babtabla.hu

HTML

Ha csak ezt az oldaldobozt látod, akkor egy olyan sablont választottál, amiben csak balhasáb van, az oldaldobozaid viszont alapértelmezésben a jobbhasábba kerülnek. Menj be az Oldaldobozszerkesztőbe (Megjelenítés / Oldaldobozok), és kattints a Hasábcsere gombra!

Itt az írás, forgassátok...

közélet-közerkölcsök-magánbűnök- egy magyartanár emlékiratai Egerből

Oszd meg, és uralkodj magadon!

Add a Twitter-hez Add a Facebook-hoz Add a Startlaphoz Add az iWiW-hez Add a Google Reader-hez Add az RSS olvasódhoz

Idő van

Friss topikok

  • pushup: Tanár úr! azért én szívesen olvasnám a mostani véleményét is. Lehet, én értelmeztem félre, de korá... (2016.02.16. 11:02) Búcsú az olvasótól
  • Lordhell: @Csakazigazat!: A lényeg, hogy mind a kettő rossz. Ha már számokon lovagolunk 1 év alatt 44-45 15... (2014.05.14. 18:25) Na de kicsoda Lipusz Zsolt?
  • csakazolvassa: Műfarka kinek volt? Én értem, hogy aki hetero, annak nem probléma a melegek politikai emancipációj... (2012.08.13. 19:04) Az ember végül homokos? - (Értelmezési kísérlet)
  • gabcica: Sikerült ebben az évben és tavaly is részt vennem a rajz oktv-n. Ha megnézitek a témaadást és azt,... (2010.11.28. 16:29) Mit ér az OKTV?
  • zerge gorilla: "már két embernek is olcsóbb autóval közlekedni, mint tömegközlekedéssel..." Ezzel muszáj vitatko... (2010.11.07. 13:57) Buddhista közgazdaságtan

Mit jelent a "strukturális reform"?

2009.10.31. 11:11 sasika61

 

Az általam nagyra becsült Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke érdekesnek tűnő előadást tartott a hírek szerint Szombathelyen. Beszélt az elviselhetetlen és szinte visszafizethetetlen adósságainkról, a gazdasági növekedés szükségességéről stb.
A híradások kiemelt figyelemmel adták vissza beszédének azt a részét, amelyben érinti az oktatást is: „Magyarországon még mindig nem került sor a nagy rendszerek igazi reformjára. Miközben átalakult a gazdaság, megszülettek azok a jogszabályok, amelyek a reálgazdaság működéséhez kapcsolódnak, nem történtek meg a szükséges lépések az oktatás, az egészségügy és a szociális ellátások rendszerének átalakítása területén. Felidézte: a politikusok azt jelezték, hogy majd a gazdasági teljesítmény növekedésének bázisán fognak megszületni azok a feltételek, amelyek a nagy rendszereknek az átalakításához kellenek. Csakhogy - mutatott rá - 1995 kivételével eddig egyetlen évben sem tudott még a privatizáció sem annyi állami bevételt hozni, amennyiből bármiféle strukturális reformot végre lehetett volna hajtani.”
 
És itt kezdődnek az én problémáim. Más közgazdászoktól is szinte naponta hallani a kifejezést: strukturális reform, az oktatás és egészségügy, a nagy ellátó rendszerek átalakításának szükségessége. Ilyenkor mindig eldobom az agyam a hányaveti kifejezés miatt, mert soha senkitől nem hallottam még részleteiben, hogy mit is jelentene ez. Nem úgy nagy általánosságban, hanem konkrétan: hogyan lehetne átalakítani „strukturálisan” az oktatást?
 
Az elnök úr a gazdaságot hozza fel példának, hogy ott már megszülettek a szükséges lépések. Ha ezt értelmezzük, ezzel főként arra utalhatott, hogy létrejöttek azok a jogszabályi keretek, melyek biztosították az egykori szocialista tervgazdaság magángazdasággá alakulását, s nemcsak biztosították mindezt, hanem maga a folyamat is végbement. Lehet-e a példát úgy értelmezni, hogy az oktatásban is szükséges lenne valamiféle magánosításra? Vagy másra utal a strukturális reform kifejezés? Másfajta szerkezetű iskolarendszerre? A kisiskolák további bezárására, nagy, városi tömegintézmények létrehozására?
 
A kifejtetlenség miatt mindig arra gondolok: azért nem konkretizálják közgazdászaink bővebben a kifejezés tartalmát, mert nem merik. Mert talán azt jelenti, hogy további forráskivonásra lenne szükség szerintük? (Ezt az elnök úr elveti.) A hozzáférés szűkítésére? Bizonyos alapjuttatások megmaradnának ingyenesek, a többiért (pl. szakkörök, fakultációk, egyebek) pedig fizetni kellene? Újabb óraszámemelést jelentene a reform, további elbocsátásokat? És mit még, mondja már meg valaki?!

10 komment

Címkék: oktatás közélet ász kovács árpád strukturális reform

fuggoagy.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://sasika61mondja.blog.hu/api/trackback/id/tr181488513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teemur · http://teemur.blog.hu 2009.10.31. 11:52:37

Egy "strukturális reform" szükségének emlegétes nem más, mint hogy bevallják: kib*nagy baj van, de fogalmunk sincs róla, hogyan és mit kéne tenni: vagy tök hülyék vagyunk, vagy iszonyatosan gyávák. Ez a kifejezés egyszerűen egy jolly joker.

Corry 2009.10.31. 12:38:06

Sasika,

nem feltétlenül a magánosításra kell gondolni, szerintem. A gazdálkodó cégeknél adta magát a magánosítás, mert az állam ne termeljen málnát, tejet, stb. Utána nálunk elszaladt a ló, mert pl. törvény szövegezést már ne magánvállakozások csináljanak, hanem azt már az államnak kell, illetve kéne.

Van egy élményem közvetlenül a rendszerváltás utánról. Vas megyében megjelent az Opel, viszont a Tsz -ek halódtak, és a szoci üzemek szintén. Mondtam is a rokonoknak, hogy szerencsére itt van ez az Opel gyár, ha megbecsülik és rendesen dolgoznak majd ott, akkor az felszívja a munkanélkülieket. Mondták, hogy az elmélet jó, csak az a baj, hogy túl sokat kérnek az Opelesek a munkásoktól, túl sok mindenhez és a fegyelem sem ugyanaz, mint a régi szép időkben. Hát ezért maradtak egy csomóan munkanélküliek, nomeg bolondok lettek volna dolgozni pár forinttal többért, mint a munkanélküli segély. Aztán jött a rokkantosítás, ebben a témakörben majdnem ugyanott állunk, mint egy háború után közvetlenül.

Ha meg megnézed ezt:
www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2095rank.html?countryName=Hungary&countryCode=hu®ionCode=eu&rank=85#hu

Azaz, hányan dolgoznak nálunk és a világban.

A hasonló méretű országok, mint Csehország, Belgium, Bolivia is előttünk járnak, míg a kisebb népességű országok, mint Svédország, Svájc is ott járnak a közelünkben, vagy el is hagytak minket.
Itt kéretik nem arra hivatkozni, hogy azok fejlettebb országok, mert nem arról szól a kérdés, hogy milyen fejlett munkát végez az illető, hanem azt, hogy dolgozik -e egyáltalán, vagy otthon nézi a Maunika sót.

Azt, hogy pl. az ugyanonnan indult, ugyanakkora Csehországot hogyan fogjuk utolérni, több megoldás létezik, gondolom a Kovács Árpád azért nem mondott konkrétumokat, mert ő nem teheti le egyik megoldás mellett sem a voksát, hiszen az a politikusok dolga (lenne, a lopások és végkielégítések rendezgetése helyett).

Corry 2009.10.31. 12:40:02

Korrekcija:

Mondták, hogy az elmélet jó, csak az a baj, hogy túl sokat kérnek az Opelesek a munkásoktól, túl sok mindenhez kellene érteni és a fegyelem sem ugyanaz, mint a régi szép időkben.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2009.10.31. 14:07:55

@Corry:
"Hát ezért maradtak egy csomóan munkanélküliek, nomeg bolondok lettek volna dolgozni pár forinttal többért, mint a munkanélküli segély."

Ezt hívják szegénységi csapdának. Ugye nem éri dolgozni azért a pár Ft. különbségért.

A poszthoz. Sajnos minden területen ez van. A jogszabályok össze-vissza változnak, az ember meg nem győz hozzá alkalmazkodni. Ötletelések, vagdalkozások jellemzik a jogalkotókat. Sem koncepció, sem határozott elképzelés nem látható a horizonton. És elvesztegettünk két évtizedet...
Never endig story.

Corry 2009.10.31. 15:13:14

Még egy gondolat: szerintem azért sem lehet a struktúrális reformot konkrétan megnevezni, mert az területenként más és más. Például az oktatást másképp kéne megreformálni, mint az egészségügyet.

Az egészet persze olyan általános szösszenetekkel kéne kezdeni, hogy mit várunk el az államtól, mit nem, továbbá mi mit adunk az állam működtetéséhez a közösbe. Mi lehet ingyenes és mi nem, és mindez kinek.
Azért írok általánosságokat, mert ebben a távlatban nem lehet a részleteket megragadni és minden apró részletet jó alaposan meg is lehet vitatni, ahogy itt Sasikánál is megtettük már korábban.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.11.01. 08:20:11

@Corry:
gyakran az az érzésem, hogy a kifejezést akkor használják, ha nem tudnak semmit mondani, egyféle töltelékszó, mint az izé..

Corry 2009.11.01. 09:20:06

@sasika61:
Valószínűleg sok esetben igazad van, de ez a kifejezés csak az egyik, amit a (megélhetési ingyenélő) politikusok belevettek a blablaműsorukba. A médiáról nem is beszélve ott is sok olyan ember "gyarapítja" a tudásunkat, akiknek gőze sincs a dolgokról, viszont beszélni képes folyamatosan.

Mindezek mögött azért ott van az is, amibe feljebb én belecsíptem: Quo vadis Magyarország?
Sajnos a kérdésre nem lehet egy mondatos választ adni, sok sok alkérdést és az alkérdés alkérdését és még tovább is lehetne bontani, kéne megnyugtatóan és konszenzusos alapon tisztázni.

Corry 2009.11.01. 23:09:14

sasika, ne haragudj egy offtopik kérdésem lenne:

Mi a jó eget tanítotok a gyerekeknek Trianonnal kapcsolatban? A kérdés hangnemét tudd be egy megrökönyödött apa a mai Magyarországra való rácsodálkozásának:-)
Este szóba került a téma nálunk az asztalnál, és ott a nagyobbik fiam úgy beszélt az egészről, mintha az ami Trianonban történt, az úgy volt helyes és logikus.
A gyermek nem hülye, mert töri OKTV-re is megy (küldik), a matek mellett, tehát itt valami olyasmire kell gondoljak, hogy horribile dictu talán még a "Dicsőséges 133 napot" is megtaníthatták neki?? Brrr.
Tanácstalan vagyok, és elnézést, hogy másra használtam a topikot.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2009.11.02. 18:20:23

@Corry:
semmi gond, szívesen válaszolok.
Megítélésem szerint Trianonról korrekt feldolgozások vannak a forgalomban lévő tankönyvekben, gimnáziumokban általában vagy Száray Miklós vagy a Dupcsik-Repárszky könyvét használjuk, mindkettő megfelelő, normális szemléletű.
Az a bizonyos 133 középszinten már nem kötelező anyag, emelt szinten igen. Trianon középszinten is az.
süti beállítások módosítása