babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Kötelezővé lehet-e tenni a természettudományos érettségit?

2008.10.07. 18:46 sasika61

 

  Pálinkás József, közéletünk egyik legrokonszenvesebb politikusa az MTI-nek adott nyilatkozatában tért ki újból a kérdésre annak kapcsán, hogy csütörtökön A közoktatás és a tudomány kapcsolata – tehetséggondozás címmel előadást tart Hajdúszoboszlón, a X. Országos Közoktatási Szakértői Konferencián: http://www.mno.hu/portal/589590.
A felvetés nem új, már márciusban az Országgyűlés oktatási bizottsága is tárgyalta a javaslatot, sőt egyhangúlag támogatta azt. Akkor úgy tűnt, hogy az új tárgy (ami lehet a fizika, a kémia, a biológia, esetleg az összevont természettudomány) 3-4 év múlva lesz kötelező.
 
 Az MTA elnöke okosan érvel álláspontja mellett, s ezek az érvek elfogadhatók még az olyan nem hozzáértők számára is, mint amilyen én vagyok (szakemberhiány az adott területeken, gazdasági okok, a jelenlegi képzés elhanyagoltsága, az oktatás közelítése a hétköznapokhoz stb.) A kérdés azonban nem is úgy vetődik fel, hogy szükséges-e kötelezővé tenni egy új természettudományos tárgyat. Igen, szükséges, magyar - történelem szakon végzettként is ezt mondom. Gyakorló tanárként én azonban másra helyezném a hangsúlyt: lehetséges-e bevezetni a kötelező érettségit a jelenlegi feltételek mellett? Sajnos, erre viszont határozott nem a válaszom.
 
 Miért? – kérdezhetik jogosan olvasóim.
Nézzük az okokat, tegyünk fel kérdéseket!
Alkalmasak-e a most középiskolában tanulók egy plusz érettségi tárgyra? Nem. Legalábbis sokan nem. A középiskola ugyanis az utóbbi évtizedekben felhígult, 20-25 évvel ezelőtti, pályakezdő koromhoz képest azt látom, hogy nagyon sokan egy szinttel feljebb tanulnak, mint ami a képességeikből futná: a volt szakmunkás a szakközépben, a szakközepes a gimnáziumban, s följebb menve jó néhány főiskola alig nyújt színvonalasabb képzést, mint egy jó nevű gimnázium. A középiskolások jókora része már ezt az öt tárgyas érettségit is csak úgy tudja megcsinálni, hogy le kellett butítani szintjükre a követelményeket (ezt „hivatalosan” úgy kommunikálják, hogy az érettségit kétszintűvé tették…) Számukra egy hatodik érettségi tárgy maga lenne a csapás, ráadásul éppen ezek a természettudományos tárgyak számítanak körükben „mumusnak”: garantálható, hogy gyerekek, szülők tömegei fogják átkozni, aki rájuk kényszerít ilyen változást.
 
 Alkalmasak-e a fizika, kémia, biológia jelenlegi követelményei, tankönyvei a tömeges elsajátításra? Itt ingoványosabb terepre érek, hiszen nem vagyok szakember. De látom a tanítványaim, gyerekeim könyveit. Hát, mit mondjak? Azok a tárgyak, amelyeknek a legközvetlenebb kapcsolatban kellene lenniük a hétköznapok világával, éppen azok szakadtak el legjobban attól. Felfoghatatlan szaknyelv, túlrészletező leírások, bonyolult számítások: júniusban volt szerencsém egy jó képességű, biológiatagozatos osztályt érettségiztetni, így hallottam kémiafeleleteiket, s csak bámultam, mint mozis a lyukon. Ugyanis szinte semmit nem értettem a fő témán kívül, hogy pl. szénmonoxid. Ami erre rárakódott a felelet során, az számomra megfejthetetlenebb volt, mint a phaisztoszi korong. Ezt a problémát az MTA elnöke is érzi, nem véletlenül szól a tananyag átalakításáról. Csakhogy ez nem megy egyik évről a másikra: ehhez át kell alakítani a tanárképzést, átírni a tankönyveket, gyakorlattá tenni az alap-és középfokú oktatásban stb. Hogy ez miként mehetne végbe 3-4 év alatt, azt elképzelni sem tudom. Ha ugyanis minden változatlan marad, s így „szabadítják rá” a középiskolásokra a természettudományos érettségit, akkor a tényleg nagyra becsült elnök úr  csuklani fog élete végéig.
 
 Van azonban egy megérzésem. Szerintem nem eszik olyan forrón a kását. Az ötletet ugyan minden párt támogatta, de hajlok rá, nagyrészt csak azért, nehogy úgy tűnjenek, mintha ellenségei lennének a természettudományoknak (amihez többségében éppúgy nem értenek, mint én). De el fogják szabotálni a döntést, még inkább a végrehajtást. Az érettségizettek ugyanis szavazóképesek: egy elégséges, netán bukott, ezért ellenséges tanuló pedig ugyan kinek hiányzana a szavazófülkéből?

46 komment

Címkék: oktatás iskola érettségi természettudományok pálinkás józsef

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr2701580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sergei 2008.10.07. 19:10:36

Szerintem a matek oktatására kellene rágyúrni, mert a bugyuta középszintű feladatok is kihívást jelentenek nagyon sok diáknak, pedig nagyon fontos lenne, hogy legalább azon a szinten (ami alacsonyabb a kívánatosnál) tudjanak számolni.

Mondom ezt olyan informatikusként, akit egy másik blogban lesíkhülyéztek, amiért azt mondtam, hogy a mainál kisebb számú, de magasan képzett bölcsészeket kellene képeznünk, hogy ők vezessék az országot.

misc · http://misc.blog.hu 2008.10.07. 21:03:10

az érettségi színvonalának emelése nagyon fontos lenne.. de egy term.tudományos tárgyi érettségi kötelezővé tétele így, ebben a formának egyszerűen nem működne.

az érettségit a legtöbb tárgyból az utóbbi években (de legfőképp idén) lebutították, a középszintű magyar, történelem és matek érettségi úgy általánosságban egy vicc. Viszont pont a term.tud. tárgyakból maradt meg az érettségi elfogadható nehézségi szinten, valószínűleg azért, mert ilyenből csak az megy érettségire, aki tényleg tud is valamit a tárgyból, ellentétben a kötelező magyar matek törivel.. Érdemes megnézni a statisztikákat, a biológiai középszintű érettségik sikerült a legrosszabbul.. annak ellenére, hogy bioszból nem kötelező érettségizni..

ha idén mindenkinek meg kellett volna írni egy középszintű biológia, kémia vagy fizika érettségit, akkor az érettségizők nagy többségének lenne most egy 20-50%-os érettségije. Valószínűleg sokan nem buktak volna meg (20% nem elérni szinte lehetetlen), de mégis.. mire lenne jó az egész? Hosszútávon pedig egy ilyen intézkedés csak a termtud érettségik lebutításához vezetne.

A termtud tárgyak megmentésére azt tudnám javasolni, hogy először is felejtsük el a "Science" (összevont termtud tárgy) hülyeséget, amiről most annyit beszélnek.

poppinsné 2008.10.07. 21:09:38

"nagyon sokan egy szinttel feljebb tanulnak, mint ami a képességeikből futná: a volt szakmunkás a szakközépben, a szakközepes a gimnáziumban, s följebb menve jó néhány főiskola alig nyújt színvonalasabb képzést, mint egy jó nevű gimnázium"

Ez pontosan így van az "alsóbb szinteken" is: az alsós általános iskolás gyerekek közül nagyon sokan megrekednek az óvoda szintjén, nem képesek beilleszkedni az iskolai rendszerbe, magatartászavarosak. Úgy kerülnek a felső tagozatba, hogy különféle nevelési tanácsadó szolgálatok kiállítják róluk a bilétát: dislexia, diskalkulia, meg egyéb "diszek":) Meggyőződésem, hogy az esetek többségében ezeknek a gyerekeknek nem lennének "képességzavaraik", ha az otthoni háttér, család rendben lenne. De nincs rendben. Stresszesek, értékzavarosak, identitászavarosak a legfogékonyabb korszakukban. Sokan a pedagógiga szintjén kezelhetetlenek. Orvosi esetek. Szerintem. Egyre kevesebb az olyan gyerek az általános iskolában, akit meg lehetne "menteni" a jövőnek: hogy képes legyen egy BÁRMILYEN középfokú oktatási intézményben helytállni. Ez engem nagyon elszomorít, hiszen általános iskolás felsős gyerekeket tanítok. Néha "kiragyog" pár gyerek a sötétségből, én rájuk koncentrálok, a többi mehet a levesbe....

misc · http://misc.blog.hu 2008.10.07. 21:20:11

Annyit még hozzátennék, hogy a mostani rendszerben esélytelen 12.-ben az egész osztály számára termtudot tanítani. Ilyenkor már mindenki tudja, milyen irányba megy tovább, és az orvosi pályára készülőket leszámítva a biológiára senkinek nem lesz szüksége. A diákokban így teljesen jogosan felmerül, hogy ugyan miért pazarolnák idejüket biológiatanulásra, amikor jövőjük szempontjából ezerszer fontosabb az érettségi, mint az évvégi biológia jegy, ami bőven elég, ha kettes. A mindenkinek kötelező termtud oktatás így 11. évfolyamig le kell, hogy záruljon, ha nincs kötelező termtud érettségi.

Nyilván megoldaná ezt a motivációs problémát a termtud érettségi kötelezővé tétele, viszont -ahogy fenn írtam- ehhez a jelenleginél jóval könnyebb termtud érettségire lenne szükség. Megjegyzem, hogy a jelenlegi középfokú biológia/fizika/kémia érettségi követelményrendszere egyáltalán nem a tényleg mindenki számára nélkülözhetetlen alapvető termtud tudást kéri számon, nagyon helyesen. Ennél többet viszont értelmetlen mindenkin számon kérni.

Megoldásként egy kötelező "alapfokú" termtud érettségi bevezetését tudom elképzelni. Az utolsó évfolyamon megjelenhetne az erre felkészítő általános termtud tárgy (de előtte szigorúan ágakra különbontva maradna a termtud oktatás!). Heti egy-másfél órás óraszámban ez a tárgy összefoglalhatná a korábban tanult termtud ismeretek lényeges, az általános műveltséghez hozzátartozó részeit. Így nem hagyná el senki a középiskolát úgy, hogy nem meri megérinteni a villanypásztort, mert "10 000 Volt van benne!", és megmaradna a magasabb szintű érettségi azoknak, akik ilyen pályára készülnek.

KenSentMe 2008.10.07. 21:26:30

sergei, ez a totaw-től átvett "no bölcsészeket" elv ez nagyon a liberális polgármester urat minősíti..

mindenki tudja, miért képeznek bölcsészeket: azért, amiért fákat ültetnek, meg fűmagot vetnek a köztereken.. viszonylag olcsó, csak néhány könyvtárat kell fenntartani, és egyfajta presztizst, társadalmi sikerélményt jelent, hogy "jé, itt van egyetem is" .. azt nem is számítva, hogy a világ összes informatikusa nem tud olyan alapossággal történelmi és bölcseleti témákhoz hozzászólni, mint azok, akik az életükből a régi bárdok módjára éveket meg évtizedeket magolásra szántak, hogy évszámok és események ezreit rögzítsék, a megfelelő értelmezési minták szintén ezreivel..

azért nem képeznek mindenkit informatikussá, mert az informatikus képzés marha sokba kerül.. meg fizikusokat képezni is drága.. ráadásul akármennyit is költöttél arra, hogy mindenféle műszereket meg gépeket nyomkodjanak meg kapcsolgassanak az alanyok, sokan visszaadnák a diplomájukat, ha arra kényszeríted őket, hogy száznál több ember előtt kommunikáljanak valamit, fordítsanak le valami 1000 oldalas jogi dokumentumot valamelyik idegen nyelvről ... pszichológia, jog, nyelvek, megannyi tudomány, ami bölcsészeti indíttatású, szociológia sincs történelem nélkül .. jó, vannak, akik Gadamer hermenautikáján elmélkedve élik le az életüket, az ő közgazdasági hasznosságuk talán megkérdőjelezhető, de egyrészt nekik sose lesz Porsche-jük (még lehet, hogy a metrón is bliccelniük kell), másrészt meg a tudomány szépségét sem rongyos bankókkal mérik.

az ország vezetésével egyébként nem az a baj, hogy 20 évet képezték magukat mindenféle kommunikációs és bölcseleti karokon, hanem hogy a politikai elit, a parlament nagy része semmilyen képzésben nem vett részt (b listán bekerülő szántó-vetők, meg lakatosok, akik kiírják a nevük elé, hogy politikus, aztán majd ők szavaznak.. no comment).

Valamit írva a poszthoz is: a tervezet egy vicc, mint az egész középiskolai oktatás.. inkább azt kéne kérvényezni, hogy megint legyen olyan, mint a század elején (Karinthy Tanár úr kéremjében ott vannak a párhuzamosban találkozó egyenesek.. ők még gimnáziumban tanulták a Klein-geometriát, a komplex számokat és az n-edik gyökeiket.. ehhez képest ami ma folyik...) .. "elrontottuk, eddig rossz pályán haladtunk, legyen olyan, mint régen!" .. azt hiszem, egy ilyen beismeréssel jobban járna a társadalom, mint a kézségfejlesztés és álesélyegyenlőség erőltetésével...

Sir Nyű 2008.10.07. 21:30:50

Én valahogy úgy látom, hogy a gyerekeket a világból a fizika, a biológia meg részben a kémia (nem beszélek a földtudományról, mert az komplett hiányzik a képzésből) összehasonlíthatatlanul jobban körbeveszi, mint bármelyik „humán” tárgy, ott van körülöttük szinte mindenhol. Igenis volna helye a képzésben annak, hogy ebben eligazítást kapjanak, de persze durván más szemlélettel kéne mindent csinálni.
A posztírónak meg, ha már magyartanár: szén-monoxid.

Csavarhúzós 2008.10.07. 21:31:41

>lehetséges-e bevezetni a kötelező érettségit a jelenlegi feltételek mellett?
-Egyrészt vissza lehet kérdezni, hogy "szükséges-e mindenkinek érettségit adni, aki tud írni-olvasni?". Az valóban tény, hogy egyre többen járnak érettségivel végződő képzésbe, és ezért a színvonal átlagosan gyengébb mint régen volt. De ez igaz a természettudományos érettségikre is. Lehet hogy kémiából nem értettél egy szót sem, viszont nem is a kémiát tennék kötelezővé, hanem egy természttudományos tárgyat. Nem megy a kémia, válaszd a bioszt...
Pár éve felügyeltem biológia írásbelin, és annyira könnyűnek gondoltam, hogy hazavittem egy üres példányt, és odaadtam anyámnak, hogy ugyan töltse már ki legjobb tudása szerint. Anyámnak nincs érettségije, 47-ben született háziasszony. Az ebédfőzés után pihenésképpen neki is láttott a feladatsornak, és szintidőn belül megírta négyesre. Semmit nem segítetten neki, csak egyszer bíztattam, "nyugi, semmi csavar nincs benne, néha tényleg ott van a válasz a kérdésben". Ez egy szövegértés jellegű feladatban volt, ami csak a kétszintűsítés óta szokásos, hogy megkérdeznek olyant, amit előtte közölnek egy szövegben. Anyám a biológiához csak annyit ért, amit ilyen idős korára az ember a betegségei kapcsán hall, meg a rádióból-újságból összeszed. (Ebben vannak baromságok is, mint pl. az elsavasodás okoz minden bajt)

Utána nekiláttam matematikailag elemezni a példasort. Ugye ha egy helyes választ kell kiválasztani a négyből, az 25% eséllyel akkor is sikerül, ha hottentottául van a szöveg. Ilyen módon az azévi biooszérettségin tesztkitöltésben gyakorlott, de a szöveget nem értő emberek közül százat leültetve negyvenöt átment volna (=elérte a 20%-ot) csupán tippeléses alapon.

Nem mondhatni, hogy magas a léc...

Aki nem hiszi, járjon utána, itt van a 2007 májusi középszintű
fizika:
www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/erettsegi_2007/k_fiz_07maj_fl.pdf
A tesztkérdésekkel 40 pont szerezhető, a vak majom is eléri az 1/3-át, (mivel három válasz van) azaz 13,3 pontot. A ketteshez kell 18 pont. Az utána következő számításos feladatokban is van egy csomó igen/nem kérdés, írunk valami hülye indoklást, hogy "igen, mer a garvitácijó nagyobb", aztán így bármelyik maturáló megkaphatja a kettest, aki, ha a fizikához nem is ért, de legalább van valami alapszintű kommunikációs készsége.
Aki ezt nem tudja megoldani, az régen még komolyabb szakmára se volt jó (villanyszerelő, gázszerelő, ács, stb.), most meg nehogy betegyük az érettségibe, mert akkor sokan megbuknak. Hát menjen kamionsofőrnek vagy gázóraleolvasónak, mert az sokkal jobb, mint munkanélküli kommunikációs asszisztensnek vagy menedzserasszisztensnek.

flimo13 2008.10.07. 22:00:14

Nem kéne ehhez plusz tárgy, hisz van választható tárgy, azt meg lehetne szüntetni, azt ha meg valakinek valami extra hülyeség, pl ének-zene kéne, az majd megcsinálja belőle a rettentő nehéz érettségit hatodiknak. Ennyi erővel töröljék a magyart is, mert hülyék hozzá..

poppinsné 2008.10.07. 22:06:04

Szöveget nem értők tömegei végzik el az általános iskolát, akikhez szerencsétek lesz kedves középiskolában tanító kollégáim! Csak azért kotyogok bele, mert úgy érzem, hogy valami nagyon-nagyon elromlott, visszafordíthatalanul megyünk lefelé, ami a jövőt illeti...Félanalfabéták kerülnek középiskolába, mert kell a létszám. Jól ki van ez találva.

is 2008.10.07. 22:07:32

egyetértek a poszttal, meg Csavarhúzóssal: a mai egyetem a régi fősuli, az meg a régi gimnázium, az meg a régi szakközép, az meg a régi általános felső.

de hát erre megy a világ. megkövetelik a diplomát, de 90%-ban az irodai munka is betanított munka csak. minden automatizált, rendszerbe szedett, folyamatokkal leírt, akárhová kerülsz, egy Chaplin féle kisember leszel a nagy fogaskerekek között. kb. 90%-ban. ha a régi egyetemi elitképzést meg akarod kapni, azt MBA-nak hívják, és nincs is ingyen. nem jó kitűnő tanárnak lenni, mert arra nincs szükség: átlagtanár, átlagdiáknak átlaganyagot ad le,

az öt tárgyból kettő választható, ugye? hát ez az új is lehetne választható.

Alvarez 2008.10.07. 22:09:36

Az alap és középfokú oktatási rendszer az alapjaiban van elcseszve. Meg tudja mondani nekem valaki, hogy miért pedagógusok döntenek arról, mit tanítsanak az iskolában? Megnéztem a Parlament Oktatási Bizottságának összetételét, döntő részben bölcsész vagy természettudományi végzettségű. És a közgazdászok, jogászok, mérnökök, orvosok? Ők hülyék annak megítélésében, hogy mit kell tudnia a jövő generációjának?

Ha a pedagógusok állítják össze a tantervet, az nagy baj. Egyrészt csak a saját területükhöz értenek, ami kevés. Másrészt védik érdekeiket, kémiát azért kell tanulni az iskolában, hogy legyen munkája a kémiatanárnak. Bravó. A közoktatás egy olyan terület, ahol nem ment végbe a rendszerváltás. Mert az, hogy nem kötelező az orosz, édeskevés.

Alvarez 2008.10.07. 22:12:40

is

kevered az elnevezéseket. Az MBA egy menedzserképzés, amit kb 20 éve találtak ki az MIT nevű egytemen. Amiről te beszélsz, az az MSC valószínűleg.

Csavarhúzós 2008.10.07. 22:27:23

>Alkalmasak-e a fizika, kémia, biológia jelenlegi követelményei, tankönyvei a tömeges elsajátításra?
-Ja, még annyit, hogy kihagytad az óraszámot. Pálinkás nekem pont ezért nem szimpatikus, mert éppen a tűz közelében volt, mikor az Orbán kormány alatt 2/3-ra redukálták a természettudományos tárgyak óraszámát (fizika, kémia, biológia, informatika - ja azt a felére), és nem tett semmit ez ellen.

Egy tanár 2008.10.07. 22:31:19

Nagyon helyes döntés lenne ha kötelező lenne reál tárgyból érettségizni a matek mellett. Nyugaton halott a középszintű természettudományos képzés. Ezt (ahogy már ők is látják) elrontották. Jó lenne ha mi nem tennénk. Ha kötelező a reál érettségi az maga után hozzá az oktatás minőségi javulását is.

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.freeblog.hu 2008.10.07. 22:35:53

Kedves blogolók!

Nagyon örülök Pálinkás úr kezdeményezésének. Szerintem a reáliáknak sokkal nagyobb teret kellene adnia. Érdekes például, hogy egy humán területen jelentkező műveltséghiány sokkal rosszabb megítélés alá esik, mint a reál területen. Ez biza diszkrimináció, mégpenig a javából!
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának negyedéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon

misc · http://misc.blog.hu 2008.10.07. 22:48:47

nagyon idegítő farkas gyula marketingtechnikája.. de tényleg érdekes, hogy jóval műveletlenebbnek számít az, aki nem ismer József Attila verset, mint aki mondjuk nem tudja, mi a különbség molekula és atom között.

kacsa. 2008.10.07. 23:01:31

Ha az a bizonyos természettudomány érettségi annyira lenne bonyolult, mint a mostani term. tud. érettségik... Mint azt már egy előttem szóló mondta: jelentős hányadukat meg lehet oldani józan paraszti ésszel. Matematika órán, amikor az aktuális középszintű érettségit néztük a tanár úgy kezdte, hogy akkor most ezt leszünk szívesek fejben megoldani. Az egyik évfolyamtársam mesélte, hogy földrajz érettségin szabályosan felröhögtek az egyik feladaton (melyik tó fekszik ezeken a koordinátákon). Én csak a biológia emelt szintről tudok nyilatkozni: egyetlen nehézség volt benne, mégpedig az, hogy volt olyan feladat, ahol több választ is meg lehetett indokolni (később ki is adták a javítókulcs javítását).
Amellett nem foglalnék állást, hogy bevezessék-e, ugyanis elfogult vagyok a témában (sohasem mentek a humán tárgyak, mégis 3-ból kellett érettségiznem, még szerencse, hogy a töri tanár elfogadta, ha az adatok "visszaböfögése" helyett az összefüggéseket mondta el az ember).
"kacsa" egy "neves" összvéregyetem III. éves hallgatója, diplomás-munkanélküli szakon :)

quad damage 2008.10.07. 23:14:21

Az érettségiben ilyen nagy léptékű változtatásokat sosem egyik pillanatról a másikra tesznek. A kétszintű érettségi koncepcióját is jópár évvel ezelőtt dolgozták ki. Bőven elég, ha 4-5 év múlva kerül bevezetésre a kötelező termtud érettségi. De ezt az összevont Science tantárgyat valóban el kéne feledni.

És az, hogy semmit nem értettél a szén-monoxidon kívűl... nos, ez csak azt mutatja, hogy a kémia is csak egy természettudományos tantárgy. Ha nem tudod az alapokat - amire logikailag épül az egész - akkor a többiből már vajmi keveset fogsz érteni.

És azt se hinném, hogy a természettudományos tárgyak anyagának óriási átalakításokon/méretcsökkentésen kellene átesnie. Pl. kémiából, a 10-15 évvel ezelőtthöz képest, siralmasan keveset kell tudnia manapság egy diáknak.

Alvarez> Te tudod egyáltalán, hogy egy tanterv hogyan áll össze? Tudod, hogy miről akarsz véleményt mondani? Tudod, hogy ez az egész miképp működik? Ez az uccsó beszólásod nagyon jó kis self-owned szöveg volt...

Csavarhúzós 2008.10.07. 23:17:11

>A vég ott kezdődik, amikor a süket pedagógusok mondják meg, hogy mit oktassanak az iskolában.
-Látom frusztráló diákéveid voltak... De szerintem ez látszat probléma, hiszen ha valaki már azzal foglalkozik, hogy mit és milyen módon kell tanítani, az már pedagógus, de facto. A probléma inkább ott van, hogy vannak "süket" tanárok. (Más diplomás pályákról is tudok elrettentő példákat, miért pont tanár ne lenne hülye.)

Más: már-már a közhelyszótárba illő mondat lett a "Mi a diákot tanítjuk, nem a tananyagot.". Csöndben mondom, ez azt jelenti, hogy nem tartjuk be a törvényeket (NAT, kerettanterv). Ami amúgy általában igaz a nem érettségi tárgyaknál. Ami kényszerítő erejű, az (szakfelügyelő nem lévén) nem a törvény, hanem a verseny. És ahol verseny van (érettségi = felvételi pontok), ott versenyzőket kell nevelni, akik az adott játékszabályok között a lehetőségeik szerinti maximumot hozzák. Emiatt alapvetően támogatom az ötletet. Ha a gépészmérnökök felvételi sorrendjét valamennyire az is alakítja, hogy mennyire jók történelemből, úgy az se katasztrófa, ha a jogász-felvételi sorrendjét kismértékben befolyásolja a természettudományos tudás.
Tévedés azt gondolni, hogy ettől szegény diákoknak nehezebb lesz. Nem nehezebb megnyerni egy száz méteres futást, mint egy hatvan méterest. Nem a távtól függ, a mezőnytől. Ha a lustaság-faktor nem változik, (márpedig a tehetetlenség törvénye...) akkor a diákok ugyanannyi időt töltenek tanulással, mint eddig, csak a diszciplinák aránya módosul majd. Jelenleg csak az érettségizik kémiából, aki ilyet szeret, így Sasika csak kapkodja a fejét... De aki jogásznak megy, annak továbbra sem kell majd brillíroznia kémiából/bioszból - elég csak a többi wannabe jogászhoz képest jónak lenni, vagy nem annyival roszabbnak, mint amennyivel töriből jobb.

Csavarhúzós 2008.10.07. 23:19:50

>nagyon idegítő farkas gyula marketingtechnikája..
Farkas Gyula egy Svejk :-) Nem lehet rábizonyítani, hogy direkt hülye.

Alvarez 2008.10.07. 23:24:37

quad damage mondd el szépen, hogyan áll össze az alap és középfokú oktatás tananyaga. erre a kérdésre ugyanis elfelejtettél válaszolni. De a legfontosabb kérdés, hogy kik állítják azt össze és milyen megfontolásból.

Csavarhúzós 2008.10.07. 23:32:33

quad damage:
>De ezt az összevont Science tantárgyat valóban el kéne feledni.
-Szerintem se kell erőltetni, (erre tudok pá nevetséges példát), de néha szinte adja magát az integráció. Amikor egy materiális témát jár körbe az ember, óhatatlanul kerül bele fizika, kémia biológia is. Például itt van Faraday 1860-61-es "tudományos színház"-béli hat előadásból álló sorozata:
www.kfki.hu/chemonet/hun/teazo/karacson/gyertya.html
hajszálcsövesség, nyomás - fizika
(növényi, állati) légzés - biológia
égés - kémia
mind előkerül...
Szóval el tudok képzelni egy természettudomány tárgyat, ami egységbe forraszt (miközben lennének külön órák is, amiket azok a kollegák tartanának, akik nem akarnak széles természettudományos műveltséget :-)

muhaddib 2008.10.07. 23:33:11

Szerintem pedig igenis emelni kell a természettudományos tárgyak oktatási szintjét, sőt minden tárgynak emelni kell a követelményi szintjét. Én úgy mentem át az érettségin 2004-ben, - szerencsére jó képességekkel rendelkeztem - hogy egy tételt se dolgoztam ki, sőt egy percet se tanultam és így is 100%-ot értem el. Nem magam akarom ajnározni, hanem az érettségi színvonalát szeretném megmutatni.

A kérdés nyilván az, hogy a többiekkel mi volt a helyzet. Nos ez egy olyan osztály volt, hogy 32-en indultunk, és 17-en jutottunk el az érettségiig, ott pedig 15-en átmentek. Én összesen a 4 éves teljesítményük alapján engedtem volna 10-12-t érettségizni, és akkor is max 7-8 ment volna át. Aki nem érdemli meg, az szánalomból se kapja meg az érettségit.

ÉRETTSÉGI BIZONYÍTVÁNY - vagyis készen állsz az élet kihívásaira, érett, felnőtt személy lettél. De ezt elfelejtették már réges-régen.

Szerintem le kell csökkenteni az irodalom oktatás mennyiségét heti 1 órára, a magyar irodalom nagy alakjaival, és a nemzetközi irodalom fontosabb személyeivel így is meg lehet ismerkedni, de nem köteleznék senkit, hogy bármennyi verset bemagoljon, mert az nem vezetett eddig se, és nem is fog soha jóra vezetni. A nyelvtan órák lényege a helyesírás legyen, de általános 8-ik osztályt úgy tanuló ne hagyhassa el, hogy ne tanuljon meg helyesen írni, így középiskolában ez a tantárgy is "felesleges" lenne.

A legfontosabb tantárgyak a történelem, földrajz, matematika, fizika, kémia, biológia, pszichológia, etikett-illem és háziasság. Ezen tantárgyakat mind a hétköznapi élethez kell alakítani. Igenis meg kell tanítani a fiatalokat viselkedni - illem és etikett - hisz, hogy várhatjuk el, hogy akár azt megértse, hogyan kell egy étteremben viselkedni. Vagy egy állásinterjún. És a háziasság. A magyar konyhaművészet igen tágas és minőségi, igenis meg kell tanítani a fiatalokat főzni, meg kell tanítani őket mosni, takarítani, vasalni, mert sokan még egy makarónit se tudnak elkészíteni, pedig az aztán tényleg egyszerű étel.

Az életre kell a fiatalokat felkészíteni, hogy az érettségi bizonyítvány a nevéhez hűen, egy ÉRETT ember bizonyítványa legyen.

sergei 2008.10.07. 23:37:42

VRbagoly, nagyon-nagyon félreértettél. Éppenhogy azt mondtam, hogy bölcsészeket kellene képezni, de nem a mai színvonalon, és nem is a mai számban, és ennek az új generációnak kellene kiállítania egy karizmatikus, erkölcsös és felelős vezetőséget az országnak.

Tóta W. Árpád nem tudom mit mond, mert már jó ideje nem olvasom a blogját az értéktelen stílusa miatt, ugyanakkor nem hiszem, hogy az ő találmánya lenne a - te szavaiddal élve - „liberális no bölcsészeket”-elv.

Na, ezért síkhülyéztek le engem.

Abindarraez 2008.10.07. 23:38:27

A terészettudományos érettségi jó ötlet, csak előbb tényleg a tananyagot-módszertant kéne normalizálni, mert a mostani egyszerűen nem működik. Fogalmam sincs mit kéne csinálni, csak azt tudom, hogy egész életemben rajongtam a biológiáért kivéve amikor középiskolában tanultam, amikor egész egyszerűen gyűlöltem. Nem feltétlenül vágni kell, csak átcsoportosítani, esetleg az arányokon változtatni.

A természettudományok nagy előnye, hogy 'valóságosak', mindenhol jelen vannak és így ezerfélekébb be lehet mutatni őket. A genetikát például lehet egy éven át úgy magyarázni hogy csak még kevésbé tudjam mi a fene van ezekkel a babokkal meg úgy is, hogy a Dawkins-féle Selfish Gene-ben első olvasásra megértsem.

Mondjuk az egész oktatásügyet úgy kéne gatyába rázni hogy csak na, kezdve azzal, hogy egy pocsék tanár eltávolítható legyen az intézményből (pusztán szakmai okokból tanárt ma Magyarországon nem nagyon lehet kipenderíteni).

ditakai 2008.10.07. 23:48:13

Poppinsné, talán szólj le az alsós kolleginának, hogy nem decemberig kéne beleverni az elsősökbe a teljes ábécét, mert hosszú távon nem vezet jóra...

Alvarez 2008.10.07. 23:50:17

"kezdve azzal, hogy egy pocsék tanár eltávolítható legyen az intézményből"

Ilyen kérdésekre gondolok, amikor azt mondom, hogy az oktatásban nem ment végbe a rendszerváltás. A minőségbiztosítás fogalmát még hírből sem ismerik. A színvonal pont olyan, mint bármely állam által fenntartott intézményé. De a Pisa felmérés eredményét természetesen mindig meg tudják magyarázni.

Csavarhúzós 2008.10.07. 23:59:39

Alvarez:
>De a legfontosabb kérdés, hogy kik állítják azt össze és milyen megfontolásból
-Hát sajnálatos módon egyre kevésbé a ténylegesen tanító tanárok. Itt olvashatsz például egy 73 éves fizikatanár tollából egy visszaemlékezést, hogy hogyan romlott le a fizika oktatása. (Minden értelmes javaslat ellenére.)
szucsankvark.extra.hu/_szerintem/termeszettudomanyok.htm

misc · http://misc.blog.hu 2008.10.08. 00:06:27

Alvarez

én írtam Pisa felmérést. Annyira nevetségesen baromság az egész, annyira értelmetlen vagy szánalmas kérdések vannak, hogy az fáj. Nehéz komolyan venni az egészet. Volt pl egy ilyen feladat, ami ugyebár a kémiai tudást vona hivatott felmérni:

"Gazsi és Marcsi (igen, kb. ilyen volt a névválasztás) piknikezni mennek. (ugye "életszerű" feladatok kellenek). A gázpalackon, amit magukkal visznek, ez van: (a metán képlete - amit szánom, bánom.. elfelejtettem). Mit jelent ez?
a)a szavatossági idő
b)a palackban lévő gáz képlete
c)veszélyességi kategóriát"

igen, a magyar közoktatásban problémák vannak, de nem azért, mert rosszul teljesítünk a Pisa felmérésen. Ha jobb eredmények születnének, akkor se lenne biztos, hogy megoldódtak a probémát. sőt.. szerintem egy jobb pisa eredmény csak azt bizonyítja, hogy nagyon elmentünk egy rossz irányba.

Csavarhúzós 2008.10.08. 00:07:46

>A minőségbiztosítás fogalmát még hírből sem ismerik.
-Elfolyt rá pármilliárd Ft pedig...

poppinsné 2008.10.08. 00:13:05

ditakai, nem szólok "le". nem az én dolgom. kapott anyagból dolgozom, és abból igyekszem a legjobbat kihozni.
muhaddib, az irodalom tanítása nem arról szól, amit te itt említesz. az irodalom az "értésről" szól, legyen az bármilyen témájú írás, szöveg. a helyesírás tanításával kapcsolatban egyetértek veled.

diákvagyok 2008.10.08. 00:26:57

Látszik, hogy nincs itt diák vagy szaktanár... Gondolja már valaki végig, hogy egy összevont természettudomány tárgy ér-e annyit, mint az önálló kémia? Vegyésznek készülök (megjegyzem, hogy ötös vagyok minden tárgyból, tehát nem az irodalmat utálom annyira, hogy a kémiához menekülök) és nekem fontos, hogy legyen kémia tanítás. Aki biológuis akar lenni, annak meg kell a biológia, külön, szaktanártól. OK, sok a pocsék tanár, de nem mindegyik az, van olyan, aki tanít és jól is tanít, tehát kell nekünk, DE csak a saját tárgyából.

pucros 2008.10.08. 00:59:08

Versenyképességhez a matek a kulcs, mégpedig a szöveges feladatok. Jó tanárokkal, érdekes példákkal. Semmi sem fejleszti jobban a problémamegoldó képességet és szemléletet, ami annyira hiányzik ebben az országban (mert hiszen minálunk mire is való a probléma? hát hogy megmondjuk, ki a hibás).

Finneknél működik.

Amúgy szerintem kellene egy olyan természettudomány oktatás, ami magába foglalja az alapvető műveltség elmélyítését. Ahelyett, hogy egyenként elbonyolítanánk és megutáltatnánk a tárgyakat, adjunk csak egy alapvető műveltséget. Ne akarjunk túl sokat, de az legyen olyan, hogy mindenki értse. Ki lehetne hagyni mindazt, amit úgyis csak bemagolnak, ami nem kell a világ működésének megértéséhez.

Valójában a humán kultúra kiterjedése az, ami elhanyagolható térben és időben, még ha a mindennapokban úgy is tűnik, mintha a kozmosz lenne valami elhanyagolható, rétegérdeklődésre számot tartó téma a könyvtárak hátsó polcain.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.10.08. 05:59:15

Muhaddib,
ez a heti egy irodalomóra azért nálam kiverte a biztosítékot ...

Krumpli 2008.10.08. 07:15:55

Van egy két félreértés.
A természettudomány, mint tantárgy a 6-10. évfolyamon működne. Ez után, az elmélyítő szakaszban a 11-12. évfolyamon választható, kémia, vagy fizika, vagy biológia, mindenkinek aszerint, milyen elképzelései vannak a továbbtanulást illetően. És persze, mint ötödik és egyben választható tantárgyként a természettudomány is választható érettségi tantárgyként. A szakközépiskolákban pedig szakmai tantárgyak.
A lényeg a 6-10 évfolyamon történő tantárgyi integráció, komplex tantárgy kialakítása.

Manyizga (törölt) 2008.10.08. 08:14:55

Egyetértek a poszttal, teljes mértékben.

Annyi kiegészítést tennék hozzá, hogy azon is el lehet gondolkozni, hogy a miért veszik fel 90/95%-ban az egyetemre/főiskolára felvételizőket? Nevetséges arány.

Zolika 2008.10.08. 08:18:59

Bevallom őszintén, soha nem voltam egy matek orientált ember....egyszerűen nem állt rá az agyam. Persze voltak olyan részei, amelyek mentek. De például a logaritmus, exponenciális egyenlet tájékán sírógörcsöt kaptam....
Nem szeretném a tanár nyakába varrni a dolgot, elvégre bennem is voltak hiányosságok, nem is kevés, de azért a hozzáállással sokat lehetne javítani bizonyos dolgokon. Irénke néni-a drága- azzal nyugtatta önön lelkiismeretét, hogy egy óra alatt leadott annyi anyagot, amennyit csak a bírt. Nem érdekelte a közben feltett kérdések áradata, a szorványos "lassítsunk már egy kicsit" -féle kétségbeesett bekiabálások. Az ő lelki ismerete nyugodt volt. Ő leadta az anyagot...részéről letudva...Ha kérdésed volt, a táblánál, jegyre menő módon "megértette" veled...egy idő után inkább senki sem kérdezett. De az ő lelki ismerete nyugodt volt

Zolika 2008.10.08. 08:25:11

Olvastam h valaki írta, hogy heti egy magyar óra...szerintem ez butaság lenne...elméletileg ennek kellene az önálló gondolkodásra, szövegértésre nevelnie az embert:) Persze, megint csak saját tapasztalat: magyar óra, vers elemzés. Srác elmondja, hogy ő hogyan értelmezett egy szimbólumokkal megspékelt versszakot. Tanári reakció: hülye vagy. A következő diáknál ugyanez...majd fél óra papolás az önálló gondolkodásról. És ezek után elővette a kedves tanárnő a tankönyvet. és verselemzés címszóval szóról szóra lediktálta a könyvben foglaltakat....majd a dolgozatnál, az ebből a könyvből kipuskázott(igen, bevallom), szóról szóra kiírt, és a tanár órán lediktált "gondolataival" kiegészít dolgozatra adott értékelés: értelmetlen az egész....nos. No comment:D

Zolika 2008.10.08. 08:28:19

Ezekkel csak azt akartam elmondani, hogy hogyan is várhatná el bárki is a minőségbeli javulást, az értelmesebb, okosabb emberkék kinevelését, ha a tanári munkaerő jelentős része megcsömörlött, életunt, rugalmasságra alkalmatlan egyénekből áll. Persze vannak üdítő kivételek, de egy idő után őket , nagy részüket, is lehúzzák az ilyenek

Zolika 2008.10.08. 08:36:19

visszakanyarodva a matekhoz. 4 vége felé az illetékes minisztériumtól jött egy emberke, amolyan szintfelmérés, tapasztalat szerzés, vizsgálódás céljából(ez még a kompetencia felmérések előtti időszak). Arra az órára hihetetlen változásokon ment keresztül a kedves tanárnő. Lassan, értelmesen magyarázott. Megoldható példákkal, türelmesen....aztán másnapra minden visszaállt a normális kerékvágásba...ezzel meg csak a felmérések hitelességére utalnék:D

neutrinoo 2008.10.08. 11:45:41

Hát addig semmi értelme azon filózni,h milyen tárgyak vannak érettségin,amíg magát az anyagot nem tanítják rendesen meg. Nem azért nem tud a diák természettudományul,mert nincs érettségi belőle.
Számítástechnikából sem kötelező, mégis tudja használni egy fiatal a gépét, tud netezni. Mert érdekli.
.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.10.08. 13:06:55

Naaaa. Ne legyél annyira büszke a humán szakbarbárságra. Becsüld többre a régi típusú polihisztor értelmiségieket. A természettudomány érthető, befogadható és szerethető; épp az a baj, hogy most a fizikát, biológiát és kémiát egybe akarják a marhák söprögetni (tán még a földrajzot is).

Én a régimódi tárgyankénti - magas követelményű - természettudományos oktatás híve vagyok. Aztán nem köll annak fizikából felvételiznie, aki nem ért hozzá. Megjegyzem, nem is baj, ha abból nem lesz orvos. Nem az mxgxsinusalfa és hasonlók miatt - hanem mert aki a fizika logikáját nem érti, nem érti majd a kórtanét se, aztán kórtanilag elemzendő helyzetben logikátlan, tehát rossz döntéseket fog hozni.

kacsa. 2008.10.08. 21:25:53

Zolikához csatlakozva: Az irodalom oktatás nálunk úgy nézett ki, hogy azt kellett a dolgozatban leírni, amit a tanár órán mondott (ő pedig azt mondta el, ami a Mohácsy-féle könyvben volt). Ez életrajzi adatoknál nem is lett volna gáz, de verselemzésnél és társainál is ezt várta el a tanár (aki nem ezt írta, az nem kapott jó jegyet). Érettségin 3 feladatból lehetett választani: verselemzés, összehasonlító verselemzés, esszé. Valamiért ez utóbbit választottam. (Mellékesen: Ennél a tanárnál csinálta meg az egyik osztálytársam, hogy elkérte az egyik faktos 5-ös dolgozatát (ugyanazt a dolgozatot íratta meg velünk is) és ő 3/4-et kapott rá.)
A kistanárok közül volt olyan, akinél úgy nézett ki az óra, hogy az elején kinyitotta a tankönyvet, beledugta az orrát és kicsöngőig olvasta. Persze volt 1-2 lelkesebb is az évek során, látszott rajtuk, hogy elég sokat készültek rá (az más téma, hogy fegyelmet tartani még ők sem tudtak).
Szerintem kevés lenne az irodalomra a heti 1 óra, de a heti hármat erre sajnáltam. (Meg 12-ben a filozófiára a heti 2-t. Nem érdekelt a filozófia történet, pláne nem az érettségi évében, 6-7. órában.)

KenSentMe 2008.11.02. 20:50:12

Sergeitől így utólag is elnézést kérek, bár nem tudom, fogja-e még olvasni valaha ezt a posztot (kötve hiszem) .. milyen igazad van, tényleg nem azt írtad, amire reagáltam..

a kevesebb&magasabb minőségű elv egy jó kérdés, de nem tudom, miért kell ezt pont szegény bölcsészekre alkalmazni.. igazából szerintem minden szakmában (még az informatikusiban is) jót tenne, ha kevesebb embert képeznének nagyobb szórással, mert az megnövelné a humán munkaerő értékét..

de igazából marha jó kérdés, hogy a mennyiség a minőség rovására megy-e, és hogy sok szakembert kell képezni, vagy keveset..

remélem, most már azért kábé felfogtam, mit írtál eredetileg:).. imádok közszerepelni egyébként.

..

pucros: szerintem a versenyképességhez a nyelvtudás is lehet kulcs.. (lehet egy nyelven úgy is beszélni, hogy csak kínod lesz belőle, ha használod, meg úgy is, hogy kinyílik előtted minden ajtó).. igen is, van értelme annak, ha x nyelven (köztük magyarul is) megtanítják normálisan önkifejezni a kisembereket.. és azzal se értek egyet, hogy az "ortodox szellemiségű" magyaróra káros volna.. az egész arról szól, hogy abban a betyöpösödött gondolkodási rendszerben, amit a könyvekből át lehet venni, életképesen eligazodni és mozogni bírj, annyi tárgyi tudással és helyesírással, olyan mímelt stílussal, amin nem tud fogást találni a pedagóg.. ha valaki ezt a készséget magas szinten elsajátítja, az azért szintén hasznos lehet (persze aki elvből csokkernek születik, és ez az idétlenség alapból megy neki, az ettől nem lesz versenyképesebb).

kergetyuk 2008.12.12. 18:05:01

Én még a "régi" rendszerben érettségiztem 2000-ben, egy olyan gimnáziumban, ahol három párhuzamos osztályt indítottak: egy reál, egy humán és egy nyelvi tagozatost.
A humán csoportba jelentkeztem, bár nem voltam még teljesen biztos benne, mi is érdekel leginkább, azt mondhatnám leginkább, hogy általánosan az élet minden területe iránt érdeklődtem. A gimis magyar és töri tanáraimnak csak hálával tartozom, szigorú, de nagyon magas színvonalú oktatás folyt, jó alapokat kaptunk humán területen.
A reál tárgyak szükségszerűen kicsit háttérbe szorultak, bár az akkori minimális szintet szerencsére mindenkitől megkövetelték.
Negyedévben aztán érdeklődésem a természettudományok felé fordult és végül ilyen irányban tanultam tovább az egyetemen. Ott aztán éreztem, hogy reál tárgyakból jó lett volna, ha több alaptudással rendelkezem, végül azonban némi plusz munkával sikerült felzárkóznom, és elvégezni az egyetemet.
Jelenleg a másoddiplomámat szintén reál területen (informatika) szeretném megszerezni.
A leírt tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy egy ilyen tagozatos képzés jó megoldás lehet.
Csak akkor azonban, ha az egyensúly nem borul fel teljesen és a kiemelt terület nem szorítja háttérbe a másik oldalt.
Egy bölcsész pályára készülőnek is éppúgy tisztában kell lennie a ter.tud. alapokkal, mint ahogy egy műszaki/reál "agynak" sem válik kárára, ha tudja, ki volt Balassi, vagy ha nem kell szótárt használnia, ha meg akar írni egy program tervet.
Amúgy nem igazán vagyok tisztában az új, kétszintű érettségivel, szerintem a régi is elég jól működött...
De cáfoljatok meg, ha nincs igazam!
süti beállítások módosítása