59 sasika61

 

Ahogyan az nagyjából várható volt, a középiskolai felvételik módosított szabályozása több problémát okozott, mint amennyit megoldani kívánt. Az eredeti cél teljesült: „A bevezetett új szabályozásnak az a célja, hogy a tanulók számára kisebb teherrel, és a középfokú iskolák által helyben összeállított saját készítésű írásbeli feladatlapok nélkül folyhasson a 2008/2009. tanévi középfokú beiskolázás. Mindezek alapján a szülőkre is kisebb terhek hárulnak majd, hiszen mellőzhetőek azok a tanfolyamok, amelyek kereti között egy adott középfokú iskola saját írásbeli felvételijére készítették fel az oda jelentkező tanulókat.”
A tanulók megírták a központi feladatlapokat, a szülők mellőzhették a tanfolyamokat, a tanulók kisebb terhelése pedig oly jól sikerült, hogy a Magyar Nemzet mai cikke szerint a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba jelentkezők közül tömegesen értek el azonos pontszámot. E képzési típusban megtiltották a szóbeliztetést is, így állt elő a korábbinál nagyobb probléma: mit tegyenek az iskolák, ha a férőhelyük korlátozott, differenciálni pedig nem tudnak? Nem mellékesen jegyzem meg, hogy általában kiváló gimnáziumokról van szó, ahol „elitképzés” folyik, az érintett igazgatók szerint éppen ezt akarta a módosítás lehetetlenné tenni.
 
Ekkor merülnek fel –kényszerből- a tanulók tényleges tudásával kapcsolatban nem lévő szempontok: kinek jártak már oda a testvérei, szülei, ki hátrányos helyzetű s egyebek. Ezek, valljuk be, merőben szubjektív szempontok, sokkal szubjektívebbek, mint a megtiltott szóbelik lettek volna. Hangsúlyozom, hogy az igazgatók kényszerhelyzetben gondolkodnak efféle megoldásban, a felelősség a minisztériumé.
 
A központi írásbelin elért pontszám mellett figyelembe kell venni még az általános iskolai tanulmányi eredményeket is (ez sem objektív mérce, ugyanaz a jegy iskolánként eltérő tudást takarhat), ami a nyolc évfolyamos iskolák esetében nem is tudom, hogyan kivitelezhető, hiszen az alsó tagozaton osztályzás nincs, csak szöveges értékelés. Ezt valamilyen módon át kell konvertálni jeggyé, hogy számítható legyen. Ez Hajnóczy Péter egyik novelláját juttatja eszembe: Egyszer egy fejes kitalálta (a munkaverseny során), hogy a kubikusoknak műtejet kell inniuk, akkor majd nem kívánják majd a húst. Aki a legtöbb műtejet elfogyasztotta, húst kapott jutalmul – A kecske. Ide vonatkozóan: a tanárok nem osztályozhatnak, mert…, de a kötelező szöveges értékelést a továbbtanuláshoz jeggyé kell átalakítani.
 
Bár a téma komoly, az előállt probléma jelentős, mégsem tudom megállni, hogy ne csavarjak rajta egyet. Annál is inkább, mert a minisztériumi baklövések szinte kiáltanak az iróniáért. A javaslatom tehát a következő: az Új tudás, új iskola program keretében hirdessék meg, hogy minden iskola kapjon egy sorsoló gépet! A lottósorsoláson alkalmazott kis szerkezetekre gondoltam: kis gömbök, benne az azonos pontszámú tanulók nevével, nyilvános, közjegyző előtti sorsolás, kis esztrádműsor neves előadókkal, mint Majka-Lajka-Buci-Nyuszi stb., felőlem a levegőt kerengetheti maga a miniszter is, lufifújásban úgyis otthonosan mozog.
 
És hát az sem mellékes szempont, hogy a szerkezetekre kiírt közbeszerzéseken jutalmazni lehetne a „haveri kört” – íme, egy új pénzlenyúlási lehetőség! Az egész annyira modern, annyira objektív, friss, újszerű, innovatív, hogy még talán uniós forrásokat is lehetne rá szerezni. Nem ez lenne az első baromság az oktatásban, amit támogatnak.

10 komment

Címkék: oktatás sorsolás középiskolai felvételik pontegyenlőség

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr77924396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Corry 2009.02.05. 17:45:04

Eddig minden nívósabb középiskola saját felvételit is csinált. Ahogy néztem a gyermekeim felvételijénél, csak a tényleg igazán neves iskolák tették ezt, közülük sem mindegyik. Nem tudom mire vélni a dolgot, főleg például azt nem, ha van egy matektagozat, fizika tagozat, magyar tagozat egy gimnáziumban, akkor oda miért a többi jelentkezővel azonos szintű felvételit kell írni?

Az a baj veletek Sasika, hogy még mindig túl jó munkát végeztek, a gyerekeket gondolkodni is megtanítjátok, ezt nem kéne már.
Ha nem rontjátok le önkéntes alapon a színvonalat, majd megteszi ezt a minisztérijom helyettetek, irgumburgum :-)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.05. 20:59:28

hajnóczy péter rulez...

alice cooper: school's out

Well we got no choice
All the girls and boys
Makin' all that noise
'Cause they found new toys
Well we salute ya
Can't find a flag
If that don't suit ya
That's a drag

School's out for summer,
School's out forever
School's been blown to pieces

No more pencils
No more books, yea
No more teacher's dirty looks

Well we got no class
And we got no principles (principals)
We ain't got no innocence
We can't even think of a word that rhymes

School's out for summer
School's out forever
My school's been blown to pieces

No more pencils
No more books
No more teacher's dirty looks

Out for summer
Out 'til fall
We might not come back at all

School's out forever
School's out for summer
School's out with fever
School's out completely...

nudlee 2009.02.05. 21:27:26

A módszert azért találták ki, hogy a nívós középiskolába ne az igazgatónak legtöbbet fizető papa rakja be a gyerekét, mint ahogy ezelőtt volt.
Szóbeli = le nem mérhető előnyökhöz jutnak "bizonyos" diákok.
Úgy beszélsz, mintha erről nem tudnál, pedig elvileg te is pedagógus vagy, nem?
Vagy te általános iskolában tanítasz? Bocs, nem szoktalak olvasni.

akrosztikon 2009.02.05. 21:46:14

Hát hivatalosan valóban ez a helyzet, de az "elitgimnáziumok" megtalálják a módját, hogy szervezzenek egy nemhivatalos szóbeli fordulót is. Ugyanúgy ahogy ezt megtették korábban is. A rendszerváltás előtt, amikor hivatalosan tilos volt így felvételiztetni, pl. a debreceni Tóth Árpád Gimnázium vagy a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vígan szervezett önálló szóbeli felvételit is. Így lesz ez most is, és azt hiszem, nincs ezzel semmi baj. Szükség van arra, hogy a jóképességű, tehetséges gyerekek egy olyan intézményben tanuljanak, amely megfelel a képességeiknek, biztos tudásbeli alapot nyújt a későbbi tanulmányaikhoz, és segíti őket a fejlődésben.Rengeteg konflikust eredményez mind az oktató-diák, mind a diák-diák, mind az oktató-tanár viszonyban, ha egy osztályban kiugróan eltérő teljesítmény nyújtó diákok vannak. Természetesen fontos, hogy az oktatás ne növelje feleslegesen az amúgy is jelenlévő társadalmi különbségeket, de az erőszakos egységesítésnek nincs semmi értelme. Be kell látni, hogy szükség van olyan intézményekre, amelyek a mindenkori szellemi elitnek biztosítanak tudásbeli alapot. Lehet érvelni azzal, hogy ez igazságtalan, de túlnyomórészt azok a diákok teljesítenek jól a középiskolában, akik már az általános iskolákban is jól teljesítettek. Csodák nincsenek. A nyolcosztályos képzések felvételije elsősorban a képességekre koncentrál és nem a lexikális tudásra, hiszen egy 10 éves gyereket nem lehet úgy felvételiztetni, mint egy 14 éveset, emiatt előfordulnak tévedések, de azok a diákok, akik később nem tanulnak megfelelően, úgyis iskolát váltanak, és ez fordítva is igaz, akit esetleg nem vettek fel elsőre, később még átvehetnek, ez működő gyakorlat, bár igaz, hogy a vezető gimnáziumokban hagyományosan csökkenek az osztálylétszámok a képzés alatt. Sokkal szerencsésebb egy olyan oktatási rendszer, ahol mindenki a céljainak és a képességeinek megfelelően választhat iskolát, mint egy olyan, amely az uniformizálásra törekszik.

akrosztikon 2009.02.05. 21:56:04

@nudlee: Biztosan előfordulnak visszaélések, de azért összességében a jó gimnáziumokba a jól tanuló diákok jutnak be, mivel a szóbeli felvételi sem ad hoc alapon működik, hanem részletes szabályzata van. Én, személy szerint egy viszonylag "nívós" budapesti nyolcosztályos gimnáziumban tanultam, és az évfolyamon kevés olyan diák volt, aki nem ütötte meg az elvárt szintet, akik pedig mégis, azok az első két évben átmentek másik iskolába. Nem volt szüksége a szüleimnek arra, hogy fizessenek azért, hogy felvegyenek, ami azt illeti, ezt nem engedhették volna meg maguknak. Ugyanez a gyakorlat a felsőoktatásban az egyetemi szakkollégiumok esetében is.

Csavarhúzós 2009.02.05. 22:35:16

Erről én is írtam:
orankivul.blog.hu/2009/02/05/kozepiskolai_felveteli

Arról is, hogy a rendszernek előnyei is vannak - reméljük kialakul belőle valami jól működő rendszer, bár valóban vannak problémák.

Olyanról tudok, hogy egyes elit iskolák (ahová kollega gyereke jelentkezett) már a felvételi előkészítőn megajánlotta a befutó helyet a felvételin. Ha ezt meg lehet tenni, akkor valószínűleg olyan a szisztéma (ahogy eddig is), hogy a középiskolának a felvételitől és a hozott pontoktól teljesen függetlenül joga van olyan sorrendet meghatározni a tanulók között, amilyet akar. Ez viszont azt jelenti, hogy továbbra is lehetséges a privát felvételi vizsga, csak éppen nem úgy hívják.

nudlee 2009.02.05. 22:51:03

"Biztosan előfordulnak visszaélések, de azért összességében a jó gimnáziumokba a jól tanuló diákok jutnak be, mivel a szóbeli felvételi sem ad hoc alapon működik, hanem részletes szabályzata van. "

Na elég legyen annyi, hogy tudom, hogy nem előfordulnak, hanem rendszeresen történnek visszaélések.

"Rengeteg konflikust eredményez mind az oktató-diák, mind a diák-diák, mind az oktató-tanár viszonyban, ha egy osztályban kiugróan eltérő teljesítmény nyújtó diákok vannak."

Amennyiben a szerzett és hozott pontok alapján azonosan kiugró pontszáma lesz a gyerekeknek akik a nívós iskolába bekerülnek, kikerültük a problémát.

akrosztikon 2009.02.05. 23:10:41

@nudlee: Úgy érzem, hogy az "elitiskola" fogalma alatt mást értünk. Vannak "elitiskolának" nevezett magániskolák, amelyek különböző szempontból eltérnek a hagyományos iskoláktól, ezekről nekem nincs személyes tapasztalatom. Én elitiskola alatt azokat a főleg önkormányzati tulajdonban lévő gimnáziumokat értem, amelyeknek hagyományosan jó a hírnevük elsősorban a különböző rangsorokon való előkelő helyezésük miatt. (Más kérdés, hogy ezek a rangsorok kinek mennyire fontosak.)

"Na elég legyen annyi, hogy tudom, hogy nem előfordulnak, hanem rendszeresen történnek visszaélések."

Szerintem ne legyen elég ennyi. Ha biztosan tudsz ilyenekről, akkor érdemes megnevezned azokat az iskolákat, ahol ilyen rendszeresen megtörténik, hiszen egy idetévedő szülőnek ezzel akár segítséget is nyújthatsz, másrészt én is kiváncsi vagyok, hogy hol történik meg ilyesmi és hányszor. Gondolom nem rendelkezel személyes tapasztalatokkal az összes magyarországi gimnáziumról, így a "rendszeres" fogalma elég kétséges, de a konkrét eseteket mindenképp érdemes megnevezni.

Amennyiben a szerzett és hozott pontok alapján azonosan kiugró pontszáma lesz a gyerekeknek akik a nívós iskolába bekerülnek, kikerültük a problémát. "

Ez tudomásom szerint eddig is így volt, hiszen az általam ismert jónevű gimnáziumokban eddig is meghatároztak egy ponthatárt, ami alatt nem mehetett szóbelizni a felvételiző. Én nem találok semmi kivetnivalót abban, ha egy gimnázium az adott pontszámot elért diákokat szóban is meghallgatja, hiszen így jobban meg tudja állapítani, hogy az adott felvételiző a későbbiekben valóban megfelelően fog-e teljesíteni az adott iskolában. Természetesen a szóbeli felvételi, mivel szubjektívebb, mint egy teszt, lehetőséget ad visszaélésekre, de erősen kétségesnek tartom, hogy azok az iskolák, amiknek a presztizsük miatt fontos szempont a kötelező tanulmányok melletti tevékenység (pl. OKTV, TUDOK stb.) rendszeresen felvennének alkalmatlan diákokat pusztán a szülők pénze miatt.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.02.06. 05:52:17

@nudlee:
nem állítom, hogy nem volt ilyen eset soha, sehol, de azt igen, hogy egyetlen jó iskolának sem érdeke, hogy nem odavalókkal töltse fel a helyeit.

Corry 2009.02.06. 10:09:27

Azt nem értem továbbá, hogy pártunk és kormányunk most éppen miért evvel a témával foglalatoskodik. Az oktatásügyön lehetne javítani, de én úgy gondolom, hogy az ország egészéhez képest még kifejezetten jól működik, sok éves szadesz ötletgyártás ellenére.
Más szóval az elitgimnáziumok a közszférának egy fehér holló szeletét jelentik, mert csúnya piacgazdasági fogalmakkal operálva, versenyképesek lennének másutt is.
Persze vannak alapvető megállapítások:

1. A tudás nem demokratikus kategória
2. Nincs királyi út
3. A tudást meg kell becsülni és fizetni, mert elmegy oda, ahol megbecsülik és megfizetik.

Ezek a pontok a fejlett szocialista rendszer egyenlősdijeivel összeegyeztethetetlenek és ráadásul ahogy írtam a gimik egy része kilóg a közszférából, ezért meg kellett oldani valahogy ezt a kérdést.
Nagyon jó, hogy találtak egy újabb lehetőséget, ahol egy még jól működő rendszert szét lehet barmolni. Szerencsére hamar itt van 2010 és vissza lehet állítani az egészet, csak sok időbe fog kerülni szegény következő kormánynak.
süti beállítások módosítása