babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Papírgyárakat az iskolák mellé!

2008.11.16. 16:31 sasika61

 

A hétvége oktatást érintő aktuális híre volt, hogy a Jézuska / gyegy maróz / Hiller István
decemberre meghozza a digitális táblákat az iskolákba:
A fenti linken található írás és a hozzászólók kimerítették a témát, én nem is kívánok ezzel foglalkozni, mindössze annyit jegyeznék meg, hogy német partneriskolánkban nincs semmilyen digitális tábla, Amerikában tanító egykori kollégám pedig nem is hallott róla, hogy mi az. Azért ez is elmond valamit.
 
De hogy a közoktatás mindennapjait nem ismerők is tisztában legyenek problémáinkkal, elmondom, hogy mi kellene, mi hiányzik legjobban: egy papírgyár és egy nyomtató-, másológép-festék előállító üzem. Minden iskola mellé.
 
Aki azt hiszi, hogy tréfálok, megnyugtatom, igen, de azért mégsem teljesen. A kétszintű érettségi bevezetése ugyanis hihetetlen módon megnövelte a papír, a nyomtató-, másológép-festékek iránti igényt, s ezzel az iskolák nagy része még akkor sem tud lépést tartani, ha általában a tanulók is fizetnek jelképes hozzájárulást. Egy átlagos gimnáziumban több millió forintot költenek évente ilyen kellékekre, s ehhez alig van forrásuk. Mielőtt bárki úgy gondolná, hogy pazarolunk, kérem, gondolják át a következőket. Én átlagosan fogyasztok belőlük, nyelvszakos kollégáim igazi nagyfogyasztók, mások pedig, mint pl. a testnevelők szinte alig használják.
 
Nézzük tehát az én példámat. A kétszintű írásbeli előtt nem volt írásbeli történelemből, szóban egy témát kellett kifejteni, oszt annyi. Ma az írásbelin 90 pont érhető el e tárgyból a lehetséges 150-ből, tehát a vizsgán belül az írásbelinek meghatározó szerepe van (más tárgyakból, mint pl. a magyarnál még nagyobb. 100/150.) Ha tehát fel akarjuk készíteni a diákokat tisztességesen, akkor muszáj rendszeresen ily módon számon kérni, pl. a fejezetek után. Egy hivatalos írásbeli érettségi dolgozat történelemből 30 oldal körül van. (Itt lehet ellenőrizni: http://www.oh.gov.hu/main.php?folderID=1135&objectID=5006437.)
 Ennek jelentős része üres felület, tehát megspórolható. Lehet kisebb betűméretet használni, takarékosabban szerkeszteni a szövegeket, kisebb képeket betenni gyakorlásképp, mindezekkel együtt kb. 4-5 oldalra lehet leszorítani a témazáró feladatlapokat. Minden könyv kb. 8 fejezetből áll, ezek végén illik egy-egy ilyet megíratni, ez egy átlagos, 35 fős osztályban 4 oldallal számolva egy alkalommal 140 oldalt jelent, egy évben pedig 1120 oldalt. Mindez csupán egy tárgy és egy osztály. Van 20 osztályunk, s átlagosan 10-12 tantárgy. Egyszerű szorzással ki lehet számolni, mekkora mennyiséget használunk fel évente, a lapszám jócskán meghaladja a 100 ezret. S ez csak a tanítással közvetlenül összefüggő papír-, nyomtatópatron-és fénymásolás-igény. Ezen felül vannak még a különböző adminisztrációs feladatokkal összefüggő felhasználások s egyebek.
 
Mindezek alapján egyáltalán nem nagy túlzás, amit korábban írtam: egy papírgyár és egy nyomtató-, másológép-festék előállító üzem jobban hiányzik, mint a digitális tábla. A hétköznapjainkat sokkal komfortosabbá tenné, ha ezekből folyamatos és biztos lenne az utánpótlás, mert így rendszeresek a másolók, nyomtatók előtti sorban állások, „remegve” nézzük, mikor fogynak ki a festékek, lesz-e pénz pótlásukra, mikor kényszerülnek az igazgatók korlátozásokra. Ezek mindennapos jelenségek.
 
Én őszinte érdeklődéssel és nyitottsággal várom ezeket a táblákat. Sok szempontból hasznosnak találom alkalmazásukat. Még az sem baj, ha ezzel megelőzzük nyugatot. A későn fejlődőknek mindig megvan az az előnyük, hogy modernebb technikával dolgozhatnak. Higgyék el azonban a tisztelt minisztériumi urak, hogy a régi technika költségigényeire sem ártana gondolni. Nem a mi érdekünkben, hanem a diákok miatt. Nekünk könnyebb lenne továbbra is feladni egy témát: Írd le a demokrácia kialakulási folyamatát Athénban! Tépj ki egy lapot a füzetedből! Ezt ma tisztességes tanár egy négyoldalas feladatlapnál alább nem adhatja.

88 komment

Címkék: oktatás digitális tábla kétszintű érettségi

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr91772050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.11.16. 17:03:53

Védd a fákat ne írj dolgozatot.
Amúgy nekünk is annyiszor rágják a fülünket mindig, hogy hozzatok papírt, mert a fénymásolós néni panaszkodik...

johnplayer 2008.11.16. 17:07:13

És amit a táblán megjelentetsz, azt e diák írja le a saját papírjára, vagy csak úgy jegyezze meg?
Nem igazán gondoltad végig, kolléga.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 17:10:31

Minek papírozol? Így meg is érdemled a kínlódást.
Használj moodle-t.

hr 2008.11.16. 17:11:55

biztos hogy nem lehet mondjuk kivetiteni a dolgozat kerdeseit egy irasvetitovel a falra? Mi annak idejen irtunk igy. Es a foliara kezzel irt a tanarunk.Na ennel lesz megjobb a digitalis tabla.Egyszer a munkakozosseg begepeli az osszes dolgozatot es par evre ott van a cucc, csak fel kell rakni a tablara.

Ha ez nem tetszik - ezt a 100e oldalt EGYSZER kell kinyomtatni, vissza kell szedni, es evekig jo. Uram bocsa' ha egy varosban van tobb gimi, meg is lehet ezeket a feladatlapokat osztani

Megertem hogy szegenyek az iskolak (osszes felmenom es a fele rokonsag tanar, beszelunk rola eleget) de az is tuti hogy nincsenek professzionalisan menedzselve. Szvsz ez hianyzik legjobban. Az hogy legyen olyan aki nem tanit, hanem gondolkozik a hogyanon. Amig a legtobb helyen a diri tanar, ez nem fog menni.

hr 2008.11.16. 17:13:32

ja, ha nem volt tiszta: feladatlapra nem irunk, arra valo az eve elejen kotelezoen beadando dolgozatfuzet. ilyen is volt...Senki nem huzta a szajat.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 17:14:41

Johnplayer,
nem értem, miről beszélsz, kolléga!

Konegafi,
mi az a moodle?

hr,
írásvetítők gyakorlatilag már nincsenek.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 17:14:52

a táblán megjelentetett dolgokat gondolom kinyomja a hallgatóknak PDF-ben. Az egyetemi hallgató is ezt várja, de lassan hajlok arra, hogy a következő szemeszterben kizárólag az ábrák és a képek lesznek kivetítve, szöveg az csak élőszóban. És kiadva is csak a képek, ábrák lesznek. Nekik nem kötelező előadásra járni - hát, nekem sincs sehol leírva, hogy köteles vagyok az óravázlatokat közkinccsé tenni.
Szerencsére ez az elképzelés másoknál is itt tart már, így talán terjedni fog az, hogy egyre több helyen nem adjuk ki a slideokat. sasika kartács tehát öngólt rúg diákjainak, amikor azok bekerülnek a felsőfokú képzésbe. :)

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 17:22:36

"Egyszer a munkakozosseg begepeli az osszes dolgozatot es par evre ott van a cucc, csak fel kell rakni a tablara."

höhö. a kis naiv. egy hét - egy év limiten belül szétterjed a diákok közt a kérdéssor.

A moodle az egy LMS (Learning Man. System) rendszer. Szerte a világon alkalmazzák alsó-, közép- és felsőfokú képzésben. Erededileg e-learning kurzusmenedzsment rendszer, de ma már ki választja neked szét, hogy mi e-learning és mi nem?
hu.wikipedia.org/wiki/Moodle
Ingyenes, kell alá vas meg egy LAMP.

Nincs alapképzésben írásvetítő? Érdekes, mikor kisiskolás voltam, még voltak ilyen cuccok. Mkor középiskolás, még akkor is. Egyetemen is végig volt. És most is van, igaz, most már csak a szemináriumi termekben van fix, böhöm darab, de mobil hordozható attól még van majd minden tanszéken. Legalább 3 írásvetítőnk van, pedig nem vagyunk nagy tanszék. Hja, alap- és középfokú képzésben derogál az elkapatott kollegáknak ilyen ósdinak kikiáltott technikát használni ... Hát még krétával a táblára írni. Pfujjj, száraz lesz szegény tanarak keze, tüdőbaj kapnak. Felháborító, mi? :)
De digitális tábla, az kéne mindegyiknek ...

TheBigMuzzy 2008.11.16. 17:24:22

Konegafi:
1. Majd ha minden középiskolás beiratkozáskor kap egy notebook-ot és azt tudja is használni, akkor jöhet a moodle
2. A középiskolai oktatás nem előadás. Folyamatos, előre nem megtervezhető interakció van. Lehetetlen mindent ami a táblára kerül előre PDF-be rakni. Mellesleg régen rossz az, ha ez egy egyetemi előadáson is másképp van.
3. Ha sasika61 nem kapja meg azokat az eszközöket, amikkel fel tudja készíteni a diákjait az érettségire (arra ami itt és most van, ezekkel a szabályokkal és technikai körülményekkel) akkor te éhenhalsz, mert senki sem jut el az egyetemre.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 17:30:51

Konegafi,
el vagy tájolva, de nagyon.
Minden óra után tele vagyok krétaporral, egyáltalán nem derogál, a digitáblákat pedig nem mi kívántuk.
Ezt az öngólt továbbra sem értem, hiába, nem felsőfokú oktatásban veszek részt. Magyrázd már el légyszi, mi az öngól.
Másrészt soem íratom kétszer ugyanazt a dolgozatot, mindig változtatok, mert találok jobb, érdekesebb feladatokat, s az sem mellékes, hogy nem vágják fejemhez: ez a lusta tanár évek óta ugyanazokat a dolgozatokat íratja.

Skor_Pio 2008.11.16. 17:35:41

A moodle jó, csak biztosítsanak hozá géptermet, ahová az egész osztály befér. Általában az informatika terem nem tud befogadni egy egész osztályt, ot csoportbontásban tanítanak. Arról nem is beszélve, hogy nem dolgozatírásra van fenntartva, hanem informatika oktatásra, többnyire nem szabad.
Különben ezen az alapon javasolhatnánk a minisztériumnak is, hogy bonyolítsák az érettségit a moodle-on keresztül.
A kivetítés azért nem jó, mert Sasika olyan dolgozatokat akar íratni, ami az érettségi szerkezetét követi, harminc oldalt nehéz lenne egyszerre kivetíteni.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 17:46:08

"Majd ha minden középiskolás beiratkozáskor kap egy notebook-ot és azt tudja is használni, akkor jöhet a moodle"

60-70eHUF-ból egy középiskolás, de egy default alapegyetemista számára is biztosítható a laptop. Pláne nagytételben még olcsóbb is (nem közbeszarzással kell venni!). Ne tessék azt mondani, hogy sok, mert a sima tankönyv, füzet, iskolatáska stb. is 30-40eHUF/entitás.

"2. A középiskolai oktatás nem előadás. Folyamatos, előre nem megtervezhető interakció van. Lehetetlen mindent ami a táblára kerül előre PDF-be rakni."

Látom olvasni nem tudsz. Az előadáó nem PDF-et vetít le, hanem utólag a leadott dolgot kiadja, de már csak PDF-ben. Látszik, fogalmad nincs róla, mit is csinálunk.

"3. Ha sasika61 nem kapja meg azokat az eszközöket, amikkel fel tudja készíteni a diákjait az érettségire (arra ami itt és most van, ezekkel a szabályokkal és technikai körülményekkel) akkor te éhenhalsz, mert senki sem jut el az egyetemre."

sasika most sem tudja megcsinálni, mert hülye nyomtatásokkal köti le magát, ráadásul elver egy rakás közpénzt rá, közben meg siránkozik, hogy az állam nem ad rá pénzt. hát izélje meg, hulladékpapír gyártásra ne is adjon pénzt. Olvassa fel a kérdést, a diák meg írja fel a választ a papírra. Ne derogáljon neki a munka.

"Különben ezen az alapon javasolhatnánk a minisztériumnak is, hogy bonyolítsák az érettségit a moodle-on keresztül."

Az ötlet kiváló. Ha vizsgáztatásra megfelel egyetemen, nem csak informatikai kurzusra, akkor talán a flancoló középiskoláknak is megfelel. Hja, hogy nyílt forráskodú a linux is meg a moodle is, s nem lehet lopni rajta mit az iskoláknak? Szar ügy, mindjárt elsírom magamat. :)p

2008.11.16. 17:50:45

Védd a fákat :egyél hódot!

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 17:57:22

Konegafi,
te tényleg el vagy tájolva.
Fogalmad nincs, milyen egy érettségi történelemből, de azért tanítasz a felsőoktatásban ugyebár? Mit olvassak fel egy képen pl.? Olvassak fel egy féloldalnyi forrást, majd hozzá a kérdéseket? Mire a végére érek, elfelejtik, mit hallottak két perce. Ne legyél már lusta, nézz bele a megadott linken egy feladatsorba, ha nem derogál.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 18:02:18

"Olvassak fel egy féloldalnyi forrást, majd hozzá a kérdéseket? Mire a végére érek, elfelejtik, mit hallottak két perce."

Hát, ha ennyit se képesek megjegyezni, akkor nem az egyetemre kerülés a kérdés, hanem az, hogy a középfokú képzésben mit keresnek?
Keress nekik képességükhöz megfelelő képzéseket. Nagy a szakmunkáshiány, nem találni jó lakatost, villanyszerelőt, asztalost, postást, vasutat, buszsofőrt, nővért, varrónőt stb.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 18:05:56

De ha lehet, ne akard a funkcionális analfabétákat erőnek erejével áttuszkolni az érettségin. Utána muszáj már őket felvenni és baromi sok idő megy el az ilyen debilekkel, ahelyett, hogy a kevesebb, de értelmes hallgatóval lehetne érdemi munkát végezni.

Tereld ezeket az embereket olyan pályairányokba, ahol nem szükséges több perc alatt elhangó információ megjegyzése. Hiszen hogy tanulna meg az efféle ember több száz - néhány ezer szakmai anyagot vizsgaidőszakban. Per tantárgy természetesen.

0xFFFF 2008.11.16. 18:08:10

Konegafi 4

"höhö. a kis naiv. egy hét - egy év limiten belül szétterjed a diákok közt a kérdéssor."

És ? Nem ez a cél ? Vagy szerinted ez egy titkos FBI-os módszer, hogy fénymásolatot adtok ki ? Te hülyébb vagy, mint a gyurcsány, ne taníts !

ga 2008.11.16. 18:09:37

Arra figyeltek hogy milyen nyomtatóval nyomtattok,milyen fénymásolóval másoltok? Simán lehet akár tízszeres különbség az egy lapra eső árakban!

Ha egy könyvet másoltok, letakarjátok vagy jó fekete lesz a másolt lapon körbe?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.11.16. 18:10:31

az országot a xerox lobbi irányítja, ezt mindenki tudja. ezért nincsenek összekötött nyilvántartások, működő informatikai háttér az állami szolgáltatásoknál, és így tovább.
az iskolai fénymásolás csak a jéghegy csúcsa. majdnem olcsóbb lenne minden gyereknek egy nagykijelzős pda-t venni, és oda töletni az anyagokat, mint jegyzeteket meg tankönyveket nyomtatni. persze, utópisztikus, meg technokratikus, meg lenne egy csokor dolog csak az oktatásban, amit jóval ez előtt rendbe kéne tenni.
de jól esik néha kiengedni a gőzt, tudván, hogy úgyse változik semmi, mert lepkefingnyi ráhatásom van a dolgokra.

avokado 2008.11.16. 18:10:42

Konegafi valóban nem lehet tisztában a jelenlegi érettségi-feladatlapok felépítésével. Az én tárgyaimból (biológia, kémia, földrajz) is 10-12 oldal a középszintű és 15-20 oldal az emeltszintű feladatlap. És én sem tudok felolvasni ábrát, térképet, és féloldalas táblázatot sem. Tudom, ez az én hibám! A sulinkban legalább duplájára nőtt a másolás az új rendszer bevezetése óta. Pedig a legtöbb kolléga (én is) eltesszük a feladatlapokat, és hol dolgozatnak, hol gyakorlásnak használjuk őket a különböző évfolyamokon.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 18:11:38

ga,
könyvet sosem másolok. Megszerkesztek egy feladatsort, egy példányban kinyomtatom, majd ezt másolom. A kollégáim is így dolgoznak többnyire.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 18:14:37

Konegafi,
veled nem foglalkozom, míg bele nem nézel egy feladatsorba. Mellesleg nem is ártana tudni egyébként sem, ha már felsőoktatásban dolgozol, milyen fealdatsort kell megírnia egy leendő hallgatónak. Túl nagyképű vagy, ezt nem szeretem.

Suppiluliumas 2008.11.16. 18:23:15

Csatlakozom sasika61-hez:

konegafi, te tényleg nagyon el vagy tájolva. Komolyan, mintha nem is jártál volna középiskolába (se). Mikor volt alapfeladat pl. az április törvények egyszeri hallás utáni megjegyzése,majd elemzése (arról nem is beszélve, hogy mire felolvassuk a forrásokat, eltelik a dolgozatírásra szánt idő)?

bela_a_hegyrol 2008.11.16. 18:28:38

Egy oldal nyomtatási költsége kb 2-3 Ft jobb felszereléssel 1 Ft és alatta, 100e oldalnál messze nem milliók a költségek. Hol a különbség? ;)

TheBigMuzzy 2008.11.16. 18:37:46

bela_a_hegyrol !

Nálatok mennyiért adnak egy a4-es lapot, hogy 1 Ft alatt még a festék meg az eszköz is belefér ?
Ha lehet, szerezz nekem is.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 18:39:01

Senki se fogja megnézni a feladatatlapjaitokat. Felesleges dolgok, körítés, amitől azt hiszi a diák, hogy ő most itt hűdemennyire ki lesz képezve. Fenét. Körüttünk se rohangáltak nyomtatványokkal, az egyetemet mikor jártam, a negyed városrészben volt egy fénymásoló, ami előtt soha rövidebb, mint 100 méteres sor, nem kígyózott. Mégis, ezernyi nyomtatvány és technika nélkül is ember lett belőlünk. Teljesen bele vagytok szerelmesedve a technikába, csakhogy leragadtok a félmegoldásoknál és észre se veszitek, hogy foszt ki benneteket a papír- és xeroxlobby.

Inkább legyen több szóbeli felelés, hogy ne kelljen az egyetemen se írásban vizsgáztatni, szokják a hallgatók, hogy beszélni kell tudni értelmesen. CSak alapokra építve lehet továbbra is szóban vizsgáztatni. Sőt, a teszteket is kerüljétek, semmire se valók, a tudást se mérik le, nem hogy azt, képes-e a tanultakat alkalmazni a diák.

Sajnos ez süketek párbeszéde, tudom, a középfokú képzésben ráálltak arra az emberek, hogy a himihumi bőcsészképzésre készítsék fel az embereket. Feleslegesen koptatom a billentyűket, sasika is bőcsész, a ngy igyekezetével csak ontja ki a leendő könyvtár-büfé szakra determinált semmirevalót.
A természettudományos meg a mérnöki képzés nem csoda, hogy haldoklik, ilyen alapokra nem lehet építkezni ...

(Mondjuk az mindent elmond az alap-/középfokú képzésről, hogy egy Szőlősinéből (MSZP!) szakszervezeti vezér lehet ... ... milyen kvalitásokkal bírnak akkor azok, akik még Sz.-né szintjét sem érik el??? Tessék ezen elmerengeni ... )

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 18:46:00

Konegafi,
a felsőoktatásról is sokat elmond, hogy te ott taníthatsz. Egyszerűen nem akarod tudomásul venni, hogy nem szórakozásból, lustaságból, trehányságból s egyéb nekünk felróha okból "gyártjuk2 a fealdatsorokat, hanem mert ilyen az érettségi követelmény, felfogtad?
Ennyi, többet tényleg nem reagálok rád.

bela_a_hegyrol 2008.11.16. 18:52:02

TheBigMuzzy,

Nagyker, gyártó, nagy mennyiségű vasárlás esetén nem drága a papír, jobb nyomtatók-fénymásolók bőven 1 Ft alatt nyomtatnak egy oldalt.

TheBigMuzzy 2008.11.16. 18:58:48

Konegafi:
"Inkább legyen több szóbeli felelés, hogy ne kelljen az egyetemen se írásban vizsgáztatni, szokják a hallgatók, hogy beszélni kell tudni értelmesen. CSak alapokra építve lehet továbbra is szóban vizsgáztatni."

Te milyen szakon, milyen évfolyamon tanítasz ? Tudod miért kell írásban vizsgáztatni ? Nem azért mert az úgy jó és nem azért mert a hallgatók miatt nem lehet szóban. Nem. Azért nem lehet, mert nincs annyi oktató, hogy egy népszerűbb alapszakon a hallgatókat egy objektív szóbeli vizsgán végighallgathassa a vizsgaidőszak vége előtt (esetleg többször is ;-) ). 14 embernél többet (az is már 7 óra + elsők felkészülési ideje) egy nap nem lehet tisztességesen szóban levizsgáztatni ...

Alvarez 2008.11.16. 19:05:24

Sasika, nemrég még az állami notebook programot fikáztad, most meg a papírral van a baj? Az egész oktatást digitalizálni kellene dolgozatostul, érettségistül, és a kézzel való írást visszaszorítani, mert a 21. században már egy túlhaladott rögzítési technológia. Persze ehhez a tanárok (pl Sasika) gondolkodását is le kellen cserélni, na ez a legnehezebb.

OJ · http://sportvers.blog.nepsport.hu/ 2008.11.16. 19:07:22

A természettudományos képzés hanyatlását azért ne mossuk már össze a bejegyzés témájával, gyakorlatilag zéró óraszám (heti 1-1,5) mellett mit vársz?

Mint érintett, egyet kell értenem, hiába szeretnénk azt hinni, hogy nem, de bizonyos tárgyak tanítása igenis papír- és fénymásolás-igényes sportág. Mondom ezt úgy, hogy három tárgyamból kettőhöz nincs se tankönyv, se munkafüzet, csak az órán elmondottak és az esetenként (mondjuk havonta 1x) sokszorosított kiadott témák, feladatok vannak. A papírról magam gondoskodom, úgy gondolom, ennyit óraadótól túlórásig mindenki megtehet, egy ezrest rá lehet áldozni a papírvásárlásra, a gyerektől-szülőtől kunyerálni ötven meg száz forintokat "fénymásolásra" kicsit szánalmas. Nem vagyok technika/informatikamániás, azon kevesek közé tartozom, akiknek nem derogál a papírozást mondjuk interaktív táblával kiváltani nyelvtanóránál, ennek ellenére mondom, ha végleg lerobbanna a fénymásoló, bizony komoly probléma lenne belőle. Egyszerűen szükséges, nem helyettesíthető eszköz. Az iskolák és a fenntartó szerintem a festék- és papírpazarló háttérmunkával, faxolással, mindenféle jelentéktelen irományok gyűjtésével spórolhatnának sokat. Hiába van itt-ott már 5-6 interaktív tábla (minek? 2 is bőven elég,főleg, hogy egy középiskolást messze nem köt le annyira,mint egy ált.iskolást), ha nincs egy megbízhatóan működő másoló. :)

laci a volgybol 2008.11.16. 19:11:14

Konegafi

Gondolkoztál azon, hogy hogyan lehet 250-300 gyereket heti 1-2 órában tanítva leosztályozni, hogy legyen havi legalább egy jegye? Szóban? És a témazárók helyett mit csináljunk? Várom a jótanácsokat, de ha lehet, az eddigieknél kicsit emelkedettebb színvonalon.

laci a volgybol 2008.11.16. 19:15:18

OJ

Az aktív tábla (többek között) akkor köti le a gyereket, ha néha hagyják hozzányúlni. A középiskolásokat is érdekli.

A zöld lific 2008.11.16. 19:23:58

És mi lenne, hogy ha tankönyveket, érettségiket, dolgozatokat újrapapírra nyomtatnák?

laci a volgybol 2008.11.16. 19:26:41

Nálunk már csak újrapapír van. Leginkább sárga. Nem tetszik, de ez van.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 19:26:46

"Az egész oktatást digitalizálni kellene dolgozatostul, érettségistül, és a kézzel való írást visszaszorítani, mert a 21. században már egy túlhaladott rögzítési technológia."

Így van ! Van egy másik blog, ahol azt mondják az okosok, hogy először az iskolát kellene csicsára csinálni, a kréta meg a tábla igenis jó ( a nagyapám is lóval szántott ). A 21.században tankönyvet nyomtatni egyszerűen maradiság. Bár engem a papír- írószer lobbi tart a kezében, tehát kedves nekem a láncfűrész hangja a brazil őserdőben, de itthon inkább a fejlett technikát preferálom.

A világ fejlődik, de az akaratunk ellenére eljut magyarországra is. Pont a fiatal, jómódú diákok fogják kikényszeríteni a kötöttpulóveres igénytelen tanároktól

OJ · http://sportvers.blog.nepsport.hu/ 2008.11.16. 19:27:00

Az aktív tábla pont erről szól. Személyes tapasztalatom, hogy amíg páran jópofának, hasznos dolognak tartják, mások szerint gyerekes és időpazarló az aktívtáblázás. Mondjuk ez nyilván attól is függ, hogy milyen elvárásokkal közelít a diák az "új" felé és az se mindegy, milyen feladatot alkalmazunk a táblán. Nyelvi játékokhoz több, jól használható feladat elérhető a neten kifejezetten aktívtáblás környezetre. Az aktívtáblázásnak is van egy technikája, idő kell hozzá, amíg kitapasztaljuk, hol, mikor lehet a leghatékonyabban bevetni.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 19:37:23

Alvarez,
lefogadtam volna, hogy nem hagyod szó nélkül a laptopos témát.
De vajon kiváltja-e az egyik a másikat?
egyébként én még nem láttam digitáblát, de talán a posztban leírt problémára is megoldás lehet.

Boka,
nincs egyetlen kollágám sem, aki kötött pulóverbe járna (általában zakót hordunk), de ha így lenne sem ez a mérce, csak a te szemedben. Igénytelen tanár pedig nincs több, mint igénytelen ember bármely más foglalkozási ágban, pl. a tiédben.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 19:40:03

"nincs egyetlen kollágám sem, aki kötött pulóverbe járna "

Ezt vegyük tréfának.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 19:53:20

"igénytelen ember bármely más foglalkozási ágban, pl. a tiédben. "

Az enyémben kb 80 %, ezért tudok megélni. Persze , azért a mentségükre kell felhozni, hogy mindennap megküzdenek a fizetésükért, félnek, hogy kirugják őket, stb. Ugyanannyi alkoholt isznak, mint a tanárok, de ha valamit rosszul csinálnak kirúgják őket.

Krapulax 2008.11.16. 19:54:47

Hősök voltunk
Ma olvastam, hogy akik a 80-as évek előtt születtek azok HÖSÖK. Csodálni való, hogy is tudták az 50-es, 60-as, 70-es évek szülöttei ezeket az éveket megélni, túlélni.
Nem volt az autókban biztonsági öv és gyerekülés. A gyerekágyaink festékjében még ólom is volt. A gyógyszeres üvegeket könnyedén ki tudtuk nyitni, még a vegyszeres üvegeket is, a fiókok, ajtók nem voltak ellátva biztonsági nyitóval és a kerékpáron nem volt sisakunk.
Csapból ittuk a vizet nem üvegből. Mi fadarabokból és csapágyakból építettük meg az első autóinkat. Nem volt annak fékje, természetesen voltak emiatt balesetek. Mi kimentünk játszani! Egész nap kinn voltunk, szüleink csak sejtették hol vagyunk, hisz alig volt otthon telefon.
Rengeteg egészségtelen dolgot ettünk: zsíros kenyér, kolbász, disznóhús, ISKOLAI MENZA. Senki nem lett ettől kövér. A kakaóban nem volt A,B,C,D és E vitamin. Az üdítő cukorral készült. Mosatlanul a fáról ettük a gyümölcsöt, és a WC pereme alatt csak úgy hemzsegtek a baktériumok. Egymás poharából ittunk és egészségesek maradtunk.
Egész nyáron fűben és erdőben játszottunk mégsem lettünk kiütésesek, nem tört ránk allergiás roham. Ha valamink eltört vagy betört, senkit nem pereltek be ezért. Mi voltunk a hibásak, nem? Túléltük!
Nem volt nekünk: Playstation, Nintendo 64, X-Box, Videojátékok, 64 Tv kanálisunk, Filmek videóról vagy DVD-röl, Surround Sound, saját tv Computer, Internet-Chat-Rooms, Fitness-Club kártyánk, Handynk, etc.
Nekünk BARÁTAINK voltak!! Kimentünk az utcára és találkoztunk velük vagy egyszerűen becsengettünk hozzájuk és beengedtek. Nem kellett a szülőket megkérdezni sem a miénket sem az övéket! Nem vittek és nem hoztak a szülök.. Hogyan is volt ez lehetséges?? Fadarabokkal, botokkal, labdával játszottunk és nem ütöttük ki egymás szemét. A fociba csak az állhatott be, aki tudott, ha nem volt jó, kívül állt és csalódottan nézett, megbirkózott a tudattal. Vagy elment másokkal mást játszani.
Ha valamit rosszul csináltunk, vállaltuk a következményeket. Ha egy tanár nyakon vágott, nem szúrtuk le egy késsel és nem pereltük be. Örültünk, hogy csak egyet kaptunk. Ha a törvénnyel szemben vétkeztünk, szüleink nem álltak mellénk.
Na de ilyent!! Volt nekünk kötelességünk, bűntudatunk, felelősségérzetünk, szabadságunk, jóérzésünk, ismertük ezeknek a szavaknak a mélységét. Ezek voltunk mi!! Nem úgy néz ki hogy veszélyben nőttünk fel? Nem vagyunk mi hősök??

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 19:57:23

Boka,
néha nagyon rosszindulatú célzásaid vannak : "Ugyanannyi alkoholt isznak, mint a tanárok". Értsd: a tanárok isznak. Minek kell ez?
A pulóver nem tréfa. Nálunk legalábbis. De egyébként sem mond semmit.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 19:58:45

Krapulax,
ez jó, de mehetnénk visszább is: nagyszüleink nem voltak azok?Dehogynem.

Z 2008.11.16. 20:05:09

off
Boka

Tudok gépelni ,meg tollal papíron is írni. Csodagyerek vagyok basszus, vagy most mi van. :) Sőt rajtam kívül még 1 millió ember itthon. A többi 9 millió meg olvasni sem tud... Ez az e társadalom túl van lihegve. Az átlag hülyének mindegy mivel nem ír....

boka · http://csaszu 2008.11.16. 20:12:02

"Értsd: a tanárok isznak"

Arra céloztam, hogy ugyanolyan arányban. Bár lehet, hogy én járok rossz társaságba, de azt látom, hogy a tanárok brutál részegre tudják inni magukat. Bennük viszont az a pozitív, hogy haladnak a világ fejlődésével szakmai téren. Amúgy teljesen azonos módon szocializálódtak, szülők engedték, hogy nappalin végezzék el az egyetemet, lakásban, autóban jelentős segítséget adtak nekik stb. Emiatt sok nézetkülönbség van köztünk, mert nekem munka mellett kellett diplomázni, nem volt időm nagy bulikra, viszont más is az egzisztenciánk ill. az ebből fakadó érték itéletünk. Ők azt mondják, hogy a sok hülye gyereket ( és szüleiket ) nem lehet feldolgozni józanul. Ezek mind nem számítanak, a lényeg, hogy fogyjon sok papír, irodaszer az iskolákban, mert akkor jól jár a szállító és a beszerző is :D

Skor_Pio 2008.11.16. 20:24:06

"Amúgy teljesen azonos módon szocializálódtak, szülők engedték, hogy nappalin végezzék el az egyetemet, lakásban, autóban jelentős segítséget adtak nekik stb."

Nem tudom honnan veszel ilyen sületlenségeket.

zakarias 2008.11.16. 20:28:00

Konegafi: ha az érettségi 30 oldalnyi kérdéssor/ábrák/táblázatok/törvények/ (nézd már meg, mielőtt okoskodsz)/tárgy, akkor erre hogyan lehetne felkészíteni egy 30 fős osztályt SZÓBAN? Úgy, hogy az érettségiig ne találkozzanak legalább hasonló követelményekkel, mint magán a vizsgán? Szerinted igen. Olyan, de olyan okos vagy, hogy téged exportálni kéne...

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 20:28:37

"14 embernél többet (az is már 7 óra + elsők felkészülési ideje) egy nap nem lehet tisztességesen szóban levizsgáztatni .."

8, max. 10 ember lehet egy nap leszigorlatoztatni szóban anélkül, hogy zombiba ne menj át. Vizsgalétszám a kurzuslétszám 1,5x, ezzel ütezzen a hallgató. TVSZ globálisan ezt írja elő, a la FOI tv. De a történet rém egyszerű: nem kell annyi hallgatót felvenni.

"Gondolkoztál azon, hogy hogyan lehet 250-300 gyereket heti 1-2 órában tanítva leosztályozni, hogy legyen havi legalább egy jegye? Szóban?"

A szóbeli vizsgára kell, mert 25-30 perc is lehet, ha nem készült a versenyzőnk.
Minek annyi jegy? Írjon két dolgozatot, meg feleljen, van rá 10 perce. 250-300? Ugyanmár, blöff szám. Egyébként is nem értem mit sírtok a dolgozattal, nálatok elégtelen a dolgozat, akkor annyi. Ahhoz képest nálunk ott a pótzh, azt is javíthatod.

Tényleg nem csoda, hogy silány anyagot küld a középfokú oktatás, ha a felvetett problémák a problémáitok. De a Sasika féle papírgyártásra nincs szükség. Az érettségit is vissza kell állítani arra, mint régen: bácsi átsétál a tévébe reggel és ott kihúzza a tételeket, felolvassa és jónapot. Nincs nyomdázás, nincs őrző-védő káeftézés, nincs raktározás, nincs kiszállítás. Intézmnyesített rablás az egész.

Vagy ha ennyire nem vagytok képesek a tőlünk elvett felvételiztetést lebonyolítani, adjátok vissza a feladatot. Légy nyugodt, meg lesz oldva. Mert az évtizedeken át jól és normálisan.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 20:31:07

"Konegafi: ha az érettségi 30 oldalnyi kérdéssor/ábrák/táblázatok/törvények/"

Akkor az egy hülye érettségi. Minek 30 oldal? Valami ott akkor totálisan el van böszmélkedve.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 20:35:29

"Ha egy tanár nyakon vágott, nem szúrtuk le egy késsel és nem pereltük be"

Ez igaz, de nem éreztünk nagy gyászt, amikor meghalt pl. a felesége vagy gyereke vagy ő maga ( pedig a többiek nem tehettek róla szegények ).

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 20:36:07

Boka,
én ugyan nappalin végeztem, de úgyszólván folyamatosan dolgoztam: korrepetáltam, takarítottam, havat lapátoltam, mikor mi adódott. Sőt, a fiam is dolgozik, bár egyetemista, nappalis. Nem kell annyira odalenni attól, hogy neked dolgozni kellett.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.16. 20:37:34

Boka,
az utolsó beírásod leginkább téged minősít.

Skor_Pio 2008.11.16. 20:39:04

"8, max. 10 ember lehet egy nap leszigorlatoztatni szóban anélkül, hogy zombiba ne menj át. Vizsgalétszám a kurzuslétszám 1,5x, ezzel ütezzen a hallgató. TVSZ globálisan ezt írja elő, a la FOI tv. De a történet rém egyszerű: nem kell annyi hallgatót felvenni."

És nálatok az oktató dönti el, hogy hány hallgatót vesztek fel?

"Minek annyi jegy?"

Előírás.

"Tényleg nem csoda, hogy silány anyagot küld a középfokú oktatás, ha a felvetett problémák a problémáitok."

Ó mert te eredményesebb lennél! Az általad hangoztatott elvekkel aligha.

Corry 2008.11.16. 20:39:49

Az egyik "fejlődési" vonal nyomon követhető, egyre fejlettebb technikákkal tanítjátok a gyerekeket, akiknek persze természetes a digitális tábla és még így se akarják megtanulni a tananyagot, vagy ha meg akarják, akkor ezt digitális tábla nélkül is megtennék, általában.

A másik vonal pedig a szenzációs magyar jogrendszer és jogalkalmazás alól az iskola se húzhatja ki magát, ezért jobb, ha a gyerek teljesítménye dokumentálva vagyon, ami implikálja a papírpocsékolást.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 20:47:38

"Konegafi,
a felsőoktatásról is sokat elmond, hogy te ott taníthatsz."

sasika61
a középfokú képzésről is sokat elmond, hogy te ott taníthatsz.

Na, most jobb lett neked, hogy kivagdalkoztuk magunkat? Szerintem nem.
Eszitek a papírt, ráadásul a dolog a környezeti nevelés szempontjából is öngól, a gyereket is csak a pocsékolásra tanítja meg. Az egész papírozással ráadásul nem képeztek jobb tudású embereket!!!! Környezetszennyező az egész folyamat.
Laptop, wifi, e-rendszer, kliens-szerver, két rendszergazda, centralizált felhasználómenedzselés. Nem az ujjamból szopom, nem egy kollega gyermekeinél előrébb járnak az alapképzésben, mint amit te itt erőltetsz a sok papírral. Du. 17.01., üres a gyerek leadási tárhelye, nem töltötte fel a házit, rendszer automatice vágja be az elégtelent, 17.02-kor a T. szülő már kapja róla az e-mailes értesítést a digitális ellenőrzőbe.
Csókollllllom, 21-ik század van.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 20:48:57

"Nem kell annyira odalenni attól, hogy neked dolgozni kellett. "

Más körülmények között éltünk, mást tartunk fontosnak. Pl. én szégyennek tartottam, ha oda kellett volna állnom a szülők elé , hogy adjanak pár forintot, vagy autót, lakást. Ezek alapján érthető, hogy milyen érték itéletem van ( sosem mondtam, hogy ez a jó ) . Sasika én sem mentem bele személyeskedésbe, sőt - bár nincs szükséged rá -, de megszoktalak védeni , ha a sajátos világnézeted miatt személyeskedve támadnak.

Mint máskor is leírtam, szükség van olyan emberek véleményére is, aki más környezetben nőtt fel, másféle tehetséggel van megáldva ( vagy egyáltalán nincs, mint én ). A csapkodó tanár ugyanúgy elitélendő, mint a verekedő diák.

Suppiluliumas 2008.11.16. 20:52:50

Bocs, Konegafi, tehát akkor szerinted szar a rendszer (amúgy lehet, igazad van), és hülye, aki a rendszer alapján oktatja-tanítja a diákjait?

Abból, amit írtál, eddig ezt lehet kiolvasni. Csak azt felejted el, hogy az utóbbi a munkáját végzi. Te pedig pocskondiázod, mert az ezzel kapcsolatos egyik problémára felhívja a figyelmet.

Nem szép.

Skor_Pio 2008.11.16. 20:56:56

Suppiluliumas

Ott a pont. :-)

Vérnűsző Barom 2008.11.16. 20:57:32

Viasztábla a megoldás. Írogatsz rá, majd ha megunod letörlöd, és firkálhatsz rá mást. Egy viasztáblán - szépen sorban, egymás után persze -többezer oldalnyi szöveg is megjeleníthető.

Ha a viasztáblán kicsit túllépünk, és elbaktatunk az iskolába, ahol olyan szép, modern világ van, hogy még a tábla is digitális, meg nyomtató is van, és néha festék is, akkor joggal feltételezhetjük, hogy akad számítógép is. Még az se kizárt, hogy valamiféle hálózatot is lát, pl. az internetet. Ha meg mindez tényleg így van, akkor talán nem kéne kiprintelni azt a párezer oldalt, hanem el lehetne küldeni annak, aki - elvileg - elolvassa egy olyan formátumban, amibe nem lehet különösebben belepiszkálni, de lehet jelölni a javításokat, módosításokat. Van is ilyen, pdf-nek hívják. És nem kerül annyiba, mint a papír, festék, stb.

Csak valahol, valakinek talán gondolkodnia kéne, és nem a printeres, kellékanyagos, digitáblás haveroknak tömetni a zsebét.

De gyaníthatóan ez a szempont, és nem a normális működés.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 21:00:25

"Csak valahol, valakinek talán gondolkodnia kéne, és nem a printeres, kellékanyagos, digitáblás haveroknak tömetni a zsebét."

Miért akarsz rosszat nekünk, akik ebből élünk ?

boka · http://csaszu 2008.11.16. 21:16:11

Miért nem azon dolgozik az "értelmiség", hogy miként lehet úgy előadást tartani, hogy az otthon vagy bárhol, bármikor nézhető legyen. Szükség van-e " általános műveltségre ", illetve ez a műveltség tényleg azt jelenti-e, hogy hallottam már Ady Endréről , meg Petőfiről ?

Tartok tőle, nem arra kell rámondani, hogy bunkó, aki nem ismeri költőinket, hanem aki felszívja az orrát társaságban, nem tud köszönni ( a mi iskolánkban a tanerő 80 %-a, a szülők harmada ), kidobja a csikket az autóból, kutyát tart lakásban, b..meggel nyitja a mondatot, agresszív stb. Ehhez képest a papír nem is fontos ( itthon bezárták az összes papirgyárat, elbocsájtottak 500 embert.

hr 2008.11.16. 21:16:18

nem igazan ertem, miert baj az ha megismerik a feladatsorok, pont az a cel, hogy felkeszuljenek, ez gyakorlas az erettsegire

Konegafi, te az a taplo lehetsz az egyetemrol (vagy fosuli csak?) akik nem tudnak a szakmajukban elhelyezkedni mert sotetek hozza es tanitjak. A tobbiek itt probaljak elmagyarazni, hogy EMBEREKET tanitanak, SEGITENI akarnak nekik, es nem azon verik magukat hogy szar az erettsegi rendzere, hanem felkeszitenek ra. Mert ez a munkajuk.

Egyebkent szvsz az irasvetito beszerezheto. Digitalis tabla pont ezert lesz jo, mert az abrakat es a forrasokat egyszer kell felkuzdeni ra, nem lesz sukseg az esetukben a papirra.

A sok felelteteshez meg dolgozathoz annyit, nalunk minden targybol volt ropdolgozat. 10 perc, fuzetbol kitepett papirra, sima, egyszeru kerdesek, vagy egy nagyobb kifejteni valo. Esetleg tablara felirt forras/abra elemzese.Ebbol2havonta egy es megvan a jegy.0 koltseg. Vagy foldrajz feleles, fenn a vakterkep, sorban MINDENKI kimegy, es bejelol 4 dolgot. Ahanyat eltalalt+1 az a jegy. 1 ora elmegy vele, mert 1 perc boven eleg egy emberre, es pipa. Utaltuk, de mukodott.Es ez is ingyen volt. Ja, toritanar is atvette...

sorokinV 2008.11.16. 21:18:39

Konegafi!

Te biztos valami nagyon "modern" szakon tanítasz. Ezt pusztán az egy mondatra eső sületlenségszámból következtettem ki...
De tényleg marha vicces lenne, ha kimaradna a középfokú oktatásból az írásbeli számonkérés, sőt egyúttal a teljes írásbeliséget fel kell számolni, elvégre lassan elterjednek a hangfelismerő szoftverek.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 21:26:51

"Konegafi 2008.11.16. 20:47:38 "

Ne add fel ! Amikor a Lumiere testvérek bemutatták az első mozifilmet, a kávézóban az emberek hanyatt-homlok menekültek, mert azt hitték, hogy a vászonról kijön a vonat. Nem te tudod rosszul, csak ami régi az jó ! Szükség van azokra az első fecskékre, akik megmondják, hogy van egy másik út, de az mindig úgy jár, mint aki először mondta, hogy a föld nem lapos ( asszem mágján végezte ) . Ezért van szükség magán iskolákra , hogyha egyszer lesz egy elég tőkés befektető, aki talál egy olyan tanárt, aki nincs megfertőződve a " nekünk az értelmiségi pálya tartást ad" filozófiával, akkor lesz digitális iskola.

bolomba (törölt) 2008.11.16. 21:28:45

Nem olvastam vegigg a kommenteket, de szerintem inkabb a hibrid, felig mostani, felig online rendszerre kene atszokni. Van szamos pelda a nagyvilagban tobb eve (kozepiskolai szinten is).

bolomba (törölt) 2008.11.16. 21:30:35

boka · csaszu 2008.11.16. 21:26:51

ohh mar van is, csak nem nalunk:) velemnyem szerint hatasosabban is mukodik. a vegen jobban es maradandobban megjegyzi a tanultakat az ember

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 21:38:09

"Bocs, Konegafi, tehát akkor szerinted szar a rendszer (amúgy lehet, igazad van), és hülye, aki a rendszer alapján oktatja-tanítja a diákjait?"

Igen. Szar a rendszer. Grat. hogy felfogta végre valaki.

"Abból, amit írtál, eddig ezt lehet kiolvasni. Csak azt felejted el, hogy az utóbbi a munkáját végzi. Te pedig pocskondiázod, mert az ezzel kapcsolatos egyik problémára felhívja a figyelmet."

Pocskondiázza a fene. Csak olyan fene széplelkek vannak itt, kis sértődékenyek. Nem vagyok én pszihomókus, se médiakommunkátor. Száraz tényeket közlök, aztán ha nem tetszik, "tessék, el lehet menni". Mérnök az ilyen állatfajta, le lehet persze tojni az adatait, legfeljebb majd leszakad a híd, összedől az épület, leáll a szivattyú, felrobban a vegyigyár. "Na és?", mondja sasika.

"Nem szép."

Ígértem én valaha is olyat, hogy az lesz? :) Valóság. Az. Az ilyen.

" Vérnűsző Barom 2008.11.16. 20:57:32"
Vérnűsző Barom for President! PDF, hú, te ilyeneket tudsz? sasika lesni fog csak rá, hogy keresztbeteszel a lobbijának. :D

boka:
"Miért nem azon dolgozik az "értelmiség", hogy miként lehet úgy előadást tartani, hogy az otthon vagy bárhol, bármikor nézhető legyen."
Azon dolgoznánk, ha hagynák. Szoftver, technika ehhez megvan, csak rendszerbe kellene szedni és üzemeltetni. :)

sorokinV
"De tényleg marha vicces lenne, ha kimaradna a középfokú oktatásból az írásbeli számonkérés, sőt egyúttal a teljes írásbeliséget fel kell számolni, elvégre lassan elterjednek a hangfelismerő szoftverek."
Miért, ér valami sasika sok írásbeli dolgozata? A tények alapján semmit. El se lehet olvasni az írásbeli zh-k jó részét, macskakaparás az egész. Minek ezeknek papír? Vagy klaviatúra kell alájuk, vagy véső a kezükbe. 2008-at írunk. Hahó.

Skor_Pio 2008.11.16. 21:40:54

"Nem te tudod rosszul, csak ami régi az jó ! Szükség van azokra az első fecskékre, akik megmondják, hogy van egy másik út, de az mindig úgy jár, mint aki először mondta, hogy a föld nem lapos ( asszem mágján végezte )"

Nem erről van szó. Nem mondtuk, hogy nem kell informatika, nem vagyunk ellene az új módszereknek. Van egy állapot, a mostani körülmények között kell élnünk és dolgoznunk, ezek között a feltételek között. Azt nem tudtuk meg, hogy hol folyik a Konegafi által dicsőített oktatás, de az biztos, hogy nem a tanáron kell elverni, hogy miért nincs két rendszergazda, meg a többi. Gondolom Sasikának nincs annyi fizetése, hogy abból mindjárt két rendszergazdát is fizessen.

bolomba (törölt) 2008.11.16. 21:44:14

Konegafi 2008.11.16. 21:38:09

"Azon dolgoznánk, ha hagynák. Szoftver, technika ehhez megvan, csak rendszerbe kellene szedni és üzemeltetni. :)"

Nem lehet esetleg egy kulfoldi szisztemat valahogy megvenni es atultetni? Tudod a felesegem reven betekintest nyerhettem ket online iskolaba is.
www.keystonehighschool.com/
www.artinstitutes.edu/

Hogy is mondjam… Elfeljtettem, hogy a magyar oktatast valaha jonak tartottam.:)

boka · http://csaszu 2008.11.16. 21:44:45

"ohh mar van is, csak nem nalunk"

A nagyon korzervatív japán iskolákban is valami csoda technika van. A 12 éves gyereknek modernebb laptopja van, mint egy német bank igazgatónak. Igaz, ők nem vásárolnak ingatlanokat, hanem sokat áldoznak ezekre a kütyükre ( pl. usb vibrátor ). A másik oldala viszont, hogy magyarországra jönnek tanulni, hogy kell óvoda rendszert működtetni, mert ott is a nők elkeztek dolgozni és erre a kihívásra nincsenek felkészülve.

Azért nem kell megijedni, nem ilyen óvodáik lesznek, csak megnézik , hogy egy négyzetméterre hány gyerek jut, azt megszorozzák öttel, bele egy kis hi-tech, majd 1000 usd/ hó ovidíj.

Skor_Pio 2008.11.16. 21:51:38

Konegafi 2008.11.16. 21:38:09

"Miért, ér valami sasika sok írásbeli dolgozata? A tények alapján semmit."

Ugyan honnan tudod? Rá van írva a hallgatóid dolgozatára, hogy melyiket tanította Sasika? Nem valószínű. Ennyit a "száraz tényekről" amiket közölsz. Valójában nem a tényekről szól amit írsz, hanem az előítéleteidről.

Konegafi (törölt) 2008.11.16. 22:02:49

Szép ez a külföldi dolog, de figyelj, 100-ból 101 esetben itthon nem működik egyetlen ott bevállt dolog sem. :) Miért nem? Jó kérdés, itt van elhantolva az eb.

Digitális táblákról kergettek álmokat, miközben egy év alatt nem tudják megjavítani a szemináriumi terem zárját, szétesnek az asztalok vagy az informatikusok fél évet tökölnek el, hogy rájöjjenek, miért nem megy a wifi belépés.
Reménytelen, szélmalomharc. Ha nem lesz érdemi változás egy év alatt az országban, én is leépítem a saját rendszereimet, amiket kipróbáltam, bevezettem. Tkp. ha jól meggondolom, akkor ennek a leépítésnek már le is raktam az alapjait, elő van készítve. S ha két év múlva se történik valami változás, akkor körbe kell nézni a világban, mert itt akkor nem lesz 15-20 évig előrelépés (kedvest hogy venném rá, még nem tudom ...). Engedtessék már meg, hogy ezt az újabb két évtizedet már ne kelljen kibekkelni. Amúgy se bírnám ki ép ésszel, ahogy mondják: "rosszul viselem az emberi hülyeséget". (Ezért is szabadultam meg a médiabefolyástól, s megyek a természetbe, kertbe mikor csak lehet.)
Amúgy is hány kollega ment már el az elmúlt 1-2 évben külföldre, "ideiglenesen" ... Más karokról is. Az épeszű ex-hallgatók legjobbjai is külföldi helyet jelölnek már meg magukról az iwiwen.
Ez van. Bocs, elnézést.
Azért hajrá nyomtatás meg festékgyár, mert ezen múlik minden ;oD

Jó éjt, nekem még cikket kell befejezni, leadási határidő van.

boka · http://csaszu 2008.11.16. 22:08:10

"nem vagyunk ellene az új módszereknek"

Ez a jó, csak nem azért kell bántani valakit, mert az újat próbálja bevezetni. Ma még dívik az a szocialista munkamegosztás, hogy : Én gyártom az ágytálat, te pedig a belevalót !

Szerintem csak ez ellen próbáltunk írni néhány sort. Támadni akkor kell majd az új technikát, ha rossz minőségű rendszert szállítanak a szállítók, de sokan már a magukat zsírosra kereső beszállítókra hívták fel a figyelmet. Abban igazad van, hogy a jelen környezetbe nehéz egy új szisztémát applikálni, de erre vannak a haladó szellemiségű tanárok ( nem a kötött pulóveresek ), hogy viták során ( ami szakmai, nem politikai ) felépítség az újat. Remélem, hogy akkor már a Fasori gimnázium nem lesz elit iskola ( mert 3 nobel díjas is oda járt ) , hanem a Kovács Lajos gimnázium sasika osztálya lesz az etalon.

Íme egy kis történet:

A jeruzsálemi Mann Könyvtárba betér egy amerikai turista, megkérdezi az igazgatót:

- Uram, ezt a könyvtárat Thomas Mann-ról nevezték el ?

- Nem, kérem Frederick Mann-ról !

-Frederick Mann ? Nem ismerem ! Ő mit írt ?

- Egy csekket !

Skor_Pio 2008.11.16. 22:09:08

Tehát te sem tudsz szembe menni a rendszerrel, inkább mefutamodsz. De a középiskolai tanárokra rákened az ottani rendszer bűneit.

Skor_Pio 2008.11.16. 22:09:48

megfutamodsz :-)

Skor_Pio 2008.11.16. 22:15:27

"Ez a jó, csak nem azért kell bántani valakit, mert az újat próbálja bevezetni."
Tökéletesen egyetértek. Nem is az ellen szólok, hogy az informatikának biztosítsunk nagyobb teret az oktatásban. De ha valakinek kifogása van, nem árt ha a megfelelő helyre nyújtja be. Ha a bal szomszédom kutyája az ajtóm elé dolgozik, és ezért én a jobb szomszédomat hibáztatom, akkor joggal lesz felháborodva.

avokado 2008.11.16. 23:13:08

Amíg az érettségi vizsgán a megszerezhető pontok kétharmadát az írásbelivel lehet megszerezni, addig bizony gyakorolni kell a feladatlapok megoldását. Az infoterembe egy egész osztály nem férbe. A hazaküldés pedig nem megy, mert (és lehet, hogy egyesek ezt nem hiszik el, de) nincs mindenkinek otthon internet-hozzáférése. Ezenkívül, ha otthon írja meg, hogyan ellenőrzöm, hogy milyen segédeszközöket használt? Lehet szövegelni a felsőoktatásból,de ránk vonatkoznak szabályok, és kimenet-ellenőrzés is van (érettségi).
Aki sokallja a sasika által említett diákszámot, az számoljon már utana, hogy egy heti kétórás tantárgyból a 22 kötelező óra 11 osztályt jelent, az pedig 350 diák.
Lehet szidni azt is, hogy milyen tudással kerülnek a felsőoktatásba, meg, hogy milyen rossz az új vizsgarendszer, de ha vennék a fáradtságot a főiskola, egyetemi tanárok, hogy elvégezzék a 30 órás tanfolyamot, akkor ők is ülhetnének az emelt szinten szóbeliztető bizottságokban és részük lenne a "felvételiben".

zakarias 2008.11.17. 12:20:09

Konegafi:
Szóval Te kezdetektől a rendszert kritizáltad? Jó duma, így menekülésnek, de bárki visszaolvassa, hogy azzal b*sztatod a sasikaféléket, hogy miért nem jut minden diáknak notebook (csak 60/70e/kopf), miért nem olvas fel egy ábrát egy 30 oldalas feladatsorból, vagy egy táblázatot, aztán azt mondod, hogy nem is őt kritizálod, hanem a rendszert, ahol ez a követelmény.

De ha most ez a szájbak*rt rendszer, és erre kell felkészíteni a diákokat, akkor miért a tanárt b*sztatod?

Amúgy: Te mit mondanál annak a tanárnak, aki nem az érettségire készíti fel a fiadat? Hogy bravó?

Elmentem egyyszer orvoshoz, az asszisztense meg bajlódott valami programmal. Egy mező inaktív volt és nem tudta, hogy mit csináljon, hogy beírhassa oda, amit kell. Hozzám fordult: azt modta, maga informatikus, ugye? Hát akkor jó lenne, ha ezt megcsinálná gyorsan! És különben is így szar, meg úgy szar...
Remélem kezded kapizsgálni, hogy milyen, ha nem a megfelelő embert b*sztatod.

A feleségem egyébként némettanár középiskolában. Az előző munkahelyén nem nézték jó szemmel, hogy rengeteget fénymásolt, csoportmunkához anyagokat, képeket, szituációs gyakorlatokat, dolgozatokhoz kérdéssorokat. Amikor tarthatatlan lett a helyzet, akkor vettünk egy lézernyomtatót. Ja, és az ágy alatt dobozokban most is megvan ezek nagyrésze, hogy újrahasználható legyen. De amíg az első évet bármely évfolyamból megcsinálod, elég sokat kell nyomtatni/másolni, mert addig nincs mit újrahasználni. És az az ideális, ha egy nyelvtanár tanítja végig az adott osztályt, tehát 4 évnyi anyagot kell nyomtatni 4 év alatt.

Watchman 2008.11.17. 20:19:22

Egyesek annyira beleélik magukat a modern technika előnyeibe, hogy a hátrányairól megfeledkeznek... Akár tetszik akár nem, ma nem mindenki vehet magának laptopot. Honnan legyen 60e-70e ft annak a családnak, aki a könyveket is max. ismerősöktől szerzi be? Menjen szakmunkásnak.. grat.. Mi lesz azzal a tanulóval, aki gimnázium előtt még nem dolgozott számítógéppel, aztán egyik napról a másikra azon kell írni a házi feladatot? Dögöljön meg... Honnan fizeti az iskola a szakértő rendszergizdát, aki majd minden reggel szalad a sok száz laptophoz, mert valamelyik megint nem csatlakozik a wifihez (mert ilyen is lesz)? És végül milyen remek is lesz, amikor a gyerek egy-két hétig nem ír házit/nem tanul mert a "könyve" épp a szervizben van.

gidabiga 2008.11.17. 22:18:02

Én nem oktatási szempontból szólok most bele, mert ahhoz nem értek, de sokat látok, mert iskolás korú gyerekeim vannak.
Április óta dolgozom olyan mnkahelyen, ahol monitor előtt ülök egész nap.
Április óta romlott az addig tökéletes látásom.
Nem értem, hogy miért lenne jó, ha a gyerekek is egész nap képernyő előtt ülnének.
Nem tartom egészségesnek.
Én rengeteg könyvet olvasok, attól még sosem égett a szemem, nem fájt a fejem.
Nem fogják tudni, mekkora sikerélmény, ha valamit keresnek egy könyvben, lexikonban, míg megtalálják, addig is rábukkanhatnak sok érdekességre, mert minden megy egy-két kattintással.
Én nem ilyen világot szeretnék.
Attól, hogy valami régi, még működhet.
Nem kellene mindent felborítani.

Corry 2008.11.18. 07:48:11

Az ország helyzetét ismerve én sem értem ezt a digitális tábla projektet. Hézagos marketing ismerteim szerint a fogyasztókat a következő csoportokba osztják:

Innovátorok
Korai elfogadók
Korai többség
Késői többség
lemaradó

Én úgy gondolom, hogy ha modernek szeretnénk lenni, akkor a korai elfogadók (early adopters) végébe és a korai többség elejébe kéne tartoznunk digitális táblailag.

Úgy egyébként meg túl sokat vitatkozunk magáról a tábláról. Az egy hardver informatikus szlengben: vas. Azt sokan tudják, hogy a vas szoftvertámogatás nélkül kalap sz@rt nem ér. Persze ez annyiban igaz, hogy nem használható sok mindenre, de ha hülyék veszik meg a vasat, akkor jó pénzért el lehet adni.

Én úgy sejtem, hogy a digitális táblán oktatandó tananyag nincs nagyon kiforrva, van olyan ismerősöm, aki ilyen tananyagot fejlesztett, a szokásos magyar körülmények között (értsd: nem az a lényeg, hogy használhatót csináljunk...)

Valahogy ezt úgy kéne csinálni, hogy egy, vagy két gimiben kísérletezni ezen, és ha már van digitálisan érettségizett osztály,utána kellene teríteni a vasat. Persze ezzel az a nagy baj, hogy egy gimis osztály 4 év alatt fut át, és pont ennyi idő múlva választják újra az urakat a parlamentben, és megvan az esély, hogy a nagy kaszálást már a másik csapat fogja elvégezni.

Konegafit érdekes volt olvasni, amikor az oktatási rendszert szidta, nagyon egyet kell értsek vele, amikor a sasikáékat kritizálta, akkor meg negyon nem.

boka · http://csaszu 2008.11.18. 19:05:33

"Április óta romlott az addig tökéletes látásom"
"Én rengeteg könyvet olvasok, attól még sosem égett a szemem, nem fájt a fejem."

Amikor a harmincéves porszívó elromlott azt mondta Anyám:
Kisfiam ! Harmincévig jó volt ez a porszívó, jellemző, hogy pont nálad romlik el !

Laci · http://docs.google.com/View?docid=d9mtbgt_15cdthgwcz 2008.11.20. 07:33:14

Világos, hogy Sasika problémája a nagyon sz@r érettségi rendszerből ered, amiről Sasika nem tehet.

A töri érettségivel kapcsolatban vagyon egy feladatgyűjteményem, az érettségizett lyányomtól örököltem.

Nagyobb baromságot ritkán láttam. Két példa:

Egy íjjal felszerelt ősmagyar atyafi a képen LÓ NÉLKÜL.

Feladat: a KÉP ALAPJÁN meséld el a magyarok harcmodorát (vagy ilyesmi).

Természetesen meg kell tanulni a magyarok harcmodorát, a kép baromság, elég lenne a kérdés. A harcmodor éppen a képből nem derül ki.

Másik: Valami régi szakóca, vagy mittudomén milyen tárgy a képen. Feladat: Az archeológusok eleinte azt hitték róla hogy (akármi), bizonyítsd be a kép alapján, hogy nem is úgy van.

A diák természetesen csípőből felülmúlja a hülye archeológusokat, feltéve, ha a konkrétan ehhez a képhez tartozó magyarázatot előre bemagolta.

Az egész rendszer mindenre jó, csak a tanulók értelmes gondolkodásának fejlesztésére nem. Amire állítólag szánták.

Magam nyelvoktatással foglalkozom. Kezdetben vala a fekete tábla, és a kréta. Később rákaptam a technikára, írásvetítő, magnó, diavetítés, hangosított dia stb.

Aztán számítógép, monitor, videó, hangfájl, másolható MP3 anyagok, internetes távoktatás Skype segítségével stb. (mostanában csak egyéni tanítványaim vannak)

Az én munkámat megkönnyítették a technikai újítások, de az oktatás egy mákszemnyivel sem lett hatékonyabb. Most is kb. azonos óraszámban kb. azonos eredményt érek el, ill. kicsit roszabbat, mert a diákok felkészületlenebbül érkeznek hozzám. Leginkább tanulni nem tanultak meg. (Jellemzően diploma előtt állókat oktatok.)

Sasika problémája olcsóbb fénymásolási technológiával lenne csökkenthető, de a diákoké csak a normális EGYSÉGES oktatással és normális érettségi rendszerrel. A szóbeli érettségi töriből tökéletesen elég, és a tanulónak csak a tananyagban leírtakat kelljen viszamondania.

Logikussan az Istenért (!) ne következtessen, mert mi van, ha az ő következtetése nem egyezik a hivatalosan kötelező következtetéssel? Pl. nem a kapitalizmust tartja minden rendszerek legjobbikának.

Szegény lányommal is meg kellett beszélnünk, hogy mit hazudjon Szent Istvánról (akinek szent mivolta szerintünk az Egyház magánügye).

Jól hazudott, mert ötössel ment át. Utólag gondolkoztunk rajta, hogy megírjuk erősen jobboldali tanárának igazi véleményt is erről a jóságos uralkodóról, de aztán hagytuk a fenébe az egészet.

Digitális táblára csak akkor lesz szükség, ha a vécéket már le lehet húzni, addig hagyjuk a fenébe az egész marhaságot!

boka · http://csaszu 2008.11.20. 21:21:37

"mit hazudjon Szent Istvánról (akinek szent mivolta szerintünk az Egyház magánügye)."


Az illetőről annyit tudunk, hogy énekhangja Varga Miklós ! :DDDDDD

VLaci 2008.11.21. 15:09:08

No, azért az is tudható, hogy magyar ellenfeleivel elég kevéssé gyakorolta a keresztényi megbocsátás erényét, és a magyarokkal szemben a német lovagjait csípte.
süti beállítások módosítása