HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Tanárdicsérő poszt

2008.12.06. 17:13 sasika61

 

Nem szeretném sajátos „keltetővé” átalakítani a blogot, ahol egyik poszt szüli a másikat, mégis muszáj visszatérnem az előző témájához:
(http://sasika61mondja.blog.hu/2008/12/05/vertek_e_titeket_a_tanarok). A tanári erőszakot olyan sokan erősítették meg saját élményként, hogy a felületes olvasóban könnyen az a látszat keletkezhetett: a magyar tanárok ütik-verik a gyerekeket, ahogy egyik kommentelő meg is fogalmazta: „ezektől” (a tanároktól általában) még a 12. havi fizetést is elvenné.
 
Szeretném ezt a látszatot elfeledtetni. Nekem 17 évnyi tanulásom során nagyon sok tanárom volt, a többségükre szeretettel gondolok máig. Kiemelek egyet közülük, bemutatom, mit köszönhetek neki, s arra kérem az olvasóimat, kövessék a példámat, mutassanak be egy nekik kedves emlékű tanárt. Nem az egyensúly kedvéért, hanem annak bizonyítására, hogy nemcsak a rossz emlékek, érzések maradtak meg bennünk. Gyűlölködni, rosszat mondani bárkiről mindig könnyebb, mint megtalálni a másikban a jót: ne elégedjünk meg a könnyű lehetőséggel, hátha ez is kap olyan nyilvánosságot, mint az előző.
 
Ezek után induljon a tanárdicsérő poszt.
Csaknem mindent annak az embernek köszönhetek, aki a gimnázium első két évében a magyar- és történelemtanárom volt. Kapcsolatunk akadozva indult. Még szeptemberben lehetett, amikor feleltetett az Íliászból, s mivel azidőtájt némi tájszólással beszéltem, felelés közben rám szólt: olyan szó nincs, hogy „osztán”. Elvörösödtem, falusiként a városiak között, kaptam első jegyemként egy négyest, amiben legjobban az fájt, hogy ekkorra én már valószínűleg több könyvet elolvastam, mint a négy évfolyam együttvéve, ötödikes koromtól szinte mást sem csináltam, csak olvastam.
 
Nem sokkal később megíratta az első nagydolgozatot, levelet kellett fogalmazni egy kitalált személynek. Még mielőtt kiosztotta volna, eljutott hozzám más osztályokból, felsőbb évesek híreiből, hogy a tanár úr mindenütt engem dicsér, hogy ő még ilyet… stb. Attól kezdve szinte társa lettem. Úgy éreztem, leginkább nekem tartja az órákat, versenyeken indított, amelyeket többnyire megnyertem, szerepet kínált az irodalmi színpadán, s görög oszlopból (Antigoné) igen hamar a csapat állandó főszereplőjévé léptetett elő. A színpad révén szinte minden nap együtt voltunk, rengeteget beszélgettünk, szinte partneréül fogadott el, s minden gesztusából éreztem, hogy szeret, tisztel, s örül, hogy ilyen tanítványa van, én meg egyenesen rajongtam érte. Még a nyarak egy részét is együtt töltöttük, hétvégenként esküvői műsorokkal „léptetett fel”, s emellett is rendszeresen találkoztunk. Harmadik év szeptemberében villámcsapásként ért a hír, hogy otthagyta a gimnáziumot, s elment a műv. ház igazgatójának. Megkerestem, érezte, hogy számon akarom kérni, magától elmondta az érveit, amit megértettem ugyan, de a fájdalmamat ez sem tompította. Megígérte, hogy a színpadot, a közösséget viszi magával, s ettől kezdve ez lett találkozásainknak kerete. A kapcsolatunk- ha lehet ilyet mondani- még jobban elmélyült. Naponta találkoztunk, hol csak próbáltunk, hol beszélgettünk, hol tanított, szemináriumot tartott, viszonyunk élőbb volt, mint valaha, ráadásul megszabadult a tanár-diák kapcsolat pózaitól, amelyet a gimnáziumban kénytelenek voltunk betartani.
 
Soha annyit az irodalomról, az emberekről, az életről nem tanultam, mint azokban az években tőle. Ez az ember szinte fiaként szeretett (holott volt neki két saját gyermeke). Két nyáron át végigautóztuk az ő költségén Közép-Európát, NDK-t, Lengyelországot, Csehszlovákiát, ő vitt el először az egyetemre, majd felvételizni, ő jött el a katonai eskütételre, s életem egyik nagy veszteségének tartom, hogy elkerülve szülőföldemről a kapcsolatunk meglazult, majd megszakadt.
 
Még ma is, lassan harminc év távolából a legnagyobb szeretettel és hálával gondolok rá . Észreveszem gesztusaimon, még óratartásomon is az ő nyomait, stílusát nap mint nap.
Isten éltesse sokáig Hamvas Lászlót, egykori tanáromat.

14 komment

Címkék: iskola emlékezetes tanárok tanárdicsérő

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr76807941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Anand 2008.12.06. 18:45:31

Kánya. Ez volt a középiskolai magyartanárom gúnyneve. Nem véletlenül. Diákszemmel sunyinak tűnt, (egészen apróvá váltunk a padunkban felelés előtt, ő pedig a szemüvege felett pásztázott minket, talán innen kapta a nevét :)) szinte senki nem kedvelte. Akkor még. Mert követelt, tartása volt, nem csak tanított, hanem nevelt, az "és-sel nem kezdünk mondatot"-tól a legmélyebb irodalmi fejtegetéseken és vitákon át odáig, hogyan viselkedjünk osztálytársunk temetésén, hogy ne fájjon a szüleinek a jelenlétünk, és ki is beszéltette velünk, hogy nekünk se fájjon úgy. Szinte el nem telik nap, hogy ne gondolnék rá valami miatt, akár csak azért, mert meglátok egy "új árú érkezett" feliratot valahol. Egyszer kaptam egy egyest az apostolból, (! :)) bosszúból megtanultam a verset. Nem csak a memoritert, az egészet. Másnak nem tanultam volna meg, de neki muszáj volt bizonyítani. Hiányzik.

Boka 2008.12.06. 19:35:10

Isten éltesse olasz tanárnőmet, Lénárd Csillát, aki ma asszem a Veres Pálné gimiben tanít!

A tananyagot már elfelejtettem , de igényes volt, csinos, elbűvölő, kedves, humoros.Tőle tanultam meg, hogy mi kell az igazi sikerhez. Nem elmagyarézta, hanem példát mutatott .

Így voltam az osztályfőnöknővel is. Amit tanított nem érdekelt, de a mosolya, gondoskodása a mai napig enyhíti a drámát, amit a többi tetü ( emberileg) tanár okozott. Nagyon jó alakjuk is volt.
Aztán jött a rendszerváltás...... és dolgoznom kellett ( a kettő között természetesen nincs összefüggés)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.12.07. 04:25:40

Én a történelemtanáromtól kaptam olyan könyveket, amelyeket csak zárt körben volt szabad terjeszteni akkoriban. Pl.: a Gömbös-Bárdossy (Kállay) kormányok külpolitikai levelezéséből vett szemelvénygyűjteményt, melyben az egyes táviratok, levelek kommentár nélkül voltak. És világosan kiderült, hogy mekkora hazugság a "Hitler utolsó csatlósa" lózung, és hogy a két tűz közé szorult, revízióra sarkallt kis ország hogy próbált manőverezni - és a Nyugat vaskosan felelős azért, hogy mi lett a vége.

Hogy honnan tudta, hogy nem vagyok spicli, meg a szüleim se, azt nem tudom. Mindenesetre a történelemtanárok kis szobájában volt egy spicli, Vég Gábor (a hajdani fővárosi képviselő, a Rákosi-miniszter Vég Béla fia - aki már meghalt, fiatalon vitte el a szesz). Amikor Vég Gábor bejött, a tanárom (Maucha Imre) mindig lehalkította a szavát. Most már tudom, miért...

Az öregúr hála Istennek most is él. Ősszel volt a 25 éves osztálytalálkozónk, és ő volt az egyetlen tanár ott. Öregszik, az igaz, de ugyanolyan rendes-kedves ember maradt. Éljen még sokáig!

Corry 2008.12.07. 09:36:16

Nocsak MG csak nem egyidősek vagyunk :-) Nálunk szerencsére kb. 10 tanár is ott volt az érettségi találkozón, de pl. az osztályfőnök nem, aki inkább a másik topikba való volt :-)

Nekem nem adatott meg, hogy egy ilyen tanár-diák kapcsolatot megéljek, sajnos... Illetve lett volna egyvalaki, a családunk barátja, Juci néni, akivel már nagyon vártuk, hogy ötödikben tőle tanuljam a magyart. Egy-két órát tartott meg, utána nálunk otthon találkoztunk, mert beteg lett én hallottam amint a szüleim vigasztalják és ő ezt elhárította. Ő volt az első ember a szeretteim közül akinek a halálára emlékszem.

Nekem sajnos 8 év vesszőfutás volt az iskolai magyar oktatás részben jószándékú tanárokkal, akikkel az a bajom, hogy az akkori vitáinkra visszaemlékezve, a tinédzser önmagamnak adnék ma is igazat.

Az egyetemen találkoztam még egy olyan emberrel, akire felnéztem és ő is elismerte a tudásomat, olyannyira, hogy bent tartott, 8 évet le is húztam egyetemi oktatóként.

VLaci 2008.12.07. 16:32:27

Nem vagyok nagy jós, de valószínűleg eltalálom, hogy ehhez a témához a töredéke fog csak érkezni a hozzászólásoknak, mint az előzőhöz. Nem ám azért, mert ne volnának jó tanárok. Bár kevesen, de vannak.

Ám, mint a gyorstalpaló újságíróoskolában tanítják, az nem hír, ha a kutya megharapja a postást, csak az, ha a posás a kutyát.

Szóval a tanár alapvető feladata lenne olyan kiválónak lenni, hogy példaképe lehessen a tanulóknak. Ha ilyen, akkor az nem hír, hiszen ez lenne a természetes. Mit lehet erről sokat beszélni.

Igen, Volt néhány tanárom, akik nem késtek el az óráról, érthetően magyaráztak, igyekeztek objektíven osztályozni, és nem verekedtek. Ilyenek főleg középiskolában akadtak.

Olyan tanárom, akinek ma kezet csókolnék, ha élne, csak egy volt, az egykori általános iskolai kémiatanárom.

No de neki is csak ketten-hárman csókolnánk kezet az osztályból, ugyanis mi tudtuk a legjobban a kémiát, és hasonló kapcsolat alakult ki köztünk, mind Sasika és a magyartanár között.

Másrészt abban azért biztos vagyok, hogy rossz tanárnak senki sem tartotta. Természetesen nem verekedett.

Nem szorosan tartozik ugyan ide, de az egykori (amúgy bizonyára derék) tanárok téves nézeteit azért kijavítanám:

Van olyan magyar szó, hogy "osztán", és nincs is miért szégyenkezni miatta. A nyelvjárások értékes kincsei nyelvünknek, tessék csak megfigyelni hogy legnagyobb íróink műveit éppen a tájnyelvek gazdagítják leginkább. Én nem dícsérném meg azt a tanárt, aki ezért megszégyenít valakit. (Persze más tekintetben lehet kiváló személyiség.)

Szintúgy botorság, hogy nem kezdünk "és"-sel mondatot. Egész rakás nyelvi babona van, amit magyartanárok terjesztenek.

És mégis mozog a föld!

én 2008.12.07. 16:32:29

na, elmarad a kommentözön?

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.12.07. 16:46:13

Én,
el.
Valószínűleg VLacinak van igaza a magyarázatban.

én 2008.12.07. 16:54:19

Na ja. Nekem nem voltak verekedős tanáraim. Rossz tanáraim azok voltak, meg olyanok is, akiket utáltunk, aztán pár évvel később meg aszontuk, háát, azért volt valami haszna is.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2008.12.07. 23:43:18

A magyartanáraimmal nem volt szerencsém.

"Boci, boci, tarka,
A Juhászné marha
Nincs több olyan marha,
A tanári karba..."

Ez volt az általános iskolai nótám. Aztán jött ugyanez, Vágónéra átírva. Ehhez képest most már éppenséggel írónak is mondhatom magam, hiszen novelláim jelennek meg havonta, nagy példányszámú lapban. Az "éssel nem kezdünk mondatot" általánosságban igaz, de nincs az a szabály, amitől konkrét írásban el ne lehetne térni, ha annak az adott szövegben helye van.

Megjegyzem: én a nyelvtant sose tanultam meg gimnáziumban. Mindig puskáztam. Még emlékszem olyan szavakra, hogy fonéma meg morféma meg ilyen hülyeségek, de ma se tudom, mit jelentenek. Nem is érdekel. Jól (és ha akarok, szépen) fogalmazni tudok, helyesen írok, hát mi a fenéért kéne nekem ilyesfélét tudni?

Volt még több emlékezetes tanárom, hiába, az egyik vezető gimnáziumba jártam. Boros tanár úr, a már akkor is nyugdíjas latintanár (ez volt a második nyelv) legendásan szigorú volt. Mint egy 1800-as évekbeli katolikus paptanár... És imádtuk - hogy éssel kezdjem a mondatot... Csak másfél évig tanított, aztán betegség miatt abba kellett hagynia, de amit tudok latinból, azt ezalatt a másfél év alatt tanultam. Kihívás volt a szigorúsága - mert egyébként abszolút korrekt volt, mindig és mindenkivel. Vele nem lehetett tiszteletlen senki - az árnyalatáért is ordított (ütni nem ütött - nem volt erre szüksége). De nem is volt erre ingerünk. Amikor hirtelen kórházba került, a latinosok többsége megfordult a betegágyánál, magam is. A diák ugyanis nem bánja a szigort, ha az igazságos: a kivételezést gyűlöli, hiszen fiatalkorban még kompromisszummentes az ember igazságérzete.

Utána jött a szintén nyugdíjas Majoros tanár úr. Ő épp az ellenkezője volt. Abszolút nagytudású és humánus ember, aki bármiféle szigorra vagy számonkérésre képtelen volt. Latint tőle nem tanultunk - elvégre az ő dolgozatait (előre lefordíttatta a dolgozat szövegét...) nem lehetett elrontani; annál inkább irodalmat, történelmet, és mindenféle humán ismeretet, amit mintegy obiter dictumként az óráin elcsepegtetett. Hatalmas egyéniség volt ő is, és nagyon szerettük - nem is a laza órák miatt, hanem azért, amit - ha nem is latinból - megtanított nekünk.

Vagy ott van egykori fizikatanárom, Varga Antal (fiatal volt, érettségi után mindenkivel pertu lett, úgyhogy Toncsi). Okos volt, értelmesen magyarázott és érdekes módon még az is szerette, aki karót kapott tőle... Én például remek fizikás voltam; és ő eltűrte az akkori kamaszos manírjaimat, mert például az "egyenlő" helyett a "passzba' van" kifejezést használtam. Mosolygott rajta, és nemegyszer úgy kérdezett engem is és másokat is, hogy "Nos? Passzba' van?". Esze ágában nem volt némi kamaszodás miatt fegyelmezgetni. No, nem is volt abszolút semmi gondom a mások által rettegett fizika felvételiken.

énisvoltamgyerek 2008.12.08. 14:59:01

ezekből is látszik mekkora hatásuk van vagy lehet a tanároknak diákjaik életére és milyen kevés kellene ahhoz, hogy a negatív helyett pozitívak legyenek ezek.
kábé úgy egy egészséges emberi lény.

Rabyn 2008.12.17. 01:17:47

Kár, hogy csak most találtam ide.

Ha végiggondolom mennyi tanárom volt, és ezek közül melyik az akiktől tanultam is valamit, nem sok van. 4.ben Jutka nénitől és Marika nénitől inkább emberi értékeket kaptunk, mint tananyagot. Persze megtanítottak mindenre, de sokkal fontosabb volt az, hogy közösség legyünk. Mentünk kirándulni, és valahogy mindig mindenkinek jutott szendvics, annak is aki nem hozott.
Felsőben a rajz-biosz tanáromat emelném, Vincebát, aki miatt ebből a tárgyból akartam érettségizni csak aztán elrontották nekem gimiben a lelkesedést. Neki nem kellett verekednie, elég volt csúfan nézni és már jók voltunk. (kis szerencsével nála fogom a 10 hetes tangyakomat megcsinálni, legalább jó lenne) Aztán ott volt még Lacibá, aki rájött, hogy valamit nem jól csinál, mert rosszak vagyunk az óráin és íratott velünk egy fogalmazást, hogy mi bajunk vele. Nem kellett rá név, és ezután csodálatos órákat tartott. Az összes történelem tudásom ami van azt tőle tudom.
Magyartanárból több is volt akit kedveltem, mindegyiket másért. Az egyik jól magyarázott nyelvtant a másik irodalmat.
Gimiben viszont szinte csak csalódás ért. Kivétel ez alól az utolsó évi biosztanár, aki egy tünemény, és remélem, hogy most is tanít, mert neki még az osztály legelvetemültebb tagjai is megtanulták mi az az axon és mire jó.

Az egyetemen pedig van akitől rettegünk, de tanulunk neki mert korrekt és mert nála a "jól csináltad" is felér egy ötössel. Ráaádsul mindig megadja az utolsó utáni lehetőséget is a javításra. Kár, hogy mondattanból hülye vagyok. (én se értem mi a nyűves nyavajának kell tudnom azt nekem, amikor tanítani nem fogom, írni meg anélkül is tudok.)

McT 2009.04.18. 16:30:52

Én is túl későn vettem észre ezt a blogbejegyzést.

Nekem is Maucha Imre volt a történelemtanárom. (M.Görény Úrral egy osztályba jártunk, néha - esélytelenül - ultiztam vele, néha - kicsit több eséllyel - sakkpartiba keveredtünk. Mármint Görény Úrral.) Az a helyzet, hogy nagyon nagy mértékben Maucha Imre okán lettem valami történész-féle. A tények tiszteletét illetően azóta is példaképem.
Ellenben soha nem volt képes időben befejezni az óráit. Szerintem mindenkiben él a kép, ahogy a szünet végi becsögetés (következő óra) előtt kettő perccel az osztályajtó kilincsét fogva, hóna alatt a jegyzetfüzetével még mindig magyaráz.
Viszon tőle általában ezt is elfogadtuk.
Nem tudom megítélni, pontosan mennyire kellett bátornak lennie ahhoz, amit, és ahogyan tanított. (Liberális iskolába jártunk, na. A szó nemes értelmében is). Azt viszont tudom, hogy jezsuita barátom meglepődött, amikor elmeséltem, hogy én 1982/83-ban hivatalos történelemórán tanultam a Rerum Novarumról, Kaszap Istvánról, a II. Vatikáni Zsinatról és a Lumen Gentiumról.
Szóval Isten éltesse Maucha Imrét még jó sokáig!

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.04.18. 18:02:18

@McT:
Örülök neki, hogy észrevetted, s annak még inkább, hogy volt kit dicsérned.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.04.21. 02:37:22

@McT: Aha. Te lennél az, Foma Sztyepanovics?
süti beállítások módosítása